vwnw/nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

vwnw/nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 18:08

Ik ben erg voor vwnw, daar begin ik mee, vind het een goede manier om de spieren te trainen en het paard te leren over de rug te komen, maar...
Naar mijn mening moet een paard eerst leren om iets de achterhand erbij te zetten en na te geven op de hand, voordat je voorwaarts neerwaarts kan gaan rijden...
Ik ben nu bij Amadeus nog bezig met de nageeflijkheid te verkrijgen, zorgen dat hij beter aan mijn been komt en dus niet meer achter de teugel kruipt, dus rijd ik hem nog niet vwnw, maar wil ik m gewoon in het 'normale figuurtje' hebben. Op het moment dat ie dit snapt wil ik pas rustig gaan uitwerken naar vwnw rijden, om kracht en souplesse op te bouwen....
Wat is jullie mening hierover. Direct vwnw, zonder actief achterbeen en enige nageeflijkheid en dat dus met het vwnw opbouwen (denk ik dan), of mijn methode, eerst aan het been en nageven (en dus actiever achterbeen) en dan vwnw?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:18

Ik ben juist begonnen met vwnw, zodat ze haar achterhand gaat gebruiken......
En niet andersom....

Ik doe dit al een geruime tijd en mag nu pas gaan oprichten....van mijkn instructrise.

Met vwnw is volgens mij de bedoeling dat ze gaat ontspannen en over de rug gaat lopen (niet de enige oef) en dus meer stuwing van achteren creeert.....
Je moet alleen heel goed opletten dat ze niet gaan sjoemelen en op de voorhand duiken.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:07

Ik ben van mening dat hij de achterhand gaat gebruiken als je hem vwnw rijdt. Als jij met je neus over de grond loopt dan zorg je dat je je benen midden onder je lichaam hebt. Naar mijn mening doet een paard dat ook en wel met zijn achterbenen. Maar ik denk dat heel veel mensen hier heel verschillende meningen over hebben en ik denk dat jouw methode zeer zeker een kern van waarheid bevat en wellicht (of allicht) ook werkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:04

Hoe kun je een paard vwnw rijden zonder dat hij ook maar nageeft? Dan kom je tot hele rare acties uit omdat je paard je hand niet naar voren volgt en zodoende de hals ook niet naar voren uit kan schuiven.

Oprichten is weer een volgend verhaal. DAt komt van achteruit, als je paard doorverzameld zal hij van voren omhoog komen zodat zijn voorhand 'omhoog' komt.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:36

Tegen wie heb je het nu?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:59

je kunt niet vw/nw rijden zonder een nageeflijk paard en een nageeflijk paard kan alleen als hij aan je been is en impuls heeft. Anders trek je ze nl naar beneden en rijd je ze niet omlaag.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:02

Vn/nw is niet alleen die lage krul. Het is ook het laten zakken van de hals ongeacht de krul.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:03

maar dat kan alleen als je impuls hebt.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:06

vwnw is de basis, van daaruit leren ze de rug omhoog steken en de achterhand eronder trekken. Maar vwnw moet ook aangeleerd worden. Je kan een groen paard niet op een keer vwnw laten lopen, daar gaat wel wat africhtingswerk mee gepaard. Een paard moet aanleuning willen nemen vooraleer hij vwnw kan leren lopen, want anders is de kans groot dat het paard op de voorhand gaat lopen (hangt op de hand) of dat ie gewoon achter de teugel loopt en dan onttrekt hij de rug en de achterhand ook van het werk, dus aanleuning (wat leidt tot nageefelijkheid) is noodzakelijk

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 00:13

Uit die reacties hier haal ik dat ik dus goed bezig ben... De aanleuning ligt ook voor een deel aan mij dat het niet goed is, maar dat wil ik idd in orde hebben (op het moment dat ik lekkere aanleuning heb, gaat ie nageven, ik ben nu bijna zover dat ik hem dan daarin wil laten zakken...)