naar aanleiding van het topic van AdB....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

naar aanleiding van het topic van AdB....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:59

Door het topic is weer de discussie ontstaan over bepaalde systemen van rijden. B.v. Anky-systeem, LRD etc. Over het Anky-systeem wordt steeds gezegt dat je dat niet zo maar kan toepassen en dat je er voorzichtig mee om moet gaan. Maar, wanneer bepaal je of je dat systeem mag/kan toepassen? Moet je boven een bepaalt nivo rijden, ga je op je instuctie af en zo ja wie zegt dat die deze zo specifieke methode door en door kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:14

Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor een heel groot deel bij de trainer ligt. Hij heeft meer kennis van zaken dan de leerling namelijk. Wil het effect hebben dan zul je je er echt in moeten verdiepen. Het gaat veel en veel verder dan alleen dat diep rijden, maar dat ziet vrijwel niemand. Vandaar dus het "kids, don't try this at home"-etiket dat erop wordt geplakt. Maar echt goed rijden in de zin van wat dan "klassiek" wordt genoemd, bereik je volgens mij óók alleen maar onder heel deskundige begeleiding. We kunnen op ieder landelijk concours alle miskleunen zien rijden namelijk (die er dan wel vreselijk trots op zijn dat hún paard niet op de kop loopt, volgens henzelf dan, en vraag niet waar ze wel lopen... )

Op zich denk ik dat "het systeem" om het dan nog maar een keer zo te noemen (heb eigenlijk een hekel aan die term) nog niet eens zo verschrikkelijk moeilijk is. Ik begin het onder de knie te krijgen namelijk, en ik ben er van overtuigd dat als ik iets kan leren, het iedereen moet lukken. Wel is het zo dat je je er echt goed in moet verdiepen. En het omschakelen duurt echt een paar jaar. Ik rijd nu bijna 4 jaar bij dezelfde trainer, die dus een leerling is van Sjef en Anky, en begin sinds het laatste jaar steeds vaker dit gevoel te krijgen. Ik heb ook een periode gehad dat ik echt het idee had dat ik als een kip zonder kop in het rond reed, omdat veel van de dingen die ik moest doen bijna lijnrecht stonden tegenover wat mij altijd verteld was. (niet elke pas bijdrijven, hand gebruiken zonder tegelijktijdig been, etc) Later drong het tot me door dat ik in wezen nog steeds volgens dezelfde principes aan het rijden was. Je kunt namelijk alleen "terugwerken" (let op de aanhalingstekens!) in een heel sterk voorwaartse impuls. En die kun je dus ook bereiken zonder je paard doormidden te knijpen. Wat scheelt is dat mijn trainer voortdurend heel erg goed uitlegt wat de achterliggende gedachte is.

Nu heeft hij zelf wel eens gezegd dat hij bijna geen enkel paard wat hij in training krijgt echt vérgaand zo rijdt, omdat de eigenaar het toch niet na kan rijden als hij/zij het paard weer terugkrijgt. Ook is volgens hem lang niet iedere leerling die langskomt bereid om echt in de materie te duiken en weer helemaal bij het begin te beginnen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:57

Ik denk dat als je goede begeleiding hebt, dat je echt niet op een bepaald niveau hoeft te rijden. Je moet het toch ooit leren?!

Het enige wat er volgens mij bedoelt word met 'don't try this at home'. Is dat mensen zonder ervaring en zonder goede instructie niet zomaar iets moeten gaan doen.

Maar naar mijn mening geldt dat voor alle 'systemen'. Iedereen heeft toch nog les, of in ieder geval iemand erbij die het vanaf een andere kant bekijkt. Nou natuurlijk heeft niet iedereen les, maar naar mijn mening zou dat zeker niet slecht zijn. Je bent nooit te oud/goed genoeg om te leren.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:10

Een goede instructeur kan een systeem op maat maken voor zijn 'leerling'. En welk systeem dat is maakt volgens mij niet uit.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:18

sjakie schreef:
Een goede instructeur kan een systeem op maat maken voor zijn 'leerling'. En welk systeem dat is maakt volgens mij niet uit.

Maar een goede instucteur, die niet steeds hetzelfde systeem hanteert, is moeilijk te vinden.
Het is veel makkelijker om een instructeur te vinden die een systeem heeft dat bij jouw en je paardje past. Voor mij is dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:21

Wat ik dus het leuke vind aan de manier van werken die ik nu leer, is dat ik ahw een soort raamwerk leer toepassen dat ik voor ieder paard afzonderlijk kan invullen. Ik denk dat dat een van de voorwaarden is voor een goed systeem, waarbij ik systeem dan in het algemeen noem.

Ik heb niet één paard waar ik het de rest van mijn leven mee moet doen, en heb zelfs meerdere paarden naast elkaar te rijden. Ik wil ze allemaal zo goed mogelijk rijden dus zou wel lastig zijn als ik voor elk paard een andere trainer in zou moeten schakelen Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:30

Zep schreef:
Ik heb niet één paard waar ik het de rest van mijn leven mee moet doen, en heb zelfs meerdere paarden naast elkaar te rijden. Ik wil ze allemaal zo goed mogelijk rijden dus zou wel lastig zijn als ik voor elk paard een andere trainer in zou moeten schakelen Knipoog

Tuurlijk is het beter om op verschillende manieren paarden te kunnen rijden, en volgens mij wordt je rijden daar sowieso beter van. Maar ik heb gewoon geen tijd en geld voor meerdere paarden en ik heb zoiets van: laat ik nu eerst maar eens zorgen dat Rocco een beetje gaat lopen, daar heb ik nog genoeg aan te doen en leren , en dan zie ik wel weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:33

Het ging mij er niet om of het nou wel of niet beter was om verschillende paarden te rijden, maar dat het kenmerk van een goed systeem is dat je het aan ieder paard kunt aanpassen/anders invullen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:48

Zep schreef:
Het ging mij er niet om of het nou wel of niet beter was om verschillende paarden te rijden, maar dat het kenmerk van een goed systeem is dat je het aan ieder paard kunt aanpassen/anders invullen.


Daar heb je idd gelijk in. Ik rij c.q. krijg geen les volgends het Anky-systeem. Maar wel volgens een systeem. Deze manier van rijden kan ik in grote lijnen idd op verschillende paarden toe passen. Eigenlijk rij ik alle paarden zo. Je past het wel aan aan het paard maar de basis bklijft het zelfde. Overigens ben ik van mening dat je jepaard in elke houding moet kunnen laten lopen. Voor- achter de l.l., laag, diep etc. etc...

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:09

Even voor de goede orde....
Het wordt wel heel verwarrend zo.....waarom wordt dit topic nu weer naar RT verplaatst terwijl er juist zo'n interresante discussie staat bij VvdD????
Verward

Is daar een reden voor?

Maar dat terzijde...: het is erg leuk om al die reacties te lezen....
Maar nu heb ik ook een vraag:

Hoe weten jullie nou zeker van jezelf dat jullie ook daadwerkelijk een bepaald systeem (bv Anky systeem) op de juiste manier rijden??????
voor hetzelfde geld doe je het goed fout.

Komt de bedenker van een systeem dit controlerentitijdens je training of hebben jullie juiste instructie die dat controleerd?

Dan moet je er dus mi ook weer zeker van zijn dat jou instructie ook weer precies goed het systeem volgt....toch???
moeilijk he...dit soort zaken....maar wel leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:14

Ik denk dat je als je kritisch blijft kijken toch wel merkt of je vastloopt. Juist doordat een goed systeem niet star is maakt het denk ik niet zoveel uit of je het niet helemaal precies hetzelfde doet, zolang je maar niet uit het oog verliest waar het allemaal om draait. Goed paardrijden dus.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:32

ja maar..begrijp me niet verkeerd..
stel je staat aan huis en je werkt volgens een bep systeem....
dan moeten er toch een xtra paar ogen aan te pas komen....
dat gaat zelfs zo bij de toppers...bij alle TOPSPORTEN....

die kunnen niet zonder die begeleiders.....
enne...
gewoon goed paardrijden....zucht....ik denk als je dat echt zo kan in je eentje....dan ben je al aan de top....
en ik kan wel denken van...zo nu doe ik het goed, maar dan krijg ik mooi mijn instructrice op mijn kop....die dan haarfijn uitlegt waarom dat niet zo is...dus voelen is niet altijd een bewijs van zeker weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:41

Daarom doe ik het dus niet in mijn eentje, maar staat tegenwoordig mijn trainer er elke dag bij. Ik ben bepaald geen talent namelijk Haha!

Tot voor een paar maanden terug reed ik veel alleen, maar had ik wel 1 of 2 keer per week les waarbij je dan wel weer met je neus op de feiten gedrukt wordt. Je wordt dan toch ook steeds gecorrigeerd?

Ik zou het niet helemaal alleen kunnen. Al kom je met een "oog" op de grond denk ik een heel eind.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:56

Je zou zelf goed moeten kunnen aanvoelen welk systeem het beste toegepast kan worden op je paard.
Dit in overleg met een gedegen instructeur die je helpt bij het toepassen van dat systeem.

Maar wanneer kun je dat aanvoelen? Ja dat is moeilijk te bepalen, ik denk dat je toch zeker over een bepaald niveau moet beheersen en dan zelf objectief blijven. Want er zijn ook genoeg ruiters die de top willen halen, ten koste van alles, en daarbij een aantal dingen zoals het welzijn van het paard over het hoofd zien, meestal zijn dit toch zogenaamde onervaren ruiters die het wellicht wel tot de z kunnen schoppen maar daar gewoon blijven steken omdat het ze aan goede basis ontbreekt, oa het ruitergevoel.

Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen wie wel wie niet, want een ieder denk toch anders over zijn of haar kunnen, hier kan ook een inschattingsfout worden gemaakt, of ken je je paard eigenlijk wel zo goed, of is het een ideaalbeeld wat ze van hun paard hebben wat ze zichzelf voorhouden?

Ik weet van veel ruiters dat ze wel die eerlijkheid en objectiviteit hebben en het kunnen aanvoelen, maar ook veel die dat niet hebben, en dit zijn zowel jonge als oude ruiters, leeftijd speelt hier in zoverre geen rol in dat je op iedere leeftijd een inschattingsfout kunt maken Knipoog
Bij de ruiters van jongere leeftijd ontbreekt de ervaring en die is wel degelijk nodig in dit verhaal, dan kun je nog zo goed je pony of paard kunnen aanvoelen.

Ik ben ook bang dat veel jongere ruitertjes dergelijke systemen willen gaan toepassen op hun eigen pony of zelf verzorgpony, met het gevoel, dat kan ik ook. Ik hoop van harte dat dat niet gebeurt.
Zowieso moet je deze systemen niet zomaar toepassen zonder het onderricht van een ervaren instructeur die goed bekend is met dat systeem, tenzij je zelf al helemaal beleerd bent in het systeem, maar dan moet je vaak nog terug vallen op een ander om dat je steeds wel tegen dingetjes aanloopt.

Dat is het mooie van paardrijden maar ook vele andere dingen, steeds leer je weer bij, en door open te staan voor anderen kun je een end komen. Ik ben ook niet fan van 1 bepaald systeem, zal ik ook niet worden gok ik (en buiten dat, ik ben lang niet bekend met alles, ik ken pas een paar beginselen in de theorie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:22

Ik denk dat het voor de gemiddelde amateur ook een kwestie van een beetje geluk is wie je toevallig tegenkomt. Ik heb mijn trainer ook niet bewust uitgezocht maar kwam hem toevallig tegen (en bleek hem toen wel eens in de ring te hebben gezien maar dat was dan ook alles) en het beviel erg goed.

Het heeft in het begin wel op veel tegenstand gestuit trouwens. Als mijn moeder haar zin had gekregen had ik nu bij Seth Boschman op stal gezeten Haha! zolangzamerhand zie ik echt de bevestiging van mijn positieve gevoel, dus ik ben blij dat ik toen heb doorgezet.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 08:47

Ik denk dat het belangrijk is dat een ruiter leert te voelen wat een goed gaand paard is en dan hoeven we het niet over een supergetalenteerd paard te hebben maar gewoon een ontspannen paard dat mooi door de rug gaat met een fijne aanleuning en de motor aan het werk. Als je dat herkent dan kan je in welk systeem je ook werkt steeds op zoek en terug naar dat gevoel. Als dat ontbreekt zal je in elk systeem vastlopen.

Dit is dus ook het antwoord op de vraag van aurora, als ik tussentijds en/of aan het einde van de training mijn paard zowel links als rechtsom in een lage ronde lijn met ontspanning en aanspanning kan laten lopen dan weet ik dat ik op de goede weg zit en dit is een oefening die je zowel met een L als een Z paard als controle kunt gebruiken. Met ontspanning bedoel ik het losgelaten zijn in de rug, met aanspanning bedoel ik de verbinding tussen achterhand en hoofd/nek. Naarmate het paard verder afgericht is wil ik in die lijn ook kunnen schakelen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:53

Even voor de discussie
welke elementen zijn er nu anders in het ANky systeem?
ik ken iig de volgende:
- signaalhulpen
- hand OF been (is toch een logisch gevolg van signaalhulpen of zie ik dat verkeerd?)
- LRD

Met name dat eerste hamert mijn instructeur ook op, en hij lest bij Anne van Olst. Het LRD rijden ken ik minder, wel rond instellen, niet zo enorm diep. Ik rijd zeker niet volgens het volledige Anky systeem maar herken wel een aantal elementen. Vandaar dat ik nu wel eens wat houvast in de vorm van 'definities' wil hebben. Oh, en happyworker, dat gevoel van een paard dat na de training tevreden rondloopt met een lange lage hals en goed aan het werk, dat is het moment dat mijn trainer zegt: "kijk, als je zo kunt eindigen ben je je paard nog steeds aan het verbeteren in de 'cooling down'.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:41

signaalhulp betekent dat je 1x aangeeft en niet continu hoeft te onderhouden. Je 2e punt geeft aan dat je niet 2 hulpen tegelijk geeft (dus geen been eraan + hand sluiten om de overgang te maken). Dus niet perse hetzelfde naar mijn idee.
LRD wordt wel steeds aangehaald als het anky/sjef systeem maar volgens mij gaat het bij ze om de losheid in het paardenlichaam, daarbij maken ze gebruik van LRD en daarin veel buiging maar ook afgewisseld met neusje eruit. LRD is dus niet het doel maar het middel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:47

Ik lees hier steeds terug 'don't try this at home' wat betreft verschillende systemen. Nu zie ik op de website van Anky met een paar foto's met welke hals houdingen ik mijn paard kan instellen. Nu staat er wel bij dat ik dat dit onder begeleiding van een instructeur moet gebeuren (stond er trouwens eerst niet bij). Maar toch, ik ben zou toch geneigd zijn dit te proberen, omdat het bij haar zo goed werkt. Ik ben 23 en weet dat ik dit niet kan toepassen, maar een heleboel mensen (kinderen) weten dit niet van zichzelf en gaan het toch proberen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:27

happyworker, ik zeg dat omdat een beensignaalhulp zegt "naar voren" en een handsignaalhulp zegt "hier"; als je die tegelijk geeft, heffen ze elkaar op en bereik je dus niets.
En LRD zou nooit het doel kunnen zijn aangezien je in de ring de nek als hoogste punt moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:56

Maar over dat Anky systeem.
is dat te rijden met een paard wat van nature geen draver is.
En in de draf geen geweldig achterbeen heeft.
Of is het alleen wegelegd voor de paarden die van nature al beter zijn.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 19:09

runningkawa schreef:
Maar over dat Anky systeem.
is dat te rijden met een paard wat van nature geen draver is.
En in de draf geen geweldig achterbeen heeft.
Of is het alleen wegelegd voor de paarden die van nature al beter zijn.


Volgens mij zoekt Anky haar paarden daar op uit. Ze moeten haar systeem "aankunnen".

Ik ben overigens geen tegenstander en niet perse voor. Wat ik me regelmatig afvraag is wie bepaalt of je paard dit systeen aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:12

Ik heb meerdere paarden gereden die niet van nature een fantastisch achterbeen hadden. Nescio was meer het type duikboot, het Farampje was over all een heel simpel paard, Rio had bepaald geen electrisch achterbeen.

Je kunt de snelheid en kwaliteit van het achterbeen verbeteren in je trainen, dat is niet eens zo moeilijk. Ik ben er zo op gefixeerd dat ik Sven, wat mijn eerste paard is met van nature écht een flitsend achterbeen, nog wel eens teveel wil activeren, waardoor ik hem ahw teveel "in elkaar" ga rijden waardoor hij teveel spanning opbouwt in zijn lijf en alleen maar slechter gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:16

Dat bedoel ik dus Unifer.
Zelf ben ik in het bezit van een paard wat van nature geen draf heeft.
In galop ontspant hij zijn hele rug lekker, zit dan ook heerlijk. Maar hij loopt er dan ook van achter goed onder, dus dat verklaart voorgaande.

Maar in draf houd hij zich ook in de hele bovenlijn vast.
ik rij dan wel veel vwnw, daarin volgt hij ook altijd mijn hand, maar het voelt nooit geweldig.
Maar in draf treed hij van achter ook niet genoeg onder.
ook niet bij mijn instructrice, die net als ik op de klassieke manier heeft leren rijden.

Ik vraag me dus af of het "anky systeem" wel kan bij zo'n paard.
Krijg je zulk paard dan wel losser in die hele rug.
Ondanks dat hij geen geweldig achterbeen heeft.
Of krijg je zelfs door dat systeem een beter achterbeen .

Hij moet uiteraad wel luisterren op mijn been, wat hij meestal ook wel braaf doet (al kan het altijd beter Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:23

Als je traint volgens de methode van Anky en Sjef werk je aan het verkrijgen van een onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk paard. LDR rijden is een doel op zich omdat het een geheel omvattende trainingsmethode is. Deze manier van trainen wordt hier vaak LDR genoemd dat verwijst naar het instellen van de hals maar gelukkig behelst deze manier van rijden veel meer dan alleen dat 'rare' krulletje.

Er is erg veel gevoel voor nodig om dit goed toe te passen, maar dat geldt precies zo voor de klassieke methode. Een paard kapot rijden is niet zo moeilijk en kan op allerlei mogelijke manieren.

Ik denk niet dat deze manier van training geschikt is voor ieder paard. Paarden met weinig tot geen looplust en elasticiteit, zullen dit veel minder goed aanpakken dan paarden die dat wel bezitten. Als je kijkt naar welke bekende paarden op deze manier worden gereden dan zijn dat toch paarden die erg hoog in het bloed staan en heet kunnen worden.

Een paard hoeft in draf niet per se van nature een geweldig achterbeen te hebben maar dan vergt dat wel behoorlijk wat van de ruiter. Voorbeelden zijn Goliath en Gribaldi, in de baan zijn ze spectaculair [ik denk juist door deze maneir van trainen]. Maar die hebben ook niet de eerste de beste ruiters op hun ruggetje Lachen