Jaja, komtie weer: STAKEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Jaja, komtie weer: STAKEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 20:59

Dit is het zoveelste mailtje over staken maar ik moet hem plaatsen omdat ik hele NACHTEN wakker lig.
Ik zou het even uitleggen:

Ik heb nu al 6 jaar mijn eigen paard (ik rijd 9 jaar) en ik liep altijd met radetsky (die is 16 jaar) naar het oefen terrein. Maar toen kregen we 2 jaar terug denk ik een eigen binnenbak en daar reed ik HEEEL veel. Toen wilde ik weer naar buiten maar toen ging radetsky staken. Heel erg. Als ik drijf dan gaat hij achteruit en als ik hem een klap (Echt een harde) geef gaat hij opzij maar absoluut niet vooruit (echt niet vooruit ookal sla ik hem heel hard, wat ik liever niet doe).
Het probleem is nu dat ik niet weet of het aan zijn vertrouwen in mij ligt of omdat hij bang is of omdat hij gewoon een spelletje met mij speelt. Ik weet dus niet wat ik moet doen.
Ik had ook al een paar keer geprobeeert of hij de polder in wilde gaan maar dat deed hij niet. Toen ging ik wel eens met hem aan de hand de polder in. En dat deed hij wel, en toen ging ik er een keer zonder zadel op en toen liep hij er zo in! Maar ik ben uiteindelijk 10 meter na een kruispunt in de polder wel omgedraait omdat ik tot daar was gelopen met radetsky en ik al voelde dat hij wilde gaan stoppen, dus draaide ik hem om zodat hij omdraaide wanneer ik het wilde zeg maar.
Zijn vorige eigenaarres zei dat ik hem KEIHARD moet gaan slaan maar dat doe ik liever niet en het helpt echt niet. ALs hij echt staakt kan ik hem alleen nog maar achteruit de kant op krijgen die ik wil, maar als ik hem dan omdraai dan staakt hij nog steeds even hard als dat hij 10 meter terug deed.
Ik weet niet of hij mij nu pest of echt bang is. Maar toch denk ik dat hij echt bang is. Want het is wel heel toevallig dat hij 3 jaar nog NOOIT had gestaakt (terwijl ik nog maar heel klein was enzo en hij MAKKELIJK van mij kon winnen) en dat toen we een binnenbak kregen en ik daar veel had gereden en toen weer naar buiten ging dat hij weer staakte. En dat toen zijn vorige eigenaaresse heb net had dat hij ook staakte. En dat hij de polder niet inloopt, simpel omdat ik daar nog nooit met hem ben geweest. EN als ik er een aantal keer aan de hand erin loop dat hij het dan wel doet.
Maar ik heb hem nu al 6 jaar. Waarom zou hij mij niet vertrouwen?!?!? Of moet ik hem dan toch maar door de buurt gaan slaan (wat toch niet lukt) !?!?!

Ik weet dus niet wat ik moet doen en ik wil hem niet weg doen omdat hij ondanks dat hardstikke lief is. Maar ligt het nu aan zijn vertrouwen in mij (want hij loopt gewoon achter mij aan) of speelt hij een spelletje met me?!?
Ik probeer het nu op te lossen door eerst samen met een vriendin te gaan lopen en dat zij dan steeds verder achter radetsky gaat fietsen. Zodat het weer routine voor hem wordt.

En ik weet eigenlijk dat jullie gaan zeggen dat ik moet slaan maar hij doet echt alsof er een muur voor hem staat. Hij zet zijn voorbenen niet vooruit maar zijn achterbenen wel. Het is echt alsof hij er niet langs kan (kan hij wel hoor) en hij probeert steeds om te draaien. En hij negeert bijna elke hulp. Hij reageert heel goed op een zweep in de bak ofzo, maar als ik buiten rijd echt NIET!

dus: HEEFT IEMAND EEN OPLOSSING?!?!
(ik slaap namenlijk ook heel weinig door meneer radetsky)
groetjes
celinde

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:11

Je kunt hem er wel achteruit door krijgen schrijf je? Dan dat gewoon een aantal keer doen, wordt ie het vanzelf zat.
Ik denk toch dat hij je in de maling neemt, JUIST omdat hij eerst altijd erin ging en aan de hand wel meegaat..
Als hij echt bang zou zijn, zou hij i.m.o. er ook niet aan de hand langs gaan..
Of gewoon zoveel geduld hebben, dat je hem stil laat staan en niet om laten draaien, dan na 5 minuten proberen vooruit te krijgen, wil hij niet vooruit, oké, dan blijven we toch nog 5 minuten staan..
Ik weet niet of het voor jou werkt, maar dit zijn zomaar een paar ideetjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:50

Als je hem aan de hand wandelt loopt hij overal met je mee naartoe, alleen onder het zadel kiest hij zijn eigen weg.
Dat kan zeker een kwestie van vertrouwen zijn. Ik denk dat je onder het zadel iets afwachtender bent dan aan de hand. Dat ziet je paard als een reden om minder vertrouwen in je te stellen.
Wees buiten duidelijk en doortastend, wacht niet af. Ga ook geen gevecht aan met je paard want zo te lezen wint hij dat toch. Vraag iemand met je mee te lopen die je paard aan de lijn neemt de eerste paar keer. Of laat je vergezellen door een ander paard.
Als dat goed gaat kun je een helper vragen op gepaste afstand te blijven en als het nodig is kan die ingerijpen met een zweep om je paard voorwaarts en met 4 beentjes aan de grond te houden. Bouw het langzaam op vertrouwen winnen kost tijd. Je paard moet ook meer respect voor je krijgen en dat gaan ook niet van de ene op de andere dag. Succs er mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-03 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:19

misschien moet je naar de buitenbak toe ernaast lopen en in de buitenbak erop gaan zitten.. En dat dan heel vaak doen.. En daarna proberen of erop lukt.. En meer afwisselen in rijden.. Buiten... Binnen.. In de polder.. Enzz

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:39

Ik heb zojuist gereageerd op de topic "omdraaien met buiterijden". Moet je eens lezen, zal je beslist iets aan hebben. Ik heb met Flap ongeveer hetzelfde voorgehad. Het heeft inderdaad veel te maken met gebrek aan vertrouwen. Je paard kan je 100% vertrouwen als je er naast loopt, maar eens je erop zit, neemt het paard het heft in eigen handen, omdat hij je niet meer ziet als leider.Daar kan je aan werken door veel grondoefeningen te doen met je paard. Dit versterkt de band. Maar soms blijft de het voor een paard moeilijk je te vertrouwen als je erop zit. Je kan dit eruit krijgen door zeer consequent straffen en belonen toe te passen. Maar je moet wel durven. Vanals het paard ook maar de minste aarzeling vertoont val je hem aan door te slaan en te schreeuwen, het paard echt overdonderen, dat hij echt onder de indruk is. Vanals het paard ook maar de minste medewerking vertoont, moet je je houding onmiddelijk aanpassen en belonen met strelen en je stem en echt gemeend je paard aanmoedigen. Werkt echt hoor ! Het moeilijkste is bij jezelf de omschakeling van heeel boos naar heeel lief (zowel het boze moet gemeend als het lieve, en dat is niet zo eenvoudig, ofwel ben je te kwaad en blijf je kwaad en doe je de pogingen van goeie wil van je paard teniet ofwel wordt je niet kwaad genoeg en dan gelooft je paard je niet. Dus het is echt heel belangrijk dat je 100% consequent optreed.
Veel succes en veel moed ![/b]

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:09

Ik heb een tijdje terug precies hetzelfde gehad als jou.
Toen had Rinkja iets met haar achterhoef,wat pijn deed op de harde weg.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:28

Snowdon heeft dit een keer heel erg gehad op een weg met ene gigagroot raam, waarin de zon scheen, langs de weg, een plas ervoor en ernaast een blaffende hond. Hij wilde er absoluut niet langs en draaide om, liep achteruit ervandaan etc. Ik ben een half uur met hem bezig geweest, zonder af te stappen, maar hij ging er uiteindelijk wel langs en de keren dr op had ik er geen problemen meer mee. Het is een kwestie van vooruit vragen dmv van voorzichtig drijven, en als ie iets anders doet terug zetten en stilzetten, of als ie dus achteruit gaat, loslaten en stil laten staan. Desnoods met zn neus een andere kant op als het niet anders lukt. Maar beloon hem op het moment dat hij met de neus de goede kant op stil staat en probeer het elke keer opnieuw of ie ene stap of ene paar stappen vooruit zet. Flink belonen bij positief resultaat. En niet slaan!!! Waarschijnlijk handelt ie uit angst voor jou (ookal is daar geen reden voor) of de polder, of verkeer, of bepaalde situaties.

Ten tweede kan t uit pijn zijn... Op het verharde voelt alles anders en misschien doet er dan iets pijn, hoeven, benen, rug, etc....