Tips zijn hier welkom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Tips zijn hier welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 11:03

Mijn draver staat nu op rust, maar in maart wil ik weer met hem beginnen. Na zijn koerscarriere moet hij nu omgeschoold worden tot rijpaard. Hij hoeft van mij niet veel te kunnen, maar ik wil dat hij leert zijn rug goed te gebruiken, zodat deze sterker wordt. Hij heeft namelijk een vrij zwakke rug. Ik ben zelf niet een erg goede dressuurruiter, maar wil wel wat meer leren. Hebben jullie misschien wat tips hoe ik mijn paard netjes rond, ontspannen, recht en met de juiste aanleuning kan leren lopen en wat ik daar zelf aan moet doen. Ik ben wel van plan les te gaan nemen, maar ik wil hem wel alvast iets leren voor ik verder ga lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:35

Longeren met een pessoa. Verder niet te veel rijden tot je goed les hebt.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:04

Inderdaad, heel veel longeren. Zorgen dat hij ontspant en zijn achterbenen goed gaat gebruiken. Pas op hem kruipen als zijn rugspieren verstevigd zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:21

Mackie schreef:
Ik ben wel van plan les te gaan nemen, maar ik wil hem wel alvast iets leren voor ik verder ga lessen


Waarom, hem eerst wat leren voordat je les neemt?
Al neem je in het begin maar een half uurtje per keer les, als je er zelf weinig ervaring mee hebt, zou ik zeker in het begin wel les nemen.
Fouten herstellen is veel moeilijker dan iets gelijk goed aan leren.
(ik spreek min of meer uit ervaring, deze fout hebben wij in het begin ook bij Tiko gemaakt).
Succes ermee!

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:31

Alsjeblieft begin niet voordat je goede instructie hebt. Afgekeurde koerspaarden staan erom bekend dat het niet de makkelijksten zijn, en ik ben bang dat je hem meer dingen fout zal aanleren dat goed aanleren.
Longeren is idd goed, het versterkt de rug-en beenspieren.
Heel veel succes!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:40

Ik zou toch ook eerst naar de les gaan om wat "huiswerk" mee te krijgen. Ik ben ook bezig met een dravertje om te scholen (heeft tot haar 9 jaar gekoerst). Vooraleer ik zelf ben gaan experimenteren ben ik met haar naar de les gegaan, daar kreeg ik te horen, 't komt wel goed maar .... ze stapt niet goed, ze draaft niet goed en ze galopeert niet goed ! Er was dus werk aan de winkel. Ik moest mijn paardje onder haar tempo leren lopen, in alle gangen. We zijn ondertussen 4 maanden verder en ze werkt uitstekend ! Ze loopt ontspannen in de hand, doet alle zijgangen (ja zelfs appuyeren !) in stap en draf, doet haar overgangen lauter vanuit de zit (ze reageert fijner op mijn hulpen dan mijn rijpaard !). Ze heeft een gouden mondje ! Alleen de galop is soms nog niet 100% onder controle, maar af en toe kan ze toch ook al enkele pasjes echt gecontroleerd en mooi rond, zacht in de hand galoperen. Dus dat komt ook wel goed ! Nu nog leren springen !

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 21:04

ik heb wel op dit paard gereden, niet heel vaak, maar soms, toen hij nog koerste, was altijd al fijn te rijden. Toen ging ik altijd lekker met hem het bos in. Hij heeft een vrij harde mond (voor mij een trainer gehad met hele harde hand), maar is niet altijd heet. Zo'n bijzetteugel, die ook om zijn achterhand heen gaat, is dat wat? Ik ben alleen de naam ervan vergeten

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:13

Ja, dat is de pesoateugel. Toch opletten dat je hem niet te kort zet ! De rug van jouw draver is niet zo sterk als die van een rijpaard. Wees voorzichtig, misschien beter longeren met enkel een stootteugeltje. Wanneer het paard leert diep te gaan met het hoofd, zal de rug automatisch omhoog komen en de achterhand zal beginnen werken. Op de rug rij je je draver net zoals je een gewoon doorsnee paard zou rijden. De basis komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer, bij gelijk welk paard.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 19:33

Als ik met hem reed, reed ik hem al altijd aan de slof, zowel onder de man, als voor de kar. Niet dat ik hem naar beneden dwong, maar gewoon los en ontspannen. Uiteindelijk ging hij steeds beter naar beneden lopen, zo is toch ook zeker zijn rug sterker geworden??

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:41

Zo moet zijn rug inderdaad ook wat sterker zijn geworden. Maar afhankelijk van je ervaring, want daar kan ik niets over zeggen, is het misschien toch verstandig om een goede instructeur te zoeken. Een die ervaring met het omscholen van dravers heeft. Die weet namelijk precies waar de knelpunten zitten. Veel succes.