Schudden met hoofd, maar waarom..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rasjna

Schudden met hoofd, maar waarom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:27

Als ik een tijdje aan het rijden ben gaat mijn paard met haar hoofd schudden. Het heeft niks te maken met vliegen ofzo want ze doet dit ook in de winter. Maar wat zou het dan wel kunnen zijn?

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:32

het kan zijn dat het hoodstel niet goed zit, ze groot of te klein, of het bit...
maar als je je paard nou goed vooruit drijft, doet die het dan nog?
rij je het paard aan de teugel?
zo op afstand kan ik het niet goed bepalen, het kunnen meerdere dingen zijn, is er op stal niemand waar je het aan kan vragen? die zien het nl. en kuinnen misschien zeggen waar het aan ligt.
al had ik bij je in de buurt gewoond dan had ik graag even komen kijken, maar helaas is dat niet.

Annemar10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:40

Het zou kunnen komen van zijn tanden/kiezen.
Laat hem/haar een keer nakijken door een paardentandarts.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:18

Annemar10 schreef:
Het zou kunnen komen van zijn tanden/kiezen.
Laat hem/haar een keer nakijken door een paardentandarts.

Inderdaad, dat wil meestal ook wel helpen....

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:18

missshcien verstrak je zelf in je hand..

kan je intructeur niet beter even emt je mee kijken ?

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:38

Kan heel veel oorzaken hebben, pijn in de rug, hals, benen, mond, oren.. Of bijv. teveel druk met je hand.
Pollenallergie gaan paarden ook van schudden, maar dat lijkt me niet als die van jou het het hele jaar door doet?
Als je geen oorzaak kan vinden helpt het bij sommige paarden om een touwtje met kraaltjes aan de neusriem te hangen (sommige paarden stoppen dan, maar helpt zeker niet altijd, bij het paard wat ik rijd niet iig).

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:46

Wat ik altijd gehoord heb is dat als je paard schud met z'n hoofd, je hem meestal, zeg niet dat dat bij jou pony het geval is, meer over de rug moet rijden en met veel verbinding van achteruit. Zo schijnt hij minder kans te hebben om deze verbindeing te verbreken. Je weet het maar nooit!!!

ff off-topic: Als je die kraaltjes gebruikt is er misschien een kans dat je paard volledig over de rooie gaat. Ik had van xx_irisje eens een keer een ketting-frontriem geleend. Mn merrie ging volledig uit der stekker. Stijgeren en als een gek heen en weer gaan springen. Misschien een idee om dit soort dingen eerst aan de longeerlijn uit te proberen

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:01

Ik zou sowieso eerst proberen medische oorzaken uit te sluiten en naar je rijden kijken en dan pas dingen als kraaltjes ed uitproberen.
En denk dat hoe je paard op kraaltjes reageert heeel erg afhankelijk is van het type paard, Roos gaf er echt helemaal niks om, schudde vrolijk door, maar flipte niet ofzo (gelukkig ). Maar het is idd misschien wel slim om er niet gelijk op te gaan zitten als je een wat drukker paard hebt .

Koblenz

Re: Schudden met hoofd, maar waarom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:07

Ik denk dat Kit_for_ever gelijk heeft. Mijn pony doet dat ook weleens, maar dan alleen in de galop. Net alsof zn voorpluk in zn ogen kriebelt ofso. Ik vroeg aan mijn instructeur hoe dat nou kon en hij zei ook dat er dan een storing in de aanleuning zat.

En ik moet ook toegeven dat hij het nooit doet als die lekker ontspannen met zn achterhand eronder loopt.

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:50

Die kraaltjes zie ik niet zo zitten, ze is idd al een druk ding dus dat maakt het misschien alleen maar erger.

Mijn paard heeft idd een hooiallergie, maar of het daar aan ligt.. Ik weet het niet.

Strak zijn met mijn handen denk ik ook niet want ik rijd met rustige handen en dus ook niet strak als het niet moet. Dit paard is niet voor niets met 2 vingertjes te rijden. Maar aan een instructeur kan ik het ook niet vragen want ik krijg geen les. Ik rijd gewoon thuis, heb mijn paard nu bijna een jaar en we hebben alles nog moeten zorgen: weides afmaken, stallen bouwen, materiaal aankopen.. dat kost allemaal veel geld en dus werd een instructeur maar uitgesteld omdat het 'niet echt nodig' was.

De tanden zouden het probleem misschien wel kunnen zijn ja. Misschien toch eens een tandarts zoeken.

@ Dreumel1986
Misschien kan ik het voor jou eens filmen als ze het doet.

Bedankt voor jullie hulp!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:57

Ik heb wel verhalen gehoord van paarden die juist door het getik van de kraaltjes tegen de neus rustiger worden, schijnt daar ook een bepaalde zenuw te zitten, die als die geprikkeld wordt een rustgevende werking heeft oid, maar dat weet ik allemaal niet precies. Iig, als nou echt verder niks helpt, kan je het altijd nog proberen.

Hooiallergie hmm denk van niet, omdat er tijdens het rijden geen hooi in de buurt is. Waar ik het over had is pollenallergie, maar de paarden die dat doen beginnen meestal pas over een tijdje weer met schudden en houden er in het najaar weer mee op.

Maar voor je verder dingen probeert zou ik haar eerst gewoon helemaal na laten kijken door de veearts en tandarts, dan kan je dat iig uitsluiten (of heb je het probleem gevonden).

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:09

op wat voor manier schudt ze met haar hoofd. Schudt ze van links naar rechts dus meer nee, of juist van onder naar boven, dus ja

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:53

Ze schud ja

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:39

De mijne schudt altijd 'ja' als hij eigenlijk te los op het bit is. Dus als ik geen fijne aanleuning kan krijgen maar hij zich van die aanleuning ontrekt door het bit totaal los te laten.(beetje moeilijk uitleggen hoop dat je het begrijpt.Wat bij mij altijd supergoed helpt (maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet te helpen) is hem een tijdje lekker diep en rond rijden en dan terugnemen en weer wegrijden. Na twee dagen neem ik hem dan weer wat meer erbij enzo hij weer begint te schudden meteen weer zakken met dat hoofd.
hoop dat je er iets aan hept en succes

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:18

ik rijd mijne altijd diep en rond en nog doet ze het.

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:48

hoi het kan zijn dat die ergens pijn heeft ov het zadel licht niet goed of het hoofdstel kan te klijn zijn of te goot het bit kan die goed in de mond zitten