Niet kunnen begrenzen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Niet kunnen begrenzen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 15:43

Tijdens het rijden komt het voor dat ik met de buitenteugel mijn paard niet voldoende kan begrenzen. Mijn paard loopt er gewoon dwars door heen, en ik krijg het niet voor elkaar om daar snel en effecties op te reageren. Iemand tips?
(Het is trouwens alleen maar linksom een probleem, rechtsom reageert hij wel op de buitenteugel.)
Een voorbeeld
Ik geef de volgende hulpen om voor de linkerkuit te wijken:
Een linkerkuitdruk, als hij dat niet doet, kom ik nog eens scherper met mijn been in, desnoods even het zweepje erbij.
Hierop gaat hij harder, dit begrens ik hem met twee teugels, tijdens het begrenzen neemt hij zijn achterhand dan niet voldoende mee, wanneer ik hem dan weer een tikje geef met de zweep probeert hij weer onder me uit te komen of de achterhand komt voor de voorhand.
En ik krijg dus op zo'n moment totaal geen reactie op mijn buitenteugel. Hij loopt er dwars door heen voor mijn gevoel.

Ik zou graag eens willen weten hoe jullie dit oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:11

Op het moment dat hij dus van je been wegrent zou je hem ook op een volte 10 meter kunnen zetten.
Hierdoor hoef jij niet te gaan "trekken"
Hij zal dan ook minder vlug uitelkaar vallen.
Vanuit die volte ga je weer wijken.
Herhaal de volte weer als hij weg wil.

Misschien helpt het.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:49

Hmmm dat het ik een keer geprobeerd bij een manegepony, die had alleen maar het idee te pakken dat been voorwaarts was en ging dus iedere keer rennen... Ik bleef maar voltes rijden, dus dat was ook niet echt een oplossing. Misschien dat het met andere paarden wel werkt hoor, daar heb ik verder geen ervaring mee... Ik heb het trouwens niet opgelost naar mijn idee, het ging langzaamaan vanzelf beter toen ik better ging rijden (hoezo ruiterfout)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:34

Ik zou minder steling vragen, dus met mijn buitenteugel rechter zetten, desnoods eerst rechtuit en even buitenstelling, dan pas weer wijken. Valt hij alleen met wijken over de schouder, of ook op de volte? Ik oefen vaak voltes met wisselend binnen en buitenstelling, om hem recht te krijgen als ik ongelijke druk heb of hij over die buitenteugel wegloopt. Vind ik heel fijn werken...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:35

springzweepje tegen de schouder leggen. Mocht ie dan nog uitbreken over die schouder ff tikje op de schouder.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:22

Ik heb het probleem ook gehad en het komt tegenwoordig ook soms weer naar voren. Ik heb er ook eens een topic over gestart en toen ook hele nuttige tips gehad over het rechtstellen, omstellen en daarin stonden ook goede oefeningen in. Stukje wijken en dan weer rechtuit , dan de andere kant een stukje opwijken, weer rechtuit. AC lijn afwenden en voltes halve baan rijden of een kleine acht zodat je goed die stelling pakt, omzet en hem ook weer rechtzet. Voltes vergroten en verkleinen in zowel draf als galop. Vooral het sluiten is een goede oefening omdat je dan met je buitenbeen en buitenteugel hem naar binnen "duwt," natuurlijk met behoud van lichte stelling naar binnen.

Mijn probleem werd en wordt soms nog mede veroorzaakt doordat hij zo gevoelig voor de hulpen is en als ik te veel met mijn teugels werkte ging hij door de buitenteugel. Ik had dan niet te veel stelling naar binnen maar had gewoon te zwaar contact. Ook kan het tegenwerken als je je lichaam te veel draait of je gewicht te veel op je binnenbeugel plaatts, waar het paard ahw naar buiten toe voor wegloopt.

De bovenstaande oefeningen hebben mij een heel stuk geholpen, en dit: heel lichte contact en minimale stelling, zelf goed rechtop zitten met het gewicht over beide beugels goed verdeeld. Je bovenlichaam draai je iets in de richting van je stelling, daardoor voelt het paard aan jouw zitbeenknobbels hoe hij moet lopen (voor de mijne was dit al genoeg om hem te laten wijken). Dan geef je binnenbeen, been lang naar beneden laten afhangen en vooral je hak goed uitdrukken. Veel mensen trekken hun hak op en dan wordt het gewicht helemaal verkeerd verdeeld. dus goed langmaken. Buitenteugel maar ook vooral goed het buitenbeen er aan houden om te begrenzen en de voorwaardse beweging te blijven activeren. Als je die voorwaardse beweging niet goed genoeg activeert en ondersteunt kan hij veel makkelijker opzij wegvallen. Volgens mij heeft het ook met een zwak buitenachterbeen te maken op die hand maar daar zou ik graag meer meningen over horen. Wel zijn de bovenstaande oefeningen mbt stellen, omstellen en vergroten en verkleinen oa oefeningen om een zwak buitenachterbeen sterker te maken.

Ben ik beniewd of je het volgende probleem ook hebt (is nu waar ik vaak mee worstel Haha!) en misschien iemand tips heeft voor mij:

Na het oefenen van het wijken in galop op beide handen is het voor hem heel moeilijk een volte te verkleinen. Hetzelfde probleem: over de buitenschouder weg. Zoals het nu een paar dagen gaat leek het probleem hem te zitten in het te veel binnenbeen geven op de volte. Ik rijd hem met mijn binnenbeen tegen de buitenteugel aan en laat hem los van binnen, maar na het wijken heeft hij dan denk ik zoiets van: ik moet opzij Verward Bij mij hielp het minder binnenbeen te geven (gewoon op de singel laten liggen) en met buitenbeen voorwaards te rijden en te begrenzen. Op dat moment laat hij zich niet goed begrenzen op zijn buitenteugel: hij kantelt z'n hoofd of loopt over de buitenschouder weg. Iemand hier ervaring mee en wat kan ik er aan doen om het probleem te verminderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:25

Als je je paard dmv wat DG hierboven omschrijft leniger in z'n lijf maakt wordt ie gemakkelijker en gehoorzamer omdat hij er gewoon minder moeite mee heeft.

Dwars door je teugel heendrammen mag nooit. De meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar ik vind dat de controle altijd van de ruiter uitgaat en nooit van het paard. Let erop dat je zelf niet vastpakt op die buitenkant (want dan nodig je hem uit dat ook te doen) maar blijf los en soepel in je hand. maak duidelijke, korte ophoudingen, wacht tot hij reageert en laat dan onmiddellijk "los". Hij moet je teugelhulp leren accepteren.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:37

Ook een goede oefening voor die stellingen overpakken en hem los in zijn lijf te krijgen zijn slangevoltes. Op elk omstelpunt een halve ophouding maken, en dan niet alleen met je hand maar ook met je zit, en dan omstellen.