wie heeft hier verstand van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 21:18

hallo allemaal! Ik heb deze vraag ook al een keer op medisch gesteld, maar wil hem toch nog even hier stellen, misshien dat er nog tips komen.
Mijn paard heeft eigenlijk een tijdje weinig gedaan, omdat hij last had van z'n luchtwegen. Sinds ik hem weer aan het rijden ben, gooit die telkens z'n hoofd in de lucht, en dat terwijl ik hem laag en lang rijd (op advies van de DA) Ik heb al een martingaal geprobeerd, helaas zonder resultaat. Wat moet ik hier nou mee? Is dit irritant gedrag of mankeert die iets? Of doe ik iets fout? Met halster om heeft die nauwelijks problemen, behalve dan de teugels uit m'n handen proberen te rukken, maar dat is vrij normaal bij hem. Wie weet hierop raad? Wat rijtechnische problemen betreft ben ik echt een nul, dus ik hoop dat iemand met wat meer verstand op dat gebied mij kan helpen!
groetjes Mirte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:12

Het is heel moeilijk om hier van achter het scherm iets zinnigs over te zeggen. Ik betwijfel of dit nu nog met die luchtwegen te maken heeft. (deed hij het toen ook?) Je ziet vaak dat paarden na behandeling van de klacht het gedrag nog blijven vertonen, meer uit gewoonte dan om wat anders.
Ik vind het zelf klinken als iets in rug of gebit>aangezien hij het niet doet als je met een halster rijdt.

Het eerste wat ik zou willen aanraden is om op zoek te gaan naar een goede instructeur die je met de rijtechnische kant van zaken kan helpen. Dan wordt ook duidelijker of dit gedrag een lichamelijke oorzaak heeft (waarschijnlijk wel) en waar je die gerichter kunt gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:16

Wanneer je je paard aan de longe neemt, zonder bijzets, doet hij het dan ook?

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:29

Volgens mij ligt het inderdaad aan het gebit.
Als je met halster rijd, rij je dan ook zonder zadel?
Anders ligt het echt aan het gebit.
Misschien zijn ze tanden gevoelig en kan je dus beter een ander bit gebruiken, maar ja.
Ik heb hier zelf weinig verstand van dus hou ik verder m'n mond.
Veel suc6.
-Alice-

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:44

Ik ben het met Zep en de anderen eens. Laat anders even de DA ernaar kijken, het was tenslotte zijn idee om hem zo te rijden. Het is een beetje moeilijk te beoordelen, omdat wij het niet kunnen zien vanachter de pc. Laat er dus eventjes iemand naar kijken.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 12:15

De dierenarts komt sowieso dinsdag om z'n longen weer te checken, dus ik vraag het wel gelijk. Hij heeft trouwens wel 3 maanden geleden een gebitscontrole gehad, alles netjes bijgevijld enzo. Ik zat al te denken aan een ander bit, hij heeft nu een vrij dikke watertrens. Ik wil misschien een happy mouth bit kopen, wat lichter in z'n mond. Kent iemand toevallig dit bit?? Ik zal hem vandaag even aan longe doen, kijken hoe hij dan reageert. Nou, bedankt in ieder geval!
Groetjes Mirt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 12:20

Ik ken een paard met zo'n bit. Het is niet echt anders dan een gewoon bit hoor, alleen zit er van dat plastic omheen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 09:44

Even een up date, heb mijn paard gisteren gelongeerd, alleen met hoofdstel in. (die dag daarvoor met halster) Resultaat, toch ook zo nu en dan met z'n hoofd schudden. Weliswaar niet zo erg dan als ik op hem rij, maar toch een beetje. Ik denk (hoop) dat ik nu wel kan concluderen dat het toch iets met z'n mond is. Ben ik ergens wel blij mee, want rugklachten lijkt mij moeilijker te behandelen. Ik wacht morgen de DA even af en als hij niets kan vinden, misschien toch maar weer even een dressuurlesje, moet dan maar..

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:12

Kan zijn als je de neusriem strak hebt dat ie minder lucht krijgt.Ik zou eens proberen de neusriem heel erg losjes vast te maken.
Dat help bij mij pony ook die heeft ook luchtweg problemen.Als ik de neusriem strak doe raakt ze in paniek en gaat ze met het hoofd schudden en zwaar ademen.Maar met een neusriem die heel erg los zit doet ze het niet.Ik wist dat eerst ook niet totdat mijn instructrice dat zei en ik heb het geprobeerd en het helpt.Het kan best zijn dat het probleem tussen de oren zit omdat ie moeilijk kon ademen en als je de neusriem los vast maakt voelt het paard weinig druk en zal die ook beter gaan ademen omdat het tussen de oren kan zitten Lachen