Hangen met nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Hangen met nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 16:27

hoi allemaal,

Ik ben nu extra met stelling bezig en nageven.
Maar ze is zo hard in der mond. Ga ik halthouden en te vragen om na te geven.

Eerst gaat ze hangen en tegenwerken Lips are sealed
Daarna word ze al wat zachter.

Tweede keer: Halthouden...Geeft ze na en ik voel ook heel erg het verschil als ze nageeft (omdat ze zo vreselijk hard is in der mond) maar dan ga ik naar stap en hup.....hooft weer omhoog.

De dierenarts is vandaag geweest om inteeiten en geeft ook naar haar gebid gekeken, en er was nix aan de hand.

Ze heeft M dressuur gereden en weet dus wat ik bedoel. Ik geef genoeg benen maar steeds weer dat gehang Scheve mond . En echt ze trekt vreselijk.

HELP *LOL* *LOL* *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:39

Misschien is ze niet goed aan het been, waardoor ze haar achterhand niet gebruikt. Als je geen verschil merkt als je been geeft, mag je haar best eens een tikje achter de kuit geven. Ik krijg het idee dat ze op de voorhand loopt, en daardoor gaat hangen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:32

gliss schreef:
Ik ben nu extra met stelling bezig en nageven.
Maar ze is zo hard in der mond. Ga ik halthouden en te vragen om na te geven.

Eerst gaat ze hangen en tegenwerken Lips are sealed
Daarna word ze al wat zachter.

Tweede keer: Halthouden...Geeft ze na en ik voel ook heel erg het verschil als ze nageeft (omdat ze zo vreselijk hard is in der mond) maar dan ga ik naar stap en hup.....hooft weer omhoog.


Maar waarom ga je je paard vanuit stilstand 'laten nageven' Verward
Nageven krijg je door je handen stil te houden, en veel overgangen te rijden, dus stap-draf draf-stap draf-halt stap galop enz enz..
Dus niet je paard stil zetten, naar beneden 'vragen' en dan proberen dat hoofd laag te houden, je paardje moet dus van achter naar voor naar beneden lopen, en niet eerst naar beneden halen met je handen, en vervolgens proberen of je de achterbenen ook nog mee krijgt, want dan gaat je paard of niet meer vooruit, of gaat hangen.. of allebei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:45

XoNo schreef:
Misschien is ze niet goed aan het been, waardoor ze haar achterhand niet gebruikt. Als je geen verschil merkt als je been geeft, mag je haar best eens een tikje achter de kuit geven. Ik krijg het idee dat ze op de voorhand loopt, en daardoor gaat hangen.


Jij zegt precies wat ik ook wilde zeggen Lachen
Dus ik sluit me helemaal bij Xono aan.
want dit is het meest voorkomende probleem bij een paard wat "hard" in de mond is.

Voor de rest niet tegen gaan trekken, want dan maak je hem alleen maar stugger. Hij wint het touwtrekken toch wel Haha!
Dus meer been eraan en daar ook reaktie van willen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:50

Als een paard hangt geeft het niet na, een paard die nagevelijk is voel je nooit in je handen. dus het gaat hier om een M paard. Die moet je eerst activeren van achteren uit. Op het moment dat hij uit die nagevelijkheid weg wil door te hangen, tikkie achter het been en naar voren daar weer die nagevelijkheid opzoeken. Let wel nagevelijk is niet dat het paard met zijn nekkie in de plooi loopt, maar is een geheel van een goed geactiveerde achterhand met een goed ruggebruik en een op zijn hoogste punt licht gebogen nek en vooral geen gewicht in je handen

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 18:27

bedankt ik zal er zeker wat aan hebben. Vandaag was ze bijvoorbeeld weer wat zachter in d'r mond. Het verschild dus.
Ik begon met nageven in stilstant om dat dan proberen vast te houden in stap. Maar dan ga ik stappen en hup dat hooft weer omhoog.
HOE HOU IK HET VAST!!! ja veel spierkracht. maar wat kan nog meer helpen??

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:33

Dus echt niet veel spierkracht, zacht blijven spelen(zacht!) en gewoon je been eraanhouden. Normaal zou je paard 'op je been' aan de teugel gaan.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:00

Hoi Gliss ,

Na het lezen van je tweede berichtje , dat je hem in stap probeerde te laten nageven en het daarna met spierkracht probeerde vast te houden,
denk ik dat je de eerdere geschreven tips nog een keer misschien zou kunnen doorlezen.Wat daar staat is tegenover gesteld aan het in halthouden laten ""afbuigen".Succes ermee!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:09

gliss schreef:
HOE HOU IK HET VAST!!! ja veel spierkracht. maar wat kan nog meer helpen??


NIET met spierkracht dus maar met je handen sluiten op het juiste moment. Probeer eens een paar keer te longeren met bijzetteugel zodat je paard weet dat hij op de druk in de mond moet nageven. Op het moment dat hij nageeft is de druk van de bijzetteugel weg. Als het paard dit met de bijzetteugel goed doet dan kan je het zelf proberen. Hand sluiten als het paard het hoofd omhoog doet en niet terugwerken als hij nageeft. Als jij blijft vasthouden zal de druk op de mond blijven en is het positieve gevoel voor je paard niet meer aanwezig, de volgende keer zal hij dan ook niet meer nageven.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:40

Door van achter naar voren te rijden. Je activeert zeg maar de achterhand door te drijven en je vangt voorzichtig op met je handen. Nageven moet je de altijd met je benen doen en daarna komen je handen pas en niet andersom

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:24

De meeste geven al het antwoord.

Mijn haflinger was vroeger ook 'hard 'in de mond.
Nu ik pas weet hoe ik echt moet rijden, rechtrichten, achterhand eronder geeft hij vanzelf na. Doet hij dat niet dan zit er iets fout.

Maar op dit moment is hij nog nooit zo makkelijk geweest als ooit tevevoor.

Je handen stil en naar je hand toerijden.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 12:33

bedankt allemaal!!! Ze weet wel wat de bedoeling is want ze stribbeld wel tegen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:29

Of ze begrijpt niet wat je bedoeld, wordt onzeker/onrustig, en gaat wat lopen klooien...

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:17

ik heb dit probleem ook. Vorig jaar liep ze altijd super lekker nageefelijk. Nu heef ze dit voorjaar een veulen gehad en weg is het. Ze is super goed aant been daar ligt het niet aan, maar als ik been geef gaat ze alleen maar meer lopen rennen. Ze is dus gewoon erg voorewaarts ik ga der tegenhouden enz ij gaat trekken omdat ze harder wil.
Dus het ligt iet alleen aan aant het been zijn.
off-topic wie heeft er nog tips voor mij?

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:08

gliss schreef:
bedankt ik zal er zeker wat aan hebben. Vandaag was ze bijvoorbeeld weer wat zachter in d'r mond. Het verschild dus.
Ik begon met nageven in stilstant om dat dan proberen vast te houden in stap. Maar dan ga ik stappen en hup dat hooft weer omhoog.
HOE HOU IK HET VAST!!! ja veel spierkracht. maar wat kan nog meer helpen??


Een nageeflijk paard krijg je niet door constante harde druk op de teugel. Wat ik hieruit opmaak is het volgende je dwingt het paard naar beneden en houd gewoon harde druk op de teugel waardoor hij niet (kan) ontspan(t)(nen). Hij trekt zijn rug strak en jij kan niet 'lekker' zitten. Jij gaat nog meer druk opvoeren wat je paard niet fijn vind, en gaat in protest...

Je kan beter vanuit het voorwaartse gaan vragen, been eraan halve ophouding. Te weinig of geen reactie, nogmaals je been eraan en een reeks van kneepjes waarbij je je been aangesloten houd. Als je paard met z'n hoofd naar beneden wil volg je met je hand (nu niet denken dat je je handen naar voren moet gooien, maar enkele centimeters is zat). Als je voeld dat je paard omhoog wil komen leg je je been aan en geef je een halve ophouding.
En wat anderen al gezegt hebben, rijd veel overgangen daarvan word je paard lekker aan je been...

Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel suc6!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:01

Zeker niet zelf gaan trekken !!! Waarschijnlijk is het paard niet nageeflijk omdat je ze op teugel probeert te "trekken". Nooit doen ! Een paard wint altijd als het op spierkracht aankomt, trouwens dit kan nooit de manier van een paard nageeflijk maken zijn. Zoals anderen ook reeds aanhaalden, paard van achteren naar voren rijden met zit en benen en door halve ophoudingen (niet trekken, maar spelen met de vingers, zonder te snokken, een elastische verbinding trachten te bekomen) nageeflijkheid trachten te bekomen.
Succes !

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 20:14

Ik heb het nu zoals jullie hier gezecht hebben geprobeerd! En het lukte een beetje!! Haha! Maar wat ik ook doe ze gooit haar hooft weer omhoog Frusty . Ik heb gemerkt als je zachter in je hand bent veel meer bereikt! Echt heel erg bedankt!!

IK AANBID JULLIE HAHAHA

maar nogsteeds heb ik het probleem dat ze haar hoofd weer omhoog gooit. Ik vraag het ook steeds opnieuw dan doet ze het ook maar dan gaat ze ja-knikken

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:50

Als ze haar hoofd omhoog gooit is dat toch vaak een teken dat je geen stille hand hebt. Probeer je handen zo stil mogelijk te houden zonder te trekken of terug te werken met je hand. Als je wilt dat je paard nageeft moet jij zorgen dat ze dat kan (door benen te geven - waarop je paard dan moet reageren door voorwaarts te gaan!) en moet je paard ook iets hebben waarop ze na kan geven (een rustige stille aanleuning). Als ze d'r hoofd toch in de lucht blijft gooien, geef dan meer been en probeer de problemen niet op te lossen met je handen. Denk ook niet dat dit in een paar dagen klaar is, een paar maanden komt waarschijnlijk meer in de buurt.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:36

Het hoofd omhoog gooien kan ook wijzen op spierpijn. Niet te lang na elkaar intensief rijden, regelmatig paard met losse teugel laten stappen. Misschien zijn de spieren nog niet sterk genoeg. Geleidelijk aan de duur van de intensieve oefeningen opdrijven.
Succes !

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:01

gliss schreef:
Ik heb het nu zoals jullie hier gezecht hebben geprobeerd! En het lukte een beetje!! Haha! Maar wat ik ook doe ze gooit haar hooft weer omhoog Frusty . Ik heb gemerkt als je zachter in je hand bent veel meer bereikt! Echt heel erg bedankt!!

IK AANBID JULLIE HAHAHA

maar nogsteeds heb ik het probleem dat ze haar hoofd weer omhoog gooit. Ik vraag het ook steeds opnieuw dan doet ze het ook maar dan gaat ze ja-knikken


tja, je kan niet verwachten dat het paard ineens vertrouwen heeft in de hand, nu je haar op een andere manier rijd. Kortom: blijven volhouden, heb geduld en beloon haar op de momenten dat ze wel ontspannen nageeft. Als je dit een tijd volhoud, dan krijgt je paard vanzelf het vertrouwen weer terug!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:36

Op het moment dat je in de overgang naar het halthouden merkt dat ze haar hoofd omhoog doet / naar voren steekt / of hangt, maak je de overgang niet af en rijd je haar snel weer voorwaarts om naar de hand toe te laten komen. Je zult zien dat je steeds dichter bij het halthouden zult kunnen komen. Maar het is inderdaad een kwestie van niet aan het been zijn. Laat haar trouwens wel een beetje fel op het been reageren, anders kom je er niet. De enige manier om een paard van je hand af te krijgen is been gebruiken.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 18:24

kenomaxbe schreef:
Het hoofd omhoog gooien kan ook wijzen op spierpijn. Niet te lang na elkaar intensief rijden, regelmatig paard met losse teugel laten stappen. Misschien zijn de spieren nog niet sterk genoeg. Geleidelijk aan de duur van de intensieve oefeningen opdrijven.
Succes !


Ik rijd haar altijd met lange teugel in (nouw ja bijna! Bloos )
En Ik rijd haar niet intensief

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:28

voorwaarts rijden op je zit en beenhulpen! super veel overgangen rijden! stap paar passen draf paar passen staf en were draf enz! zo leert ie ook het achterbeen eronder te zetten
werk eerst eens aan het voowaarts rijden aan je been! hij moet direct reageren op je hulpen, zoniet geef je hem een tikje erbij achter de kuit!

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:42

met dit probleem is overgangen rijden erg belangrijk..dit is dan ook meteen een oefening..om te controleren of ie aan 't been is..waar schijnlijk is dit een lang proces.. wat je ook kunt doen is aan 't begin halt te gaan houden en je hand op een plaats te zetten.. wacht net zolang tot dat ik na geeft en je handen los laat doet ie dat niet.. speel dan een beetje zodat ie makkelijker loslaat..ik hoop dat 't effect heeft..

groetjes celine

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:00

Het is vooral ook een kwestie van timing. Aan voelen komen dat ze zich wil onttrekken en haar voor zijn met been en een ophouding, en op tijd weer ontspannen als beloning. Die timing is leren aanvoelen. De verzorgster van Andrew had (en heeft nog wel) er moeite mee. Daarom raakt zij hem vaak kwijt en gaat hij trekken en met het hoofd in de lucht lopen, en kan ik hem met licht contact rond en laag houden. (Zelfs als de teugel vrij lang is) Oefenen dus, eventueel iemand die je helpt door aan te geven dat het er aan komt (vaak kun je het zien doordat ze bijvoorbeeld inhouden of de rug proberen weg te drukken)