Ontspannen vanuit je schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Ontspannen vanuit je schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 23:12

Ik kom er steeds meer achter dat ik niet mijn hand maar mijn schouders af en toe vast ga zetten. (gevolg spierpijn ) Ik heb nu 2x per week les, van verschillende instructrices en ze zeggen allebei onafhankelijk van elkaar min of meer hetzelfde. Vaak is het zo dat zodra ik denk dat ik echt ontspannen ben, ik nog naar m'n hoofd geslingerd krijg, ontspannen! terwijl ik echt het idee heb dat ik dat doe! Nu blijkt dus dat ik vanuit mijn armen/polsen/handen prima kan ontspannen, maar dat ik mijn schouders op de een of andere manier wel vasthoud. Ook is het zo dat ik zo graag onstpannen wil dat ik mijn paard te lang laat worden, dmv hand naar voren te brengen. Dit gaat vaak ongemerkt en ik ben er ook hard mee bezig me er bewust van te worden.
Voor alle duidelijkheid ik verkramp niet, en het is ook geen angst! ik rijd al vanaf mijn 3de en heb nu al meer als 10 jaar les.
Heeft er iemand tips? Ontspannigsoefeningen???
Ohja schiet me net tebinnen, laatst kreeg ik te horen dat ik wat op mijn ademhaling moet gaan letten... misschien daar iets mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 01:09

Jobbeltje, het hangt allemaal misschien een beetje met elkaar samen. Als je ademhaling krampachtig wordt, dan hou je meestal je adem bovenin je borstkas tegen, dan kan je rug al niet meer ontspannen. Tegelijkertijd blokkeren je schouders, ookal heb je dat niet in de gaten. Als je rijdt, zou je gewoon door moeten ademen en dan het liefste via je buik. Dat kun je goed voelen tegen de band van je broek zeg maar. Met je schouder kun je wel leren omgaan. Trek je schouders maar eens naar je oren toe en hou ze daar even vast (rotgevoel eigenlijk he?), dan weer laten zakken en proberen zo laag mogelijk te komen. Als je je arm langs je zij laat hangen gaat dit vrij makkelijk. Als je rijdt, kun je proberen om je elleboog te laten zakken, als je je schouders optrekt, zit je elleboog ook te hoog en die kan makkelijk bij je heup komen. Probeer maar eens met bewust aanspannen en weer ontspannen om het gevoel te krijgen in je schouders. Dat hoeft niet per se op een paard, dat kun je ook gewoon zo doen. Je schouders een optrekken, een keer naar voren duwen, dan weer omlaag en naar achteren, zo ontdek je misschien wat echt ontspannen is.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 23:15

Dankjewel, ik zal het proberen, overigens is het niet dat ik mijn schouders omhoog doe of echt aanspan.. maar wat ik er wel mee doe is me een groot raadsel

Iemand nog tips?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:15

Bij mij is (was?) het ook een probleem en mede daarom heb ik laatst zitles genomen. Als specifieke oefening voor schouders ontspannen moest ik mijn armen langs m'n lichaam houden en dan drie keer zo'n draaiende beweging maken van voor naar achter met m'n schouders. Langzame beweging en zo groot mogelijke cirkel maken met je schouder. Naar voren, omhoog, naar achter, naar beneden. Bij de derde cirkel adem je heel diep uit zodra je je schouders naar beneden doet en doe je je schouders zover mogelijk naar beneden.
Als je hiermee oefent ga je steeds beter voelen wanneer je schouders ontspannen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:00

Misschien kun je eens wat lezen over "Centered Riding" van Sally Swift. Ik ken verschillende mensen (ook op Bokt) die daar heel goede ervaringen mee hebben!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:21

Ik heb zelf ook zo`n soort probleem alleen niet met paardrijden gewoon in het dagelijks leven...ik span onbewust mijn schouders (ik krijg er dan ook nog enorme hoofdpijn van maar dat is bijzaak)dit komt doordat ik me toch ergens druk over maak....stress...misschien maak jij je ook druk over school ofzow???Want sinds ik dat heb zit ik ook minder ontspannen in het zadel......bij mij helpt het als ik word gemasseerd in mijn schouders en bij mijn nek om het losser te maken......of misschien de oorzaak vinden waardoor je eventueel stress hebt....
veel suc-6 en ik hoop dat je er wat aan hebt!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:36

Sonja schreef:
Misschien kun je eens wat lezen over "Centered Riding" van Sally Swift. Ik ken verschillende mensen (ook op Bokt) die daar heel goede ervaringen mee hebben!


dit is een heel goed boek..legt meteen je probleem uit en helpt je met de oplossing..succes

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:37

en het boek rijden met gevoel? Die wil ik nog steeds kopen, maar ik weet niet zeker of het een goed boek is? Maar centered riding lijkt me weer heel erg zweverig... dus ik weet het niet...
maar ik heb dat probleem ook met mijn schouders, niet alleen bij paardrijden hoor... maar het gaat laatste tijd wel beter door fysio Knipoog

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:10

Misschien kun je zitoefeningen doen met je instructrice, aan de longe, hoef je alleen maar te denken aan zitten en ontspannen en verder even aan niets. Werkt bij mij heel goed!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:15

Als je onbewust iets spant helpt het vaak ook heel goed om je ogen dicht te doen en je even te concentreren op "voelen". Het makkelijkste is dit te doen als je alleen in de bak rijdt. Je hoeft niet constant je ogen dicht te doen, maar doe het bv even terwijl je gewoon op de hoefslag stapt, trek je schouders op en laat ze dan weer bewust los. Dan je ogen weer open en proberen je schouders zo te houden. Als dat lukt ga je een overgang naar de draf proberen met je ogen dicht, weer alleen letten op je schouders en niet op een nette overgang of zo. Dat komt later wel weer. Dan een keer een wending inzetten met je ogen dicht, halthouden, enz. Zo kun je het opbouwen.
Trouwens, als jij je niet ontspant in je schouders hoeft dat nog niet te betekenen dat je ze optrekt, je kunt ook verstijven terwijl je ze wel op de goede plaats hebt. Door dan die oefeningen te doen als schouders optrekken en weer laten vallen, draaien met je schouders en ze laten hangen, maak je ze weer los.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 19:18

Zodra het paard moeilijk wordt, worden mijn schouders ook pijnlijk.. tenminste dat was vandaag zo. Conclusie ik 'verstijf' te veel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:44

Is heel normaal hoor. Natuurlijk niet wenselijk, maar het komt bij heel veel ruiters voor, en inderdaad wordt dat erger als het paard wat gaat klieren of wat fris is.
Ik kan je echt Centered Riding aanbevelen, omdat dat veel meer doet dan symptoombestrijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:35

Jobbeltje schreef:
Ohja schiet me net tebinnen, laatst kreeg ik te horen dat ik wat op mijn ademhaling moet gaan letten... misschien daar iets mee?


Probeer vanuit je buik te ademen. Hier kun je ook oefeningen voor doen. Zoals op je rug gaan liggen met een hand op je buik duwen en terwijl je inademt die hand omhoog proberen te duwen. Als je dit regelmatig doet, leer je vanuit je buik te ademen.

Verder, om je schouders te ontspannen kun je als je jezef erop trapeert eens diep inademen en bij het uitademen helemaal ontspannen. Ga eens gemakkelijk in het zadel zitten.

Succes, en ik hoor het of het werkt??? groetjes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:41

Als je via je buik kunt ademen, kun je er ook op letten dat je door je neus inademt en door je mond uit. Dat is ontspannend. Dan moet je diep inademen, even vasthouden en dan langzaam door je mond weer uitademen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:22

SORRY ff oftopic geloof ik?! toch SUCCES, vertel je ff of et helpt

wij zijn slim he mik, Knipoog zal wel aan de stal liggen hihihihi, **LOL** groetjes

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:05

Okkie1 schreef:
SORRY ff oftopic geloof ik?! toch SUCCES, vertel je ff of et helpt

wij zijn slim he mik, Knipoog zal wel aan de stal liggen hihihihi, **LOL** groetjes


JA het helpt! (dat laatste zal niet voor mij bedoelt zijn zeker?)

Ik ben er ook achter gekomen, dat als er ivm andere dingen meer druk op me staat ik eerder de neiging heb om niet goed genoeg te ontspannen vanuit mijn schouders, omdat spanningen en stress daar nogal snel hun plekje weten te vinden geloof ik
Maar het gaat al steeds beter!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:52

gelukkig, dat is mooi om te horen Haha! succes verder.. dat je jezelf erop betrapt is al heel wat dus ga zo door Haha! groetjes