Sneller actief reageren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sneller actief reageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:51

Aan het begin van het rijden is Pablo meestal erg rustig. Hij stapt heel relaxt, alsof hij nog een beetje sleepy is. Hij is dan erg sloom.
Na 20 minuten wordt hij wakker en wordt hij juist een beetje overactief en moet ik mijn hulpen heel subtiel gaan geven. Met longeren en losgooien doet hij ook zo. (aan het begin van het rijden kan de halve bak er van tussen gaan en reageert hij amper, als hij warm is kan hij wel mega schrikken van een ritseltje achter de deur)

Dat moet sneller kunnen (hij kan overigens wel in volle galop en bokkend, koud van stal de wei door galopperen dus ik denk dat het niet iets medisch is).

Het weer heeft geen invloed op hem. Als het keihard vriest is meneer de volbloed met het dunne vachtje niet fris ofzo.

Wat moet ik in de les doen om het steeds sneller actief krijgen: Voorwaartse overgangen rijden die elkaar in rap tempo opvolgen. Dus steeds schakelen (ook binnen een gang) en heel goed opletten dat hij vanaf de eerste pas actief is en niet pas na 3 passen goed in het tempo loopt.
Pablo heeft dit trucje door en doet het heel braaf maar hij wordt er niet heet van (terwijl zijn moeder hier juist binnen no-time te heet van werd). Hij gaat dus heel braaf zonder protesteren op een lichte been druk schakelen. En op zwaarder zitten komt hij terug maar het gaat veel te braaf. Het is niet actief genoeg.

Als hij tegen mijn been is en echt niet naar voren wil trekken moet ik geen druk van voren geven maar hem juist even naar voren rijden. Dan krijgt hij dus wel een flinke kuit en als hij daar niet op reageert een tik. Hij kan zich dan heel erg inhouden en net niet goed doorgalopperen en dan moet ik hem nog extra been geven dat hij gewoon wel naar voren sjeest en niet zelf stopt, zodra hij ik voel dat hij terug wil komen moet ik weer met mijn been komen. Als we dat doen is hij daarna wel beter voorwaarts. Maar als ik dat niet doe is hij het na een minuut of 20 sowieso ook wel en dan wordt hij steeds heter.
Heel maf, ook als hij de dag daarvoor superheet was aan het einde van de les (we sluiten wel altijd af met een ontspannen draf met halsstrekken aan de lange teugel waarbij hij gewoon rustig moet draven en niet mag sjezen). Begint hij de volgende dag toch weer op zijn sloompjes.

Kort komt het er dus op neer dat hij in het begin heel sloom is en niet actief maar na 20 tot 30 minuten steeds actiever wordt . Daarna kan hij soms zo heet worden dat we stap periodes moeten inlassen omdat hij overactief wordt (teveel wil tegelijkertijd).
Ik probeer er goed op te letten dat ik ook in het begin niet ga klapperen maar meteen als hij niet reageert een duidelijker hulp geef. Daar reageert hij dan matig op terwijl ik het later in het uur niet in mijn hoofd haal om zo sterk een hulp te geven omdat hij dan wel reageert als een raket.

Hij krijgt als eten ongeveer 3 a 4 kilo Pavo sport 2 , hooi, wortels en zemelen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:35

ga regelmatig buiten rijden met iemand anders erbij, laat diegene voorop galloperen en blijf een stuk achter . Ga dan snel weer naar voren en herhaal dit. Flegmatieke paarden worden hier attenter door, en voor je paard is dit een leuke afwisseling waardoor hij de volgende dag actiever aan zijn werk zal beginnen. En je hoeft natuurlijk ook geen uur aan een stuk te rijden. Rijdt hem een half uur fanatiek en ga dan iedere dag even buiten uistappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:58

In de zomer doe ik dat ook vaak maar het is nu te glad hier. Bij goed weer gaan we lekker in rengalop de berg op. En dan nog even het bos in, lekker door de smalle bospaadjes. Daar is hij wel heel wakker Haha!
Mar nu kan dat su niet. Voro de afwisseling maken wel reglematig een klein sprongetje of doen we cavaletti arbeid. (en hij komt op wei)