achter breed lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

achter breed lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 13:33

Een van de jonge paarden is sinds een week begonnen om achter zijn benen heel breed neer te zetten...Hij is drie, wel zadelmak, dat wil zeggen dat er 1x per week iemand op zit en met wat beenhulpen is begonnen...

Tot voor kort liep hij achter gewoon zoals een jong paard loopt, uit elkaar maar hij zette zijn voeten recht neer. In draf is het het ergst te zien, in galop eigenlijk niet en in stap een beetje...

Rug- of beenproblemen zijn uitgesloten (veearts heeft dit bekeken). Hij zet ze gewoon opeens zo neer. Iemad enig idee hoe dit kan komen en hoe je dit kunt oplossen?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:35

Gut, ik ken er een heel aantal die dat ook doen. Zelfs mijn Nefje...
Het wordt bij [naam verwijderd] beter als ze sterker getraind is. Als ze een rustperiode heeft gehad is het weer hopeloos. Denk dus dat de oplossing ligt in het sterker van achteren maken.

Maar wees niet bang hoor, er zijn dus echt een heleboel paarden die dat doen. Kijk maar op de regionale wedstrijden...

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:46

ik denk aangezien het paard nog heel jong is (erg jong trouwens) dat dit te maken heeft met zijn evenwicht. het is voor jonge paarden heel moeilijk om hun even wicht goed te bewaren en veel paarden zwalken dan ook heel erg. hij doet dit door breed te lopen. niets aan doen dus gewoon rustig verder gaan met trainen (al vind ik persoonlijk 3 jaar echt te jong om al te bereiden maar okay) en dan wordt zijn evenwicht beter en gaat het probleem dus vanzelf weg.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:07

Me vorige instructrice zei een x tegen iemand dat ze niet teveel middendraf mocht rijden met haar jonge paard, omdat hij achter dan breekt en dus wijd gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:09

Een reden kan zijn dat het paard nog niet sterk genoeg is van achter en te veel op de vorhand loopt. Ze gaan dan breed lopen om zich niet op de ballen van de voet te trappen. De smid kan soms wel eens helpen om de voorhoef zo te bekappen dat hij van voor ietje sneller weg kan.
Uiteindelijk moet hij leren zijn gewicht beter te dragen zodat hij van voren ook sneller weg kan. Idd niet te veel middendraf oefenen. Een paard dat eenmaal breed loopt is het moeilijk weer af te leren.