Pff, durf amper nog te rijden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Pff, durf amper nog te rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 10:44

Camilla is echt ontzettend gek nu met dit weer. Vooral de laatste tijd, donderdag is het eigenlijk begonnen. Ik had toen ponyclub les en iedere keer als de bakdeur open ging schoot mevrouw er vandoor. En ook een paar keer vreemde sprongen.
Daarvoor deed ze het ook wel, maar dan hield ze het bij die rare bokkesprongen en sprongetjes met 4 benen tegelijk in de lucht.
Ik rijd haar nu soms met slof omdat ik haar anders niet bij me kan houden, maar dat is natuurlijk geen goede oplossing.
Van mijn instructrice mag ik niet meer met slof rijden anders denkt ze dat ze wanneer ze geen slof om heeft gewoon mag doen wat zij zelf wil.
(dus dat bokken, rennen, springen e.d.)
Maar afgelopen maandag had ik dus priveles en het was zoo erg!
Ik liep naar de bak, stapte daar op en gelijk sprong mevrouw een meter de lucht in. Daarna probeerde ze het nog een keer maar ik hield haar tegen (hoe weet ik eigenlijk niet Verward ) en toen kwam ze alleen voor omhoog.
Dit word echt niets zo want ik vind het gewoon eng hoe ze doet. Ik ben echt niet snel bang maar ze was maandag zo erg. De hele tijd eruit naaien en dan hele gemene bokken!!!! Het verbaasde me echt nog dat ik er nog op zat. Gelukkig ben ik nog nooit van haar afgevallen wanneer ze zo deed, ik denk dat dat wel scheelt want ze weet niet dat ze zo iemand eraf kan krijgen (denk ik?)
Heeft iemand tips??
Thuis kan ik natuurlijk van te voren even longeren, dat is geen probleem. Maar zondag moeten we voor het eerst op wedstrijd en dan heb ik geen zin dat we hetzelfde krijgen!! Frusty

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:48

He Nathalie!! Jij ook al?? Ik heb Kore gisteren ook geprobeerd te rijden, maar dat was ook de ene bok na de andere, en sterren kijken! Ik denk dat ze nog niet op de wei waren geweest, hoe laat was je er? Het komt gewoon door het weer... En volgens mij kan je op wedstrijd best wel eerst longeren hoor, als het niet te lang is en er plaats is...
Succes!
Gr. Mieke

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 10:55

Gister heb ik niet gereden maar ze was wel in de wei geweest want ze had haar weidehalster om. Maandag was ze ook gewoon in de wei geweest toen heb ik haar zelfs nog even zelf losgegooit, en nog was ze zo gek!!
Ja er moet wel plaats zijn maar ik ben bang dat dat niet is waar we moeten starten zondag!!
Misschien kan ik haar dan beter eerst 's ochtends op stal snel even longeren.
Maarja ik heb niet zoveel zin om op de wedstrijd tegen iedereen aan te knallen wat ik dus maandag ook deed. Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:10

Tja,
de mijne doet het normaal gesproken al en met dit weer is het nog wat erger.

Blijf er op letten dat je er genoeg aan rijd,
zodra je jezelf afwachtend opstelt wordt het erger. Terwijl dat toch een reactie is die je in eerste instantie krijgt.
Ik houd mijn handen laag en zodra ik voel dat hij neiging heeft tot steigeren, bokken oid zet ik hem op een kleine volte, mijn hand houd ik dan zowat achter mijn knie zodat ik veel stelling heb en ik rijd hem dan goed naar voren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 11:29

Op het begin maandag toen durfde ik idd niet echt haar naar voren te rijden. Toen mijn les begon moest ik dat dus doen en werd het ook wel minder. Wanneer ze er toen uit naaide moest ik haar gewoon in galop houden, haar door laten gaan terwijl ze zelf klaar was zeg maar. Dat hielp wel maar ik ben nu best wel een schijterd geworden vooral op het begin.
Gister heb ik al niet gereden maar vandaag ga ik het toch maar proberen denk ik.. We moeten zondag op wedstrijd dus moet wel ff oefenen natuurlijk! Anders word het helemaal niks.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:33

Omar is op het moment ook supervervelend. Ik heb gisteren niet gereden maar over het erf gewandeld en Omar even losgegooit maar vanavond moet ik toch iets gaan doen Verward Ik moet zeggen dat ik er ook niet op zit te wachten om weer bijna vliegles te krijgen. Tijdens mijn les heeft hij me er laatst bijna met een paar hele gemene bokken afgewerkt maar gelukkig stopt hij op het moment dat ik bijna val Schijnheilig Tot nu toe is het hem nog niet gelukt om me eraf te bokken en ik hoop dat ook zo te houden. Gisteren bij het wandelen ging het goed maar tijdens het laatste rondje werd hij opeens wakker en begon me toch opeens te bokken

We hebben op het moment ook weinig ruimte om een beetje goed te rijden omdat bijna alle bakken, behalve de binnenbak, bevroren zijn en het dus hartstikke druk in de binnenbak is. Omar wil nu ook heel graag met zijn hoofd in de lucht lopen en lekker overal van schrikken en even een lekkere bok geven om op te starten en als het te druk is en er te veel paarden rijden wordt hij super chagrijnig en dat rijdt ook niet echt lekker. Ik ben bang dat als ik hem ga longeren hij door de bak heenknalt (longeerkralen zijn ook bevroren) en als een dolle stier gaat lopen bokken en scheuren.

Ik ben blij als het weer voorjaar is... want dit is niks.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:01

Ik zou die slof eraf laten, daar ging hij ook niet bepaald beter van lopen zag ik op de foto's laatst, maar dat waren natuurlijk foto's Schijnheilig Knipoog . Rijd hem goed naar voren toe, zet hem maar in het draf-galopwerk aan het werk, als je te afwachten rijd maak je het alleen maar erger. Als hij bokt steek je je hand naar voren en rijd je hem nog verder naar voren, om hem daarna (op je zit!!) weer terug te rijden en dan laat je hem een paar keer heen en weer schakelen. Het grootste probleem wat ik vaak zie bij mensen die paarden hebben die dit doen dat ze te afwachtend rijden zodat het van kwaad tot erger gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:05

Ik zou proberen of er niet toch ergens een gaatje is dat je je paard los kunt gooien en op kunt jagen vlak voordat je gaat rijden.
En als het niet goed voelt, Zaterdag gewoon NIET starten.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:08

ik ga ook met sjuimpje mee
helaas zit ik zelf ook met de gebakken peren
Joy is normaal ook heet en kijkerig, maar nu is ze echt extreem kijkerig
nadeel is dat ik haar niet al te fanatiek mag aanpakken * erg frustrerend*
maar ik ben het ermee eens dat je gewoon naar voren moet rijden en niet afwachtend blijven
op een volte zetten kan inderdaad helpen
succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:01

Hou ze bezig, zet ze continu aan het werk
Alle aandacht moet bij jou blijven.
Rij niet te veel lange lijnen, want dan hebben ze te veel ruimte om te klooien.
Stap ook niet te veel, want dan hebben ze ook teveel tijd om van alles te verzinnen.
En blijf zelf rijden, dus lift niet mee op je paard, want dan word het veel te makkelijk om van allles uit te spoken.

Fijn he, jonge paarden Tong uitsteken
Ik heb voortaan bijna elke dag een manege knolletje, zelfs met dit weer Gaaaap Haha!
Wat een paar jaartjes erbij toch veel scheelt Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:23

Citaat:
Wat een paar jaartjes erbij toch veel scheelt

Jaren van arbeid wel te verstaan Knipoog

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:51

Ik heb er ook last van gehad zaterdag, maar dat komt volgens mij en mijn instructuur ook omdat mijn medeberijdster te weinig doet met haar, normaal is ze ook wel pittig maar niet zo erg. Het ging goed tot dat er een ander paard in de les wat deed, daarna was het bal ik stond om de 20 meter omhoog (ze ging heel hoog als ik de mensen moet geloven), en ik maar dapper naar voren trappen in de hoop dat het overging, maar ze bleef aan de gang de rest ging ook mee doen! Toen ging ze weer omhoog en verloor ik mijn evenwicht, heb me er uiteindelijk van af laten glijden, en toen maar besloten samen met de instructuur om de les uit te gaan voor de rust van de rest. Helaas was het in de andere bakken te druk om er bij te gaan rijden heb haar dus maar even aan de longe in de longeerbak beweging gegeven. Gisteren ging ik weer in de les voor het eerst sinds zaterdag met knikkende knieen, heb haar maar eerst aan de longeerlijn warm laten draaien. Het ging wel goed maar toch ben ik nog een beetje bang om er op te gaan. Vrijdag maar weer rijden in de les, in de hoop dat ik mijn vertrouwen weer terug krijg.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:09

In dit soort tijden moet je echt de baas blijven over je paard, anders wordt het alleen maar erger. Als paarden eenmaal doorhebben met wat voor truukjes ze de ruiter bang kunnen maken.. is het einde zoek!

In jouw geval zou ik ook eerst longeren, en als ze bokt of wegspringt het voorwaarts oplossen!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:37

Je hebt haar geschoren toch? Ik denk dat dat het grootste probleem is, ze krijgt natuurlijk die extra kou op haar lijf en wil zich zelf warm houden door lekker te bewegen en gek te doen. Uiteraard mag ze dit van jou niet en houd je haar in waardoor er spanning ontstaat en ze nog gekker gaat doen! Tenminste, dat lijkt mij wat er hier aan de hand is. Als ik jouw was zou ik Camilla voordat je met haar gaat rijden, eerst eens even flink aan het werk zetten aan de longe. Geef haar de eerste 10 minuten om even gek te doen en warm te lopen en gooi er daarna een paar bijzetteugels aan of pessoa oid wat goed bij haar werkt. Probeer gewoon het losrij proces aan de longe uit te voeren. Op het moment dat ze lekker relax en nageeflijk aan de longe loopt zou ik er opstappen en meteen aan het werk gaan, dus meteen draf oppakken en lekker voorwaarts. Desnoods werk je haar een half uur aan de longe en daarna nog maar 10 minuten onder het zadel, maar laat die laatste 10 minuten daarna wel intensief zijn. Ze mag best een beetje moe worden. Zodra je stopt, meteen de uitrijdeken eroverheen (maar dat doe je waarschijnlijk al) en heel lang uitstappen zodat ze de volgende dag geen spierpijn heeft en nog gekker gaat doen. Zo zou ik het oplossen Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 18:51

Heel erg bedankt voor de tips dat is wel een goed idee.
Ze is idd geschoren en ik stap haar warm met een deken en uitstappen natuurlijk ook. Ze doet het denk ik idd omdat ze het koud heeft.
Ik zal vanavond eens proberen om haar eerst even uit te laten gekken aan de longe.
Bedankt iig!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:40

je bent niet de enige hoor
die van mij flipte ook in hing er aan de zijkant aan in galop!! omdat ze zoo raar aant doen was ik dacht dat ik dfat alleen had maar zo te zienwel meer *LOL*:))

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:41

je bent niet de enige hoor
die van mij flipte ook ik hing er aan de zijkant aan in galop!! omdat ze zoo raar aant doen was ik dacht dat ik dfat alleen had maar zo te zienwel meer *LOL*:))

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:03

Je kan haar misschien ook rijden met een deken. Net zoals runningkawa zou ik niet teveel lange lijnen rijden, op de volte heb je meer controle. Wel vlot voorwaarts blijven, dat ze geen tijd krijgt om na te denken wat ze nu eens zou kunnen uithalen. Niet rijden is natuurlijk geen optie, dan worden ze gewoon nog ketterder ! Op voorhand losgooien in de bak of aan de longe of in de stapmolen. Lang rijden tot ze echt uitgeraasd is, en hopen dat het snel warmer wordt !
Succes !

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:48

Steef schreef:
Citaat:
Wat een paar jaartjes erbij toch veel scheelt

Jaren van arbeid wel te verstaan Knipoog


Haha daar merk ik bij Fab niet veel van. Die was gisteren zo schrikkerig alsof ze een jonkie was dat nog nooit in de bak thuis had gelopen hihihihi. Ze was dus vreselijk fris en kijkerig en springerig, ondanks haar bijna 16 jaren Haha!.......maar het is ook wel heel erg koud nu, als je geschoren bent......ondanks die uitrijdeken en fleecedeken die erover gaan tijdens het rijden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:48

Fleur is ook lekker knettergek nu.. Loopt minimaal 4 uur per dag los, vanaf vandaag longeer ik ook weer en nog is het een klein bommetje.

Ik heb het dus heel simpel opgelost: Ik rij even niet Haha!
Geen zin alles wat we de afgelopen weken hebben opgebouwd in één vorstweekje te verpesten nu we zo van mening verschillen Lachen

Mevrouw heeft dus vorstverlet en gaat volgende week weer aan de slag!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 09:31

Camilla komt ongeveer 7 uurtjes per dag (soms wat langer) op de wei. Gister heb ik niet gereden omdat het hartstikke druk was en toen heb ik gewacht totdat het minder druk was en heb ik haar snel even gelongeert. Echt een bommetje was ze weer, maar gister had ik haar gewoon aan het halster aan de longe en dan mag ze dat wel hihi.
Vanavond heb ik ponyclubles en ik denk dat ik haar vanmiddag alvast eventjes longeer. Er zit namelijk nog een groep voor mijn les, dus ik kan niet van tevoren longeren helaas!

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:49

Ik heb dinsdag ook weer in de les gereden naar al dat gesteiger! Mijn vertrouwen is nog niet terug maar het begin is er. Voorlopig longeer ik haar ook maar voor het rijden of als er ruimte is even los. Mijn paardje staat de hele dag op stal en komt er alleen uit als ik of mijn medeberijdster er is.

Nog even volhouden allemaal want het wordt weer warmer in het weekend heb ik gehoord.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:45

Mmm als ik dit zo lees ben ik ontzettend blij met Barbiano. Die doet dus echt nooit gek. Bokt niet onder zadel is misschien een ieniemienie beetje frisser en schrikachtiger maar blijft zich keurig gedragen. Ondanks dat hij met dit weer amper los komt.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:51

Bij ons is het meestal als het koud is en ze een beetje fris worden
Meestal worden ze voor de les gelongeerd en anders moet je in de les na een tijdje gewoon je paard ff laten galopperen zodat het frisse er een beetje uit is.. misschien helpt dit?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:43

En dan kom ik.....met mijn rustige paardje. Sorry jongens, maar die van mij doet alleen de eerste dag beetje gek en verder hou ik haar druk bezig met allerlei oefeningen en gaat het perfect.
Hoop voor jullie dat het snel weer dooit