Hoe een paard meer aan de buitenteugel krijgen ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Hoe een paard meer aan de buitenteugel krijgen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 23:58

Dat is dus eigenlijk mijn vraag en probleem. Metel is de laaste tijd wat lui en ik zit hem even flink achter de broek aan. Naar een aantal minuten is dat weer over en is hij aan het been en gewoon goed voorwaarts maar zeker niet over zijn tempo. Nu is het probleem dat hij dus de buitenteugel maar moeilijk aanneemt en dus over de buitenschouder nog wel eens weg valt. Met bijvoorbeeld de volte sluiten heb ik vrijveel moeite omdat het onwijs veel inspanning kost en vervolgens ik weer gespannen word, en hij dus ook weer gespannen word. Zijn er dus misschien rijtechinsche dingen om dit probleem op te lossen. De stap gaat goed de draf al beter maar de galop kost er veel inspanning voor mij! Wie kan mij een tip geven??

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:25

goed je buitenbeen erbij houden en juist van de binneteugel afblijven.
Paarden die over de buitenschouder vallen daar word vaak teveel binneteugel gebruikt.
De binnenteugel mag alleen aangeven zorg dat je je buitenhand op de plekhoud en sluit wanneer hij weg wil waaien.
goed je buitenkuit erbij en eventueel zweepje in je buitenhand

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 20:06

De zweep heb ik al in mijn buitenhand en dat gaat zeker beter. En precies je hebt gelijk. Ik moet gewoon van die binnenteugel afblijven! Je wilt niet weten hoevaak mijn instructrice dat al heeft gezegt Haha! Pff waarom gaat het nou niet. Het is zo raar. Metel was van de zomer zo aan het vervelen dat ik hem op alle mogelijke manieren maar het zijn hoofd beneden heb zitten houden. En je ziet het, het is gelijk mis. En het rare is dat het op een ander paard dus niet gebeurd. Verward Vandaag heb ik zeker al heel goed geoefend en ik voelde zelfs al resultaat

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:20

Paard een tijdje in verkeerde stelling rijden, dan verplicht je jezelf de buitenteugel goed in kontakt te nemen. Is trouwens een goede oefening om het paard soepel te maken, het mesje snijdt dus aan twee kanten. Binnenteugel mag gerust in een boogje hangen. Buitenbeen er goed aan om te vermijden dat het paard naar buiten gaat. Om op de volte te rijden kan je wat "neck-reining" toepassen. Werkt perfect, ook bij onze paarden. Dus buitenteugel in kontakt en tegen de hals drukken, buitenbeen erbij.
Succes !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:33

kenomaxbe schreef:
Dus buitenteugel in kontakt en tegen de hals drukken, buitenbeen erbij.
Succes !


Daarbij krijg je naar mijn mening erg snel de neiging om de hand over de hals te brengen, wat dus weer niet goed is...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:37

dr_jacksel"]
[quote="kenomaxbe schreef:
Dus buitenteugel in kontakt en tegen de hals drukken, buitenbeen erbij.
Succes !


Daarbij krijg je naar mijn mening erg snel de neiging om de hand over de hals te brengen, wat dus weer niet goed is...
[/quote]

Neen, dat is natuurlijk niet de bedoeling, elk hand blijft aan de juiste kant van de hals, maar om het paard met buitenstelling op de volte te houden is het echt wel efficiënt hoor ! Probeer het maar eens uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:15

wat wijken, schouderbinnenwaarts rijden.
Maar ook hier erg opletten dat je niet de hals omtrekt met de binnenteugel. (had ik op een foto van je gezien)
Hier dus ook van die binneteugel afblijven.
Dit geld ook met voltes.
Probeer geen stelling te krijgen door de teugel, maar door het been.
En willen ze dan over de schouder vallen meteen dat been er tegen aan en daar ook reaktie op eisen.
Zweepje hou je in het begin even wakend tegen de schouder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:48

Pasje renvers helpt ook als hij in de buitenschouder valt.
Maar let er vooral op dat je je handen laag houdt en hem voor het been hebt.
Ik heb een paar keer foto's van je gezien en telkens had je je binnenhand hoger als de buiten hand, je kon gewoon zien aan de manier waarop het dier zijn hoofd kantelde dat het grotendeels bij jou vandaan komt. Dat is niet iets van een paar dagen maar waarschijnlijk al vanaf het moment dat je hem hebt.
Van die binnenteugel afblijven en gewoon je handen laag houden.
Schop hem van achter maar eens goed naar je handen toe zodat hij ze opzoekt in plaats van andersom. Laat hem dan ook door zijn lijf lopen ipv die valse buiging in de hals.

succes.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 10:52

Ja idd. Ik weet niet hoe het komt maar op de 1 of andere manier heb ik gewoon vele probs met die binnenteugel. Het gaat nu al een stuk beter. Ik ben heel goed aan het opletten wat ik doe. Bedankt voor de hulp en de tips. Ik heb er zeker wat aangehad.