Vraagje vanuit de USA :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 21:08

Beste Allemaal..

What's up? Ik heb al gezien dat Karin braaf mn mailtjes erop zet haha dus jullie weten allang hoe het met me gaat. Nu ik ff tijd heb wil ik jullie iest voorleggen. We hebben een aantal paarden die niet geschikt zijn voor kinderen, en die we af en toe rijden, longeren of vrij laten rennen. Nou is er een etter, die dus echt niet van je weg wil. Sterker nog, hij komt met zn oren in de nek op je af, echt dreigend en gaat dan voor je neus staan steigeren. Niet echt een pretje dus. De ander is van niks onder de indruk, als ie stil staat krijg je hem pas weer aan de gang als je hem aan het halster wegleidt. Hoe kan ik deze problemen oplossen? IK wil graag met ze werken zo zonder longeerlijn. We hebben een kleine ronde bak..
Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven. Ennuh, Laui enzo: Ja ik was idd ff online eerder, maar heb erg weinig tijd om te lezen of schrijven. Heb hier speciaal toestemming voor gevraagd Lachen Heel erg bedankt en groetjes allemaal !!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:00

Euh, diegene die je wil domineren, wees zeker dat het geen angst is....
Doet hij het ook als je bv er een heel lief paard bijzet (misschien die niet lopen wil), en dan los longeerd? alleen doen als het echt veilig is hoor, trappende paarden niet riskeren....
Mijn paard krijgt altijd wat extra impuls door hem los te longeren met een shetlander erbij hahaha.

Als het geen angst is maar dominantie...
laat hem los met halster en jaag hem van je af, je kunt een touw achter je rug houden met 1 hand....als hij dan op je afkomt, whamm..direct touw naar hem toe gooien.
Stap niet naar achter, schreeuw er desnoods, NEE, bij ofzo. Daarna van je af jagen en laat maar rennen en wat dan ook, zorg ervoor dat jij bepaald welke kant hij oploopt.
Net zolang laten lopen tot hij gaat zakken in de hals, of in ieder geval gaat smakken, let op zijn oren, als 1 oor naar binnen wijst heb je zijn aandacht. Sluit dan af.
Gewoon stoppen en blijf dan nog even staan, als hij naar je toekomt (op een normale manier) beloon hem dan, als hij blijft staan, jammer dan, je loopt dan gewoon weg en haalt hem er een minuut later uit.

Paard dat niet weg wil lopen.
Sluit het zich af voor invloeden van buitenaf? Doe eens wat spannends, longeer over een sprongetje gemaakt van tonnen, bind eens een plastic ritsel aan een dressuurzweep en kijk of hij daarop beter reageerd. Zorg dat je zijn kont vooruit stuurd dus niet bij zijn hals of te veel driehoek op zijn voorhelft richt.
Je kunt hem daarna ook aaien met dat zakje en misschien een meisje laten zwaaien met een grote vlag, een paraplu....
Als je eenmaal contact hebt en door de geestelijk afsluiten heen komt, veel belonen.

Dit zijn een beetje ideeen, gewoon direct zo opgeschreven, ik ken die paarden natuurlijk niet dus misschien is een andere behandeling wenselijk. Breng jezelf niet onnodig in de problemen en doe het ook alleen als je weet dat je alle reacties aan kunt.

Succes. Haha!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:49

Mijn Kaminka is er ook zo een. Ze gaat niet dreigen of steigeren (ze is de vriendelijkheid zelve, altijd en overal vrolijk en gezellig), maar is gewoon niet onder de indruk van een zwaaiend touw, je kan haar bij wijze van spreken een doodklap geven met dat ding en ze kijkt je nog vriendelijk aan zonder een pas te verzetten. Beetje debiel of zo?? Haha!

Loswerken bij haar doe ik dan ook altijd met een longeerzweep, daar heeft ze gek genoeg wel een beetje respect voor (ook pas sinds dat ding een keer in haar staart is blijven hangen en achter haar aan sleepte: dat was gek genoeg doodeng voor haar!). Probeer dat dan eens, enne: steigeren en dreigen onmiddellijk afstraffen hoor, geef dat dier maar een knal (of drie), dan snapt hij het waarschijnlijk. Het ziet er naar uit dat je het bij deze eerst op een harde manier moet doen, voordat je tot hem door kan dringen op een zachtere wijze. Helaas, komt vaker voor.... Frusty

Succes! Mieke

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:26

Wij hebben ook zo'n chagrijntje op stal staan. Het is een merrie en ze komt altijd met de oren in de nek op je af. Ze steigert niet, dus je kan haar zo pakken. Ik let er nooit zo op en ik doe gewoon of ik het niet zie. Maarja, als ie steigert wordt het wat moeilijker.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 10:19

Bolivia deed dit ook. Niet onder de indruk van touwen etc. De eerste paar maanden moest je haar echt tikken geven met de longeerzweep anders ging ze niet weg. Daar was ik dan echt een tijd mee bezig. Niet echt leuk dus!

Toen heb ik haar een tijdje gewoon losgegooid zonder dat ik iets met haar wilde doen. Ik liet de andere paarden dan wel om mij heen lopen en zij beleef dan gewoon naast me staan of ergens in de bak.

Opeens was het over: ik kan haar nu longeren en om me heen laten lopen maar wel met longeerzweep. ALs ik de zweep niet vast heb dan gaat ze me uitdagen.

Ik probeerde het gewoon weer een keer en toen liep ze wel van me af (ik stomverbaasd Verward )

Ik denk dat er gewoon respect is gegroeid en dat dit nog verder gaat groeien zodat ik straks ook die zweep niet meer nodig heb.