spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-01 13:46

Hoi,
Ik heb de laatste tijd soms zo iets raars. Als ik ga rijden dan heb ik zo’n last van spanning. Het is heel raar en mijn rijden word er ook een stuk minder door. Zijn er meer mensen die dit hebben of ben ik de enige?
Ik dacht altijd dat het het leukste was dat er bestond elke dag veel rijden altijd bezig zijn met paarden. Maar ik word er ook wel eens zat van.
Raar topic maar goed.
Steef..
PS, wist trouwens niet waar dit topic geplaatst moest worden dus doe ik het maar hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 13:58

Het is een probleem wat rijtechnisch nogal wat consequenties kan hebben en dus zit je hier goed hoor.

Doe ontspanningsoefeningen, niet alleen op je paard, maar ook op een stoel, op de bank, in bed, maakt niet uit. Let op je ademhaling, 'adem in...adem uit' echt waar het werkt. Stuur je adem via je buik naar buiten.
Laat de spieren los die je niet nodig hebt en controleer dat. Dit kun je het beste naast je paard oefenen omdat je om te weten welke spier onnodig gespannen is je deze bewust nog eens aan moet spannen voordat je m bewust weer los kunt laten. Niet elk paard vindt dat leuk op zijn rug, dus oefen dit ook naast je paard.
Thinks happy thoughts

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 14:03

c
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-01 16:58

janna, ik rijd dus paarden voor een stal en dat geeft zo'n druk op me om het allemaal goed te doen en om geen fouten te maken dat ik er echt heel erg gespannen van word. Ik wil dan elke x top presteren op het nivo wat voor mij echt heel goed is maar ik weet ook dat ik dat niet kan.
Als ik gewoon een ander paard van eimand anders rijd heb ik er geen last van.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 19:41

Ik weet wat je bedoelt. Af en toe heb ik er ook even geen zin in, maar ik geen last van spanning. Ik heb dan gewoon echt even geen zin. Ik ga dan meestal wat anders doen en de volgende dag heb ik onwijs veel zin om weer te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:12

hahah had je me op tor moeten zien zitten als 3 jarige hahaha ! was echt erg ik zo stijf als een lat en gespannen, heb dan met mijn instructrice echt zwaar getraind hahahaha begint ze daar een verhaal over haar nieuwe fokmerrie enzo haha word je echt ontspanen van , want als jij gespannen bent dan moet komt ie vast in zjin rug en kom ie vast vanvoor . zo komt ie superkort in de gangen en ga zo voorts , let eerst op je onstpannenheid en blijf eraf met je benen, ontspannen hangen die benen en vooral niet nijpen !!!!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-01 22:32

bedankt voor jullie reacties allemaal.
Manon, ik heb ook weleens geen zin maar het is meer die druk van dat ik moet presteren. Soms heb ik daar genoeg van. Maar ik moet door gaan want ik kan bij die stal niet gaan lopen tutten. En doordat ik vaak moet presteren word ik gespannen. Ik ga maar eens tegen mezelf een verhaaltje ophangen kijken of dat helpt. Het is overigens niet zo dat ik er gespannen opzit maar het is meer spanning vooraf van: 'ik meot weer en het moet goed gaan'.
Beetje van me af geluld maar goed.
Groetjes, Steef..