afwisseling in dressuurmatig rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

afwisseling in dressuurmatig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 23:33

Tja, ik ben altijd recreant geweest die nooit de beschikking over een bak had. Nu ik die wel heb maak ik daar ook dankbaar gebruik van, maar na een paar x van hand veranderen, voltes, gebroken lijnen, slangevoltes en links/rechts omkeert heb ik het wel weer gezien. Ik vind het gewoon ontzettend moeilijk om mezelf zeg maar bezig te houden als ik alleen rijdt. Met de les heb ik daar iemand voor in het midden staan, maarja, alleen is maar alleen Haha!

Iemand leuke suggesties?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:37

wijken, SB, travers etc etc.
maar aangezien Jamaica dat nog niet kan is dat lastig Haha! (nee toch?)
kan ze wel al wijken?
en uhm... vrijheidsdressuur onder het zadel, Spaanse pas enzo..
verder zou ik zo snel even niks weten.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:43

Af en toe wat balkjes erbij leggen. Bijv. op een volte tijdens het dress. matig trainen een keer de balkjes mee pakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:44

Leg eens wat balkjes neer of zet een kleine hindernis neer. Worden jij en je paard ook dressuurmatig beter van. Wat ik wel eens doe om mijn paard scherp te houden is een figuur rijden die niet bestaat. Kan je gelijk ergens over nadenken. Maar eerlijk gezegd vind ik alleen de hoeken op de goede manier rijden al heel moeilijk..............

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:32

schakelen, schijnovergangen, pasje wijken. Overgangen halt- 3 passen stap -halt - 2 passen stap - draf - halt. Oefenen op verruimen in draf en galop, hals strekken en teugels op maat maken, drafbalkjes, overgangen aan de lange teugel, etc.
En rijd eens een B proefje, kom je er meteen achter waar je weer aan kunt werken *LOL* (spreek uit ervaring).

Eindeloos veel mogelijkheden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:27

ik denk dat het belangrijk is dat je dressuur voor jezelf interessant houdt. rondjes rijden en hier en daar een figuurtje wordt op een gegeven moment ontzettend saai natuurlijk. je kan het interessant houden door dingen te doen die de posters hierboven ook al zeggen, of gewoon dingen doen die je normaal niet doet. ik haal ook heel veel motivatie uit mijn privelessen als ik zie dat het elke keer weer net iets beter gaat, dat maakt het steeds interessanter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:33

Ik wil nog wel eventjes benadrukken dat je de afwisseling vooral niet moet zoeken in het oefenen van moeilijkere kunstjes. Het heeft geen enkel nu om dingen als SB te gaan oefenen omdat de basis altijd beter kan. Wanneer die basis voldoende is voor een oefening als SB dan hoef je daar niet op te oefenen maar komt ie vanzelf.

De voorwaarden voor een goede basis [die nooit af is] schep je door de instructies van Lielle op te volgen en les te nemen. Op het moment dat je merkt dat die oefeningen vruchten af gaan werpen en je vorderingen maakt, is de dressuur nooit meer saai en geen dag hetzelfde, omdat je iedere dag een stapje verder gaat in je training.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:13

De oefeningen die ik neerzet is ook het werk dat ik met Raimaer doe, die ongeveer zo ver is als Jamaica. Ze loopt een fatsoenlijke L1 proef, maar ook gezien de drachtigheid wil ik niet verder met zwaardere oefeningen.
Hierboven was vooral werk voor tempocontrole, wat mooie controles voor het rechtrichten zijn:
- afwenden bij A, volte halve baan (links of rechts) en weer RECHTUIT over de middellijn. Weet je meteen of ze recht tussen hand en been is.
- gebroken lijn tot X (rechtrichten) volte halve baan (kan ook links of rechts) en gebroken lijn afmaken. Mooie combinatie van recht richten en stelling en buiging vragen.
- halthouden op de diagonaal (ook goed voor de impuls)
- pasje wijken voor het linkerbeen vanaf de middellijn, recht maken en volte rechts (en idem andersom). Goede training om ze aan je buitenbeen te houden in het wijken.
- als je de voorhand al goed onder controle hebt en goed kunt plaatsen, is de stap naar een wending om de achterhand ook al snel gemaakt.

Dressuur is het boeiendste werk dat je kunt bedenken *LOL*

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:28

Toen ik nog bij de ponyclud reed in een grijs verleden wist ik het na een tijdje ook niet meer. Ik snapte ook niet dat je uren kon rijden zonder dat er iemand iets tegen je zei wat je moest doen.

Nu weet ik wel beter. Ik weet de dingen die Laiser en ik nu beheersen en wat we nog beter moeten oefenen.
Ik rijd veel overgangen, wendingen, schakelen ook binnen een gang (verruimen, verzamelen, arbeidsgang), wijken, de hals laten strekken strekken en weer de teuigels opnemen, en andere dingen die ik tijdens de les heb moeten doen, en dingen waarvan ik weet dat die helpen om mijn paard nog beter/soepeler te laten lopen.
Natuurlijk rijd ik ook figuren die in proeven gevraagd worden. Niet een hele proef maar ik neem er stukken uit die ik belangrijk vind of waarvan ik merk dat die nog niet zo soepeltjes gaan.

En net wat de anderen al zeggen. Ik vind dressuur nu absoluut niet saai meer en vind het juist leuk geworden. Ik zie en voel mijn paard gewoon beter gaan bewegen en dat geeft een hoop voldoening.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:10

Vraag aan je instructrise opdrachten voor de week. Dan kun je daar mee bezig gaan.
Die ik ook namelijk. Daarbij ook andere dingen meenemen, maar je hebt iig weer wat extra oefen- voer...

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:53

veel overgangen rijden. En als je goed gereden hebt en je paard is klaar gewoon een keertje stoppen.

Ik kan soms een uur keihard aan het rijden zijn maar soms kan ik ook na een kwartier al stoppen omdat het wel lukt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:19

Ik vind het belangrijk is om een bepaalde opbouw in je trainings (half)uur te hebben, deze opbouw kan je op papier zetten en bespreken met je instructrice. Even als voorbeeld.

Ontspanningsfase, deze duurt minimaal 10 minuten en bestaat uit 10 minuten stappen aan een lange teugel, Ik doe zelf altijd een paar rondjes aan een echt losse teugel dus zonder contact en daarna met licht contact. Aan deze lange teugel niet in de rondte sjokken maar actief rijden op bijvoorbeeld de binnenhoefslag en wat wendingen rijden en eventueel overgangen naar halthouden en weer voorwaarts stappen. In een latere fase kan je zelfs aan de lange teugel wat wijken voor het been (gewoon vanuit een linksomkeert de laatste passen wat meenemen voor het been).

Na deze ontspanningsfase de teugel wat meer aannemen en een goede aanleuning zoeken (eventueel nageeflijk als je paard daar al aan toe is). Vanuit de stap een overgang maken naar de draf waarbij de aanleuning bewaard blijft. In draf ga je dan wat oefeningen rijden waarbij je begint met in een lekker voorwaarts tempo rechte lijnen en grote weningen te rijden. Steeds de basisvoorwaarden blijven controleren: tact®elmaat, aanleuning, impuls, rechtgerichtzijn. Als je zo even in de rondte gedraafd hebt (bijvoorbeeld 1 rondje linksom, dan 3 grote volte's bij A, B, C, van hand veranderen en weer 1x de baan rond gevolgd door 3 grote volte's) zijn de spieren warm genoeg om wat verdere oefeningen in te bouwen waarbij overgangen heel belangrijk zijn. Probeer eerst eens wat in tempo te schakelen, komt je paard terug als jij dat wilt en gaat hij naar voren als jij dat wilt. Steeds korte stukjes doen. Vervolgens overgangen draf-stap en weer wegdraven. Dit alles afgewisseld met wat galopwerk (nog niet te veel voor een jong paard) en kleinere wendingen (volte 15 meter, slangevolte, links/rechtsomkeert) maakt dat je best wel even bezig bent. In feite moet je bij iedere oefening (wending of overgang) bij jezelf nagaan of het goed genoeg is. Als je er niet tevreden over bent bedenken wat de oorzaak is en het opnieuw proberen (en opnieuw, en opnieuw Haha! ). Maak maar eens de overgang draf-galop een keer of vijf achter elkaar en probeer het steeds een beetje beter te doen.

Uiteraard eindig je weer met een ontspanningsfase. Zelf vind ik het prettig om mijn paard in draf (evt. galop) even voorwaarts-neerwaarts te rijden, linksom en rechtsom. Als ik het gevoel heb dat hij echt lekker los is in het lijf dan maak ik in die lage lijn een goede overgang naar de stap. Als deze overgang niet goed is weer aandraven en opnieuw maken. Pas als deze overgang goed gemaakt is en het paard ook in die lage lijn met een goede aanleuning voorwaarts stapt laat ik helemaal lang en stap minimaal 10 min. uit. Momenteel sta ik op een pensionstal met stapmolen en zet mijn paard nog een minuut of 20 in de molen.

Deze globale opbouw is voor mij voor ieder paard hetzelfde alleen de oefeningen varieren in moeilijkheidsgraad. In totaal ben ik ca 45 min. bezig incl. de 10 minuten los- en uitstappen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:19

Ik vroeg me dat ook altijd af. Hoe kan je nou een heel compleet uur vol maken met rondjes rijden? Dat begreep ik nu werkelijk niet.
Janna kwam mij vertellen dat dressuur meer is dan alleen rondjes rijden en dat heb ik geweten Haha!
Ikkan nu een heel uur volmaken met wat eenvoudige figuren/ oefeningen.
Soms (nu al weken geleden Verdrietig ) zijn we zo geconcentreerd dat ik me afvraag hoe laat het eigelijk is *LOL*

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:24

Jippie schreef:
Wanneer die basis voldoende is voor een oefening als SB dan hoef je daar niet op te oefenen maar komt ie vanzelf.
.


Toevallig dat je dat noemt, had vanmiddag les, en mijn instructrice vroeg mij de commando's voor sb te geven. En zowaar, paardje deed het perfect. Nooit eerder geoefend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:30

jantina schreef:
Ik vroeg me dat ook altijd af. Hoe kan je nou een heel compleet uur vol maken met rondjes rijden? Dat begreep ik nu werkelijk niet.

Zonder plan van aanpak en zonder een doel blijven de vorderingen uit. Zonder vorderingen is dressuur niets meer/minder dan saaie rondjes draaien.
Helaas zijn er veel te veel ruiters die doelloos door de baan sturen en waarvoor iedere dag hetzelfde is. Maar die hebben nooit het dressuurrijden doorgrond.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:31

Hmmm, ik rijd meestal tussen een half uur en max. een uur, en de tijd vliegt! Ik doe niet veel moeilijke dingen, vooral voorwaarts rijden, overgangen rijden, wat figuren tussendoor, maar eigenlijk vooral om hem goed los te krijgen en aan mijn been. Pas als ik hem echt lekker aan het lopen heb en hij los en ontspannen nagevelijk is, ga ik meer oprichting vragen en serieuzer wijken en schouderbinnenwaarts rijden. (ik vraag wel heel vaak stelling naar binnen of naar buiten om hem los te rijden en hem recht en licht in de hand te krijgen) De tijd vliegt meestal met de simpele basisdingen.

Proefjes rijden vind ik moeilijk omdat ik dan precies bij de letter iets moet doen (ik ga spannen), en ik nu vooral bezig ben met het goede gevoel zien te krijgen en dan op het juiste moment die overgang of dat figuur te maken... Het is wel heeeeeeel nuttig! Valt vaak nog tegen op de letter te rijden en veel dingen vlak na elkaar te moeten rijden.
Wat je ook kunt doen, is een paar balken op een bepaalde afstand van elkaar leggen, er in galop overheen rijden en dan proberen en galop pas meer of minder te maken tussen de balken.

Ook doe ik voor de afwisseling wel eens trail-oefeningen (met gewone hulpen kan dat ook prima) zoals: zijwaarts lopen (recht blijven), moeilijker met een balk tussen voor- en achterbenen, eventueel met hoek er in. Achterwaarts door een gangetje van balken (ook in een hoek)
Draaien in een vierkant van balken, tussen twee hindernissen doorrijden die smal op elkaar staan, eventueel met iets over de balken hangend.

Het is wel geen engelse dressuur, maar wel leuk aan het eind of als afwisseling. Je kan er een leuk parcoursje mee maken met wat draf balkjes er tussen en dat je tussen bepaalde pionnen of hindernissen in een bepaalde gang moet rijden of een volte een bepaalde kant op moet maken in stap, draf of galop...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:19

Jippie"]
[quote="jantina schreef:
Ik vroeg me dat ook altijd af. Hoe kan je nou een heel compleet uur vol maken met rondjes rijden? Dat begreep ik nu werkelijk niet.

Zonder plan van aanpak en zonder een doel blijven de vorderingen uit. Zonder vorderingen is dressuur niets meer/minder dan saaie rondjes draaien.
Helaas zijn er veel te veel ruiters die doelloos door de baan sturen en waarvoor iedere dag hetzelfde is. Maar die hebben nooit het dressuurrijden doorgrond.
[/quote]

Juist, zo bedoelde ik dat dus! Ik had het dus ook nooit doorgrond, mits ik niet in aanraking kwam met een paar mensen die mij wat op weg hebben geholpen *LOL*

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:05

ik ben heel erg voor mijn basis goed krijgen dus een actief paard met een lekkere aanleuning die goed aan je been is en die is dus nooit af je kan er altijd wel weer verbetering in krijgen en daar kan ik uren mee door gaan en stop iedere dag met het doel dat ik in de 1e minuten dat ik er op zit vastzet en dat kan in de loop van de training wel veranderen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:26

Mickey schreef:
Toen ik nog bij de ponyclud reed in een grijs verleden wist ik het na een tijdje ook niet meer. Ik snapte ook niet dat je uren kon rijden zonder dat er iemand iets tegen je zei wat je moest doen.

Nu weet ik wel beter. Ik weet de dingen die Laiser en ik nu beheersen en wat we nog beter moeten oefenen.
Ik rijd veel overgangen, wendingen, schakelen ook binnen een gang (verruimen, verzamelen, arbeidsgang), wijken, de hals laten strekken strekken en weer de teuigels opnemen, en andere dingen die ik tijdens de les heb moeten doen, en dingen waarvan ik weet dat die helpen om mijn paard nog beter/soepeler te laten lopen.
Natuurlijk rijd ik ook figuren die in proeven gevraagd worden. Niet een hele proef maar ik neem er stukken uit die ik belangrijk vind of waarvan ik merk dat die nog niet zo soepeltjes gaan.

En net wat de anderen al zeggen. Ik vind dressuur nu absoluut niet saai meer en vind het juist leuk geworden. Ik zie en voel mijn paard gewoon beter gaan bewegen en dat geeft een hoop voldoening.


Bij mij precies hetzelfde Ik vind dressuur nu ook absoluut niet saai meer en iedere dag is weer een kick als mijn paard iedere dag beter gaat lopen en vooral nu iedereen het ook gaat zien en complimenten geeft. Zonder mijn instructrice was mij dit nooit gelukt. Als ik nu in de bak ga rijden rij ik ook met een doel en dat is mijn paard lekker soepel en ontspannen te laten lopen en dat geeft inderdaad een hoop voldoening.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:59

Ik denk dat je nog een beetje een doel mist in het rijden. Je moet een keer voelen hoe het is als je je paard echt voor elkaar hebt. En dan moet je dat gevoel nastreven en bedenken hoe je dat zou kunnen bereiken.