tips om rechtop te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-01 09:27

ik val altijd vanuit mijn heupen zeg maar naar voren, ik probeer zoveel mogelijk eraan te denken om voor mijn gevoel iets achterover te zitten, maar dat lukt lang niet altijd.
Iemand tips om recht te zitten?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 09:45

Probeer je bekken te kantelen. (dat kan je thuis als je op een stoel zit (of gewoon staat) ook oefenen. Dat scheelt echt een hele hoop.
Als je staat en je kantelt je bekken (onderkant naar voren duwen en de bovenkant van je bekken naar achteren trekken) gaan waarschijnlijk je knieen iets "krom" naar voren.
Doe dit op je paard. Ga ahw echt met je kont diep in het zadel zitten.
Succes

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 20:26

schouders nar achteren duwen wil ook nog wel eens helpen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 11:41

Ik zat vroeger altijd kaarsrecht, maar de laatste tijd heb ik ook een beetje de nijging om naar voren te kukelen. Ik probeer er steeds goed op te letten door schouders naar achteren te doen en hoofd omhoog. Het ziet er wel bekakt uit, maar het helpt wel en dat is het belangrijkst! Cool

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:01

Ik heb vroeger geleerd, gooi alles wat je aan borst hebt naar voren. *LOL* *LOL*
En tijdens een clinic van Karin Galema moest iemand die krom en naar voren zat, met een stevinge zweep achter haar rug langs en dan haar armen erom heen, dus zweep in je ellebogen rijden. Zij kwaad, ik kom hier om paard te rijden, niet om voor gek te zitten en is nooit meer geweest (was 6 keer) Jammer want ze heeft veel gemist,en karin zei, als je niet goed zit kan je ook niet goed inwerken, dus of zo rijden, of je spullen pakken. Daar hou ik wel van, mensen die achter hun standpunten staan. De betreffende amazone dus niet. *LOL*

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:06


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:06

Jasmijn: persoonlijk vind ik die manier verkeerd, omdat je dan een stijve, verkrampte, onnatuurlijke en gespannen houding krijgt, terwijl je IMO juist vanuit ontspanning zou moeten werken. Maar goed, je hebt wel gelijk, in die zin, dat je zonder goede houding geen goede inwerking kan hebben en dat je dus nooit optimaal kan rijden (ik ken het probleem Verdrietig )

Voor Stef: net doen of je een Z-proeg aan het rijden bent, en jij de bste bent die er die dag de ring in komt! Op die manier heb je waarschijnlijk een geweldige houding! (nadat ik deze tip kreeg, reed ik spontaan mijn allereerste winstpunt ooit, grinnik, dus ik kan je verzekeren dat het werkt, hahahaha)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:24

Dit was eerst ook mijn probleem. Bekken goed kantelen en 'verwaand' gaan zitten. En wat heel goed is als er iemand commentaar geeft als je weer voorover gaat. Heeft bij mij super geholpen. Ik zit nu netjes recht.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:05

Diep inademen en je schouders naar achteren laten vallen. Hierdoor zit je ontspannen rechtop zonder holle rug.

Bekken kantelen is inderdaad ook heel belangrijk. En kin omhoog (vliegtuig? Ik zie geen vliegtuig! *LOL* Helpt echt!)

Enne: met kapsones te paard zitten, zei mijn instructrice altijd. Als je daarna maar weer normaal doet... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 14:40

Je moet inderdaad flink arrogant op je paard zitten, dat is goed voor je houding.
De Karen Galema oplossing is niet bedoeld als doel, maar als middel om je lichaam te laten voelen wat er fout is. Ergens tussenin zit de goede houding.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 18:00

Ik heb maar 1 advies, die super werkt omdat je er niet heel erg bij na hoeft te denken:

ZONDER BEUGELS RIJDEN!

Bij andere dingen ga je vaak verkrampen omdat je zo denkt van, 'het moet goed'. Als je eenmaal zonder beugels kuntrijden dan denk je dr niet meer bij na.

Succes der mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 08:43

Ik heb een tijdje met een hand boven mijn hoofd moeten galoperen. Ik zat altijd een beetje raarderig in de galop. Met een hand boven je hoofd rij je wel voor banketstaaf natuurlijk maar ik ging er wel goed recht op van zitten.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:07

oke mijn instuctrise zei altijd,

denk dat er een mes onder je keel staat,
daardoor ga je met je hoofd omhoog, en wordt je rug recht.

uhm dat jurilid zeg, je moet naar de lucht kijken, en jezelf zo licht moeglijk willen maken, dan ga je dus ook rechter zitten, en niet ver in het zadel, maar een beetje voorin.

suc6 gr lara

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 22:22

Ga eens op een bokkerig ding zitten, dan heb je vanzelf door dat je achterover moet zitten! Toen Marco dat deed ging ik ook veel rechter zitten. Nu kukkel ik ook langzaam weer naar voren.........moet maar eens een keer op shet Idonja gaan zitten........mag jij trouwens ook wel hoor Stef! Je roept maar,hahahaha ze is echt zooooooooo cool ( en je gaat er rechter door zitten........) Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 22:30

Wat heel goed helpt om rechtop te zitten is gewoon zonder beugels rijden. Dan moet je nameljk wel rechtop zitten anders val je eraf.
Je kunt dan proberen die houding vast te houden als je mét beugels rijdt.

Hopelijk kun je hier wat mee! Knipoog

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 18:22

Gewoon idd verwaant rijden!!! En naar de bomen of als die er niet zijn naar de lucht kijken en dan er bij nog iemand die het zegt als je naar beneden kijkt en dus naar voren en krom gaat zitten!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 20:13

ik zit ook altijd briek op het paard...
maar dat is niet interresant, wat bij mij heele rg helpt is dat ik meer op me binnenbeen druk ga zetten en dus rechter op ga zitten.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 11:35

Zorg dat je altijd je zitbeenknobbels kunt voelen als je rijdt. Het is moeilijk, maar het werkt.
Verder probeer ik altijd te denken 'zorg dat je meer paard voor je dan achter je hebt'.

- hier spreekt iemand met hetzelfde probleem -

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 17:09

ik heb nog een goeie truc ,je moet als t regend gaan rijden met een hoedje op .Als je je hoofd rechtop houdt dan loopt t water niet in je blousje (helpt heel goed )of nog erger in je kruis

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 19:50

zonder zadel rijden werkt ook. je zit dan eerder te ver naar achter gekanteld dan te ver naar voren!
alsalternatief kan zonder stijgbeugels ook wel.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:30

ik zat ook altijd errug naar voren, nu zit ik opeens kaarsrecht! sorry ik weet niet hoe het komt, anders had ik het gezegt zodat je het ook zo kon proberen!
maar ja, weer onboeiend bericht van mij, sorry!

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 18:33

zou een menzweep goed kunnen helpen om achter je rug langs te doen? ga ik dat is effe proberen