Aan de teugel/nageeflijk het verschil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Aan de teugel/nageeflijk het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 13:47

Wat ik me nou afvraag is wat nou het verschil is tussen nageeflijk en aan de teugel. Ik weet dat voor aan de teugel je paard van achter actief moet zijn, zn rug moet gebruiken en ontspannen moet zijn. Mijn paardje loopt nageeflijk als hij ontspant, maar dan ook gelijk aan de teugel. Dus wat is nou het verschil?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:51

Wat mijn instructrice zegt is dat als je paard nageeft hij contact zoekt met je hand (of was dat met aanleuning Verward ).. een paard kan ook alleen nageven en aanleuning zoeken als hij aan de teugel loopt... In ieder geval ik geloof ook dat het 1 niet kan zonder het ander. Je paardje moet lekker ontspannen lopen om aan de teugel te lopen en goed voorwaards zijn zodat je hem van voren weer kan opvangen en dan gaat hij als hij ontspannen loopt nageven en aanleuning zoeken.

Hoop dat ik het ook goed begrepen heb Knipoog

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:31

aan de teugel lopen is hetzelfde als aan de hulpen staan. Men bedoelt met aan de teugel lopen veelal een bepaalde mate van oprichting en buiging/krul van de hals. Paarden kunnen aan de teugel lopen maar niet nageeflijk zijn.
De echte klassieke dressuur staat o.a. voor een ontspannen nageeflijk paard. Dit beeld kom je maar zeer weinig op wedstrijden tegen. Als je meer informatie wilt hierover, verwijs ik je of naar die bokkers die het veel beter kunnen verwoorden dan ik of naar het boek Ruiters en rechters deel 1 van Ernest van Loon.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:33

AnneOmie schreef:
een paard kan ook alleen nageven en aanleuning zoeken als hij aan de teugel loopt... Knipoog

Mijn pony loopt nageeflijk en met aanleuning met zijn neus over de grond. Haha! Volgens het plaatje loopt hij daar niet aan de teugel Sigaar

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:49

Nageeflijk beteekend: ontspannen in nek- en kaakgewricht, als een paard nageeft buigt hij dus achter de kaak (wat wij dus eigenlijk aan de teugel noemen).
Aan de teugel betekend gehoorzaam aan de hulpen in de ontspanning, als je paard dus reageert als je een hulp geeft, zonder gespannen te worden, loopt hij dus aan de teugel, en inderdaad, hij hoeft dan niet per se met zijn hals in "de krul"te zijn...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:42

Aan de teugel is de verbinding tussen hand en been. Heeft dus niet met houding te maken. In de praktijk associeren mensen het vaak met kop in de krul maar dat is iets anders. Een paard dat goed aan de teugel is is dus automatisch nagevelijk.