nageeflijk of het plaatje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:31

Tijden de training streven we natuurlijk de optimale nageefelijk na, maar tijdens de proef loopt het soms wel eens fout (en zelfs tot op het hoogste niveau hoor !) en dan hebben niet altijd de tijd en de mogelijkheid om het paard weer tot ontspanning te brengen. Tijdens de proef trachten we te redden wat er te redden valt denk ik. Veel hangt af van de ervaring en de africhtingsgraad van ruiter en paard. Met een paard wachten tot hij thuis alles perfect doet om op wedstrijd te vertrekken heeft volgens mij totaal geen zin. Een paard moet niet alleen leren nageeflijk en ontspannen lopen, maar moet dit ook doen in vreemde omgevingen. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met je paard uit te brengen op wedstrijd. Een paard zonder wedstrijdervaring kan perfect nageelfijk lopen thuis maar op een vreemd terrein komen het het er veel slechter vanaf brengen dan een paard dat misschien nog niet zo ver in de africhting staat maar getraind is op vreemde omgevingen !
Succes !

more with less


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:39

Belker schreef:
Mijn pony loopt keurig in dat plaatje. Mooi opgericht, schuimmondje correct reagerend op het been. Buitenstaanders, ja zelfs iemand die op M niveau rijdt en in de paarden werkt zegt van goh, wat loopt die goed, je kunt zo starten.

MAAR, het gevoel is fout. Hij is nog niet nageeflijk, ik heb nog geen verbinding op 2 teugels. Hij loopt heel simpel en heel slim, in zijn eigen geforceerde houding en hem daaruit krijgen is moeilijk.

Met dat eerste plaatje kan ik zo een fatsoenlijke B-proef laten zien. Geen probleem. Winstpunt waard. Maar hem los door zijn lijf, nageeflijk rondsturen. Dat duurt nog wel even. Toch binnenkort, terwijl hij nog ergens in dat grijze gebied loopt, ga ik wel starten.


Een puntendief noemen ze dat. Leuk meegenomen toch op wedstrijd. En als je consequent blijft oefenen komt het geheel ook wel goed hoor ! Ik heb een echt (dressuur)wedstrijdpaard. Hij doet altijd extra zijn best als hij in de ring loopt. Zelf al is hij in het losrijden wat minder, van zodra hij tussen de witte plankjes loopt geeft hij zich helemaal ! Jammer genoeg heeft hij het niet zo op met crossen !

more with less

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zandro1304 en 5 bezoekers