pelham bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:09

Ik rijd met een Westernpelham. Ik rijd alleen op de onderste teugel, omdat ik niet met dubbele teugels overweg kan. Als je "zachte" handen hebt en er op de juiste manier mee omgaat krijg je de paarden mooi nageeflijk, ook als je daarna weer overstapt op een normale trens zijn ze nageeflijker. Je hebt geen constante verbinding met de paardenmond, maar een los-vast contact. Even oppakken en weer loslaten. Op die manier. Ik gebruik pelhams, waarvan de sacharen apart te bewegen zijn, zodat je een zijdige teugeldruk kunt gebruiken. Het Linda-Tellington-Jones bit schijnt een fijn bit te zijn, maar het mondstuk is wat aan de dikke kant, dus kan alleen voor paarden met veel ruimte in de mond.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.



Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:26

Hier in Nederland heeft iedereen iets tegen bitten met een hefboomwerking. Zou zielig zijn enz. Ik krijg ook altijd standaard commentaar als ik zeg dat ik mijn paarden op een pelham rijd.In andre landen is het heel normaal dat men met zulke bitten rijdt, vooral tijdens
buitenritten e.d. Ik denk dat je bij een trens ook goed handen moet hebben, je rijdt nml. met een constant contact. Iemand met onvaste handen kan het paard dan flink storen.
Lees eens het boek "Het paard, het bit en de ruiter", hier staat veel info. over verschillende biten en het gebruik ervan.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:15

[quote="kenomaxbe"]gebroken is zachter dan ongebroken. Te vergelijken met een stang en een trens.

Een stang heeft ook een hefboomwerking, dus dit kun je denk ik niet vergelijken met een ongebroken trens. bij een gbroken mondstuk zijn de scharen apart te bewegen en het heeft een notekrakerswerking.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers