slaan met zweep om pony los te krijgen? vreemd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

slaan met zweep om pony los te krijgen? vreemd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 18:00

vrijdag had ik dressuurles en in het ging voor geen meter...Baloe weigerde gewoon om ook maar een beetje mee te werken Extreme duivel Ik moest een overgang maken naar de stap en dat wou ie zelfs niet! We moeten heel erg op onze zit rijden, maar dat had dus niet erg veel zin dus teugels erbij, maar nog geen reactie hoor! dus toen maar tegen de bakrand aan gereden en dan wordt meneer pas wakker . Dus ik zei dat ie zich zo sterk maakte en toen moest ik in de hoek gaan staan en toen ging zei met de achterkant van de zweep boven op zijn kont slaan (niet echt slaan, meer tikjes geven) todat hij achteruit liep en toen moest ik wegrijden, en daarna nog 2 keer. En daarna liep hij echt heel anders! Echt heel vreemd, dat zoiets helpt.....hij liet echt alles helemaal los! Maar ik vindt het toch vreemd.....
Maar ik ging de volgende dag dus even met mn hand drukken op allemaal plekjes op zijn kont en er is zo'n plekje, iets links van de bovenkant, waar een spier volgens mij goed vast zit. Want als ik daar druk, drukt hij zijn kont weg, op die andere punten doet hij dat niet. Hoe kan ik dat spiertje los krijgen??? En wat vinden jullie van die tikjes geven met die zweep??? Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken....
Laatst bijgewerkt door yvetje op 15-01-03 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:22

Ik snap het niet helemaal, maar ik zou die tikjes niet toegestaan hebben, en mijn pony ook niet trouwens, lijkt me geen eerlijke manier van rijden, maar misschien begrijp ik je stukje niet helemaal goed.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 18:32

Niet hard slaan ofzo hoor! elke keer gewoon zachte tikjes en als ie dan achteruit gaat lopen laat hij zijn rug los. Dat was ook echt zo, maar ik vond het ook een nogal vreemde manier om het zo te doen. Hij liep daarna wel veel beter en we hadden er allebei weer meer plezier in, maar toch, ik vind het ook een beetje raar, als ik er aan terug denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:10

Ik weet ook niet precies hoe je het bedoeld.
Maar misschien was dit haar manier om de achterhand meer te laten werken.
En een paard wat zijn achterhand goed gebruikt is in het algemeen fijner te rijden.

Is dit het geval, rij jij met te weinig been.
Of iig te weinig reaktie op je been.
Maar ik neem aan dat ze dit dan ook zou zeggen?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:30

Ik denk ook dat het is om de achterhand er meer onder te krijgen, of iig hem duidelijk te maken dat ie de achterhand ook kan gebruiken, ipv jou door de bak te sleuren!
Als Kore ook zo trekkerig is, doe ik het ook wel eens, gewoon zittend erop, dan tik ik met het puntje van de zweep even achterop, zo van HE, ben je er nog? en dat helpt ooit wel eens.
Anders moet je het misschien eens aan je instructrice vragen, waarom ze dat deed??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:20

Ik heb dit ook wel eens zien doen, en dan was om de reactie te krijgen dat de achterhand meer daalt en actiever wordt, maar ben er zelf niet zo kapot van.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:21

als ik jouw verhaal zo lees, was dat haar manier om inderdaad de achterhand er iets meer onder te zetten, maar in dit verhaal ben ik er ook niet kapot van. Wat ik wel eens doe (of gedaan heb) is tijdens het rijden eens halhouden op x bijvoorbeeld en tijdens het achterwaarts met de zweep haar achterhand stimuleren om meer te zakken, met hele kleine bemoedigende tikjes. beetje "bijtikken" als het ware.
Jouw paard heeft zijn achterhand er op die manier flink ondergezet, en zijn spieren behoorlijk gebruikt (of in een keer overbelast), vandaar die spierpijn. Je kunt die spieren behandelen met linement. (ik gebruik op het moment zelf Cole's Linement) dit kun je na het rijden op de gevoelige spieren inmasseren, even een zweetdekentje erop om het lekker te laten broeien en daarna de staldeken gewoon opdoen. Het paard vind dit trouwens ook heerlijk, en staat daar echt van te genieten. Een fijne beloning voor een paard dat net hard voor je heeft gewerkt!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 18:56

Hartsikke bedankt voor je tip Kyra!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 19:23

Het is trouwens een soort klopjes geven en dat je paard dan achteruit gaat lopen is een teken dat hij zijn rug helemaal los laat....Oke, klinkt allemaal heel vaag en onlogisch en dat is het ook! Maar ik weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen. Het is niet wreed ofzo hoor! Je kan het ook met je hand doen. Dus maar volgens mij hebben jullie er allemaal een beetje een andere voorstelling van. maar dat geeft niet, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!:D

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:14

Ik moet het ook soms doen in de les, heel lichte tikjes boven op zijn poep, is inderdaad om de achterhand er beter onder te krijgen. Heeft niet te maken met slaan, is gewoon iplv met de dressuurzweep een tikje op de bil, de dressuurzweep van boven op de poep. Werkt goed !

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:56

Waar zit dit plekje dan eigenlijk precies, want soms is de pony waar ik op rijd ook best vast, ik ben benieud of dit een beetje kan werken en ben eigenlijk benieuwd waar het dan precies zit??

linlover
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:35

Vaag! is er geen andere manier?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:06

helemaal niet vaag hoor!

als ik priveles heb en ik moet mn paard meer laten verzamelen pakt mn instructeur een longeerzweep en tikt heel zachtjes tegen zn achterbenen aan, op die manier wordt die van mij veel actiever achter, en wordt hij ook feller op mn been

het heeft hetzelfde effect als wanneer ik hem zelf rijd en als ik ga verzamelen moet hij natuurlijk wel achter actief blijven, dus dan leg ik mn zweep tegen zn achterbeen, en als hij dan niet reageert op mn been tik ik hem een paar keer zachtjes bij, zodat ie achter weer actief is

verder is dit alleen niet genoeg om hem achter actief te maken, veel overgangen rijden en kleine, bijna onzichtbare tempowisselingen maken

zodra jij je kuit aandrukt moet je pony reageren!alsof je kuit onder stroom staat zegmaar, een kleine hulp moet al reactie geven!
reageert hij niet, dan iets feller of het spoortje er bij, dan nog geen echte reactie dan een keer een flinke tik met je zweep!

je moet ervoor zorgen dat zodra jij een kleine beenhulp geeft je pony meteen goed reageert!
dan komt de achterhand er ook beter bij, wanneer je een pony hebt die in draf 'valt' of in galop 'aanhuppelt'' ipv vanuit t achterbeen wegdraaft of in galop aanspringt, dan is hij dus niet aan je been en heeft ie er zn achterhand ook niet bij, om de achterhand te activeren moet je dus zelf veel schakelen, en die tikjes van de zweep van de instructrice helpen om je pony wat feller en actiever te maken

niks mis mee hoor!op die manier heeft mn paard heel goed geleerd om in zijgangen en in de verzameling goed actief te blijven!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:55

Wat ik me afvraag is of het niet allemaal weg is als je de zweep wegdoet?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:29

nope! wel als je dus zelf passief blijft rijden en denkt dat ie toch wel blijft lopen, als da die zweep ineens weg is valt ie weer terug in tempo en is de actieve achterhand ook weg!

het is niet zo dat mn instructeur hele rondjes meerent, maar als ik bv op een kleine volte de achterhand naar binnen zet, dan moet hij dus wel blijve stappen en niet een beetje opzij 'vallen' dan tikt mn instructeur met de zweep tegen het achterbeen dat ie moet oppakken, tegelijk geef ik met mn been ook de goede hulp, dan stopt instructeur na paar tikjes met de zweep en neem ik het helemaal over met mn been, en dat werkt echt super!

zelfde geld voor de verzamelde draf, Quentin wil graag rustiger draven, alleen heeft hij moeite om dan achter actief te blijven, dan weer even longeerzweep paar tikjes tegen t achterbeen en dan neem ik t zelf over, als hij eenmaal in dat ritme loopt, verzameld met actief achterbeen, is het makkelijker o dat dan zelf verder te rijden, dan wanneer je het in t begin helemaal zelf moet doen,. nu ben ik inmiddels zo ver dat de longeerzweep eigenlijk niet meer wordt gebruikt(of hij moet weer eens blijven staken&steigeren dan komt de longeerzweep even erbij, maar dan niet met een zacht tikje....)

die van mij is vrij lang in zn lijf, niet echt goed aan t been en heeft moeite om zn achterhand eronder te brengen en actief te blijven, dan is het echt heel fijn om tijdens de les even hem een beetje harder aan t werk te krijgen dmv die longeerzweep, daar wordt hij sterker van, en inmiddels lukt het me ook zonder die zweep erbij, maar als je t voelt zoals ik dit bedoel, dan snap je het pas echt denk ik!

een paard dat redelijk actief is na een halfuur van de les, dat je dan extra moet gaan verzamelen dat ie moet 'gaan zitten achter' zeg maar, en dan ff een paar tikjes van die zweep erbij, en dan gaat ie toch lopen!!echt super!

maar je moet dus zelf altijd blijven zorgen dat je paard los in zn lijf is, eerlijke aanleuning heeft en goedaan je been is, heb je dat allemaal voor elkaar dan heb je er wat aan om met iemand met longeerzweep erbij te trainen, als ie alleen vanwege die zweep actief wordt, ben je dat meteen weer kwijt als die zweep weg is!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:49

dat gezeur altijd over zielig als iemand een tikje notabene met een zweep geeft!! ahhh grom!! weetje wat zielig is? lekker met lange teugel zonder sporen zonder zweep je paard met zijn rug zo krom als een banaan rondjes laten lopen! denk je nu echt dat sporters nooit spierpijn hebben? los het probleem op! en als daar een paar tikjes met de zweep voor nodig zijn dan is dat alleen maar goed. slaan dat is zielig tikken dat is een hulp niet een marteling!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:03

Maar ik een hoek zetten en tikjes geven lijkt me niet echt een goede manier, en vooral niet eerlijk, het kan ook op een betere manier.
En musje slaan hoeft niet zielig te zijn, zolang het rechtvaardig is. Een tikje ook niet, als het maar rechtvaardig is.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:33

Het is de bedoeling het paard net iets meer te laten werken. Ik moest bovenop zijn poep tikjes geven,( dit heeft niets te maken met een paard afslaan of mishandelen hoor),gewoon tikjes, dus niet op zijn been of bil, en het geeft echt goed gewerkt. Het is de bedoeling dat je na enkele keren hetzelfde resultaat (meer verzameling) zonder de tikjes bekomt, gewoon met de zit en de benen natuurlijk.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:46

Lieke schreef:
Maar ik een hoek zetten en tikjes geven lijkt me niet echt een goede manier, en vooral niet eerlijk, het kan ook op een betere manier.
En musje slaan hoeft niet zielig te zijn, zolang het rechtvaardig is. Een tikje ook niet, als het maar rechtvaardig is.


dat bedel ik dus ook maar veel mensen hebben meteen zoiets van AHHH en zweep!! weg ermee dat is zielig! en dat vind ik dus onzin. je moet je paard natuurlijk niet slaan uit onmacht of frustratie maar bijtikken omdat hij iets niet begrijpt of omdat hij gewoon even beter zijn best moet doen is alleen maar rechtvaardig.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:48

Ze moesten diegene zelf eens een paar tikjes met ze zweep geven!!!!!!!
Slaan is een teken van onmacht.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:30

sherif schreef:
Ze moesten diegene zelf eens een paar tikjes met ze zweep geven!!!!!!!
Slaan is een teken van onmacht.


uhhh, mensen, waar hebben we het nou over?? Slaan??? Absoluut niet, een tikje (lees bijtikken) is toch wat anders dan slaan?? Of wordt dat hier als een gelijke gezien? Beetje vreemd Verward

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 21:24

het heeft ook nix met bijtikken te maken om je paard actiever te maken of om af te straffen hoor! Je moet het meer zien als druk geven boven op zijn kont en dan heel snel achter elkaar. je zou het bevoorbeeld ook met je vuist kunnen doen of met je hand...(klinkt heel negatief, maar dat is het niet hoor!) het is gewoon zachte klopjes geven op zijn kont en niet een of andere gemene snauw verkopen (zoals jullie het zien volgens mij...) Als je pony achteruit gaat lopen op die druk, laat hij zijn rug los, doet hij dat niet, nou dan dus niet! Dan doet hij het waarschijnlijk wel een paar seconden later! Het heeft dus helemaal niks met oneerlijk tegenover je paard zijn, door hem een paar klappen te verkopen, zonder dat hij iets gedaan heeft, maar je moet het meer zien als een soort van massage (=lekker) om de spieren te laten ontspannen. Niet dat er mensen worden aangezien voor een of andere dierbeul ofzo.... (enne ff off-topic Haha!, bijtikken is inderdaad iets anders dan slaan!)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:28

sherif schreef:
Ze moesten diegene zelf eens een paar tikjes met ze zweep geven!!!!!!!
Slaan is een teken van onmacht.

Onmacht= niet de baas zijn.
Ik heb altijd geleerd dat ik de baas moet zijn voor mijn pony. Dat ben ik dan ook. Als hij niet luistert en een waarschuwing niet helpt zal ik maar streng moeten zijn (mep). Zou hij van de kuddeleider ook krijgen.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:45

idd