tijdelijk met de thiedemann rijden kan best? Of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

tijdelijk met de thiedemann rijden kan best? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 22:36

Hallo,

Ik ben bezig mijn hafje ook wat meer in de dressuur door te rijden. Dit lukt aardig, enkelt ging hij de laatste tijd erg op mijn handen "hangen"/steun zoeken. Ik weet voorwaarts rijden, maar dit maakt het eigenlijk erger. Achterhand is er opzich wel goed onder, alleen hij wil niet helemaal netjes nagevelijk lopen, net dat laatste stukje lukt niet. En in de draf wil het niet echt lukken. Nou hadt ik er een keer de thiedemann aan gehangen en dit werkte heel goed en kon me meer concentreren op het voorwaarts rijden. Nou was mijn vraag is het goed wat ik doe of niet? Ik heb hem nu op het strakste gaatje, zodra het weer beter gaat gaat hij op het middelste laatste en dan eraf. Is dit een goed (tijdelijk) hulpmiddel, of moet ik dit anders oplossen? Ik heb geen bak tot mijn beshikking en ik rijdt op een veldje in het bos. Graag hoor ik jullie mening. Let op!! ik gebruik hem dus tijdelijk het is niet de bedoeling hem er heel lang aan te houden. Ik train hem zo 1-3, ik doe hem ook voor de kar zetten en we doen ook weleens gewoon buiten ritje of freestyle. Het komt dus meestal op 1 keer in de week neer dat ik hem serieus dressuurmatig rijdt. En iemand die hem bijrijdt doet het ook. Dus dat is bijelkaar 1-3 keer in de week. Is dit dan genoeg? Het paard is 9 jaar oud en kan het dus makkelijk aan. Sorry voor mijn lange verhaal maar ik probeer de situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 03:28

ik hou in principe niet zo van hulpteugels, en vind het in jouw geval (als ik het me zo kan voorstellen) ook niet slim.

Het lijkt mij dus toch een probleem dat je van achter moet oplossen en niet van voor. Je schrijft dat dit weinig uithaalt maar dan is mijn vraag loopt hij dan ook werkelijk er goed bij van achter. Als jou paard hangt op jou handen valt hij vanzelf op de voorhand.
Hoe rijd je hem dan van achter naar voor?

Ik zou zeggen rijdt hem met lange teugel actief voorwaarts, en pak daarna de teugels iets op zodra hij teveel druk neemt en dus gaat hangen direct je teugels weer naar voren. En rijd hem een paar passen op.

Misschien reageert je paard nu even op een thiedemann omdat het nieuw is, maar ook omdat je een andere aanleuning krijgt, nouja eigenlijk een gedwongen aanleuning je zegt zelf al dat je hem op het kortste gaatje hebt staan. Kruipt hij nu niet achter de teugel??

Zoek het probleem eerst in je eigen rijkunsten en verbeter deze, alvorens aan je paard te gaan rommelen

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 10:25

bedankt voor je bericht.
Ik moet zeggen dat ik al een tijd geen les meer heb gehad
Dit wil ik ook z.s.m. weer oppakken, maar dat is nu heel moeilijk omdat ik geen bak heb. En dan zijn er neit veel mensen die op een veldje in het bos les komen geven.

Als ik naar zijn hoefafdrukken kijk stapt ie er wel gewoon netjes op of zelfs over. Ik heb denk gewoon hulp nodig, ik weet niet zo goed hoe ik dingen op moet lossen.

De thiedemann zit idd op het strakste gaatje maar dan zit hij wel zo los nog, dat als hij zijn hoofd op de goede positie heeft hij niets van de thiedemann voelt. Het is ook heel jammer dat hij in het bos snel afgeleid raakt, dit maakt alles ook weer moeilijker.

Ik moet ook zeggen dat hij een tijdje niet zoveel heeft gedaan door hoefproblemen en hij dus niet lekker liep. Ik ben het nu sind een week of 2-3 weer aan het oppakken. Dit ging goed totdat ik wat meer van hem ging vragen, is hij er dan nog niet aan toe?
Hij is ook van zichzelf niet echt voorwaarts, en best lui. Dus ik rij altijd eerst veel overgangen zonder dat ik aan de teugel zit, gewoon normaal contact. En ik ga wat meer doorvragen als hij goed op mijn been reageerd. Ik moet ook altijd met zweep én sporen rijden. Dit vindt ik ook erg jammer, maar zo is hij altijd gereden, en als ik 1 van de twee niet heb krijg ik hem niet vooruit.

Nogmaals bedankt voor je bericht en ik zal er aan denken de voglende keer

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:08

iemand die me les gegeven heeft zei altijd (en die opmerking onthou en gebruik ik nog steeds!): als je paard hangt, hangen er twee. M.a.w. als jouw paard kan hangen, biedt jij je handen aan om op te hangen. Dus goed op eigen benen laten lopen en zelf je handen 'los'. Dat is ontzettend moeilijk om te leren dus toch een instructeur zoeken!
Als ik je laatste berichtje lees, zou je er al enorm mee gebaat zijn als hij goed aan de hulpen stond en dat is relatief eenvoudig te bereiken, mits je er een beetje hulp bij hebt. Gewoon ff rondbellen dus!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:34

Ja, en toch wil ik even los van alles wat over de Thiedemann zeggen. Het is een hulpteugel, die net als de martingaal, niet de gewone teugelvoering in de weg hoort te staan als het hoofd net voor de loodlijn is en het bit gewoon op de lagen in kan werken. Het is een hulpteugel die vanzelf in werking komt als het hoofd extreem omhoog wordt gebracht wasarbij het gevaar bestaat dat het bit niet meer op de lagen werkt, maar door de hulpteugel blijft het bit wel op de lagen werken. zodra het paard toegeeft aan de druk en dus nageeft, houd de werking ook op. Daamee is het een van de meest onschuldige whulpteugels...als hij zo wordt afgesteld. Als een paard in een houding op of achter de loodlijn wordt gedwongen, ben je fout bezig. Doch TS stelt duidelijk dat hij afgesteld is zoals het hoort.
Het kan wel degelijk een goede tijdelijke hulp zijn ins ommige gevallen, maar heel vaak wordt er op vetrouwt en vergeet men dat men ook gewoon goed voorwaarts moet rijden, of eigenlijk zelfs gewoon moet blijven rijden alsof er geen hulpteugel is. Voorwaarts is de oplossing voor alle problemen, als het puntje bij paaltje komt.
Hulpteugels maken meestal alleen meer problemen, of andere problemen. Voor hangen op je handen lijkt mij een Thiedemann eigenlijk geen oplossing, ze kunnen dat ook met een Thiedemann. De enige oplossing daarvoor is veel zit en been en geen gewicht op de handen dulden. Meteen loslaten zodra je teveel druk voelt en opnieuw oppakken.

@Urielle. Even off-topic: Je onderschrift, ik heb een vriendin die echt zo is.. "denk jij niet dat hij denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik denk..." Wordt er gek van!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:46

Ik gebruik zelf ook een thiedeman, alleen door het eerste ringetje, dus op zijn lost. Het gaat er vaak niet alleen om dat de hulpteigel strak zit, maar dat hij weet dat ie er is. Is mijn paardje vervelend (en dan ook echt vervelend) dan doe ik hem door het middelste ringenetje. Dus: een thiedeman is een vriendelijke hulpteugel, alleen begin niet met het strakste, maar met het loste ringetje. Wordt je paardje vervelend? Doe hem een ringetje strakker. Maar nooit gelijk strak daar word je paardje alleen maar opstandig van!
Succes!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:49

Het strakste ringetje zegt niks op zich. Bij een pony zal hij dan nog los zitten. Je moet gewoon kijken wanneer hij in werking komt bij jouw paard/pony en niet afgaan op adviezen van ringetje zus en zo. De engelse versie, de Matket Harborough, heeft trouwens gespen en op elke twee centimeter (nou ja inch) gaatjes, dus veel fijner af te stellen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 23:28

Bedankt voor jullie verdere reacties. Heb vandaag ook nog ff met mijn tante overlegd (rijdt vrij hoog in dressuur, en heeft zelf drie paarden) En die zegt ook dat ik best de thiedemann even kan gebruiken, mits hij goed gebruikt wordt.

Vandaag weer gereden, met thiedemann, op het middelste gaatje, vondt het strakst na nog eens goed kijken toch iets te (hing wel losjes, maar zat er nog teveel aan). Ging erg goed, alleen hij werd weer erg veel afgeleid, helaas. Mijn tante komt me een keertje les geven, binnenkort

Dus hoop dat het dan wat beter gaat

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:37

Uit jouw berichtje begrijp ik dat net dat laatste stukje niet lukt. Je pony heeft een poos niks kunnen doen en hij wordt 2 x per week dressuurmatig gereden.

Wat bedoel je met het laatste stukje? een paard hoeft niet perse op de loodlijn, dat hangt ook af van de mate van verzameling/graad van africhting.
misschien moet je je niet teveel focussen op zijn hoofdhouding maar op de motor, de achterhand! Dat hoofdje komt vanzelf wel.
En niet toestaan dat hij hangt; dus geen steun geven.

Op zich vind ik de Thiedemann wel een onschuldige hulpteugel.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 00:03

Ik bedoel, zijn hoofdje gaat wel op de loodlijn, alleen dat stukje 'neus'wil niet naar zijn borst. Dat bedoel ik meer emt het laatste stukje, maar ik ga wel proberen meer te dressuren. En morgen gaan we lekker buiten rijden ZONDER wat voor hulpteugels dan ook
Moet ook eens kunnen! ik pak het dinsdag dan weer op met de dressuur

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:22

De neus hoeft niet naar de borst, die moet altijd voor de loodlijn blijven.
Afbeelding
Je moet ook niet streven naar een hoofdhouding, maar naar vlot reageren op de hulpen.
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

(op de foto Catarina andrade op een van haar Lusitanos, tijdens een demonstratie.)

2 x bewerkt
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-12-05 00:30, in het totaal 2 keer bewerkt

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 00:26

Ik dacht dat net dat neusje achter de loodlijn moest???

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:29

Je kunt niet voorkomen dat de neus soms achter de loodlijn duikt, maar het is zeker niet de bedoeling.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 02:10

Lusitana schreef:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat

mooi gesproken

verder ben ik het met urielle eens! met wat lessen zou je een stuk verder komen. En ik vind dat een bak geen vereiste is hoor. Op een veldje is het misschien wat lastiger alleen het voordeel is dat je paard nergens steun aan kan vinden, dus als jij hem daar goed in leert begeleiden zal hij wel op zijn eigen benen moeten gaan lopen. Maar dit moet wel goed aangeleerd worden.

En een thiedemann teugel is dan misschien onschuldig maar het lost het rijtechnishe gedeelte niet op.

zoals je zelf al zegt is je paard moeilijk aan het been en voorwaarts te rijden en heb je er een zweep en sporen voor nodig. Dat je paard paard in "zijn eigen hoefdruk loopt" wil dus niet zeggen dat hij goed aan je hulpen is. En doordat hij niet goed aan je hulpen is loopt hij ook niet goed op zijn eigen benen, en zoekt dus een manier om van het werk af te komen (doordat hij het moeilijk vindt).

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:02

Bedankt
Ik zal me meer gaan concentreren op het voorwaarts rijden. Ik kan hem wel eens echt erdoorheen slaan die slomigheid, maar dat werkt dan 5 min. en dan weet ie het niet meer, en ik blijf daar niet mee bezig, vindt ik niet eerlijk.
Het gaat al een stuk beter sinds hij is geschoren en hetmaffe is in de stap gaat het goed (op het laatst issie dan ook sloom hoor), draf is eigenlijk gewoon prut maar in de galop gaat ie altijd eerst keihard. Dat is mijn schuld, ik ree veel buiten en niet dressuurmatig (kon mezelf niet goed concentreren en raakte snel gefrustreerd als iets niet lukte) hierdoor was het zo in de galop dan liet ik hem gewoon een beetje gaan wou die hard dan dee die dat maar. Maar nu heb ik daar de narigheid van in de vorm dat nu zijn galop oncontroleerbaar is geworden, hij luisterd nog wel (enigzins) maar het gaat allemaal keihard, ook in een bak. Dus hier moet ook goed op getraind worden, rustig galopperen. In de galop kom ik daarom ook nog niet aan zijn hoofd, maar ik vindt dat hij het in de draf best kan en hij vindt dus van niet. Vandaar die thiedemann....

Ik zal eens een advertentie plaatsen bij gezocht diensten of iemnd mij les kan komen geven in het bos.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:32

Ah, wat die galop betreft, niet op gang laten komen! Aanspringen en terugnemen tot draf, aanspringen en terug nemen tot draf of stap. echt gewoon twee drie passen laten galopperen en meer niet. Een stuk of tien keer aan laten springen linksom en rechtsom en dan even wat anders gaan doen als wijken, figuurtjes rijden, halthouden oefenen, weet ik het. En dan weer een paar keer aanspringen oefenen. Als je voelt dat hij zelf na een paar passen al langzamer gaat om in draf over te gaan, wordt het tijd om door te drukken en bv een hele volte te laten galopperen. Jij bepaalt wanneer hij vooruit mag/moet! Je zult zien dat deze oefening ook invloed heeft op de rest.
Hard galopperen kan op zich te maken hebben met balansprobleem trouwens. Paard weet zich nog niet goed te dragen.
Verder denk ik niet dat hij sloom is, maar gewoon niet aan het been.
als je drijft en je krijgt geen reactie, nog een keer drijven met een tik erbij. Hier moet je in het begin consequent mee zijn, Geen reactie? TIK achter je kuit. Met een hand rijden desnoods om een paar keer achter elkaar drijf-tik te doen toen hij wel gaat op het been. Meestal hoef je maar drie keert te tikken dan. Veel overgangen kort op elkaar rijden maakt hem ook actief.
En als ze zo met dat hoofdj bezig bent, rijdt je zelf juist heel remmend. Goed voorwaarts rijden, dan komt het hoofd juist makkelijker naar je toe. De eerste voorwaarde is dat het paard GAAT. Van daar uit kun je er mee werken.
Zelf ook vooruit kijken. Als je naar beneden kijkt (naar zijn hoofd) werk je al remmend!!! Kijk waar je heen moet en dat is niet de grond voor zijn neus!!!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:10

heej,

Zo jij weet er echt veel vanaf Je helpt me echt. Geef jij geen les?
Ik ga morgen alleen voorwarts rijden, maar het probleem is ook, hij wil niet in de rechter galop
En hij is behoorlijk snel moe, zijn conditie is niet de beste....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:22

Ik geef les, maar eh, ik woon in Portugal. Dus het moet bij virtueel lesgeven blijven, ben ik bang. Ik zet ook wel eens wat commentaar bij foto´s in "horses at work". Daar kun jij natuurlijk ook foto´s plaatsen.
Die slechte conditie kan in de weg zitten, maar niet voor het aanspringen op zich. Dan spring je drie keer links en drie keer rechts aan, klaar, stappen en dan nog een keer links en rechts vragen en verder weer wat anders doen. Het gaat niet om hoelang of hoeveel je galoppeerd, maar hoe hij op je hulpen reageert.
Veel ponies hebben een voorkeursgalop en het helpt niet dat ruiters meestal ook nogal duidelijk links of rechts zijn. Vaak worden de hulpen niet echt goed gespiegeld gegeven. Okee, als je pony moeite heeft met de rechtergalop, bij het aanspringen, buiten gewoon rechterbeen drijvend op de singel en linkerbeen erachter en kruis aantrekken (dat is de beweging die je met je bekken maakt om een schommel hoger te krijgen) voor je uit kijken(!) en beide handen naar links brengen. Dat klinkt onlogisch, maar als je je rechterhand naar links brengt, krijg je stelling (probeer maar eens op een stilstaand paard) waarbij gewicht op de buitenkant van de hals en op de buitenschouder komt. Daardoor kan het binnenbenenpaar veder naar voren grijpen, wat de bedoeling is. De ander hand moet mee naar buiten omdat ze anders tegen elkaar komen.... Denk er wel om dat de hand niet over de manenkam mag komen. Dat is te ver naar buiten brengen. Je kunt aanspringen als je uit een volte komt of als je een volte op gaat of gewoon op een volte, dan is hij al goed om gebogen en is het lastig voor hem om dan in de andere galop aan te springen.
Ik denk ook daar dat het een balans probleem is. Alles wijst erop dat de pony nog niet veel weet. Geeft niet, kun je hem allemaal aanleren! Lekker tussen door blijven buitenrijden om de conditie op te bouwen.
En buiten kun je ook op het goede been aanspringen oefenen!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:44

oowh, haha, ik dacht portugaal bij barendrecht enzo. Nee dn wordt dat inderdaad lastig, ik zal kijken of mijn moeder morgen wat foto's wil schieten
Ik zal er dan geen thiedemann aanhangen, om het te laten zien hoe hij loopt zonder.
Toevallig ken ik degene waar ik het paard van heb gekocht goed evens als de fokker (daar staat mijn paardje nu ook). Hij is verkocht en op een stal gedaan, wel overdagst buiten en 's nachts dan op stal. Hij heeft echt een hekel aan een dichte stal. Maar hij is daar ingereden in een onwijs zware bak, kan dit met dat onbalans te maken hebben. Ik heb een tijd gelest bij iemand die nog studeerde, en daardoor ook wat goedkoper was .
Maar hij heeft nu een beetje een ego gekregen en wil alleen les geven in een bak, dus daar ben ik bij weggegaan. Maar geen nieuwe meer genomen (toen was dat paard nog niet van mij, ik verzorgde hem toen). Nu ik hem heb overgekocht en weer dressuur op ga pakken, kom ik zoveel problemen tegen. Maar als ik weer van vooraf aan moet beginnen, pff dat zie ik nou niet 123 zitten, hij is ook al 9!!
Maar ik zal nog eens rond gaan vragen. Maar er zijn er gewoon zo weinig die les geven op een veldje, helaas
Ik baal nu zo erg nog geen 2 minuten bij zijn stal is een bak, vorig jaar aangelegd en nu mooi gezonken, alleen mag ik daar om de 1 of andere reden niet in rijden
daar baal ik zo van!! Maargoed, daar maak ik me niet langer druk om...
Ik ga er werk van maken, en vindt het me al heel fijn dat je me zo via de comp wilt helpen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:59

Ik heb geen moeite met elsgeven in een veldje. doe ik nu ook op een ruimte van pakweg 15 x 20. Echt niet te vergelijken met een echte rijbaan. Men moet wel een beetje kunnen inprovisrene hoor. heb oook wel lesgegeven in een boomgaard ("tussen die twee bomen dit, en naast die boom dat, denk om die tak", lachen!)en tijdens buitenritten. Ben allround...Les is les.
Nou ja, je hebt nu wat dingen waar je mee aan de slag kunt. Je kunt me altijd een pb sturen als er wat is, hoor. Geldt voor iedereen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 00:08

oke, ik denk eraan. dankjewel

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:53

Sorry van al de tyefouten die ik nu pas ontdek. Schaam me rot.

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:03

de tiedeman is opzich een fijn hulpmiddel maar let wel op dat hij er nietop gaat hangen succes ermee