geen thiedeman meer bij losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

geen thiedeman meer bij losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:46

ik lees in het nieuwe regelement dat je geen thiedeman meer bij losrijden mag gebruiken. Wel een gewone (losse) martingaal.

wat vinden jullie ervan?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:47

Tsja denk dat de thiedemann op wedstrijden toch geen goed idee is, het is de bedoeling natuurlijk dat je pas wedstrijden gaat rijden als je daar klaar voor bent!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:40

Dacht dat dat al verboden was....Als je moet los rijden met Thiedeman klopt er toch echt iets niet.....

Kim

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:12

hmm... dan zou je toch zeggen dat iemand in het Z springen dat ook wel kan... die zie ik wel vaak genoeg met slof losrijden. nu gaan jullie zeggen dat die ze verantwoord gebruiken, maar daar ben ik het lang niet altijd mee eens...

om weer on topic te komen, ik kan er aan de ene kant wel inkomen, je moet onder zonder hulpprut je pony/paard ontspannen kunnen rijden. als je dat niet kunt moet je gaan trainen en nog geen wedstrijden gaan rijden

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:14

Als die met slof losrijden hebben ze het dus wel grandioos mis! dat mag niet eens!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:15

in het Z helaas wel, ik weet niet of dat trouwens met die nieuwe regeling ook zo is

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:32

ik ben het er helemaal mee eens. Ik begreep sowieso al niet waarom ze dat ineens toe gingen staan. Prompt dat ik ineens iedereen met dat ding zag rijden!
Als je jouw paard wedstrijd klaar hebt (en jezelf uiteraard) dan moet je gewoon losrijden zonder hulpteugels, die heb je immers dan niet nodig, toch?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:27

Ik zal wel een heel vreemd soort paarden hebben maar dei van mij zijn op vreemd terrein altijd lastiger. Verward
Door los te rijden met een thiedeman wordt de controle over het paard vergroot en de veiligheid voor de ruiter en mederuiters groter. Ik was een erge voorstander en vind het jammer dat het nu weer afgeschaft is.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:28

LiSSy schreef:
in het Z helaas wel, ik weet niet of dat trouwens met die nieuwe regeling ook zo is


Soms snap ik überhaupt niet hoe mensen in het Z terecht zijn gekomen maar goede, dat is een ander onderwerp.

Ik ben het hier ook mee eens. Voor je op wedstrijd gaat, moet je al je hulpen al onder controle hebt. Dat je paard fris is, en je longeerd hem even, prima, maar ga geen hulpteugels gebruiken, want in de proef moeten ze toch af. Wat heb je er dan nog aan om met hulp teugels los te rijden Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:29

En ik sluit me aan bij Katja. Pablo was als groentje op het wedstrijdterrein echt lastig en na 10 minuten kon ik dat ding er af halen en zonder problemen verder rijden. Het gaat er dus niet om dat ik hem nodig had om hem in de krul te rijden, maar als veiligheid.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:28

longeren op het wedstrijdterrein is meestal geen optie omdat daar simpelweg geen ruimte voor is... voor die parden en ruiters is het opzich wel een uitkomt en is het natuurlijk jammer dat het afgeschaft is

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:34

Ransie, ik zet dus net neer waarom een hulpteugel wel eens handig kan zijn. En bij Pablo had ik op zijn eerste wedstrijden echt wel wat veiligheid nodig maar hij liep wel direct zijn wp bij elkaar!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:40

veiligheid had ik nog niet eens aan gedacht. Kun je nagaan, het enige wat ik tegen kom als reden is om een paard mooier te kunnen laten lopen en daarom ben ik een voorstander van de afschaffing. Er wordt veel misbruik van gemaakt hoor.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:41

dat neemt niet weg dat het zonde is voor degenen die het uit veiligheidsoverwegingen zouden gebruiken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:42

Precies. Helaas kun je dat onderscheid zo lastig maken op papier, maar IMO houd je jezelf voor de gek als je met een hulpteugel je paard nageeflijk moet krijgen; dat straft zich vanzelf in de ring.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:19

mmh de regel dat je met thiedeman mag losrijden heeft het dan niet lang uitgehouden. Maar ik zit er niet mee hoor,denk idd dat je als je nog een hulpteugel nodig hebt je maar beter even met wedstijden kan wachten en voor de veiligheid is er altijd nog de martingaal!

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:53

Lielle schreef:
Ransie, ik zet dus net neer waarom een hulpteugel wel eens handig kan zijn. En bij Pablo had ik op zijn eerste wedstrijden echt wel wat veiligheid nodig maar hij liep wel direct zijn wp bij elkaar!


In de proef moet je hem toch weer af doen. Mijn ervaring is, als ik de hulpteugel af doe, mijn paard toch weer alle kanten opspringt Huilen
Meestal heb ik met even te longeren meer effect, dan een hulp teugel te gebruiken, en ja, de ruimte is inderdaad vaak krap om te longeren. Verder word het je ook niet in dank afgenomen als je longeert, maar ja het gaat wel om de veiligheid van anderen. (en van je zelf Party!! )

Wel een hele goede prestatie om meteen je eerste wedstrijd wp te rijden!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:59

Dank je *LOL* Bij Pablo was 10 minuten rijden met dat ding voldoende, daarna was de spanning eraf en kon ik gewoon aan de slag. Longeren doe ik ook graag, maar dat gaat idd niet altijd.

PS Het was niet mijn eerste wedstrijd, wel de zijne, ervaring scheelt een hoop.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:21

Lielle schreef:
Dank je *LOL* Longeren doe ik ook graag, maar dat gaat idd niet altijd.


Dat vind ik zo jammer. La ransie is zo kijkerig Slapen , als ik haar eerst longeer, kan ze lekker kijken (ik weet het mag eigenlijk niet), en haar energie kwijt, en daarna kan ik gewoon rijden.

Als ik een hulp teugel gebruik, en ik haal hem er af, doet ze meteen haar hoofd omhoog om als nog alles te bekijken.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:35

Maar, longeren is op het (dressuur) wedstrijdterrein toch niet toegestaan??? Of zit ik nu helemaal mis?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:38

jawel hoor.

Citaat:
Artikel 113 - Oefenterrein

1. Het oefenterrein dient tenminste de volgende afmetingen te hebben:
lengte 35m en breedte 15m, met dien verstande dat tenminste een totaal oppervlak van minimaal 525m² effectief voor het losrijden te gebruiken is.

2. Wanneer de grootte van het beschikbare oefenterrein in verhouding tot het aantal deelnemers beperkt is, kan de wedstrijdorganiserende vereniging aanvullende voorwaarden stellen met betrekking tot het maximum aantal deelnemers, dat tegelijkertijd van het oefenterrein gebruik zal mogen maken.

3. Het oefenterrein dient te worden afgebakend; daartoe dient materiaal te worden gebruikt dat de kans op verwonding van paarden en/of deelnemers zo klein mogelijk doet zijn. Buiten het afgebakende oefenterrein mag door de deelnemers niet losgereden worden.

4. De bodem van het oefenterrein dient zo vlak mogelijk, enigszins veerkrachtig en goed verzorgd te zijn; ook tijdens de wedstrijd dient de bodem zonodig regelmatig te worden verzorgd.

5.
5.1 Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de betreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard - niet toegestaan.

5.2 Onverminderd het bepaalde in art. 113-5.1 mogen derden ( verzorgers/helpers e.d. ), in het zadel gezeten, met een paard op het oefenterrein stappen,mits dit aan een lange teugel gebeurt; de ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van de betreffende verzorger/helper.

6. Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdleiding. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:37

Oke, dank je. Volgens mij is het longeren op de meeste terreinen niet mogelijk volgens deze regels.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:45

Lovely schreef:
Oke, dank je. Volgens mij is het longeren op de meeste terreinen niet mogelijk volgens deze regels.


Het word je inderdaad erg lastig gemaakt........ Helaas is longeren niet altijd mogelijk.

Meestal als de wedstrijden op het gras worden gehouden, valt het nog wel mee, maar zodra je naar binnen gaat, houd het longeren eigenlijk op!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:31

Op veel wedstrijden kun je niet longeren, maar het mag dus in bepaalde gevallen wel *LOL*

Ik vind het niet erg dat de regel wordt afgeschaft, maar voor mensen die er profijt van hadden is het natuurlijk wel jammer...

Hulpteugels mogen vanaf het Z-springen trouwens in het nieuwe reglement ook nog worden gebruikt Lissy *LOL* En hier zie ik het op het losrijterrein eigenlijk zelden gebeuren en als het toch gebeurt zie ik nooit vervelende dingen eigenlijk...Verward Al snap ik best dat dat gerust wel eens gebeurt!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:51

Och, ze hebben mij al wel eens gevraagt of ik mijn paarden niet thuis zadelmak maakte.... Vooral de vos kon soms behoorlijk tekeer gaan.... Vreemd terrein, muziek, andere paarden die springen enzo, enfin hij ging erg uit zijn dak de eerste tien minuten.... Wou dat ik toen een slof bij me had gehad want dit was wel een beetje teveel van het goede..... Zat er nog steeds op hoor maar geen mens kon meer normaal losrijden..... (sorry) Had niet verwacht dat ie de eerste keer zo uit zijn dakje zou gaan. Voor de veiligheid was dit wel een gevalletje hulpteugel geweest.... Ben maar gauw gaan springen toen om de aandacht ergens anders op te vestigen.... Loopt die gup me zo foutloos een heel parcours rond en in de prijzen...

Bedoel met het bovenstaande verhaal te zeggen dat sommige paarden in eerste instantie heel heftig kunnen reageren als ze voor het eerst op vreemd terrein zijn. Als een thiedeman of een slof dan kan helpen om de situatie beter onder controle te houden en je paard sneller te laten wennen aan een nieuwe situatie ben ik er niet tegen. Vind echter niet dat je er een gewoonte van moet maken maar zoals je in het bovenstaande kunt lezen was ik een loslopend projectiel terwijl het paard thuis er klaar voor leek. Vind het dan ook erg zwart-wit om dingen gelijk maar te verbieden. Ben meer een voorstander van gedogen. Laat de federatievertegenwoordiger het maar ter plekke beoordelen.