Middendraf & doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 12:16

Als mijn paard gespannen is maakt hij zijn rug strak. Hierdoor is het moeilijk doorzitten. Vooral als je dan middendraf probeert te oefenen.
Ook tijdens de wedstrijden is hij vaak iets meer gespannen en wil de middendraf dus niet goed.
Heeft iemand misschien een tip die helpt om mijn paard (ook tijdens de proef) ontspannen te houden? Verward

Groetjes,

Ellen & Lurano Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 12:25

Zo lang je paard nog gespannen is zou ik nooit gaan doorzitten en al helemaal geen oefeningen gaan rijden.
Tijdens het rijden moet je je vooral richten op het soepel rijden en losmaken van de spieren door het hele lichaam van het paard. Pas wanneer je paard lekker voorwaats en nageeflijk is kun je gaan beginnen met oefeningen rijden.
Mijn advies luidt dus: beter/langer loswerken

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 12:59

aha

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 17:51

wij mogen zelfs geeneens in de les gaan doorzitten als het paard niet nageeflijk is wordt hij vaak alleen maar meer gespannen van. en voor mij wordt het lastig queen is altijd heel gespannen op concour en moet binnenkort de M1 in

hoe ga ik dat dan doen Verward Verward

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:07

Dat ken ik!
Mijn paard is ook altijd nogal gespannen op vreemd terrein. Zoek een rustig stukje op om los te rijden, blijf zelf zo rustig mogelijk, want jouw spanning breng je alleen maar over.
Probeer je paard thuis zoveel mogelijk op ontspanning te trainen, dan is ie altijd los door zijn lijf.
Op concours rijd ik maar 20 minuutjes los, hij loopt zich toch maar op te naaien en eenmaal in de ring doet ie zijn ding en gaat het altijd goed.
Ik rijd mijn punten in de M1 omdat hij thuis wel op ontspanning getraind wordt, de spanning die hij op concours heeft valt nu niet meer op....aan het uiterlijk zie je het niet meer, bedoel ik.

Groetjes Suzanne

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:39

thuis in de training heb ik er ook himmel geen probleem mee is hij lekker onspannen maar op concour is ze zo gespannen en alles is eng ze is heel kijkerig...... stond gister op mijn staartje pony heeft mooie onspanning welke ontspanning dacht ik Verward Verward ziet voor het oog mooi uit maar het voelt niet zo

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:26

Nou, dan ben je toch op de goede weg?!?!!? Party!! Iedereen wil graag hetzelfde rijden als thuis, maar das juist het lastige van wedstrijden...thuis kun je het voor elkaar hebben, maar om het er op vreemd terrein net zo uit te laten zien is moeilijk, zeker met een kijkerig paard.
Jij weet zelf hoe je paard ontspannen voelt, maar als ze het er ontspannen uit vinden zien ben je al een eind op weg hoor! Party!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:34

dat is ook wel weer zo
thuis rij ik hem al op Z nivo maar op concours weet die in een keer nie meer wat wijken is Verward Verward
komt allemaal vanzelf wel binnenkort de M1 in daar heb ik eg zin in in ieder geval geen wijken meer

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:58

Oja, dat bumpt zo lekker in middendraf. Ik denk dat ie dan toch nog niet zo goed is losgewerkt en nog niet helemaal ontspannen. Net wat Jippie zegt eigenlijk. Suc6 ermee. *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:40

Om te kunnen doorzitten moet het paard niet alleen zijn rug loslaten maar ook echt de achterhand gebruiken. Zonder de achterhandgebruik kun je ook niet zitten, met wel, zelfs in middendraf. is een goede graadmeter. Mijn paard is daar ook heel, heel moeilijk in, om zover te krijgen. En daarnaast gooit hij ook nog eens hoog op.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 17:01

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie tips! Lachen

Ik al proberen hem eerst ontspannener te laten lopen voor ik begin met middendraf en doorzitten.

Groetjes,

Ellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 17:13

Als je paard echt goed verzameld is en hij gooit zijn schouder er goed uit dan is het heerlijk doorzitten, je voelt dan dat je wordt meegenomen door je paard.
In het uitstrekken is het nog leuker want dan is het net alsof je op een vliegend tapijt zit omdat je niet meer voelt dat je paard nog contact maakt met de grond.
Als het het idee krijgt dat je door de baan zweeft heb je het goede gevoel te pakken!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:05

Ik heb nog 1 toevoeging aan de rest.
Ik had namelijk het zelfde probleem dat ik ging stuiteren terwijl mijn paard wel los en ontspannen was.
doordat ik ging stuiteren ging hij zijn rug vast zetten en toen kwam ik zowat helemaal los van het zadel.
De goude tip kwam toen van desiree via horses.
Ik was namelijk zelf niet los ik hield mijn bekken vast waardoor ik in de gewone draf wel kon blijven zitten maar in de middedraf niet mee kon swingen.
Nu na een boel zitlessen en zonder zadel rijden (dan laat je je bekken wel los)
ben ik een boel spierpijn verder in m'n onderrug en m'n buik maar kan ik zitten in de middendraf! Als lot nou toch nog door het een of ander z'n rugspant kan ik door zelf ontspannen te zitten 'm ook weer opnieuw laten ontspannen tijdens het doorzitten eerder moest ik eerst gaan lichtrijden voor ie weer losliet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 11:15

Ha die kim. inderdaad spierpijn in je buik: met aangespannen of goed ontwikkelde buikspieren kantelen je bekken (die er aan vast zitten) vanzelf de goede kant op. Niet alleen tijdens het rijden maar in z'n algemeniteit.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 16:42

Oh jee, dat worden dus zitlessen Koe

Dank je voor de tip.

Aiishaa_
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:15

ik zou dan ook vooral bij wedstrijden
langer los gaan rijden
Bij wedstrijden is het ook beter als de jury ziet dat het paard en jij ontspanne zijn
want ik kan me ook voorstellen dat als je paard niet ontspannen is dat ben jij het ook niet
het is dus voor beide beter dat je langer inrijd en los rijd enzo

en als je byv na een uurtje nog gespannen is.
laat hem dan is rustig lopen en beetje kijken
en probeer dan weer wat los te rijden
(doe ik ook en help bijan altijd wel)

veel sucses !

stefanievdb
Berichten: 144
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:16

Ik ken dat probleem, ik rij hem altijd lang genoeg in en dan gaat dat vanzelf weg.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Middendraf & doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:29

Oud topic, slotje.