Teugelkreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlover
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Lisse

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 21:42

Wat kan je doen aan een paard dat teugelkreupel is. En waardoor komt het? Als je het antwoord weet, typ dan f een stukje. Alvast bedankt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:16

Paarden die teugelkreupel zijn worden over het algemeen niet voldoende voorwaarts en op twee teugels gereden( kortom ze zijn zo scheef als een deur) Na een aantal dagen rijden door een ander persoon zou het al een stuk minder moeten zijn. Weet je zeker dat het geen lichamelijk probleem is? Dat is nl. iets wat je als eerste moet uitsluiten om je paard onnodig ongemak en pijn te onthouden.

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:36

ik heb zelf ook een jong paard gereden wat teugel kreupel werd. Mij is verteld dat hij dan niet op de goede manier wordt aangereden, Dus men is niet begonnen met voorwaarts neerwaarts, maar vaak wordt zo'n paard of is zo'n paard te vroeg in de krul gereden waardoor hij zichzelf ook niet heeft kunnen ontwikkelen vasthouden en niks aan lengte geven. Ik zeg er bij dit is mij verteld.

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:37

ik heb zelf ook een jong paard gereden wat teugel kreupel werd. Mij is verteld dat hij dan niet op de goede manier wordt aangereden, Dus men is niet begonnen met voorwaarts neerwaarts, maar vaak wordt zo'n paard of is zo'n paard te vroeg in de krul gereden waardoor hij zichzelf ook niet heeft kunnen ontwikkelen vasthouden en niks aan lengte geven. Ik zeg er bij dit is mij verteld.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:58

Teugelkreupel heeft inderdaad niets met kreupelheid te maken, is een rijtechnisch probleem. Tracht het paard in eerste instantie zichzelf te leren ontspannen door hem voowaarts-neerwaarts te rijden. Teugelkreupel komt inderdaad nogal voor bij paarden die (onder spanning) in de krul getrokken worden.
Succes !

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:35

Hallo!!!!!!
Ik ken ook een paard dat teugelkreupel is. Bij dat paard komt het omdat de ruiter onrustige handen heeft... als er iemand op gaat zitten met een rustige hand, dan loopt het paard ook weer helemaal ok.
Groetjes Afke

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:35

Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze teugelkreupel was. Bij het eerste aandraven begon ze dan onregelmatig te lopen. Ik moest toen gewoon vlotter voorwaarts rijden. Ook in de stap is ze gemakkelijk onregelmatig (kort re-voor/li-achter) en door haar er extra diep erdoor te vragen en haar recht te houden heb ik dat nu aardig onder controle (zolang er geen spannende dingen gebeuren).

linlover
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 20:31

iedereen bedankt!!!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:16

Hey Car! Maar Lin is toch al 10? En het is een manegepaard... Je kan er dus geen vaste mensen op laten rijden... Maarja, ik heb geen verstand van Linards Haha!

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:12

heey car! ik weet dat deze topic al best oud is, maar ik wilde toch ff reageren omdat ik zo'n btje vaste ruiter van jouw paardje ben! ik merk zelf met rijden heel goed dat hij teugelkreupel is. vooral als je net begint met warmstappen. het ligt idd aan de ruiter (niet om op te scheppen). hij moet gewoon supervoorwaarts gereden worden. op een gegeven moment merk je dan heel goed dat je hem erdoorheen hebt gereden en dan loopt ie soepel. wat ook zo is, is dat je lin beter niet aan de teugel kan rijden, maar met een lage hoofd- en halshouding. als je hem aan de teugel (probeert) te rijden, krijg je heel snel dat hij alle spieren die die heeft spant en daar heb je niks aan. hij moet juist ontspannen lopen. ik hoop dat t allemaal goedkomt met je paardje en nog ff 1 ding: als jij hem ooit zal kopen of wat dan ook, ik sta er vierkant 8er en wil altijd voor hem zorgen!!! het is echt een superpaard!!! kus, lin

Kowloon

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:24

mijn paard is ook teugelkreupel geweest zonder dat hij ooit in de krul hoefde te lopen. Hij zat vast in zijn hals (stress??). Dit is in 5 minuten door een kraker verholpen!!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:05

Ik ben helemaal niet blij met de term 'teugelkreupel'. Het is een reactie van een paard op iets wat wij als ruiter ERRUG verkeerd doen. Dus is het paard niet kreupel, maar is de ruiter niet goed bezig. Ik een oude bit staat een artikel over 'teugelkreupel'. een opmerking daar is: "Je moet wel verdomde schandalig tekeer gaan wil je paard 'teugelkreupel' zijn"
Nu heb je gevallen waar het lijkt of je paard kreupel loopt, maar dit niet doet. Vaak wordt daarvan gezegd dat het 'teugelkreupel' is. imo is het paard dan niet goed aan het been of is de teugel geblokkeerd. (ervaring mee.... niet blij mee, maar afgeleerd...)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:10

ik heb op een cocktail gereden die ik teugel kreupel heb gekregen. Deze merrie was helemaal in elkaar getrokken, echt zielig. Ze durfde zich niet meer te ontspannen en zodra ik ook maar een minimale ophouding maakte kroop ze er achter.
Mijn tip is: rij lekker vwnw met DE NEUS ERUIT en zorg probeer met je been naar je hand toe te rijden... tis moeilijk succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:00

Je moet de teugels niet te los hebben, goed voorwaarts rijden en veel overgangen rijden. Soms liep mijn pony ook teugelkreupel, maar dat lag dan gewoon aan mezelf omdat ik zelf toen nog niet helemaal in de gaten had wat ik eraan moest doen. Je handen stil houden, en op 2 teugels rijden! Meestal als je paard teugelkreupel is, kantelt het ook. En goed rechtop zitten, en voor je kijken helpt meestal ook want dan wordt je houding beter, en dus je rijstijl ook.

bloempjuh
Berichten: 68
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:12

heey mense...

Mijn pony is ook teugelkreupel... maar dit komt doordat hij heel erg gevoelig is voor de hand.... en dan moet ik hem op twee teugels rijden... en voorwaarts.... trek je pony NOOIT naar beneden.. maar laat hem je hand opzoeken en drijf er dan achteraan... dan is hij ook gelijk ontspannen.

-xxx- margriet