teveel looplust.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

teveel looplust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 23:49

Ik rij nu een maand op een 7-jarige merrie. Ze is erg fanatiek voorwaarts. Tijdens het stappen dribbelt ze steeds aan. Als we gaan draven loopt ze het liefst haar tempo...te hard. Ik vindt het niet eenvoudig om haar op een nette manier terug te nemen. Een overgang naar het halthouden moet ik een hele lange zijde voorbereiden als ik het netjes wil doen (en dan kijk ik niet naar haar hoofd of vierkant staan).
Ze wil best mooi met haar koppie laag lopen maar ik heb bijna geen druk. Dus het lijkt mij dat ik meer naar het bit toe zal moeten rijden. Ingewikkeld, omdat ze al te hard gaat.
Het gaat echter al wel beter, het tempo wordt al meer van mij. Maar zodra ik ook mijn hand sluit of mijn been iets aanleg (volte) gaan we weer naar voren.
Heeft iemand misschien tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:58

Je hebt nu zelf al wel in de gaten dat hard lopen niet hetelfde is als voorwaarts zijn Lachen
Voltes zou ik insturen mbt je gewicht en iet door een been aan te leggen. Been is immer voorwaarts, dat zou ik zo houden. Het tempo kun je controleren door langzamer te gaan lichtrijden.
Op het sluiten van je hand mag je paard nooit harder gaan! Op dat moment mag je best iets fermer inkomen met een hand zodat hij begrijpt dat je handen het rempedaal bedienen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:31

Juist zulke paarden moet je, hoe tegenstrijdig het ook klinkt met veel been rijden. Ik heb ook zo'n paard, het heeft 2 jaar geduurd voordat ik eindelijk eens kon gaan RIJDEN. Daarvoor was ik ALLEEN maar bezig met 1 ding: tempocontrole. En dat moet jij nu ook doen. Het paard niet weg laten lopen, JIJ bepaalt het tempo. Zulke paarden moet je dus ver beneden hun tempo gaan rijden. Je begint met stappen en je begint heel traag te stappen. STeeds een ophoudinkje maken, gewoon heel sloom laten lopen, dat je denkt "waar is alle impuls?". DAar leren ze van. Ook in de draf een sukkeldrafje proberen te rijden. En als dat lukt het paard belonen dat het zo goed doet. Vergeet niet dat het puur vluchtgedrag is dat je paard vertoont. En in zo'n vluchtgedrag zal hij niets leren, omdat hij afgesloten is. En dus moet je dat doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:04

Maar hoe zie jijdat dat Desiree?
Juist met veel been rijden maar wel in een sukkeldrafje laten lopen. Dit paard loopt al erg snel van zichzelf. Geef je dan toch been terwijl je met je hand tegenhoudt?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:08

ik ken ook het principe van een sukkeldrafje rijden, dus het tegengestelde doen van wat je paard wil. En dat idd met je zit (langzamer richtrijden) doen, en pas als dat gaat, kun je heel kort reactie vragen op je been en een pasje 'verruimen'. Maar je begint dus met tempocontrole en niet door constant voor tegen te houden maar door een ophouding met je zit (en hand als het nodig is) en dan weer los te laten, en dat te herhalen als ze weer wegloopt. Heel veel consequent werk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:13

Ik zou een dergelijk paard heel veel laten schakelen. Zoals Jippie al zegt: voorwaarts is niet hetzelfde als voor het been zijn. Je moet er dus eerst het heel simpele besef in krijgen van hand=ho en been=go. Pas als je dat hebt kun je aan iets anders denken. Het is een kwestie van hulpen aanleren.

Je vraagt zo'n paard dus met een korte, duidelijke ophouding van je hand om terug te komen (''onder z'n tempo'') en vervolgens ontspan je je hand tot een contactteugel. 9 vd 10 keer zal hij onder je uit willen kruipen, en dat corrigeer je dan dus weer. Tot het moment dat hij in hetzelfde lage tempo blijft lopen als je je hand ontspant, en dan rijd je, met je been, weer 1 of 2 keer naar voren. Niet altijd alleen maar naar voor en terug rijden, maar ook eens 2x naar voor, of 2x terug.

Het gevaar van het langzame tempo vind ik altijd dat mensen geneigd zijn om alleen maar gefixeerd dat paard bij zich te houden, en vergeten waar het om gaat: aanleren van hulpen. Ze vergeten dan om naar voren te rijden, of durven dat niet omdat ze bang zijn alles wat ze ''bereikt'' hebben weer kwijt te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-03 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:16

Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden: stappen, stappen, stappen etc etc.
Je paard is denk ik ongeduldig. En door lang achtereen te stappen leren ze geduld. In het begin zal het moeilijk gaan, maar het zal snel verbeteren als je consequent blijft en het blijft stappen. Als hij ongeduldig is in de stap, zal hij zeker niet rustiger zijn in de draf of de galop.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:02

Zep, je beschrijft een stuk duidelijker precies hetzelfde wat ik bedoel, dank!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:24

Zep schreef:
Ik zou een dergelijk paard heel veel laten schakelen. Zoals Jippie al zegt: voorwaarts is niet hetzelfde als voor het been zijn. Je moet er dus eerst het heel simpele besef in krijgen van hand=ho en been=go. Pas als je dat hebt kun je aan iets anders denken. Het is een kwestie van hulpen aanleren.
.

ik weet bij ondervinding dat van schakelen ze al HELEMAAL gek worden, nog erger dan loperig. Nee, zou ik nog maar even achterwege laten.
Jippie, tegen mij is altijd gezegd dat ik met veel been moest rijden. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik dat pas doe, sinds de tempocontrole op orde is, en het loperige/vluchterige er uit is.

Het maken van ophoudinkjes is anders dan tegenhouden. IN tegenhouden zie ik een beetje vasthouden, zonder de teugels eens een keer te ontspannen. En ontspannen is zo belangriljk. het moet niet zo zijn dat als de rem er af is dat het paard dan ook gelijk foetsjie is want dat is hetzelfde als continu drijven omdat een lui paard anders stopt met lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:10

Maar waarom zou hij gek worden van dat schakelen? Ik heb toch een paar hele idiote dieren onder me gehad (...) en die werden er juist beter van. Hoe krijg jij je tempocontrole dan voor elkaar?? Als je alleen maar gefixeerd bent op een langzamer tempo, is dat eigenlijk een ''valse'' tempocontrole, want jij bent nog steeds niet in staat hem daar te laten lopen waar je hem hebben wilt, het enige dat er bereikt is, is dat ie wat minder hard gaat. (maar waarschijnlijk ben je ook een hoop impuls kwijt...)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 19:04

Ik kan haar wel op mijn eigen langzamere tempo laten lopen. Ik geef dan ook duidelijk mee. Ze loopt dan ook heel licht. Als ze zo loopt probeer ik inderdaad wat te verruimen en terug te rijden.
Mijn ander paard is eerder traag, maar dan heb ik wel aanleuning. Bij Juul voel ik helemaal niets. Totdat ik mijn hand sluit, dan wordt ze sterk. Ik denk dat ik dan toch met mijn been erbij moet blijven en ophoudingen moet blijven maken.
Waarschijnlijk heeft iedereen gelijkt. Alleen kunnen alle dingen niet te gelijk.
1 tempocontrole, eerst langzaam en daaruit weer wat naar voren.
2 proberen als ik meer met mijn been eraan mag komen om haar naar het bit te rijden. Ik denk dat dit het probleem is in de stap. Doordat er geen verbinging is kan zij heel gemakkelijk aandribbelen.
Het zal wel een meerjarenplan worden. Klink ik al ongeduldig?

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:42

Ik ken ook zo'n paardje
wat bij haar heeel erg hielp was gewoon alsmaar voltes en redelijk lange tuigels en heeeel langzaam lichtrijden, vaak zijn die paardjes dan zo gevoelig dat ze met elke beweging van jou meegaan dus als jij snel gaat lichtrijden als het paard iets harder gaat is dat een aanmoediging ! en met je binnenhand op de schoft kriebelen, een paard dat te snel voorwaarts is heeft of te veel energie ( daarbij is longeren voor het rijden natuurlijk ideaal) of het is gestrest...
Dat paard was niet goed ingereden daar was lichte kuitdruk al zoiets van hup rengalop, dat kwam door dat ze slecht is ingereden.
Dat paard had rugklachten naja er zat iets vast maar daar kwamen ze pas een maand of 3 gelede achter ze hebben har laten kraken en daarna moesten ze haar 2 weken elke dag een uur longeren om die rug soepel te houden nu gaat het een stuk beter dan daarvoor ze vluchte gewoon voor de pijn ! ik hoop dat je er wat aan hebt !! en als je nog vragen hebt over dat kraken enzo mail me dan maar ff !!
veel succes !!

ps: loopt ze ook hoog met haar hoofd of niet ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:15

Citaat:
ik ken ook het principe van een sukkeldrafje rijden, dus het tegengestelde doen van wat je paard wil. En dat idd met je zit (langzamer richtrijden) doen, en pas als dat gaat, kun je heel kort reactie vragen op je been en een pasje 'verruimen'. Maar je begint dus met tempocontrole en niet door constant voor tegen te houden maar door een ophouding met je zit (en hand als het nodig is) en dan weer los te laten, en dat te herhalen als ze weer wegloopt. Heel veel consequent werk dus.

mijn manier Haha!

Over dat schakelen.
dat deed ik ook wel, maar lang niet zo veel als met een verder doorgereden paard wat koeler is.
want daar werden ze soms nog extra zenuwachtig van.
Dan wilde eigenlijk ff rust, 1 tempo. Dan ook maar ff slofferig.
Kreeg ik dat voor elkaar ging ik pas weer proberen om rustig te schakelen. En meer van achteruit te rijden.
Want zijn ze voorheen vliegerig is been en de reactie daarop toch maar nep.

Wat bij dat soort paarden wel erg veel probeer is om ze mijn hand te laten volgen.
Want veel al zijn deze paarden achter de teugel en ontwijken zo elke aanleuning.
Ik weet dat dat van achter uit moet, maar op dat moment probeer ik ze te laten halsstrekken voor de rust. Later komt van achteruit er wel weer bij.

Wat ik eigenlijk kort gezegt als meeste probeer is rust over te brengen.
En dan komt de rest later wel.

lekker wazig uitgelegd Haha!
Om de 1 of andere reden vind ik dit het moeilijkste om uit te leggen wat ik dan precies doe.
Van verschillende mensen complimenten gekregen over hoe ik een bang/zenuwachtig paard in redelijk korte tijd rustig heb, maar het echte antwoord daarop vind ik erg moeilijk.
Het meeste is toch rust, van jezelf uit naar het paard overbrengen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 00:39

Ze loopt niet met haar hoofd omhoog. Horizontaal of rond als ik wat vraag.
Ik zal inderdaad gaan proberen of ze m'n hand wat wil gaan volgen. Niet geheel naar halsstrekken maar wel wat verlengen. Zodat ze die lengte wat meer gaat opzoeken. Ik ben er al wel achter dat ze snel terug komt in de galop als ik mijn teugels wat losser laat. Zo leren we iedere keer weer wat.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:33

Jeeeeeeee, wat een herkenbare situatie!!! Zo heb ik er dus ook eentje, al is het nu stukken beter! Zoals mensen hier al zeggen, helpt het idd om heel langzaam te gaan lichtrijden, echt onder haar tempo, en dan echt zo diep mogelijk gaan zitten. Bij ons hielp het ook veel figuren te rijden, en met name voltes zodat ze leert op EIGEN BENEN te gaan lopen. Met Kore is het zo dat ze graag van steun van de bakrand en de hoefslag houdt, als ze de kans krijgt gaat ze er meteen naartoe, met name met de wat moeilijkere oefeningen. Ook heeft ze dan de neiging onder je uit te rennen, als ze denkt dat ze het niet kan. Dan moet je proberen (of ik in dit geval) je met haar zit af te remmen, kleine ophouding met de buitenteugel en een soepele binnenhand, en geruststellen door even iets te gaan doen wat ze makkelijk kan.
Poeh, ik merk nu dat ik mn eigen situatie zit te beschrijven ipv jou te helpen! Sorry!
In ieder geval, probeer dus veel met je zit, niet al te veel teugel, en zeker niet de binnenteugel... Succes!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 01:44

Ik heb pas gelest bij Maartje Bakkum. Zij heeft zowel engels als western gereden en gebruikt beide in haar lessen. Volgens haar kon je twee dingen doen:
1 langzaam rijden , continu terug nemen.
2 haar zelf d'r tempo laten bepalen. Als ze te snel gaat gewoon een kleine volte rijden totdat ze terug komt. Deze manier ben ik nu aan het uitproberen omdat ik dan niet met mijn hand hoeft in te werken. Daardoor krijg ik geen verzet en blijft ze netjes rond lopen. Geen getrek en gepluk dus.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:14

Ik wil effe nog reageren op zep en jippie: op het moment dat een loperig paard nog voor je been vlucht kun je nog niet schakelen. Dat kan pas als je echt meer tempocontrole hebt. Een paard moet lopen voor je been, gewoon reageren maar niet wegvluchten.

Pas er ook voor op bij zulke paarden dat je je hulpen erg gedoseerd moet geven. Ze duren snel te lang en ze zijn snel te heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:29

Maar hoe krijg je een paard in jouw ogen dan beter gehoorzaam voor je beenhulpen? Imo namelijk niet door het probleem te ontlopen door alleen maar onder z'n tempo te gaan zitten. Hoe krijg jij dat dan voor elkaar?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:32

Ik ga onder het tempo zitten en als ik merk dat ik minder hoef te controleren ga ik mijn benen er aan leggen. Kan het niet precies uitleggen, het verschilt per moment en ik reageer dus wat ik op dat moment voel. Je kunt dingen namelijk aan voelen komen. Het is best lastig dat ut te leggen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:38

eigenlijk je paard steeds leren wachten, dus zolang hij weg loopt uit het tempo dat jij wil, opvangen en loslaten. Als je dan het gevoel hebt dat hij bij je blijft kun je weer naar voren rijden en het geheel herhalen. Ik begrijp precies wat Desiree bedoelt, ik denk ook dat dat niet uitlsuit wat Zep zegt.

net zo goed als ik een paard dat niet vooruit wil eerst naar voren rijd zonder die hulp steeds te herhalen. Pas als die voorwaartse drang er is, ga ik terug schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:39

Desiree schreef:
Ik ga onder het tempo zitten en als ik merk dat ik minder hoef te controleren ga ik mijn benen er aan leggen. Kan het niet precies uitleggen, het verschilt per moment en ik reageer dus wat ik op dat moment voel. Je kunt dingen namelijk aan voelen komen. Het is best lastig dat ut te leggen.


Dat bedoel ik een beetje met ''valse controle'' Je kunt namelijk aan voelen komen wanneer ze onder je vandaan wil schieten. Het probleem is dat je gaat zitten afwachten op wat je paard doet, ipv echt te zorgen dat jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt.

Ik vind het in het begin helemaal niet erg als een te loperig paard eens wegschiet voor mijn been. Ik doe daar helemaal niks mee, maar ga rustig verder met leren terugkomen en vertrekken. Als je daar rustig en consequent in blijft, hebben ze zo verschrikkelijk snel in de gaten hoe het werkt.

Het gevaar van een paard alleen maar onder z'n tempo rijden, is dat je vaak niet meer toekomt aan het impulsief voorwaarts rijden. Dat moet je ook maar net durven namelijk, zeker op een paard dat nog wel eens wegschiet. Als je er dus zelf alleen maar op gefocust bent om het tempo naar beneden te halen, ben je in 9 vd 10 keer een hoop impuls kwijt, en heb je uiteindelijk een paard dat dus nog steeds achter je been is, alleen dan loopt ie wat langzamer. Voor je gevoel heb je dan een hoop bereikt, hij gaat namelijk niet meer te hard, maar de kern van het probleem, het niet onvoorwaardelijk voor het been zijn van het paard, heb je nog steeds niet opgelost.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:47

Nou, de term "wachten" zoals Lielle zei is inderdaad een veelgehoorde term in de rijlessen die ik krijg. Ik krijg nu les van iemand die zelf veel van die loperige bloedkikkers rijdt en hij doet dat met heel veel gevoel en ook heel goed. Hij heeft me ontzettend kunnen helpen met het oplossen van problemen die ik met paddy op mijn weg tegen kwam. En van hem moet ik heel langzaam stappen. Als het haasterige er uit is zal een paard namelijk ook beter doorstappen, en meer door het lijf gaan bewegen, dat is zijn bedoeling en daar kan ik wel achter staan. Als het paard blijft lopen waar ik wil, kan ik met mijn been gaan rijden en het paard opsluiten. Dan ben ik aan de beurt, zoals hij dat uitdrukt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:51

mijn instructeur zegt eigenlijk maar een paar dingen: ze moeten voorwaarts denken, en op jou wachten. Simpel toch *LOL*
Mijn springinstructeur doet het nog simpeler, die zegt alleen maar "stil zitten en niets doen" naar de sprong toe.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 13:53

Ik kan nu bijv in de volte mijn been al aanleggen zonder dat ze harder gaat. Zo kan ik haar al wat meer laten buigen. Ze gaat niet alleen als reactie op mijn been te hard, maar bijv na de galop wil ze in iedere hoek weer aanspringen. Ze doet haar hoofd omhoog, pakt het bit en versneld.
In stap wil ze ook aandribbelen. Door haar nu iedere keer op een kleine volte te zetten kan ik haar gewoon rond rijden en het tempo komt vanzelf terug. Rustig aan ga ik ook weer wat naar voor rijden. Het is mij niet het tempo waar ik problemen mee heb, maar ze geeft zich geen kans om haar passen af te maken. Het wordt zo rommelig en een gebroken lijn kan ik niet rijden omdat als je haar wilt omstellen (buitenhand eraan, binnenhand en been buiging vragen, buitenbeen niet vergeten!) ze zich stijf maakt en versneld. Het is denk ik een leuke manier om onder het werk uit te komen, in ieder geval om het zichzelf makkelijker te maken.
Binnenkort gaan we trainen met het appaloosa-carrousel en dan zijn we wel verplicht om een bepaald tempo te rijden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:11

Ik heb dit ook gehad. Ik kreeg als tip mee dat ik ontzettend veel figuren en overgangen moest rijden zodat ze op jouw moest letten. Als je 2 voltes achter elkaar gaat rijden dan moet je plotseling een 8 gaan maken ofzo. Verzin maar iets creatiefs Haha!
En ook heel veel overgangen dus rijden van stap naar halt naar draf naar halt etc. bij mij heeft dit ontzettend geholpen. suc6