Heel licht worden in (een poging tot) vwnw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Heel licht worden in (een poging tot) vwnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 12:10

Ik heb zondag een poging gedaan tot vwnw rijden, aangezien de nageeflijkheid er steeds beter in begint te komen, maar bij de gewone nageeflijkheid kan ik hem eindelijk in een gewone aanleuning rijden, dus wel iets gewicht op de teugels, zodra ik mijn teugels wat langer liet worden (natuurlijk met been erbij) volgde hij mijn hadnen perfect naar beneden, maar had ik helemaal niets meer in mijn handen aan druk...
Ik had het gevoel dat ie weer achter de teugel aan het kruipen was, dus gelijk been erbij, maar dat had niet erg veel effect. Heb mijn teugels weer op maat genomen en de nageeflijkheid en aanleuning waren weer op orde...
Kan iemand me vertellen wat ik fout heb gedaan (door het weer gaat mijn les steeds niet door) en hoe ik dat zou kunnen verbeteren? Of klopt het dat ik niets meer in mijn handen moet vvoelen Verward
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 30-01-03 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:16

Hij is zoals ik hier vandaan kan beoordelen niet goed aan het been,
rijd meer overgangen, doe wachtoefeningen, rijd schijnovergangen en rijd bijvoorbeeld eens een poosje een middengalop op een volte. Net zolang tot hij in die zelfde middengalop blijft zonder dat jij moet blijven bijdrijven.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 12:43

Hmmm hij is een heel eind verbeterd met aan het been zijn, hoewel het beter kan, maar het is echt op het moment dat ie zo licht wordt, dat hij niet meer op mijn been reageert...
Volgens mij gaat die reactie dus weg, op het moment dat ik hem iets laat doen wat ie moeilijk Verward vindt...
Ik weet dat ik bijvoorbeeld in draf geen schakeling eruit kan rijden, voordat ik hem in een beetje aanleuning heb... anders krijg ik ook geen reactie op mijn been... Op het moment dat de aanleuning er is, is de reactie super...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:01

Het klinkt gewoon als een gigantisch gemis aan kracht in de achterhand, waardoor hij valt op de voorhand, en eventueel ook nog gaat hangen of juist achter het bit kruipt. Dat hangen of achter het bit kruipen is een manier om aan het werk te ontkomen. Zorg dat ie meer op de achterhand komt en nog beter op je been gaat reageren. Let op dat ie niet op de voorhand valt! Kracht moet altijd (ook op B niveau naar mijn mening) vanuit de achterhand komen.
Overgangen en vooral veel overgangen in draf (middendraf-arbeidsdraf-wat meer verzamelde draf) enz... zijn volgens mij heel nuttig.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 14:27

Overgangen in draf mag ik juist niet rijden van mijn instructrice, tenminste niet totdat ie echt goed in de aanleuning loopt. Hij kan het overigens ook niet zonder die aanleuning...
Pas als ie dus echt goed loopt en dus een goede aanleuning heeft mag en kan ik gaan schakelen, tot die tijd heb ik ook nauwelijks reactie op mijn been in het schakelen...
Dat ie een zwakke achterhand heeft weet ik, daarom wil ik juist het vwnw gaan oppakken, om dat te gaan verbeteren... Hij is (nogmaals) tuigertype, wat betekent dat ie liever duwt dan draagt met zijn achterbeen en daar dus ook meer op gebouwd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:07

dr_jacksel schreef:
Hmmm hij is een heel eind verbeterd met aan het been zijn, hoewel het beter kan, maar het is echt op het moment dat ie zo licht wordt, dat hij niet meer op mijn been reageert...

Dan is je paard dus absoluut niet voor je been. Een paard dat aan je been is heeft zelf voldoende looplust en hoe je niet steeds te stimuleren het tempo vast te houden. Leer je paard eerst in een vast tempo te lopen waarbij hij zelf het tempo moet vasthouden.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:15

Ik sluit me bij Jippie aan.
Ook vind ik het heeeeeel vreemd van je instructrice dat je geen drafovergangen mag rijden, voordat de aanleuning goed is.
Ik vind dat goed aan het been zijn (dmv. oa. veel drafovergangen rijden) belangrijker is dan een 100% goede nagevelijkheid.
Ook denk ik dat je nooit een goede nagevelijkheid kan krijgen zonder dat je paard goed aan het been is, dat geeft het probleem waarover je dit topic startte, wel aan.

Kortom; ik vind de denkwijze van je instructrice niet te volgen, en vind dat je eerst je paard beter aan je been moet krijgen. Pas dan kun je ook verwachten van je paard dat ie beter wordt in de aanleuning. Het gaat dan zelfs zowat vanzelf!

*vraag je eens af of je instructrice wel goed is!*

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 16:43

Hmmm dat heb ik me afgevraagd, maar wat ze zegt voel ik onder me dat het ook klopt... Ik kan wel overgangen rijden met hem, dus tussen de verschillende gangen, maar binnen de draf vindt ie het heel moeilijk om te schakelen voordat ie los en in de aanleuning is, daarna gaat het dus wel!
Ik schakel dus wel, maar pas als ik hem met gewone overgangen (dus stap-draf draf-stap draf-galop enz. goed in de aanleuning en los kan krijgen... Tegenwoordig gaat het overigens super met de aanleuning en dus met de reactie op mijn been, daarom ging ik een begin maken met vwnw, maar daarin ging het weer mis...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:12

Probeer eens stap-halt-stap-halt overgangen te rijden.
Hij moet gelijk wegstappen op je been en na 2 of 3 pasjes laat je hem weer halthouden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:40

Ik krijg het idee dat je iets teveel tegelijk wilt, probeer eerst een klein beetje vw/nw en weer terug. Zoek de grens op hoe laag je kan komen zonder dat de verbinding wegvalt. Steeds weer terug naar je beginhouding en lekker voorwaarts rijden. Succes

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:43

Probeer ook wat oefeningen met het achterwaard gaan erbij te nemen. zo leert je paard om zijn achterbenen onder de massa te zetten en daar wordt zijn achterhand sterker van! Hoewel ik vanuit hier natuurlijk nooit een reeel oordeel kan geven ben ik het toch met de rest eens dat je zonder goede stuwkracht vanuit het achterbeen nooit een goede aanleuning kan krijgen. en ik vind zelf ook dat je bij paarden die heel erg de neiging hebben op hun voorhand te lopen zoals bij tuigers dat je voorzichtig moet zijn met het vwnw rijden omdat je er soms meer verkeerd mee doet dan goed! Mijn paard loopt ook gauw teveel op zijn voorhand (achterhand is soms gewoon nog niet sterk genoeg al wordt het wel stukken beter) en ik richt hem eerst op en rij aan het einde van de training als zijn achterhand er goed onder is en hij loopt goed vanuit het achterbeen op aanleuning dan stel ik hem pas iets meer vwnw in. Hang dus niet te veel aan deze methode maar pas het toe op het juiste moment.