sterke mond...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 16:05

Vanmiddag heb ik op Berber gereden. Berber is een moeilijk paard, met een moeilijke houding en is heel erg sterk.
Geeft allemaal niets, we rijden toch geen dressuur, maar toch wil ik iets aan jullie voorleggen.

Berber is erg sterk/ hard in de mond. We rijden haar op een enkel gebroken trensje van een smaakje- metaal.
Berber is goed aan het been, in die zin dat ze geen dressuurhulpen kent, maar reageert goed op aandrijven. Even aanleggen van het been en ze gaat voorwaarts. Dus wel goed aan het been, niet goed aan de hand...
Als ze draaft, maakt ze zich sterk en draaft door mijn teugelhulpen heen, met als gevolg dat ik toch even harder moet trekken als ik eigelijk zou willen.

Nu heb ik bedacht, veel overgangen rijden, zodat ze dat beter gaat begrijpen. Maar als je overgangen rijd, rijd je die dan vlak na elkaar? Ik bedoel is het goed om een paar passen draf te doen, paar passen stap, weer paar in draf etc. Zou ze op deze manier op een gegeven moment makkelijker worden in haar mond? Dat ze beter gaat reageren?

Een scherper bit is bij haar geen optie, omdat ze daar een beetje opgefokt van wordt. Een andere neusriem een idee? Zodat het bit minder hoeft te werken en er meer druk komt op het neusbeen?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 19:39

He thanks voor het reageren. Het is altijd lastig zoiets over de comp te doen. Ik reageer dus nog maar ffies. Berber is prima op de stemhulpen! Ze loopt ook voor de kar en ze weet heel goed wat HO is. Schijnbaar niet (altijd) als we onder het zadel rijden.
Mijn zus heeft die problemen dus minder, omdat zij Berber zo laat sjouwen zoals zij wil. (Bebs is dus een beetje makkelijk geworden..)
Het is allemaal niet ernstig, hoor, dat wil ik toch wel benadrukken, maar het zou gewoon fijn zijn, als ze iets beter na me zou luisteren.

Ik ga dus nu aan het overgangen rijden, en in het tempo lopen wat ik wil. Langzame draf en langzame galop, geen gescheur en gerace meer! Hier en daar maar eens stilstaan, zomaar ergens waar ik denk dat het uitzicht leuk is *LOL*
Kim, wat je zei over die ophoudingen, daar ben ik vanmiddag een beetje me begonnen. Een ophouding, zij trekt en ik laat los. Pok! Verbaasd gezicht van Berber, want wat gebeurd er nu?? Hahaha wel heel grappig!
Ik denk dat ik gewoon veel met haar moet oefenen.
Aan longeren begin ik liever niet, want dat is een grote crime met Berber. Ik doe het weleens, maar niet voor ons plezier, want we komen altijd in een heel groot gevecht!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-03-10 18:42 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 21:52

Hahaha, ik rijd regelmatig zonder beugels, dus daar zal ze niet intuinen!! Maar ik denk dat ik gewoon heel veel geduld moet hebben! (heb ik bij berber nog wel eens gebrek aan)
Lang volhouden en als ze gaat stappenis ze Brrrraaaaafffff! En over verzameld lopen hoef ik me geen zorgen over te maken, hihi *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 14:07

In dit geval gaat het helemaal niet om het nageven. Die hoop heb ik allang laten vliegen en ik begin er niet meer aan. Haar houding is verder ook niet belangrijk.
Het gaat puur en alleen om het luisteren naar je. (Ze doet het niet altijd hoor)
Ik ben ondertussen al druk bezig met overgangen. Stap draf stap, langzaam sneller langzaam etc. Halthouden overal waar het maar mogelijk is en op de, voor haar, vreemste plaatsen.
Het gaat al een heel klein beetje beter.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 20:57

Ik rijd "niks". Geen stijl, behalve dan mijn eigen. Lekkere buitenritten en crossen langs het strand.
Ik geef geen honderden guldens uit aan dingen die bij Berber toch niet werken, ik houd niet zo erg van hulpteugels ed. Andere bitten? Wordt ze knettergek van.

Respect heeft ze zeker wel voor me, denk ik inieder geval.

Zoals ik al aangaf ga ik nu gewoon proberen haar beter naarmijn lichaam te laten luisteren. Isolda haar dochter kan dat prima en nu laat ik dit berber ook meer doen. Duurt allemaal wat langer, maar ach het komt allemaal wel goed denk ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers