Te veel spanning tijdens de les??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Te veel spanning tijdens de les??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 22:59

Niet bij mij maar bij Dar.
Gisteren had ik les, en net als vorige week ging het niet zo lekker:
Dar was erg stug op m'n rechter hand en liep rechtsachter ook wat korter, omdat ze vorige week in protest ging op m'n been deden we wat basis oefeningen, zoals volte verkleinen en vergroten, iets wat Dar makkelijk moet kunnen, maar Dar was naar mijn idee zo gespannen dat ze de rechter stelling gewoon niet aan kon nemen, m'n instructrice zei dat het leek of het van uit haar rug kwam, en vroeg of ze de laatste tijd moeilijk is met op zadelen, dit is dus niet zo, maar ik was toch wat ongerust en heb na de les haar rug af gevoeld, ze reageerde idd rechts wat, maar niet heftig, vorige week had ik ook telkens het idee dat ze met een wat gebolde rug liep en toen ze bij het appuyeren in stap nogal heftig op m'n been reageerde dacht ik eerst dat ze hengstig aan het worden was (dan wil ze wel eens lekker tegen m'n been aan duwen) en dat dat dwars zat, maar ze werd niet hengstig, en afgelopen vrijdag had m'n zusje les en toen bokte ze zelfs naar het been, ik was dus gisteren behoorlijk ongerust en wilde het vandaag even aan kijken en evt de dierenarts bellen, toen ik vandaag op stal kwam heb ik gelijk weer de rug afgevoeld dit keer gaf ze niks aan, ik besloot lekker een rondje buiten te doen en Dar goed te observeren, Dar was in een prima humeurtje, had zin om lekker te lopen en was erg voorwaarts, bij 'n galopje gaf ze ook wat vrolijkheids bokjes en heeft heel de weg met d'r oortjes naar voren gelopen, ik verpest m'n paard nogal door haar onder weg weleens een snoepje te geven Haha! en dus ook vandaag ,ik gaf hem expres rechts zodat ze rechts flink in moest buigen, dit ging zonder probleem. Dus ik ben gaan na denken wat het probleem moest wezen, zaterdag heb ik in de bak gereden, dit ging goed, stelling ging lekker, schouder voor ook, nog even het appuyeren in stap op gepakt en ze reageerde een stuk beter dan in m'n les, m'n zusje rijd ook regelmatig in de bak en ik vroeg aan haar hoe ze dan is, m'n zusje zei dat ze dan gewoon braaf is, terwijl ze bij haar al een paar weken in de les loopt te klieren. Het enige wat ik kon verzinnen is dat ze erg zenuwachtig word van de les en hier door haar rug gaat aanspannen, ik had het hier met een stal genoot over en die zei dat zij dat ook gehad gehad met haar paard. Graag jullie mening.

ps. ik hoop dat het een duidelijk stukje is Verward

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:14

begrijp ik het goed, dat er nu niks meer aan de hand is?
Dan zou ik denken aan spierpijn toen je les had. Was dit eenmalig? Of is het steeds zo tijdens de les en daarna thuis weer goed?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 13:23

Het was vorige week ook zo, maar toen dach ik niet dat het uit haar rug kwam maar dat ze hengstig moest worden (wat niet zo was) Ik les gewoon thuis, en als ik voor me zelf rij is het probleem er niet Verward Ik heb ook niet het idee dat ik zelf gespannen op m'n paard zit als ik les krijg.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:37

misschien dat die oefeningen tijdens de les nogal gevoelig waren op de spieren en dat ze nu uit spanning ( angst voor die pijn) alles aanspant. Is ze snel aan het piepen qua pijn?
Als dat zo is, denk ik dat het komt door die ene les en dat ze de les aan het associeren is met pijn.
Anders zou ik het echt niet weten. Er zal toch iets voorgevallen moeten zijn tijdens de les, want anders zou dit niet alleen gebeuren tijden de les, lijkt me. Spierpijn lijkt me de enige optie, last van het zadel zal ze niet hebben dan zou je dat ook tijdens het gewone rijden hebben.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 18:13

Ik denk idd dat er misschien iets is voor gevallen, wat weet ik niet, en dat ze zich daarom te veel gaat spannen tijdens de les, misschien wel iets psychisch misschien wel lichamelijk, ik weet het niet, ik denk dat ik de komende lessen maar weer lekker basis oefeningen ga doen tot ze weer ontspannen is, ze is wel een bikkel als het om pijn gaat, toen ik haar net een maandje had is, op buitenrit, gestruikeld, haar knieën lagen tot op het botvlies open, maar ze heeft hier geen seconde pijn aan gegeven.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:28

Er is niet iets voorgevallen met een ander paard in de les?
Tja noem maar wat hoor, maar er moet volgens mij meer achter zitten....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 20:49

Ik heb privé les, misschien zijn we in de les wel, voor Dar, te hard van stapel gelopen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:59

Ik heb het met Marca ook, voorlopig les ik ook even niet meer. Marca is nu een anderhalf jaar onder het zadel en pas sinds een half jaar serieus aan het werk. Het is een paard wat makkelijk meewerkt, Het plaatje ziet er snel goed uit. Mijn instrukteur wil dan ook veel van ons, activiteit, verzameling... omdat ze het zo makkelijk oppakt gaat dat natuurlijk steeds verder.... maar daar heeft ze wel spierkracht voor nodig. Het is een hoog, lang paard en het kost haar een hoop moeite om die kont eronder te krijgen, ze wil die moeite wel doen maar ik moet als ruiter tevreden zijn met haar wil om het te proberen, ik ben ook tevreden met elke moeite die zij doet om te doen wat ik van haar vraag omdat ik weet dat het heel moeilijk voor haar is. Mijn instrukteur begrijpt dat stukje niet, Ik ga dan in de les overvragen waardoor het paard gaat stekkeren, staken en bokken. Schiet ik niets mee op. Ik ben dan drie dagen bezig om er weer ontspanning en plezier in te krijgen bij haar. Misschien heeft het er mee te maken dat het dus een vreselijk karakterpaard is (Volbloed) maar dit werkt dus net even niet. Ik zal in ons eigen tempo moeten werken aan wat mijn instrukteur van ons wil en dan pas weer les nemen. Ze moet gewoon nog een stuk sterker worden om aan die eisen te voldoen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:13

Ja jou verhaal lijkt wel veel op mijn verhaal, Dar is ook een mee werkend paard, en zal niet in protest gaan als het volgens haar niet gaat, maar ze zal eerder nog harder gaan proberen, tot dat het gewoon echt niet meer gaat, Dar is al wel wat ouder maar is pas op 7-jarige leeftijd ingereden en is toen niet echt hard aan het werk gezet, en nu moet ze er in de les toch vol tegen aan, ik denk dat mijn instruktrice dit ook niet echt zal begrijpen die is echt zo van: niet miepen maar rijden Haha! ik kijk het nog even aan en anders denk ik dat ik ook maar poosje ga stoppen met lessen en het dan van de zomer weer op pak ofzo, ik vind dressuur erg leuk maar het hoeft voor mij niet persé, ik het Dar gekocht voor recreatie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:21

Ik denk een goede beslissing als je even pauzeert met lessen. Het meest belangrijke bij paarden als het onze is dat ze er vooral plezier in blijven houden. Mijn instrukteur vind mij te lief voor haar, maar ik weet dat ik met de zweep nergens kom. dan gaat ze stilstaan en autistisch voor zich uit staren en je kan dan achterstevoren op haar gaan zitten maar daar zal ze ook n iet op reageren. Ik kan alleen verder komen met dit paard door beloning niet door "aanpakken". Ben ik straks op het niveau wat mijn instrukteur verlangt dan ga ik weer een periode lessen tot dat ik merk dat we weer tegen het randje lopen en dan doe ik weer pas op de plaats om dan weer de tijd te nemen die zij nodig heeft

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:29

Dar is niet het type paard waar je boos op moet worden en "ff de zweep er over heen moet halen" als ze iets weigerd te doen, maar moet je paaien met lieve woordjes en dan gaat ze voor je door het vuur, tuurlijk krijgt ze ook wel eens een tik als ze echt stout is, maar vaak hoef ik dan maar even m'n stem te verheffen en dan heeft ze al door wat je bedoeld. Gevoels paarden he!
Laatst bijgewerkt door Letizia op 20-02-03 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:32

Precies Gevoels Paarden (met hoofdletters)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:51

Zo eentje heb ik ook, hoe erger je dwingt, hoe meer de kont tegen de kribbe gaat... Instructrices die proberen af te dwingen, daar houd ik het dus niet lang bij uit. Werkt nit voor mij en mijn pony... Ik ga liever wat langzamer, maar dat we er allebij plezier in houden. Als ik te veel vraag tijdens een les, dan houd ik daar bij het verdere rijden ook last van, en dan kan ik er minder goed op inspelen omdat ik dan alleen ben.
Woensdag zei een instructeur: je moet niet meer reactie oproepen ( bij het corrigeren) dan je zelf aan kan. Anders schiet je er niets mee op... Dat vond ik een heel leerzame opmerking, die ik er voor mezelf inhoud!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:12

joyce B schreef:
Woensdag zei een instructeur: je moet niet meer reactie oproepen ( bij het corrigeren) dan je zelf aan kan. Anders schiet je er niets mee op... Dat vond ik een heel leerzame opmerking, die ik er voor mezelf inhoud!


PRECIES, zo is het en anders niet..........Wijze woorden