nageeflijk of het plaatje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

nageeflijk of het plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 14:33

[WD] nagevelijk in de proef??

Waar gaan jullie voor in een proef?
Een nageeflijk paard, dat misschien nog niet helemaal ana het ideale plaatje voldoet.
Of een paard dat aan het plaatje voldoet, maar eigenlijk nog niet los in het lijf laat.

Ik probeer het eerste, maar rij echt wel eens volgens het tweede. Ik merk dat mensen het paard volgens het tweede plaatje beter waaarderen. Het ziet er leuk uit, maar ik krijg zo ongeveer blaren in m'n handen omdat het paard alles stijf houdt wat maar kan (zo heb ik echt wel eens gereden, tegenwoordig gelukkig niet meer). Ik erger me aan het paard op zo'n moment, dan liever even geen krul, maar reactie op het been, en achterhand gebruik, maar bij onze club geeft iemand les die dus echt voor het plaatje gaat (daarom vorige week maar eens een privelesje meegepikt, en m'n gevoel was gelukkig de juiste Knipoog ).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:42

hangt ervan af:
thuis werk ik aan de basis: nageeflijkheid, lossigheid, impuls (niet in die volgorde trouwens). Als je thuis alleen voor het plaatje rijdt, komt die basis nooit voor elkaar.
Maar op een wedstrijd wordt er een andere vaardigheid gevraagd: nl het presenteren van je paard.
in de proef rijd ik voor het plaatje: ook al zijn de voorwaarden op dat moment niet perfect, ik probeer wel mijn paard optimaal voor te stellen voor de jury. En dat kan betekenen dat ik een keer minder reactie op mijn been accepteer, ipv ter plekke een rotschop te verkopen. Of als ze zich sterk maken in een overgang, kom ik een keer sterk in met mijn hand ipv voorwaarts te rijden en opnieuw de overgang in te zetten. Overigens moet dit wel binnen de perken blijven, als het te erg wordt, corrigeer ik in de proef en kan die jury me op dat moment gestolen worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:01

Ik ga voor ECHTE nageeflijkheid. Bij nageeflijkheid laat een paard namelijk wel los in het lijf. Als dit niet zo is, dan is het gewoon nep. Dan loopt het paard in een krul in de vorm van een knikje en verder met weggedrukte rug. Nee, dan maar iets minder krul met meer losgelatenheid. Dan kan ik ook beter in het zadel blijven zitten bij doorzitten waardoor de jury een rustiger beeld krijgt, ik het paard minder stoor zodat het gehoorzamer blijft aan mijn hulpen, i.p.v. dat het zich afsluit voor mijn gehots en geklots.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:11

Even wat nuanceren. Uiteraard streef ik wel naar die echte nageeflijkheid in de proef, maar dat ideaalbeeld kan IK iig niet de hele proef vasthouden *LOL* Dan is voor mij de keuze in bv een overgang tussen een paard zich sterk en lang laten maken of een stevige ophouding waarbij ze wellicht te diep komen simpel, dat wordt dus het tweede. Maar in beide gevallen wijk je al af van dat plaatje. En als ik voel dat het helemaal niets is die dag, dan zal ik toch proberen om in de proef dat plaatje na te streven, die prachtige losgelatenheid en nageeflijkheid gaat dan toch echt niet lukken. In het losrijden werk ik daar wel naar toe (uiteraard), in de ring probeer ik er gewoon het beste van te maken.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:50

Volgens mij gaat dit op tot de M. Je kan een paard inderdaad wel in de krul "trekken" maar als hij niet door het lijf is zullen er toch problemen gaan ontstaan met de diverse oefeningen waarbij een lengte-buiging wordt gevraagd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:55

Klopt, maar dat lukt je ook in het Z nog wel (met stang en trens zeker *LOL*), zie toch regelmatig voorbeelden ervan rond rijden. Ik zeg ook niet dat het ideaal is (of zelfs maar de bedoeling), maar ik denk dat het ons allemaal wel overkomt.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:39

het echte mooie plaatje komt pas echt nadat je het eerste voor elkaar heb, eerder ga ik niet op concours....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:55

voor een leek ziet het rijden met Marca er heel mooi uit, ik heb wel eens commentaar gekregen dat ik zo kon gaan starten met haar. Maar als ik erop zit dan merk ik nog veel te veel puntjes waaraan hard gewerkt moet worden, ze heeft een vrij lang lijf en is enorm hoog waardoor het voor haar heel moeilijk is om die kont eronder te krijgen. Als ik ga starten moet ik gelijk in de L starten en daar zijn wij gewoon nog niet aan toe ook al ziet het er van de buitenkant allemaal perfect uit. Het paard heeft ook een enorme uitstraling waardoor het er nog beter uit ziet maar in werkelijkheid hebben we nog bergen te verzetten voordat we zover zijn dat ik haar daadwerkelijk ga starten, misschien in het voorjaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:13

Wat is dan zoiets als ECHTE nageeflijkheid??? Nageeflijkheid is geen knopje dat je aan of uit zet. Hetzelfde geldt voor de verzameling. Die dingen werken toch met volumeregelaars en kennen een breed scale van diverse stadia.
Ik ga pas op copncours als ik vind dat mijn paard daar klaar voor is. Maar je kunt thuis nog zo goed rijden, in de ring krijg je te maken met andere situaties die je daar moet oplossen.
Als ik wedsrijd rij, ga ik voor het plaatje en probeer ik er het beste van te maken. Trainen doe ik thuis. Mijn paard voelt in de ring nooit zo goed als thuis, maar de lol van de wedstrijd is voor mij om daar in die ring toch kleine probleempjes op te kunnen lossen zonder dat ook maar iemand in de gaten heeft dat mijn Lois er af en toe de kantjes van af loopt Lachen [en dat kan ook alleen maar als je veel 'over ' hebt op wedstrijd].

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:31

Tijden de training streven we natuurlijk de optimale nageefelijk na, maar tijdens de proef loopt het soms wel eens fout (en zelfs tot op het hoogste niveau hoor !) en dan hebben niet altijd de tijd en de mogelijkheid om het paard weer tot ontspanning te brengen. Tijdens de proef trachten we te redden wat er te redden valt denk ik. Veel hangt af van de ervaring en de africhtingsgraad van ruiter en paard. Met een paard wachten tot hij thuis alles perfect doet om op wedstrijd te vertrekken heeft volgens mij totaal geen zin. Een paard moet niet alleen leren nageeflijk en ontspannen lopen, maar moet dit ook doen in vreemde omgevingen. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met je paard uit te brengen op wedstrijd. Een paard zonder wedstrijdervaring kan perfect nageelfijk lopen thuis maar op een vreemd terrein komen het het er veel slechter vanaf brengen dan een paard dat misschien nog niet zo ver in de africhting staat maar getraind is op vreemde omgevingen !
Succes !

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:52

mijn paard liep ook in het begin niet goed nageefelijk,ook maar half half.Alleen ik had wel gemerkt dat bij het jureren in de B, waar ik dit paard in berijd vooral op de letter gaat en niet op nageefelijkheid. en het klopt wel op een ander terrein liep ze bij mij ook niet rond. Maarja nu gelukkig eindelijk wel, dus heb geduld.succes

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:21

Mijn pony kan thuis net zo goed lopen, en bovendien heb ik dan meer ruimte om los te rijden, maar op wedstrijd gaat er een knopje om, de laatste keer was hij flink bezig, bokken en eruit naaien.
Maar de jury die ik had was echt blind, eerste proefje stijf en met tegenzin, niks was hoe het hoort en een winstpunt, volgende proefje was hij nageeflijk en ontspannen, paar kleine fouten en geen winstpunt.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:22

Thuis rij ik voor het trainen, op concours voor het plaatje. Ik ga me dan niet kwaad maken als meneer zich weer eens wat in zn hoofd haalt. Als ie zich thuis sterk maakt, pak ik hem goed aan, op de kant waar ie zich sterk maakt. Op concours wordt dat moeilijk, ze zien me aankomen 'A-X binnenkomen in arbeidsdraf, tussen X-G halthouden en groeten...' Kom ik aan met mn knollie dat vind dat ie een versnelling sneller mag, dan zet ik hem echt niet op zn kont om een paar passen schouderbinnenwaarts te vragen zodat ie weer loslaat, neej, dan negeer ik hem zo'n beetje en rij dom door. Tja, je moet wat met een paard dat nog niet altijd super aan de hulpen staat he.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:28

Jippie schreef:
Wat is dan zoiets als ECHTE nageeflijkheid??? Nageeflijkheid is geen knopje dat je aan of uit zet. .

nee dat klopt. Het is een gevoel en dat ontstaat of het blijft uit. En dat laatste gebeurt uiteraard ook wel eens en in die periodes ga ik ook echt niet op concours. En kun je het gevoel dat je wilt hebben wel bereiken, dan is het paard nageeflijk. Je zult dan ook zien dat het paard losser laat in het lijf en dat je gemakkelijker in het zadel kunt blijven zitten, je hulpen lichter kunnen worden omdat ze gemakkelijker opgepakt worden door het paard. (durchlassigkeit, wat onlosmakelijk verbonden is met nageeflijkheid).

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:49

ik ga duidelijk voor het eerste (ontspannen), zelfs bij het losrijden voor een wedstrijd nog. het wil niet altijd helemaal lukken en dan kies ik in de proef het tweede. ik train voor het eerste, maar het is nog niet voor honderd procent voor elkaar! vandaar soms voor het tweede. ik moet zeggen dat het de laatste tijd wel een stuk beter gaat, met veel geduld enz. mijn paard loopt in de training bijna altijd ontspannen, maar op ander terein is een ander verhaal. das gewoon ervaring opdoen denk ik.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:44

Ik denk dat je het beste op een eerlijke manier kan rijden. Eerlijk voor jezelf, eerlijk voor het paard, en zelfs eerlijk voor de jury. Op het eind heb je toch jezelf ermee als je altijd "nep" rijdt, en alleen maar voor het plaatje. Op den duur heeft de jury het toch wel door, en dik kans dat je dan negatieve punten krijgt.
Een van de redenen dat ik momenteel nog geen wedstrijd rij, is omdat ik voor mn lol wil rijden. En dan bedoel ik niet zomaar wat rondjes rennen! Ik rij dus wel dressuur, heb priveles, en ga ook wel starten. Maar ik doe dat wel op een eerlijke manier, en niet omdat het moet. Wat geeft het nou als je wat lagere punten krijgt? Volgende keer beter, so what? Ik rij paard voor de lol, niet perse voor de prestaties. Je kan beter met een eerlijke manier rijden, dat is voor je paard ook fijner. Logisch, als ie thuis lekker ontspannen mag lopen, zelfs buiten de loodlijn en dergelijke, en op wedstrijd moet het allemaal nauw in het gelid en met veel spanning, dan rij je dat er ook in, dan wordt wedstrijd met spanning geassocierd, en zal je er dalijk moeite mee krijgen op wedstrijd ook ontspannen te rijden. Ik zou dus adviseren op wedstrijd net zoals thuis te rijden, zover mogelijk natuurlijk, en hetgene waar je slechte punten voor krijgt, thuis nog eens goed te oefenen...
Succes, en wees eerlijk!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:57

de 1ste natuurlijk!
ik ga niet volgens het 2de rijden omdat mensen dan denken dat ik beter kan rijden ofzo(mensen die niet zo dat het paard niet lekker los is etc.)
het échte plaatje komt vanzelf wel

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:29

het plaatje gaat niet voor het nageeflijke, maar komt erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:20

In de ring is het plaatje het enige dat telt. Het echt briljant mooie plaatje komt pas als je paard ook echt fijn door het lijf kan bewegen, maar tot op zekere hoogte kun je dingen voor het oog wel onzichtbaar maken. In de proef laat ik dat voorgaan, altijd. Het scoort namelijk beter.

Een paard trainen is heel iets anders dan een proef rijden. De kern van het verhaal is dat je je beseft dat je je paard nog altijd veel beter voor elkaar kunt en moet hebben. (maar ondertussen heb je wel mooi een rubriek gewonnen en je centen weer opgestreken }> )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:50

Diegenen die hier zeggen ook in de ring op manier 1 te rijden, hoeveel wedstrijdervaring hebben die? Presentatie op een wedstrijd is een andere vaardigheid, en die moet je (en je paard) ook leren, precies wat Kenomaxbe beschrijft.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:02

Lielle schreef:
Diegenen die hier zeggen ook in de ring op manier 1 te rijden, hoeveel wedstrijdervaring hebben die? Presentatie op een wedstrijd is een andere vaardigheid, en die moet je (en je paard) ook leren, precies wat Kenomaxbe beschrijft.


iid, uit die ervaring leer je ermee omgaan. in de B en L gaat alles nog niet zo erg snel achter elkaar en heb je meer tijd om te herstellen enz., maar daarna gaat alles snel en wordt een "gestrest of dwars" paard vaak niet meer zoals het hoort.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:16

Als een paard als een plaatje loopt zoals jij dat zegt...maar zijn lichaam stijf houd... Een beetje jury heeft daar echt wel kijk op een paard die niet ontspannen loopt ziet er ook niet uit als een plaatje ..

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:27

Ik ga voor 2. Je rijdt wedstrijden voor de winstpunten en uiteraard voor je plezier maar je wilt laten zien hoe ver je al bent. Als je paard met z`n kop in de lucht loopt dan houdt de jury er echt geen rekening mee dat ie misschien nog niet nagevelijk is, dan wordt je gewoon afgestrafd. Als ie z`n hoofd op de juiste plaats houd dan krijg je toch wat meer ''respect'' van de jury. Uiteraard ga ik thuis voor nummer 1, maar nu ging het ff over de wedstrijden.

[/edit, hele stomme typefout]
Laatst bijgewerkt door Evy op 10-01-03 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:34

tuurlijk krijg je geen goeie punten als je paard met z,n hoofd in de lucht loopt alleen een jury geeft echt geen punten als jij met je paard een proef loopt waarbij t paard z,n hele rug vast zet. (niet ontspannen naar beneden loopt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:41

Er is dus een heel groot grijs gebied. Maar laat je nu maar vertellen dat je als ruiter een heeeeleboel dingen er veel beter uit kunt laten zien dan ze in werkelijkheid zijn...

In feite zijn de beste wedstrijdruiters de ruiters die het beste toneel kunnen spelen. Anky is er verschrikkelijk goed in! Uiteindelijk is de beste combinatie natuurlijk het paard dat gewoon technisch het beste voor elkaar is met de ruiter die hem het beste voor kan stellen. Ik wil hier het trucrijden niet ''goedpraten'' ofzo. Maar de jury kan niet alles zien, en ik rijd in de ring voor de jury, dus...