Steigeren bij opstappen....hoe verhelpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Steigeren bij opstappen....hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:32

Ik ben nu een hengst aan het inrijden samen met de eigenaar. Maar op het begin is hij steeds erg nerveus en met opstappen steigert hij en wordt hij erg druk. na een tijdje gestapt te hebben is hij helemaal ontspannen.
Ik zou eens graag willen weten wat jullie de beste manier vinden om dit te kunnen verhelpen...alvast bedankt Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:07

Misschien eerst een stuk ernaast lopen voordat je opstijgt, waardoor hij rustig wordt. Wanneer je op wilt stijgen en hij gaat steigeren, meteen een knal met de zweep op zijn buik geven. Druk zijn prima, maar dat is te gevaarlijk.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:33

Een knal met de zweep ????? Dacht het niet.... !!! Bovendien, wil ik je nog wel eens zien doen tijdens het opstijgen. Haha!

Natuurlijk, steigeren is gevaarlijk en het hoort niet te gebeuren maar om een oplossing aan te kunnen geven moet eerst de oorzaak duidelijk zijn. Die is van geval tot geval en van paard tot paard verschillend. Een eenduidig antwoord hierop kan niet zomaar gegeven worden.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:52

knal met de zweep... tuurlijk... wel eens van rust en geduld gehoord? Probeer eens wat langer te longeren voor het opstappen, tijdje naast hem lopen, druk in de beugel door er met je handen in te hangen en als hij dan niet blijft staan meteen weer longeren.
Hier ga je net zo lang mee door tot ie blijft staan bij druk in de beugel, vergeet niet te belonen. Die dit desnoods enkele malen per dag en stap de eerste keer dat ie bij druk wel blijft staan niet meteen op maar beloon hem en zet hem weg.

kijk je spullen goed na, zit alles goed? past het zadel goed? Vraag een pootje bij opstappen zodat je niet aan zijn zij hangt, probeer het met een opstapje...

Mogelijkheden genoeg, zelf kijken wat het beste werkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:31

Het advies van Xono is echt zo gek nog niet hoor!!! Het is niet makkelijk, toegegeven, maar het werkt wel héél goed! Vaak is de ingreep maar éénmalig nodig, de verrassing is zo compleet en overdonderend dat het gedrag vaak meteen weg is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:52

als je goed kan mikken sla dan een ei of een waterbalon kapot tussen zijn oren......... zelf houd ik meer van geduld... maar t scheint te helpen..

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:15

Ik vind dat nou niet zo'n goeie debo, zo word je paardje ook lekker kop schuw. Ten eerste bereik je veel met rust en geduld. Maar als hij gevaarlijk gedrag begint te vertonen moet je wel oppassen en dan is een klap met de zweep niet verkeerd in de meeste gevallen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:22

Sorry, maar het gaat hier over een hengst INRIJDEN!

Het paard is er misschien nog niet helemaal aan toe.
Begin weer opnieuw met hangen en zitten.
laat iemand de hengst vasthouden, beloon hem alsof hij de beste is van de wereld als hij het goed heeft gedaan.
Desnoods 20 x opstappen.

Met opstappen moet het paard stil staan. Niet snel gaan zitten omdat het anders wegloopt. Op concours wil je ook dat je paard stilstaat en niet al naar de andere kant van het veld dendert terwijl jij probeert op te stappen.
Als je paard dan al geen respect voor je heeft, hoe moet het dan als jullie verder gaan in het werk.

Ik zou dus geen ballon, ei of wat dan ook kapot slaan. Ik zou hem niet straffen met de zweep. Hooguit een flinke schreeuw met je stem!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:25

ik dacht ook dat we het over inrijden hadden, dus niet meteen een knal voor z'n kop. probeer eens op de ijslandse manier op te stijgen: sta met je gezicht naar z'n hoofd, en je voet al op de juiste manier in de beugel. dan prik je hem niet, en zie je hem ook nog eens steeds. het hielp bij mij bij een hackney die steeds steigerde. ook een redelijk druk dier. je houdt bovendien voortdurend je evenwicht aangezien je niet moet draaien.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:57

XoNo schreef:
Wanneer je op wilt stijgen en hij gaat steigeren, meteen een knal met de zweep op zijn buik geven. Druk zijn prima, maar dat is te gevaarlijk.


Bij een paard wat je doet inrijden dien je vertrouwen te winnen. Dat doe je zeker niet door hem te slaan. Ik snap niet dat je dat antwoord durft te geven het duid erop dat je geen ervaring hebt met jonge paarden als deze.

Ik heb dit probleem ook eens gehad bij een jong paardje. Wij deden hem afleiden met opstappen. Op een poetsplaats opstppen en dan een kleinigheidje geven (bijv. een stukje wortel) om hem af te leiden. Dit moet je naderhand wel weer afbouwen. Maar pas zodra hij aan het opstappen gewend is en er rustig bij is.

Ik ben er zelf niet bij dus ik kan niet constateren waar het steigeren vandaan komt. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk rust en geduld te bewaren. Daarmee bereik je naar mijn mening het meeste. Rustig opstappen en niet in het zadel ploffen. En ervoor zorgen dat je hem niet in de buik trapt (perongeluk) met opstappen.

Is hij wel ontspannen als je klaar bent met longeren? Want dan pas is hij klaar om op te stappen. Misschien kan hij het allemaal niet verwerken. Dus dat het hem te snel gaat.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:23

Ik heb hier zo wel wat trucjes voor maar die ga ik hier niet neerzetten. Heb je enig idee waarom hij dit zou kunnen doen?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:29

Okkie1"]
[quote="XoNo schreef:
Wanneer je op wilt stijgen en hij gaat steigeren, meteen een knal met de zweep op zijn buik geven. Druk zijn prima, maar dat is te gevaarlijk.


Bij een paard wat je doet inrijden dien je vertrouwen te winnen. Dat doe je zeker niet door hem te slaan. Ik snap niet dat je dat antwoord durft te geven het duid erop dat je geen ervaring hebt met jonge paarden als deze.
[/quote]

hmm... hij heeft toch echt zijn eigen quarter ingereden een tijdje terug, het lijkt me dus dat hij wel ervaring heeft met jonge paarden en het inrijden van paarden

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:35

Ken meer mensen die 1 of meerdere paarden hebben aangereden, elke gek kan dat, de vraag is HOE je het doet.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:56

lissy: misschien had xono erover gelezen, maar ik denk dat hij ook wel weet dat een paard straffen voor iets wat ie nog niet snapt niet echt verantwoordelijk is *LOL*
om het leuker te zeggen dan steef Lachen want buddy ziet er nog steeds goed uit... Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:47

Is het je al goed gelukt of niet? Want als het de eerste 3 keren ofzo goed ging, dan is inderdaad het advies van xono niet zo gek. Een paard dat wegloopt kan je best tegen de muur zetten, of een paar keer op de rem zetten, maar steigeren is gevaarlijk, dat mag gewoon niet.
Je moet natuurlijk wel rustig blijven, als je nadat je gestraft hebt nog altijd 'kwaad' blijft en onrustig, gaat dat je paard niet kalmeren..

Ik weet ook niet of je veel ervaring hebt met paarden inrijden? Of die eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:09

Als hij dus echt bang is, dus geen gezeik , wat veel jonge paarden hebben doordat ze zichzelf toch ff schrap moeten houden,

dan helpt het erg goed om zijn angst van het opstijgen te minderen door hem als je net zit wat lekkers te geven.

Laat iemand hem vasthouden en zorg dat je al wat lekkers in je hand hebt.
Meteen als je zit geef je je paard dit lekkers.
Wel op de manier dat je paard met zijn hoofd naar achteren moet komen.
een paard met zijn hoofd helemaal opzij kan niet aanlopen en ook niet steigeren.

Uiteindelijk bouw je de tijd met geven uit.
Dus moet hij langer braaf stilstaan en dan krijgt hij pas lekkers.
En daarna bouw je het helemaal af.

Het werkt bij bange nerveuze paarden perfect.
De angst word minder door het lekkers en jij krijgt tijd om rustig je beugels te vinden.

En oefen op en afstappen net zo veel als je oefent om te gaan draven en weer te stappen.
Dus maak er een gewone allerdaagse oefening van.

Dus als je paard na 10 min rijden ontspannen is, een keer op en af stappen.
En net voor je klaar bent nog een keer.
Dus net zo oefenen als alle andere dingen.

En dat xono van grof houd zien we wel aan het bit bij zijn te jonge paard.
Ben benieuwd hoe hij verder africht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:39

Er wordt al terecht opgemerkt dat steigergedrag een oorzaak heeft. Als je weet waarom een paard steigert, dan kun je dat best oplossen.
Dit is een internetforum en een gevaarlijk advies kan dus vrij makkelijk verkeerd terecht komen, voor de meeste 'truukjes' en 'oplossingen' heb je wel wat kennis of ervaring nodig, anders is het echt link. Een paard slaan, met iets of met niets, tussen zijn oren of ergens anders, vind ik een gevaarlijk advies. Ik zou het op prijs stellen als dit soort adviezen niet zo makkelijk op het forum verschijnen, er zijn verstandigere dingen te zeggen over het oplossen van zulk gedrag.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:59

Je zei dat het alleen zo bij het opstijgen is. Nou heb ik ooit een ruintje zadelmak gemaakt met hetzelfde probleem. Opstijgen was een ramp. En daarna super braaf.

Alleen het opstijgen...voordat ik uberhaupt een keer gehangen had Gaaaap
Toen kwam mijn baas een keer aangelopen en die zei: misschien vind hij het wel gewoon eng als hij je naast hem ziet opstijgen.
En hij legde een hand over zijn oog. En je hoor: hij stond doodstil kon alles doen op- en afstijgen, alles.
Bij dat paardje was dat het probleem. Zo simpel eigenlijk Haha!

Misschien heeft die van jou ook wel zoiets? Het is altijd te proberen Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:06

Oogkleppen willen dan ook wel eens helpen, maar daar moet je ze ook weer even aan wennen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:15

Ik ben het helemaal met runningkawa eens!
vooral dat laatste stuk .. Lips are sealed

succes met het inrijden Monique!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:11

Dat van dat opstapje is nog niet zo'n gek idee. Vaak maken jonge paarden zich naar omdat je aan een kant gaat hangen. Door een opstapje heb je dat veel minder. Als je dan al wat langer gereden hebt en hij is ontspannen stap je nog een paar keer normaal op en af. Grote kans dat het dan wel goed gaat. Om een paard netjes zadelmak te maken is het allereerst belangrijk dat je op een normale manier op en af kunt stappen. Gewoon vertrouwen winnen van je paard dus en niet gelijk naar allerlei hulpmiddelen grijpen. Als je er langer problemen mee blijft houden kun je daar altijd nog naar grijpen maar daar zou ik zeker nooooooooooit mee beginnen.

Je had het immers over een paard zadelmak maken en niet over een paard breken.... Is ook een manier maar zeker niet de mijne... Imo moet je streven naar een samenspel tussen paard en ruiter en niet een ruiter die het paard de wil oplegd.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 00:46

Bedankt voor wat tips! ik heb ze nog niet uitgeprobeert omdat ik met de carnaval niet heb gereden...want dan wordt hij nog nerveuzer.
Enne..ik ga zeker geen geweld gebruiken want er mag zeg maar "niks"met de hengst gebeuren omdat hij als hij in duitsland goedgekeurd wordt...als dekhengst wordt gebruikt.
En de eigenaar houd hem ook altijd al vast..maar om de een of andere reden is hij toch erg nerveus. Maar ik zal zekers een paar tips proberen..maar sorry..voor mij geen geweld....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:46

LiSSy"]
[quote="Okkie1"][quote="XoNo schreef:
Wanneer je op wilt stijgen en hij gaat steigeren, meteen een knal met de zweep op zijn buik geven. Druk zijn prima, maar dat is te gevaarlijk.


Bij een paard wat je doet inrijden dien je vertrouwen te winnen. Dat doe je zeker niet door hem te slaan. Ik snap niet dat je dat antwoord durft te geven het duid erop dat je geen ervaring hebt met jonge paarden als deze.
[/quote]

hmm... hij heeft toch echt zijn eigen quarter ingereden een tijdje terug, het lijkt me dus dat hij wel ervaring heeft met jonge paarden en het inrijden van paarden
[/quote]

Ten eerste is Buddy geen quarter maar een paint.
Colin heeft trouwens de eerste beginselen van het rijden niet zelf geleerd aan Buddy (toch Colin???)

Misschien moet er eerst maar eens gekeken worden naar de oorzaak van het steigeren.
Misschien heeft het paard wel rugproblemen? Dan los je het niet op door een knal te geven, maar als het is uit klierigheid???

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 02:29

runningkawa schreef:
dan helpt het erg goed om zijn angst van het opstijgen te minderen door hem als je net zit wat lekkers te geven.

Laat iemand hem vasthouden en zorg dat je al wat lekkers in je hand hebt.
Meteen als je zit geef je je paard dit lekkers.
Wel op de manier dat je paard met zijn hoofd naar achteren moet komen.
een paard met zijn hoofd helemaal opzij kan niet aanlopen en ook niet steigeren.

Uiteindelijk bouw je de tijd met geven uit.
Dus moet hij langer braaf stilstaan en dan krijgt hij pas lekkers.
En daarna bouw je het helemaal af.


hihihi klinkt naar mijn tip <-- goeie idee he Lachen hoie

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:28

Gewoon inderdaad steeds opstappen en afstappen helpt hoor Lachen
En lekker een kwartiertje longeren ... zodat ie nie zoveel puf meer heeft ..