centered riding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

centered riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 21:28

Hoi
Tijdens een binnenles heb ik sinds een korte tijd heel erg last van mijn rug. Nu we weer buiten rijden en grote stukken stappen is het minder maar een uur na het rijden begint mijn rug wel zeer te doen.
Nu heb ik een foto geplaatst bij itp en iemand gaf een tip dat ik mijn rug verkeerd hield en dat ik zo een zere rug kon krijgen.
Ik had niet eens gezegd dat ik het ook echt had.
Ik zal hier een foto plaatsen van mijn houding van gisteren, dus zeer recent. Ik had voor carnaval een truitje aan wat best strak zit, alleen eronder had ik nog 3 lagen kleren aan (zodat ik zo ook lekker kon buitenrijden) dus je moet nog een klein beetje eraf rekenen.

Afbeelding
Afbeelding

Wat doe ik fout en hoe zou ik het misschien kunnen veranderen? Ik heb het aan mijn instructeur gevraagd maar die vond dat ik wel netjes rechtop zat, hij wist zo ook geen antwoord, heel misschien zou ik mijn schouders naar achteren kunnen brengen.

Maar nu las ik ergens een zin over centered riding. En ookal was de informatie niet veel ik dacht dat het misschien wel iets voor mij zou zijn. Weet iemand misschien wat dit inhoud en hoe ik het (met 1 uur rijden in de week op een manegepony) misschien een beetje zou kunnen uitvoeren? Ik dacht ook dat je "op het droge" oefeningen kon doen, weet iemand misschien dan een goede?

Alvast heel erg bedankt!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:51

Je trekt volgens mij je rug erg hol daar, probeer maar eens om iets meer in elkaar te zakken. Normaal wordt juist gezegd rechtop, maar ik denk (van deze foto's) dat je te rechtop zit...

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:02

Het ziet er inderdaad wat gespannen uit, alsof je te krampachtig rechtop probeert te zitten. Je moet proberen je (onder)rug wat meer te ontspannen.
Over Centered riding is een heel boek geschreven, misschien is het wat om het een keer bij de bibliotheek te lenen (die bij ons heeft het dus waarschijnlijk zullen meerdere biebs ze wel hebben). Dat boek gaat inderdaad ook over houding en balans, maar ook nog over meer aspecten bij het rijden.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:06

Hoi

Inderdaad lijkt het op de fotoos dat je wat krampachtig je rug hol trekt..
Misschien meer proberen te ontspannen en beetje onderuitzakken...? Knipoog

Er is een heeeeel leuk boek Centered Riding van Sally Swift. Daarin geeft zij tips over allerlei houdingsverbeteringen van de ruiter, waardoor het paard ook een veel betere houding krijgt. *LOL*
Zeer waarschijnlijk is het ook wel in de bieb te leen..

Het ISBN nummer is 90 384 10565

suc6
DianaL

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:23

Centered riding is een aanrader, maar eh...

Ga gewoon eens wat meer op je gat zitten, ipv zo ontiegelijk rechtop. Je houdt je bekken zo erg strak, en kan nooit lekker aan je paard blijven kleven in het doorzitten. Zitten, achterover, op je poeperd...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 23:38

Heel erg bedankt allemaal zeg! Dit had ik nooit verwacht, dat ik TE rechtop zit! Ik voelde wel pijn in mijn onder rug dus ik verwachtte dat ik te hol zou zitten met mijn rug, ik had alleen geen enkel idee hoe ik dat zou moeten oplossen.
Op de eerste foto kun je denk ik het beste kijken qua houding, toen wist ik niet eens dat er een foto gemaakt werd en was ik ontspannen aan het rijden. Ja, ik dacht echt dat ik ontspannen zat! Heel relaxed zo! Ik kreeg aan het einde alleen wel last van mijn rug...

Maar ik denk, dat als ik achterover ga zitten, ik echt als een zoutzak ga zitten. Ik denk dat ik echt eens een goede les moet nemen maar ik rijd maar 1 uurtje in de week en ik vind nou niet dat wij zo goed les krijgen, iig niet hierin! Wij moeten altijd rechtop zitten heb ik geleerd!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 00:37

Je moet je bekken wat meer kantellen zodat je rug rechter wordt. Nu zit je met een erge holle rug. Als je echt geïntereseerd bent in centered riding en je zou het eens willen doen dan zit er een mevrouw in Roosendaal die er les in geeft (www.alona.nl) en je kan dan 1 van haar paarden huren. Dus mssn wel een idee om eens te doen

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:46

je bent idd erg gespannen in je onderrug. hierdoor ben je onder in je rug ook behoorlijk "hol". boven in je rug vind ik het een ander verhaal, je lijkt je hoofd niet te dragen (:? begrijp je wat ik bedoel?) en je schouders hangen er maar een beetje bij.
probeer iets meer op je kont te gaan zitten en je schouders wat meer naar achteren te doen. show your boobies baby!! :p
verder zit je behalve dan dat je wat gespannen bent er behoorlijk netjes bij: je hakken liggen iets voor de loodlijn (maar ik vind dat je al heel goed zit als je bedenkt dat dit nou niet bepaald een ideaal zadel is voor je, wat duidelijk te zien is) en als je actief aan het rijden bent moet je ff opletten dat er een rechte lijn loopt van je handen naar het bit.
maarre ik vind dat je - ff buiten de spanning in je rug - verdomd netjes zit, hihi, vergeleken met mezelf... als ik er niet op let zit ik er meestal nogal lomp bij (ik rijd meer "effectief" dan "netjes"), maar er wordt aan gewerkt: ik ga binnenkort weer even helemaal terug naar de basis, zitlessen aan de longe Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:48

wat je er ook bij moet bedenken is dat als jij gespannen bent, je paard ook gespannen is en andersom: als je paard ontspannen is zal jij lekkerder en ontspannener zitten. dus die spanning kwijtraken wel heel belangrijk...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:28

Misschien een tip om het gevoel te krijgen wanneer je rug recht is: met je rug tegen een muur aan gaan staan en dan door je knieen zakken. Hakken tegen de muur of iets naar voren, benen wat van elkaar.
Probeer dan om ook je onderrug tegen de muur aan te krijgen. Om dat te doen moet je je bekken kantelen en dat is dus de juiste houding op je paard. (je hebt nog eens wat aan theorie bij zitles Haha! )

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:16

Een andere goede oefening om je rug wat losser te maken is om liggend, zittend of stand je bekken naar voren en naar achteren te kantelen. zo maak je de spieren van je rug wat soepeler en zo krijg je ook wat meer controle over je onderrug. Probeer de oefeningen lanzaam uit te voeren. in het begin zal het heel schokkerig zijn, maar door te oefenen gaat het steeds beter/ veel mensen die lage rugklachten hebben, hebben weinig coordinatie in de bewegingen van de onderrug. succes.
Ps. centered riding heeft een vervolg gekregen nog wel in het engels. ik las het bij www.mediaboek.nl

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:20

door je zit beïnvloed je ook je paard... jij maakt je rug hol en dan doet je paard dat ook en ga maar na... buig je wat voorover, maak je rug hol en kijk zeg maar omhoog, dus kin van je borst weg. Ga nu lopen... je zult voelen dat dit niet soepeltjes gaat... Ga nu weer gebogen staan, maar maak nu je rug bol en doe je kin meer naar je borst toe en ga nu weer eens lopen. Dit voelt stukken beter, de beweging gaat veel makkelijker! Daarom moet het paard ook de rug bol maken en dat kun je voor elkaar krijgen door een goeie zit Knipoog
Je zit inderdaad met een veels te holle rug en kan daardoor de bewegingen van het paard niet goed opvangen waardoor je rugpijn krijgt! Voor de juiste houden te vinden... ga op je paard zitten. Trek je knieen voor het zadel op, omhoog, je brengt nu het gewicht meer naar achteren op je zitbeenknobbels... doe je benen weer naar beneden door een beweging naar achteren, kweet niet goed hoe je dat moet zeggen, maar daardoor komen je benen goed te liggen... daarna ga je wat naar achteren leunen en vervolgens ga je weer recht zitten maar moet je proberen om wel je bekken in de houding van het naar achteren zitten te laten staan... pas wel op dat je ook niet met een te rechte rug gaat zitten, je moet de middenpositie hebben, de 'neutral spine' neutrale positie...
Verder schijnt het boek rijden met gevoel van mary wanless ook goed te zijn... maar dat weet ik verder niet, want ik heb dat boek zelf niet

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:17

Ik zat ook met een te holle rug volgens de centered riding mevrouw waar ik les van had: ga staan in je beugels, kantel je bekken naar voren en ga zo zitten. Dan zit je recht, en ik moet zeggen, je zit minder houterig dan en kan makkelijker de bewegingen van je paard volgen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:18


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 12:49

sophie18 schreef:
je bent idd erg gespannen in je onderrug. hierdoor ben je onder in je rug ook behoorlijk "hol". boven in je rug vind ik het een ander verhaal, je lijkt je hoofd niet te dragen (:? begrijp je wat ik bedoel?) en je schouders hangen er maar een beetje bij.
probeer iets meer op je kont te gaan zitten en je schouders wat meer naar achteren te doen.

(maar ik vind dat je al heel goed zit als je bedenkt dat dit nou niet bepaald een ideaal zadel is voor je, wat duidelijk te zien is)


Sorry Bloos maar ik snap niet helemaal wat je ermee bedoeld, tenminste ik kan het me niet verbeelden.

En waaraan kun je zien dat dit geen ideaal zadel is voor mij? Omdat ik op een manege rijd zit ik op veel verschillende zadels, en dit zadel zat bij Shalan toen ze gekocht werd half september. Het is dus nog ee heel goed zadel, het beste van de manege denk ik. En ik vind het fijn zitten maar eerst had iemand het op bokt er ook al over dat het zadel niet paste.

En voor de rest iedereen al heel erg bedankt! (misschien weet iemand een nederlandse site want ik ben bepaald niet goed in engels)

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:34

Je zegt een stukje terug dat je bang bent om als je je rug wat boller maakt, je gaat zitten als een zoutzak. Maar als je dat eenmaal doet valt t meestal best mee. Ennuh, zo'n "zoutzakrug" geeft wel een heerlijk luie stoel gevoel op je paard.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:06

sophie18 schreef:
probeer iets meer op je kont te gaan zitten en je schouders wat meer naar achteren te doen. show your boobies baby!! :p


Geef dan wel goed advies als je advies geeft! Je schouders naar achteren Verward

Probeer dat es en kijk dan eens in de spiegel wat dat doet met je rug?

* Ga eens voor de spiegel staan, liefst in leggin, rijbroek en strak truitje (of bloot) zodat je de contouren van je lichaam goed ziet, met je zijkant er naar toe.

* Zet je voeten iets uit elkaar en sta met licht gebogen knieen.

* Kantel nu je bekken naar voren, zodat de holte uit je rug verdwijnt.

* 'trek' jezelf denkbeeldig vanuit je onderste nekwervel in een rechte lijn.

* Til je bortkast op alsof je diep adem haalt en laat je schouders ontspannen hangen.

Als je geen scoliose hebt zijn je schouder en rug nu recht. Als je het moeilijk vind tijdens staan kan je ook schrijlings op een stoel gaan zitten om te oefenen.

Je rug is inderdaad te hol nu, nu vang je de bewegingen van je paard op door je rug naar voren te veren, met gekanteld bekken zal de veer naar achteren werken en je pijn verdwijnen. veel oefenen, het is moeilijk af te leren.

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:49

Fleury, je kan je bekken toch wel kantelen? Probeer het eens! Je zit inderdaad wat met een holle rug en dat is niet goed voor je. Ik heb hetzelfde probleem, alleen niet te paard. De enige oplossing is echt om bewust te blijven van je houding. Weet je nog dat tekeningetje dat ik heb gemaakt van jou terwijl je opdrukt? Dat is dus een te holle rug. Prbeer op je kont te zitten en je bekken naar achteren te draaien. De grootste truc is om ook nog eens ontspannen te blijven. Het is niet gemakkelijk maar blijf proberen. DI is belangrijker dan het probleemje dat je soms met je hakjes hebt!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:34

Een paar lessen oefentherapie-Mensendieck of oefentherapie-Cesar zijn waarschijnlijk wel goed voor jou. Daar leer je je bekken in de juiste stand te kantelen zonder dat je inzakt in je hele rug. Ik ben zelf oefentherapeut, rij ook paard en heb mensen behandeld die paardrijden. Met hun heb ik dus ook de rijhouding doorgenomen. Wat je alvast kan proberen: als je zit, borst optillen (níet alsof je inademt, want dan span je niet de juiste 'rugstrekspieren' aan), en terwijl je je borst omhoog houdt, ga je rustig iets meer naar achteren op je billen zitten. Maar nooit zover naar achteren gaan zitten dat je rug vlak wordt, er moet altijd een holling in blijven. Verder kun je als je al pijn hebt, wat ontspannende oefeningen doen, heel makkelijk na het rijden: op je hurken zitten. Als je thuis bent: op je rug liggen en je benen naar je buik toe trekken, lichte rek mag je voelen maar je moet niet keihard gaan lopen trekken. Of je gaat op je handen en knieën staan en je zakt met je billen op je voeten, je maakt je helemaal klein en blijft even zo liggen. Succes!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:55

Hé, ik reed vroeger ook zo!!!
Ik zat ook té rechtop.
Je moet wat meer op je kont gaan zitten,
in het begin zat ik dan ook wel als een zoutzak op mijn paard.
Maar eens dat je gevoeld hebt hoé je met je kont moet gaan zitten,
kun je jezelf weer heel gemakkelijk rechtop zetten.
Succes!