2.5 en ingereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:03

Tja, ik krijg nu vast een heleboel mensen over me heen maar ik heb Fayette al leren longeren toen (om even precies te zijn) 2 jaar en 4 maanden was. Waarom? Ach, dan kende ze dat alvast. Dat heb ik 1 keer per week zo'n 3 maanden volgehouden. Toen werd de bak te nat, daarna begon het te vriezen, toen de bak weer te nat, weer vriezen..... Nu hoeft zij van mij totdat ik haar ga inrijden niet meer aan de longe want ze kent het toch wel: stap, draf, halt, alleen de galop (nog) niet. Hoofdstel en bit in kent ze al, heb haar al een paar keer gelongeerd met een longeersingel (voor de druk onder haar buik) en ze heeft al eens een zadel op gehad. Dus als ik haar straks ga inrijden hoef ik haar dat allemaal niet meer te leren. Ik heb het me dus zelf makkelijk gemaakt en hopelijk haar ook. De enige nieuwe indruk die ze straks krijgt is dat het vrouwtje opeens op haar gaat zitten. Al het andere is haar al bekend en heeft ze geaccepteerd als normaal.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:10

Kyra schreef:
Ik snap het probleem niet waarom wil men zo vroeg al beginnen? Mijn paard kwam op haar 2e bij mij, ik heb een jaar lang alleen maar een band opgebouwd met haar: poetsen, leren voetjes geven, omgangsnormen, leren een deken op doen etc.

Ja, op zich ben ik het daar mee eens maar van de andere kant voel ik me een klein ietsjepietsje aangevallen. Een band opbouwen met mijn paardje doe ik al vanaf dat ze 5 maanden oud was en eigenlijk daarvoor al. Wat jij allemaal opnoemt kende Fayette al toen ze 1-1,5 jaar oud was. Ik ben haar afgelopen najaar gaan longeren omdat ik van plan was om haar met 2,5 te laten inspannen en in het 2span te laten lopen met haar moeder. Door verschillende omstandigheden is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Vandaar dat ze nu weer rust heeft tot het zadelmak maken.
Maar ik ben het met je eens dat je beter eerst een band kan opbouwen met je paard (vooral als ze nog zo jong zijn) voordat je er een zadel op doet en met 'm gaat rijden.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:17

Kyra schreef:
het was niet de bedoeling om iemand aan te vallen, maar mijn mening te geven. Graag zou ik van je horen waarom je het niet met mee eens bent omtrent het opbouwne van een band voor je erop stapt

Juist wel, lees even mijn laatste zinnetje

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:21

Sando schreef:
Ja, maar jij hebt die band al opgebouwd vanaf 5 maanden... en daarna.....kun je niet meer wachten.

Ik wacht al ruim 2 jaar dus die laatste maandjes kan ik ook wel wachten tot ze (echt) 3 is. Daarna weet ik van mezelf dat ik het ook nog wel een jaartje rustig aan kan doen met haar. Fayette is mijn allereerste eigen paardje en ik heb altijd zelf voor de kosten opgedraaid (nee, mijn ouders vonden het leuk dat ik haar kocht maar het was mijn eigen verantwoording. Ze hebben nooit aan iets meebetaald) en dus ben ik heel zuinig op haar! *LOL*

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:17

Sando schreef:
Ja, daar heb je gelijk in. En ik val je ook niet aan hoor. Ik ben het in principe wel gedeeltelijk met je eens.

Zand erover dan maar Knipoog
Maar goed, dit blijft gewoon een heel discussiegevoelig onderwerp. De een gaat er met 2,5 mee aan het werk (onder het zadel dan he), de volgende doet dat met 3, de ander weer met 3,5 en er zijn zelfs mensen die wachten tot ze een jaar of 4-5 zijn. Zoveel mensen, even zoveel verschillende meningen (oeh wat klinkt dat wijs )

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:16

kenomaxbe schreef:
Zal ik het vuur efkes aanwakkeren ? Sommige compacte kleine paardenrasssen zoals Tinkers, Haflingers, Fjorden, Quarters zijn dankzij hun bouw rapper "volwassen" dan andere rassen. Ook pony's zijn rapper volwassen dan paarden. Bij die paarden kan je wel wat vroeger met inrijden beginnen.


En hoe verklaar je dan dat andere mensen weer beweren dat koudbloedjes (dus Tinkers, Haflingers, Fjorden, etc) juist weer later volwassen zijn? Die mensen beweren dat deze rassen later volgroeid zijn juist omdat het koudbloedjes zijn. Zelf ben ik het niet eens met deze stelling noch dat warmbloedjes laat rijp zijn.
IMO zijn alle paarden pas lichamelijk en geestelijk volwassen als ze een jaar of 6-7 zijn. Ik maak geen onderscheid in warmbloed of koudbloed wat betreft 'eerder volwassen zijn.' Dit is geheel afhankelijk van ieder individueel paard.

Goh, lekker vuurtje zo als het even wordt aangewakkerd Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:41

Sando schreef:
Ik geloof je een vulkaan hebt wakker gemaakt ipv een vuurtje.....

*Luid gegrinnik* Haha! (sorry, even heel off-topic maar vond het een verdomd goede opmerking)

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje en 15 bezoekers