mijn beenprobleem :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

mijn beenprobleem :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:03

Hallo allemaal,

Ben net terug van les en voel me toch wel ernstig beginner af en toe, bah. Je zou zeggen dat ik na zo´n 10 jaar rijden wel met een stil been moet kunnen rijden, maar nee... Bij sommige paarden kan ik mijn benen stiller houden, maar vandaag reed ik nou net op eentje die flink hoog opgooit Koe en floeps floeps (of eigenlijk flapper flapper) daar gingen mijn beentjes ook heen en weer.

Eigenlijk heb ik er alleen in draf last van; met lichtrijden als ik uit het zadel kom. Dan veer ik niet genoeg uit mezelf omhoog, maar duw ik kennerlijk nog teveel in de beugels. Met doorzitten flapper ik soms ook. Erg onrustig natuurlijk voor het paardje, gelukkig lijdt de rest van mijn zit (naar zeggen van anderen - ik mis een spiegel) er niet meer zoveel onder als vroeger. Ik kan in de rest van mijn lijf dus best aardig stil en soepel zitten in alle gangen, maar die benen... Boos!

Heeft iemand tips, oefeningen, misschien? Alles is welkom, ik zou graag willen leren met een stiller been te rijden op ALLE paarden!

alvast bedankt! *LOL*

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:24

*veel op paarden rijden die hoog opgooien, dan zit je bij de rest vastgeplakt.
*zitlessen natuurlijk
*zonder zadel rijden
*spieren aan de binnenkant van je benen trainen
*zorgen dat je constant op je benen word gewezen als je ze niet stilhoud
*op de knieen rijden ipv op de steun van de stijgbeugels (s heel zwaar)

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:13

als je maar niet jouw benen om jouw paard gaat knijpen!!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:17

Dat zij ip dingen waar je sterker van wordt, niet dingen die je ALTIJD moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:50

Pienie, je zegt dat je jezelf niet genoeg omhoog gooit, maar dat is de kunst van netjes lichtrijden ook niet. Het gaat erom dat je je bekken naar voren beweegt, binnen de opwaartste kracht die het paard je meegeeft.
Als je echt gaat proberen om steeds te gaan staan, gaan je voeten idd een beetje naar buiten en krijg je een hopseffect.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:57

soms ligt het ook aan het paard als het niet goed aan je been is krijg je het probleem vab zwabberende benen ook.

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 15:35

Citaat:
je zegt dat je jezelf niet genoeg omhoog gooit, maar dat is de kunst van netjes lichtrijden ook niet. Het gaat erom dat je je bekken naar voren beweegt, binnen de opwaartste kracht die het paard je meegeeft


Dat bedoel ik eigenlijk ook (jij weet het alleen net iets handiger te zeggen Haha! ). Bij sommige paarden gaat dit gemakkelijker, kan ik makkelijk vanuit m´n "middelpunt" (centered riding - Sally Swift) naar voren veren, zonder daarbij spierkracht vanuit mijn benen te gebruiken en dus te steunen in mijn beugels. Maar vooral bij die hoge opgooiers gaat het lastiger, en dat wordt inderdaad alleen nog maar lastiger als ze ook nog eens niet voorwaarts zijn.

Tip van m´n instructeur was beugels een gaatje korter. Mijn onderbeen ligt dan wel ietsje stabieler, maar met doorzitten en gallopperen zou ik ´m liever weer een gaatje langer hebben.

Dressuurzadel zit voor mij meestal prettiger en daarin kan ik mijn onderbeen makkelijker stil houden en toch lang, vzh zadel is lastiger.

Zonder beugels rijden, inderdaad! Dat moest ik weer eens wat vaker gaan doen! Ik heb dat jaren wel regelmatig gedaan maar denk er eigenlijk nooit meer aan Pling . Zonder zadel is lastiger op een manege als je je paardje na de les weer moet overdoen aan de volgende.

Enneh... spieren trainen voel ik ook wel wat voor, zeker na al die oliebollendagen van nog niet al te lang geleden Iemand nog tips voor specifieke spieroefeningen?

Hmm en toch maar weer even een boek uit de kast trekken, zoals ik net al zei ´Centered Riding´ van Sally Swift. Ik weet niet of iemand van jullie dat boek kent, maar (hoewel en soms een beetje zweverig is Knipoog ) het is een interessante methode.

tot zover in elk geval bedankt voor de tips!

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 15:39

Citaat:
zorgen dat je constant op je benen word gewezen als je ze niet stilhoud


Heb een fijne instructeur Haha!


Citaat:
op de knieen rijden ipv op de steun van de stijgbeugels (s heel zwaar


Ga je hierdoor niet ontzettend met je knieën zitten klemmen? Behalve dat het zwaar is lijkt het me allesbehalve goed voor een ontspannen zit.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:56

je moet nooit gaan knijpen met jouw knieen. Wat jij zegt, dat klopt, dat is allesbehalve goed voor een ontspannen zit.
ik heb alleen geen tip om het wel goed voor elkaar te krijgen, sorry. Maar ik raad je wel heel erg af om te gaan klemmen met jouw benen...!!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:10

Ik zou idd zeggen beugeles een gaatje korter bij paarden die hoog opgooien. Ik heb op Amadeus ook een hele poos met korte beugels gereden, totdat ik voor mezelf echt het idee had dat ze wat langer koneden, toen zijn ze ook in een keer twee gaatjes langer geworden...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:45

Kyra schreef:
je moet nooit gaan knijpen met jouw knieen. Wat jij zegt, dat klopt, dat is allesbehalve goed voor een ontspannen zit.
ik heb alleen geen tip om het wel goed voor elkaar te krijgen, sorry. Maar ik raad je wel heel erg af om te gaan klemmen met jouw benen...!!!


K kan het geen klemmen noemen, ik weet eigenlijk niet hoe ik het uit moet leggen. T is alleen dat je over het geheel veel steviger zit. Als je constant zorgt dat je je knieen aansluit tegen het zadel, dan kan r nog maar weinig misgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:59

Als met lichtrijden het inderdaad lekkerder is om ze een gaatje korter te hebben, dan doe je ze toch met losrijden? En als je dan lekker wat gedraafd hebt, maak je ze een gaatje langer en blijf je rustig doorzitten met draven. No problemo!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:20

Knieen nooit aansluiten ! dat bevonderd het doorzitten niet, alleen het bonken in het zadel. Wanneer je je knieen aansluit krijg je het effect van een scharnier. De knie scharniert op het zadel en het stukje eronder en erboven is daardoor beweeglijk (een beetje gelijk de benen van een schaar) en dat is nu net niet de bedoeling. Dus knieen (in het begin) overdreven open en kuiten aanleggen zonder te nijpen, gewoon aanleggen, denken dat je op een springbal zit. Als je op een springbal nijpt met je knieen wipt hij zo vanonder jou weg ! En goed (in het begin mag je ook fel overdrijven) achterover leunen (bevordert het leren kantelen van het bekken) Sally Swift schrijft in haar boek : denk dat je benen twee brandweerslangen zijn waar het water met volle kracht uitstroomt en laat met dit gevoel in je achterhoofd je benen hangen. Zitoefeningen aan de longe , zonder stijgbeugels rijden en inderdaad, het allerbeste, zonder zadel rijden zijn inderdaad 3 goeie opties om beter te leren doorzitten.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:27

kenomaxbe schreef:
Knieen nooit aansluiten ! .

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:28

kenomaxbe schreef:
Knieen nooit aansluiten ! .


Zijn alle mensen waar ik les van heb gehad niet goed bij hun hoofd dan?
Ik moest en zou altijd mn knieen aangesloten houden, en kan zeggen dat ik daardoor echt wel steviger zit dan dat ik eerst deed, en doorzitten gaat perfect. Ik zit stil, kan alles onhafhankelijk van elkaar bewegen, en ik buts niet. Maar dat zal dan wel aan mij liggen...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:12

Knieën wel aansluiten, maar niet aanknijpen... Ik denk dat dat is wat kenomaxbe bedoelt... Oftewel de kniën horen wel tegen het zadel te liggen, maar je moet ze niet tegen je zadel aandrukken...
Dat is iig zoals ik het geleerd heb...

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 21:59

Citaat:
Sally Swift schrijft in haar boek : denk dat je benen twee brandweerslangen zijn waar het water met volle kracht uitstroomt en laat met dit gevoel in je achterhoofd je benen hangen. Zitoefeningen aan de longe , zonder stijgbeugels rijden en inderdaad, het allerbeste, zonder zadel rijden zijn inderdaad 3 goeie opties om beter te leren doorzitten.


Hihi Sally Swift weet het altijd zo mooi beeldend uit te leggen! Lachen Daarom vind ik het ook zo´n leuk boek. Ik moet er alleen wel steeds even bewust aan denken, misschien zelfs een paar van die kleine dingetjes opschrijven en nog eventjes bekijken voor ik op het peerd ga zitten.

Doorzitten is trouwens niet echt een probleem, de rest van mijn lichaam (hoe gek het ook mag klinken) kan ik vrij soepel en rustig mee laten bewegen in de beweging van het paard. Het zijn alleen die gekke benen soms he, onderbenen dan ook nog eens alleen.

Knieën aansluiten heb ik trouwens inderdaad ook altijd geleerd, de binnenkant van je knieën rust dan tegen het zadel, maar inderdaad zekers niet klemmen. Om je knieën goed aan te laten sluiten helpt het volgende trucje ook nog wel eens trouwens; beugels uit, even je been vanuit je heup wat naar achteren leggen, zachtjes tegen het zadel te laten rusten en naar voren te schuiven. Op die manier draait een grote spier in je bovenbeen nét even een ietsiepietsie, zodat je been wat vlakker schijnt te worden aan de binnenkant en dus vlakker tegen het zadel rust. Geen idee of het voor iedereen werkt.

Dat oefenen van die spieren zorgt wel voor lachwekkende taferelen voor het slapengaan trouwens Haha! maar het idee dat ik ´iets doe´ is al erg prettig Dromen .