Een correcte keertwending - hulpen en tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Een correcte keertwending - hulpen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 11:04

In navolging op het topic schouderbinnenwaarts dacht ik deze er ook maar even in te gooien. De keertwending levert mij nog wel wat problemen op. Mijn paard heeft een megaruime stap en is vrij moeilijk te verzamelen. Het rijden van de keertwending op de volte gaat op zich redelijk goed, vanuit de volte zet ik de achterhand naar binnen (travers achtig), als dat goed gaat verklein ik de volte en doe dit zelfde naar een grote werk-keertwending die ik langzaam verklein. Ik tik hierbij bij aan bovenop de achterhand zodat het bekken kantelt en mijn paard makkelijker onder kan komen/verzamelen. Ik heb vrij veel druk op de buitenteugel en buitenbeen. (voor de volledigheid: buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel). Tot zover gaat het dus goed.

Maar nu het inzetten van de keertwending vanaf de rechte lijn, het lukt me niet om deze redelijk klein te krijgen. Voor mijn gevoel is de beweging goed maar ik kom ca 5 a 6 meter van de plek af en dat is natuurlijk veels te veel. Op de een of andere manier moet ik de voorhand sneller om de achterhand krijgen, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:13

meer verzamelen en hem "op zijn kont zetten", buitenteugel ophouding en omzetten. Buitenbeen zit ook hierbij achter de singel. Binnen been erop. Hij moet buigen om het binnenbeen.
Ik heb het ook geleerd door de volte keertwending achtig te sluiten. Je zit op een kleine volte in de verzamelde stap, Je zet de achterhand als het ware een stukje naar binnen en gaat steeds verder verzamelen en daarna draai je als het ware de voorhand om de achterhand heen. Jouw binnenbeen zorgt ervoor dat je paard goed door blijft stappen.

Het inzetten van een keertwending op een rechte lijn is in principe hetzelfde, alleen moet de buiging vanuit een rechte lijn komen. Flink verzamelen, diep zitten (wat ik altijd zeg: Je moet door je paard als het ware heen willen zakken" en denken aan halthouden) binnenbeen op de singel buitenbeen erachter, ophouding buitenhand en draaien, binennbeen eraan houden zodat hij niet een pas laat staan. Voor de rest niet te veel willen doen met je zit enzo, dat zie je nl vaak. Als je teveel wilt werken gaat het vaak fout.
Het probleem bij jou komt voornamelijk neer op te weinig veramelen volgens mij.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:20

eerst in stap de schouder goed kunnen plaatsen. Dus schoudervoor, wijken de wending in, wending met contrastelling moeten allemaal geen problemen opleveren. Verder moet het schakelen goed voor elkaar zijn, en daar lijkt het probleem idd te zitten. Ik werk zelf veel met overgangen halt-stap-halt waarbij ik vaak maar 2 of 3 stappassen heb. Op die manier houd je ze in de stap beter aan elkaar. Zowel Pablo als Raimaer stapten na deze oefeningen vrijwel direct prima hun keertwendingen, bijna proefklaar (Pablo zeker). Verder vind ik het verhaal van Kyra ook prima, ik rijd zelf de keertwending ook vaak in vanuit het schoudervoor, misschien ook een idee.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:40

ja absoluut, schoudervoor is heel goed. Stom is dat, ik probeer me helemaal in te beelden dat ik daar nu mee bezig ben (ondanks dat ik ondertussen een website zit te wijzigen, hihi) maar schoudervoor gebruik ik dus ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:35

Dat doe ik dus ook zoals jullie.
Maar nadat Kawa toen eens spit in zijn rug heeft gehad na het maf doen.
Durfde hij daarin ff niet meer goed van achter door te stappen.
Angst dat het weer pijn zou doen.
In die tijd moest ik hem juist een stukje appuyement stappen, wat hij wel goed deed, en vandaaruit de keertwending inzetten.
En dan deed hij het wel. En bleef hij de passen achter goed doorzetten.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 17:31

Merci, ik ga het vanavond allemaal eens uitproberen. Dat iets schoudervoor zetten deed probeerde ik al maar het had nog niet echt veel effect. Dat ik een probleem heb met de verzameling in de stap weet ik, misschien nog andere tips hoe dit te verbeteren zonder de stap te verklooien?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:33

uhhhmm, goed in balans blijven zitten. volgens mij is alles zo'n beetje wel gezegd, in ieder geval succes en ik ben zeer benieuwd hoe het vanavond gegaan is.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:56

eh, 'k heb nog een klein tipje maar het ziet er wel maf uit... Overdreven over je binnenschouder heen kijken naar de kont van je paard. Wel opletten dat je niet inknikt in je zij. Goed rechtop blijven zitten dus. Op deze maniet zijn je gewichtshulpen alvast goed en zit je niet te veel aan de buitenkant van je paard. Voor de rest ben ik het wel met de rest eens dus succes ermee.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 08:30

Nou het ei van columbus heb ik nog niet helaas. Maar ik heb dat van de korte stukjes stappen wel uitgeprobeerd om de stap wat te verzamelen en dat pakte hij best goed op. Ik denk dat ik me daar eerst maar eens op ga concentreren dus veel schakelen in de stap, in combinatie met de keertwending op de volte. Hopenlijk vallen dan straks alle puzzelstukjes op zijn plaats.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:26

annegti schreef:
eh, 'k heb nog een klein tipje maar het ziet er wel maf uit... Overdreven over je binnenschouder heen kijken naar de kont van je paard. Wel opletten dat je niet inknikt in je zij. Goed rechtop blijven zitten dus. Op deze maniet zijn je gewichtshulpen alvast goed en zit je niet te veel aan de buitenkant van je paard. Voor de rest ben ik het wel met de rest eens dus succes ermee.


Die gebruik ik soms bij mensen die heel erg veel moeite hebben met een kleine volte in de galop, of in de goede galop aanspringen als ze hun gewicht niet goed verdeeld hebben. Nog nooit van iemand anders gehoord! Leuk!