RECHTRICHTEN (teugel vraagje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:32

Bij een paard dat verzameld is rij je een volte met meer druk op je buitenteugel. doordat je de binnen teugel nageeft zal hij zelf aanleuning zoeken en dus met stelling de volte op draaien. bij een paard dat niet verzameld is rij je een volte met gelijke druk alleen breng je nu je binnenhand iets naar binnen zodat je paard op die manier stelling geeft een dus de volte op draait d.m.v. je been hulpen.

ik beperk ook mijn antwoordt tot de teugel hulp want een paard rij je natuurlijk d.m.v. je beenhulp (aangevult met de teugels) een volte op.


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:31

happy worker schreef:
Het verhaal van musje vat ik niet helemaal. Nageeflijkheid vraag ik met de buitenteugel en stelling met de binnenteugel. Mijn opvatting is dat je streeft naar gelijke druk op beide teugels (ook bij een verzameld paard) echter zal er heel vaak een verschil in zitten afhankelijk van de oefening, het moment van de oefening, de gehoorzaamheid van je paard en de africhtingsgraad.


het verschil met een verzameld paard en met een paard dat niet verzameld is dat je de stelling bij een verzameld paard vraagt door toe te staan. en bij een niet-verzameld paard door je hand iets opzij te zetten. zoals ik al zei je houd altijd in je rijden gelijke druk op twee teugels alleen bij de inzet van je volte geef je bij een verzameld paard dus de teugel iets na waardoor de druk ongelijk wordt en je paard de aanleuning wil herstellen en dus stelling geeft (de teugeldruk opzoekt) aan je binnen teugel. zou je dit doen bij een niet-verzameld paard dan houd hij in het betse geval zijn hooft recht maar meestal zullen ze naar buiten kijken omda ze aan die teugel weerstand voelen vandaar het verschil.

natuurlijk rij je een paard altijd met gelijke druk op twee teugels en rij je ook een paard nagevelijk op twee benen twee teugels! (en dus niet op je buiten teugel) je buiten teugel onderhoud de aanleuning (en dus de nagevelijkheid).

ik hoop dat ik mijn verhaal nu iets duidelijker gemaakt heb.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lielle en 50 bezoekers