achterhand is flink stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:42

Daarom dus ook een persoon met verstand van zaken ernaar laten kijken , die kan precies uitzoeken wat het is , ik heb die kennis niet.... Lachen

Wel kende ik vroeger iemand die een wat oudere pony had die dus ook in elkaar kromp als ze drukte op de nierstreek , na bloed- en urine-onderzoek bleek dan ook dat het bij deze pony echt de nieren waren die zeer gevoelig waren op dat moment......

Verder weet ik er het fijne niet van , daarom zou ik er in zo'n geval ook een goed opgeleid iemand bij halen...het kan vanalles zijn Lachen

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 18:15

daar heb ik toch niks aan of zou fay een nier ziekte hebben? want daar hebben jullie het nu over over een nier ziekte
maare emy vond fay nog al stroef lopen ik ga zo aan me moeder vragen of ze een foto wilt scannen dan kan je die zo zien en anders scant emy ze morgen vandaag kon zen iet helaas

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:30

Ik heb het niet over een nierziekte , ik ga er niet vanuit dat dat het is.
Ik leg alleen uit dat het vanalles zou kunnen zijn , en dat alleen een goede arts/physio , zo iemand het precies uit kan zoeken.

Het kan ook een blauwe plek zijn of een doorn die er in zit , wie weet heb je een supergemene rosborstel.....ik geef gewoon een paar voorbeelden..... Haha!

Vanachter de PC zal niemand het je kunnen vertellen.
Ook niet van een foto.
Ook niet in het echt als je niet die medische kennis hebt.

Als je ernaar laat kijken door een deskundige weet je precies waar het door komt. En wat je eraan kunt doen.
Dit antwoord zul je via internet echt niet vinden .

Het kan echt vanalles zijn , en klinkt zeker ernstig genoeg om goed uit te zoeken wat het is , voordat het nog erger wordt misschien.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 18:40

ze deukt namelijk in met rossen(heb een zachte rubbere ook met een zachte borstel duekt ze in en met rijden llooopt ze stroef/stijf

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:00

Tja echt alleen iemand die :

* er de medische achtergrond / opleiding voor heeft
* je paardje in het echt kan zien lopen / bewegen / rijden
* je paardje kan onderzoeken , kan voelen hoe ze reageert

alleen zo iemand kan je in het echt helpen.
Dan kun je erachter komen wat er precies aan de hand is.

Nogmaals , dat kunnen wij hier vanachter onze PC-tjes met niet genoeg kennis echt niet zeggen.

Wil de eigenaar van Fay er niet eens naar laten kijken door een arts ? Lachen

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 19:01

nee ik denk het niet die vind het onzin

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:10

angelke schreef:
Sorry cherrie, maar dat zijn nu eenmaal de regels, normaal vraag ik het eerst heel vriendelijk, maar soms heb ik dat al gedaan, en dan word ik het écht beu! Moeilijk is het toch niet? Ik vraag het écht eerst vriendelijk, maar dat kan ook in een ander topic gebeurd zijn! Maar als er iemand zoals jij(40 berichtjes ofzo) er nog niet zo heel lang is, dan ben ik wel wat vriendelijker dan iemand die dat al veel berichtjes geplaatsd heeft.
Maar dat valt denk ik wel te begrijpen.
(sorry voor het offtopic gaan)


ow keej Ik snap je wel!!!! Haha!

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 19:19

oke dan ga ik op zoek naar iemand die fay wilt checken:
* er de medische achtergrond / opleiding voor heeft
* je paardje in het echt kan zien lopen / bewegen / rijden
* je paardje kan onderzoeken , kan voelen hoe ze reageert

wie weet er zo`n iemand in noordholland die thuis komt
enne fay heeft ijzers mischien heeft ze achter het verkeerd soort ijzers/

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:11

Euh kijk eens in de gouden gids en zoek op veearts, of kost dat je teveel moeite?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 20:25

nee hor maar michien moest je er een spaciale iemand voro doen ofzo

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:42

Je kunt meestal wel aan de dierenarts bij je in de buurt vragen wie je er het beste naar kan laten kijken.
Moet ze anders toevallig binnenkort haar jaarlijkse inenting ofzo , dan is er toch al een dierenarts bij en kan die meteen even kijken , is dat geen idee ? Ik bedoel , als de eigenaar geen zin heeft in "gedoe" ......
je kunt het iig even zeggen of laten zien wat er aan de hand is . zeker het in elkaar krimpen lijkt me erg duidelijk , en wellicht wil de eigenaar dan iemand erbij halen ?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:50

Veel over gerommel aan de voorkant (je paard na laten geven aan de longe door te friemelen met het bit?????? is onlogisch en ook onmogelijk).

Dit slaat dus op mij.. Ik heb het ook niet over rommelen. Je kunt druk vragen aan de longe, en op het moment dat het hoofd omlaag gaat. Kun je de druk verminderen.
Het zou niet goed zijn wanneer de druk het zelfde blijft als het paardje lekker door zijn rug hals naar beneden loopt om dan de zelfde druk te houden.

En hoezo onmogelijk ??? Ik zal wel opzoek gaan naar bewijs. Niets is onmogelijk. Alleen voor de mensen die het mogelijke voor onmogelijk houden.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:56

wjerdo schreef:
Veel over gerommel aan de voorkant (je paard na laten geven aan de longe door te friemelen met het bit?????? is onlogisch en ook onmogelijk).

Dit slaat dus op mij.. Ik heb het ook niet over rommelen. Je kunt druk vragen aan de longe, en op het moment dat het hoofd omlaag gaat. Kun je de druk verminderen.
Het zou niet goed zijn wanneer de druk het zelfde blijft als het paardje lekker door zijn rug hals naar beneden loopt om dan de zelfde druk te houden............


Ik ben het dus niet met je eens dat je druk vraagt aan de longe - je probeert contact te maken met de mond en daar neemt het paard aanleuning op. Als het zo zou zijn dat je de druk (dus de aanleuning) kunt verminderen als je paard nageeft (waarom zou je trouwens?) kan dat alleen als je paard net zo haarzuiver aan het bit loopt aan de longe als ze dat onder het zadel ook doet - en dat is volgens mij volstrekt onmogelijk. Ik ben een rederlijk ervaren longeerder en weet hoeveel moeite het kost om constante aanleuning te houden. Dat kost al moeite genoeg en als je aanleuning hebt is het een goed middel om je paard aan de longe te 'besturen'. De druk verminderen betekent dat je het contact verliest en dat is nu toch weer net niet de bedoeling.

Percy

Berichten: 12077
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:13

Al die tips die hier gegeven worden zijn natuurlijk wel heel nuttig en handig maar ik denk dat, in dit geval, het beter is als Jennifer het paard gewoon lekker laat lopen en niet gaat proberen om die achterhand er onder te krijgen.

Ze heeft weinig tot geen ervaring en geen begeleiding. Dan verpest je minder wanneer je gewoon een beetje rondhobbelt dan wanneer je van alles gaat uitproberen. Dat gaat gegarandeerd mis.
Ik geloof ook niet dat dit een medisch probleem is. Mocht dat wel zo zijn dan valt dat niet vast te stellen zonder het paard te zien.

Zorg eerst dat je eens goed les krijgt en leert hoe je een paard bij elkaar moet rijden voor je van alles uit gaat proberen op een verzorgpaard.
Doet de eigenaar zelf nog iets met het paard?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 18:11

wie zegt er dasn ik weinig tot geen ervaring heb?
ik weet nu waar door het komt en heeft dus niks met de achterhand er onder te krijgen het komt door de bak en de veearts zal ik binnekort voro haar rug even controleren trouwnes
ik rij 8 jaar waarvan 3 op een ahum manege(geen goede)
2 jaar in een club
1 jaar geen les
1 jaar (bijna 1 jaar) prive les om de week

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 18:12

en de eigenaar doet niks met het paard alleen savonds als hij tijd heeft hobbeld hij een beetje over het erf of over de weg(zonder cap enzo)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:24

Zo kom je over, doordat je niet eens hoofdletters en dergelijk typt. Snap je nu waardoor je die opmerking kreeg?
En 8 jaar ervaring kan niets betekenen.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 18:29

dat weet ik dat dat niks betekent maar dat heeft toch niks met hoofdletters enzo te maken maar oke
ik ga haar nu dus voorlopig lekker laten staan en allen lekker poetsen zodat eerst haar spieren maar tot rust kunnen komen

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:25

Haar helemaal stilzetten? Longeren of in elk geval losgooien in de bak zul je toch regelmatig moeten doen.
Je komt o.a. niet ervaren over, omdat je niet duidelijk typt (lijkt al snel minder serieus), je soms dingen zegt die niet kloppen (een paard kan aan de teugel lopen zonder de achterhand erbij) en je de schuld nogal bij het paard en andere dingen legt, terwijl de fout hoogstwaarschijnlijk bij jezelf ligt.
(Sorry, beetje off-topic, maar misschien is het zo duidelijk)

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 20:09

nee niet helemaal stil zetten gewoon longeren en soms mischien even een klein kwartiertje stappen maar niet meer in galop en draf
en over dat van aan de teugel dat is echt zo hoor hoe vaag en raar het ook klinkt het is zo ze kan aan de teugel lopen terwijl ze achter stijf is
of ze dan haar achterhand gebruikt terwijl ze aan de teugel loopt weet ik ik niet maar ik denk het wel want anders loopt ze niet goed aan de teugel zoals het dus niet hoord
want normaal moet je de achterhand gebruiken voor aan de teugel
ik ga waarschijnlijk sparen voor een scanner zodat ik meer foto`s van haar kan scannen
en zo dat jullie duidelijkere foto`s kunnen zien en dat mijn verhaal dus echt is(want dat is het ook)
maar dat je dat zei geeft niet hoor ik beschouw het zeg maar als een leer punt dat is het toch ook? vind ik wel

groetjes jennifer

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:25

Een paard kan niet aan de teugel lopen zonder dat hij van achter los is, hoevaak is dat hier nu al gezegd?
Dan trek je je paard gewoon in de krul...
Van foto's kun je nog niet veel zien, als je een paard echt ziet lopen kun je er pas echt over oordelen.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 20:33

ik trek fay niet in de krul ze loopt zelf als ik drijf en de goede hulpen geef aan de teugel

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:45

De goede hulpen: is dat kneepje links, kneep je rechts, kneepje links, kneepje links, kneep je rechts, kneepje links, kneepje rechts, kneepje rechts,...... (zoiets)?
En dat dan je paard vanvoor mooi buigt?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 20:52

drijvende hulpen en een meegaande gevoelige hand

Percy

Berichten: 12077
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:57

Nu word ik toch benieuwd waar die hand dan mee naartoe gaat Verward

Maar goed, als ik lees wat jij aan rij-ervaring heb is dat alleen maar een bevestiging voor mij dat je weinig ervaring hebt.

Als hier iemand wil rijden en verzorgen wil ik dat ze gewoon lekker rustig rijden, niet trekken, niet schoppen en als het paard dan uit elkaar loopt is het mij allang best. Zolang ze niets verpesten en rustig met het dier omgaan ben ik tevreden. Maar als er een komt die het dier aan de teugel probeert te rijden zonder te weten hoe dat moet dan is het voor mij snel klaar. Tenminste, als ze niet voor rede vatbaar zijn en niet willen inzien dat ze eerst nog het een en ander moeten leren.