in galopgelijk hoofd omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

in galopgelijk hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:23

Mijn haflingertje loopt in draf echt lekker aan de teugel. Maar als ik in galop wil aanspringen ( vooral rechts) gaat der hoofd de lucht in! En als ik der dan ( na 3 rondjes ofsow ) weer naar beneden heb dan gaat ze een stuk harder... Tis echt of hoofd in de lucht of een stuk harder...
Soms krijg ik der wel rusitg ( veel voltes rijden) maar dan valt ze heel snel terug in draf.
Wie heef er tips of oefeningen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:33

Spanning van de teugels af en in die galop opnieuw aannemen. Dus even de handen ontspannen en dan een beetje vragen en mocht dat niet helpen opnieuw, opnieuw, opnieuw tot dat het goed gaat

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:39

Hoe oud is je pony? Hoe lang is ze al onder het zadel? Het zou kunnen dat ze nog niet zoveel evenwicht heeft en daarom d'r hoofd omhoog doet, en harder gaat... dan vallen ze op de volte ook nog al eens terug in draf...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:30

Dit probleem heb ik meer dan een jaar gehad....alle die van mij wilde kost wat het kost niet nageven in de galop....achterhand eronder zetten lukte ook niet...naar mijn hand toe drijven, wat in andere gangen goed ging, was in galop als een gek crossen....niks mee te beginnen....

Honderden keren aan mijn insctructrice gevraagd..uren bij haar op de volte gezeten...geen verbetering.

En nu...een klein weekje geleden galopeer ik aan...en hoep...na drie passen geeft ie na, en voor het eerst van mij leven (op tiek dan Lachen ) voel ik die kont komen in de galop...en nu begint hij op de linkerhand veel lekkerder te lopen in de galop...recht gaat nog niet zo als het moet, maar daar heb ik nu ook vetrouwen in. ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen, weet niet wat je nu kan doen, maar hou vetrouwen, het komt goed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:31

Tiko schreef:
Dit probleem heb ik meer dan een jaar gehad....alle die van mij wilde kost wat het kost niet nageven in de galop....achterhand eronder zetten lukte ook niet...naar mijn hand toe drijven, wat in andere gangen goed ging, was in galop als een gek crossen....niks mee te beginnen....

Honderden keren aan mijn insctructrice gevraagd..uren bij haar op de volte gezeten...geen verbetering.


En nu...een klein weekje geleden galopeer ik aan...en hoep...na drie passen geeft ie na, en voor het eerst van mij leven (op tiek dan Lachen ) voel ik die kont komen in de galop...en nu begint hij op de linkerhand veel lekkerder te lopen in de galop...recht gaat nog niet zo als het moet, maar daar heb ik nu ook vetrouwen in. ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen, weet niet wat je nu kan doen, maar hou vetrouwen, het komt goed


SUPER!!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:36

waarschijnlijk komt het omdat je paard niet genoeg vanuit het achterbeen aanspringt. probeer eens vanuit de stap of het halthouden aan te springen. Bij mij heeft dit erg geholpen en het is echt niet zo moeilijk als dat veel mensen zeggen om je paard vanuit stap naar galop te krijgen (kwestie van aan het been hihi zie andere topic) gooit hij weer zijn hoofd omhoog dan terug nemen naar de stap (dat is vaak wel lastiger maar na 100x oefenen lukt dit vanzelf) zorg dat hij in galop door galoppeerd en als hij nageeft rij dan tempo wisselingen om zijn achterhand sterker te maken (en jouw buikspieren ook pfffeh auwie)

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:26

gijsenkim"]
[quote="Tiko schreef:
Dit probleem heb ik meer dan een jaar gehad....alle die van mij wilde kost wat het kost niet nageven in de galop....achterhand eronder zetten lukte ook niet...naar mijn hand toe drijven, wat in andere gangen goed ging, was in galop als een gek crossen....niks mee te beginnen....

Honderden keren aan mijn insctructrice gevraagd..uren bij haar op de volte gezeten...geen verbetering.


En nu...een klein weekje geleden galopeer ik aan...en hoep...na drie passen geeft ie na, en voor het eerst van mij leven (op tiek dan Lachen ) voel ik die kont komen in de galop...en nu begint hij op de linkerhand veel lekkerder te lopen in de galop...recht gaat nog niet zo als het moet, maar daar heb ik nu ook vetrouwen in. ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen, weet niet wat je nu kan doen, maar hou vetrouwen, het komt goed


SUPER!!
[/quote]

Lovers Thnx Lovers

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:37

Heb ooit eens ook op een paardje gereden dat met aangalopperen standaard zijn hoofd in de lucht gooide. Zijn bazin en ik hebben toen heel consequent op de volgende manier aangepakt: bereid de galop goed voor in de draf dus door gaan zitten, ophouding maken op de buitenteugel (mag zelfs een beetje overdreven zijn) en de hulpen voor de galop geven. Als hij dan met aanspringen zijn hoofd omhoog deed pakten we hem gelijk terug naar de draf en begonnen we weer van voren af aan met het aanspringen in galop. Het heeft een paar weken geduurd maar omdat we allebei zo consequent waren hield hij er op een gegeven moment wel mee op (of was het zo miniem dat het een jury niet eens zou opvallen Haha!).
Kortom: oefenen, oefenen, oefenen Haha! Direct terugpakken naar de draf als ze haar hoofd in de lucht gooit en weer opnieuw aanspringen. Net zolang door gaan tot ze het een keer redelijk braaf doet en dan doorgalopperen. Nooit door laten galopperen als ze het fout heeft gedaan!
Succes

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 17:01

Bedankt voor de tips!
Ik ga het allemaal een keer proberen

Liesje4ever:
Ze is 8 en al ruim 4 jaar onder het zadel. Ze heeft hier nooit last van gehad, maar sinds dat ze vorig jaar een veulen heeft gehad, moest ik weer heel ver terug... Ze kan het wel, want er zijn (zeldzame) momenten dat het wel goed gaat.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:16

Leetje schreef:
Ze kan het wel, want er zijn (zeldzame) momenten dat het wel goed gaat.

Des te meer reden dus om goed te gaan oefenen. Gewoon die zeldzame momenten uitbreiden Haha!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:34

flettie"]
[quote="Leetje schreef:
Ze kan het wel, want er zijn (zeldzame) momenten dat het wel goed gaat.

Des te meer reden dus om goed te gaan oefenen. Gewoon die zeldzame momenten uitbreiden Haha!
[/quote]

Precies! Haha!
Meer overgangen, en zorgen dat ze goed aan het been is... dan moet het gewoon steeds beter gaan, succes!