Hartstikke vast op rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Hartstikke vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 16:04

Hoi Allemaal!
Mijn verzorgpony zit erg vast op rechts, en het duurt echt een hele tijd voor ik haar ook maar een klein beetje losser krijg.
Hoe ik het nu op probeer te lossen? Door vooral heel weinig met rechts te doen, of op een volte in draf of in galop te vragen op rechts, het duurt een tijdje maar meestal begint ze dan wel los te laten.
Ben ik zo goed bezig of kan het ook op een andere manier? Ik houd echt zowat geen kracht meer over in mijn rechterarm en met links hoef ik echt zowat niks te doen. En omdat ze dan zo trekt op rechts en ik ga voltes rijden krijg ik juist de neiging rechts vast te zetten in plaats van zelf los te laten. En als ik dat dan doe gaat ze juist naar buiten vallen of heel scheef lopen met haar hoofd naar links. Ze heeft dus mijn rechterhand erg hard nodig en ik heb dat eigenlijk zelf veroorzaakt want ik ben zelf heel sterk op rechts. Wie weet hoe ik dat minder kan maken want ik ben me daar helemaal niet bewust van. Degene die mij lesgeeft viel het op dat ik mijn rechterhand verder naar achter houd dan mijn linkerhand. Doe ik ze gelijk, gaat Trixie met haar hoofd naar links. Erg vervelend dus.
Weet iemand hoe ik dat dus bij mezelf kan oplossen? En op de pony? Ik bedoel, moet ik doorgaan met veel voltes rijden en vragen zonder vast te zetten of juist rechts helemaal met rust laten?
Pff, erg ingewikkeld verhaal ik hoop dat jullie het een beetje snappen. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:14

Wat ik mis in het hele verhaal, is wat je met je benen doet. Je omschrijft zo'n beetje wat je allemaal met de hand doet, maar ik mis het beengedeelte. Dit probleem los je nl. absoluut niet alleen met je handen op, je zult je paard goed naar de hand toe moeten gaan drijven.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:19

het klinkt heel erg onlogisch... maar ik denk dat je probleem juist op linkerkant zit.... het is namelijk heel vaak zo, dat als iemand te veel doet op links en weinig op rechts gaat ze aan die kant vast zitten.... probeer minder te doen op links dus. en idd veel met je kuiten werken en pas beginnen met laag werken als trix goed voorwaarts is en rechts los laat, anders heeft het geen zin om 'aan de teugel' te gaan werken... veel figuren rijden om rechts, maar ook op links!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:31

Waarschijnlijk pak je het zelf rechts vast waardoor je paard daar dankbaar gebruik van maakt. Het enige wat ik kan zeggen is loslaten die rechter teugel! Linker been eraan. Voltes rechtsom rijden met een losse rechterteugel en alleen met links naar binnen werken, zo je volte steeds kleiner maken. als het ware alsof je hem met links naar binnen duuwt. Maar vaak ligt het aan de spanning in jouw schouder en bovenarm dat je paard het vastpakt.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:34

Vergeet de linkerkant niet. Anders zit links zo vast.....

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:38

Tigger schreef:
Vergeet de linkerkant niet. Anders zit links zo vast.....


dat bedoelde ik dus ook al ...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:52

Anne"]
[quote="Tigger schreef:
Vergeet de linkerkant niet. Anders zit links zo vast.....


dat bedoelde ik dus ook al ...
[/quote]

Sorry, ik reageerde op het bovenstaande van mij Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:01

haha ik las het net weer ffies door, en het klonk idd zo alsof ik het je verwijtte dat je hetzelfde zei als ik ... zo was het niet bedoelt hoor Haha!
sorry... offtopic

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:48

Haha, zo bedoelde ik het ook niet, hoor. Haha!

Oke nu weer on-topic..... Haha!

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:59

He lepeltje, jou probleem komt vaak voor bij paarden. Jouw verzorgpony is linksom gebogen. Dit betekend dat haar linkerrugspieren korter zijn en haar rechter langer. Als je een paard in deze fysieke toestand de rechterstelling laat aannemen dan creer je de situatie die je nu hebt! In ergere gevallen kan je paard kreupel gaan lopen en rijd je je paard 'vast'.
(Heb ik ook gehad met mijn paard) Wat je naar mijn idee moet doen is rechtstellen! Op beide kanten, maak haar goed aan je been (overgangen en tempowisselingen) en rijd goed met je zit. (Zet de voltes goed in met je zit) Laat iemand ook kijken of je recht op je paard zit, vaak hangen ruiters naar een kant (uitgelokt door paard) en als dit niet verbeterd dan kan je paardje slechter gaan lopen (kreupel). Houd zoveel mogelijk gelijke druk op beide teugeles en ga zeker niet terugtrekken!! Veel succes ermee en vraag les!!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:03

Alles is hierboven al gezegd maar iig veel voltes rijden, slangenbogen waarbij ze met haar nek moet buigen dan krijg je haar soepeler,
Succes