Probleem na de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Probleem na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 14:37

De dressuur gaat met Jordy nu heel goed, het probleem van het telkens als een idioot door de bak scheuren heb ik niet meer en hij loopt nu heel ontspannen. Hij is goed aan het been (waar hij eerst voor vluchtte), en ook makkelijk weer terug te rijden.
Voor de afwisseling maken weleens een sprongetje, en ik heb pas mijn eerste springles met hem gereden. Nu met dat springen heb ik dus weer een probleem, hij trekt niet op de sprong, hij is daar juist goed in te controleren en springt ook braaf alles. Het probleem komt na de sprong, dan gaat de turbo er weer op, dus het ongecontroleerd in volle galop de rijbaan door. Dit is 1 rondje, daarna kan ik hem gewoon weer terugpakken. Een lijntje gaat goed, zolang er een hindernis voor zijn neus staat doet hij het niet, maar een simpel parcoursje is onmogelijk...
Angst is het niet, en het is ook niet omdat ik te hard neerkom op zijn rug, bij mijn instructeur is het hetzelfde verhaal.
Volgens mijn instructeur moet ik hem gelijk na de sprong op de rem trekken als hij weg wil en hem voor zijn, maar hij is zó snel weg, dat ik dat niet red, en ik vind het ook geen fijne methode eigenlijk.

Ik vraag me dus af of iemand nog een andere aanpak zou weten voor dit probleem?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:43

stil zetten tegen de muur aan Haha! en dat meen ik.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 14:51

Dat was mijn ingeving ook al, maar dan moet ik eerst een bak vinden met een muur of stevig hek.... Aangezien we hier een bak hebben die afgezet is met breed schriklint, en met Jordy kunnen er dan 3 dingen gebeuren: 1. Hij stopt, 2. Hij gaat er dwars doorheen, of 3. Hij springt.

Ik heb niet zo veel zin om recht op een hek af te gaan en te hopen dat hij voor optie 1 kiest. Dat hij erover heen kan heeft hij al bewezen, en zo hoog is het niet, er erdoorheen zie ik ook nog wel gebeuren.
Als er een muur had gestaan had ik idd niet getwijfeld Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:53

Een balk op de grond na de hindernis.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:19

Een balk op de grond na de hindernis is inderdaad een goed idee.
Ook kun je een serie in-uitjes neerzetten.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 15:30

Een balk op de grond na de hindernis helpt niet, of tenminste, het helpt in zoverre, dat hij dan nog 1 beheerste galopsprong maakt over die balk, en daarna wegschiet, zodat ik wel meer tijd heb om te te reageren, maar ik kan hem niet helemaal tegenhouden.
Een serie in-uitjes is wel een idee om eens te proberen, dan moet hij toch iets geconcentreerder bezig zijn denk ik.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:21

Kun je hem niet omtrekken op een volte, en dan de volte steeds kleiner maken? Of misschien een keer tegen een hindernis paal op laten knallen. Bij sommige idioten moet het eerst een keer zeer doen, voordat ze luisteren. Scheve mond Boos!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 17:54

Tegen een hindernispaal op laten knallen vind ik in geen enkel geval een goed idee, en zeker niet in dit geval. Het springen zelf doet hij namelijk wel braaf, en ik wil graag dat hij zijn vertrouwen behoudt. Bij zijn vorige eigenaresse (Jordy op bokt), vond hij springen in het begin doodeng, nu vind hij het leuk om te doen, en dat wil ik wel zo houden.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:22

Gewoon laten razen? Kan je nog wel sturen?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:35

Het is niet zo dat ik compleet stuurloos ben, maar het gaat niet soepeltjes...
Gewoon laten razen is nogal lastig als je een (klein) parcoursje wilt springen, kan ik telkens 1 hindernis doen, rondje crossen, weer een hindernis Haha!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:08

Het wil wel eens helpen dat je méteen na de sprong, het paard op een hele kleine volte zet (desnoods trekt...).
Normaal gezien maken ze dan een overgang naar stap of gaan ze gewoon trager.
Als je het gevoel hebt dat je hem weer onder controle hebt, kan je rechtuit gaan.
Bouw dit dan stilaan af, zodat je na een tijdje alleen maar een ophouding moet geven.
Succes!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:47

Hoi,tegen de muur zetten helpt niet bij Jordy.
Tegen een hindernispaal laten opknallen vindt ik een beetje raar om te doen,wordt hij alleen maar bang van.
Op de volte zetten,is bij Jordy erg moeilijk meestal pakt hij dan het bit vast en is hij stuurloos.
Alice,ik hoop dat je een oplossing voor dit probleem vindt,het zou zonde zijn als Jordy straks z' n plezier in springen kwijt raakt.
Succes ermee en als je nog iets te vragen hebt moet je maar pben.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:38

Wat fijn dat hij nu met de dressuur zo lekker loopt.
Ik zou hem idd ook proberen om gelijk na de sprong op een volte te zetten, dan moet hij wel afremmen.
Wat betreft het op het draad af sturen denk ik idd ook dat je gelijk hebt dat de kans heel groot is dat hij voor optie 2 of 3 kiest.
Als je de kans hebt om een keer in een bak te rijden met een stevig hek, zou je het wel een keer kunnen proberen, maar of het helpt?
Succes, ik denk dat het je wel zal lukken om hier een oplossing voor te vinden, je hebt ten slotte al heel wat met hem bereikt.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:17

telkens na de sprong hh. die van mij dendert ook gewoon dwars door mij heen met springen maar gewoon elke keer na de sprong dom stil zetten in het begin deed ik er ook bijna de bak over en nu kan ik hem praktisch af en toe dan bijna na de sprong direct op de rem krijgen. gewoon heel zwaar gaan zitten en een ordinaire ophouding maken maar wel weer ontspannen en je been er bij houden! succes ermee