De Bodt is niet alleen in zijn standpunt Lees dit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

De Bodt is niet alleen in zijn standpunt Lees dit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 16:09

Een week of wat geleden was hier een hele discussie aan de gang over de theorie die de Antoine de Bodt uitlegt in zijn lessen en een aantal bokkers waren het er al dan niet mee eens. Toeval wil dat ik tegen een artikel aan ben gelopen over hko met een theorie achter hko die ongelooflijk veel op de theorie van AdB lijkt. Toeval? Ik denk van niet, want ik denk dat AdB op vele fronten gelijk heeft, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van dit artikel vinden.
Helaas is het in het engels, maar ik verwacht dat dat voor de meeste niet zo´n probleem hoeft te zijn. Het artikel gaat dus over rijtechnische fouten die kunnen lijden tot hko.
http://horseproducts.stablemade.com/_Ar ... stress.htm

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 17:21

Hoi,

Interessant artikel zeg!! Daar steek je weer wat van op.
Sommige stukken waren idd even lastig te begrijpen ivm het engels, maar zeker de moeite waard!


Djilan

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:15

Ik heb het nog niet gelezen maar uitegprint. kan ik er even rustig voor gaan zitten Haha!

Maar het is toch goed als er meer mensen zijn die dit beweren. Ik hoop dat er nog veel meer mensen komen die hun mond open trekken en les komen geven.

Mijn moeder vertelde gister dat ze een stukje in de PARTY had gelezen van Martin Gaus en zelf hij had het over dat slecht rijden kreupelheid veroorzaakt.

Maar ik heb dit stukje dus niet persoonlijk gelezen hoor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:11

Nu vind ik Martin Gaus niet echt een autoriteit, maar het engelse artikel zal ik eens lezen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:13

Ik ook niet hoor, ik snapte zowieso al niet wat hij met paarden moest.
Ik zal eens kijken of ik het artikel op de kop kan tikken.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:17

Hmm intressant zeg! Ga het ook maar eens even uitprinten om goed door te nemen!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:02

Ik zal als ik op werk ben het ook gaan uitprinten en lezen (geen printer thuis aangesloten en heb nu twee weken vacantie).

Wel eergisteren les gehad van AdB. Eigenlijk heeft hij voor grotendeels nog een medestander, Solange Schrijer. Hij brengt het wat anders, maar de basis is hetzelfde. Bij Solange moeten de paarden ook ontspannen over de rug lopen, nagevelijk en actief zodat de achterhand er goed onder geplaatst kan worden. Sommige bokkers weten vast dat Solange haar principe is van de bovenlijn oprekken en de onderlijn aan te spannen, precies wat AdB ook wil. Solange is ook van overtuigd dat door goed longeren en rijden het paard er beter bij doet. Ik heb al een paar keer les van Solange gehad en nu een keer van AdB en echt, vele overeenkomsten. AdB is zeker een aanrader en ik ga proberen meer lessen bij hem te volgen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:16

Dat een slecht gereden paard kreupel kan gaan lopen, daar is volgens mij, weinig discussie over. Maar ik vraag mij af op wat men zich basseert in dit artikel. In hoeverre is dit "wetenschappelijk" gestaafd ? Eenerzijds zeggen ze dat renpaarden niet gevoelig zijn aan HKT omdat zij hun in natuurlijk balans lopen, en anderzijds zeggen ze dat een van de oorzaken van HKT is op harde bodem lopen ! Al eens op een draverspiste gelopen met een paard ? Beenhard !!! Waarom krijgen dravers dan geen HKT ? Omdat ze in "balans" op de keiharde bodem lopen ? Kom zeg ! Kan iemand zich voorstellen welke krachten er op de voet en het broze (porceleinachtig zoals vermeld in het artikel) katrolbeen terecht komen als een paard met zijn volle gewicht op één voet land met zijn ganse paardengewicht (gemiddeld tussen de 500 en 600 kg) na een sprong van bvb 1,4 m ? Dat het katrolbeentje hierdoor verzwakt is niet meer dan normaal. De bloedvaten worden doorgesneden door de vervormingen aan het katrolbeen (en niet omgekeerd) en dat doet pijn, vandaar het manken. (ook de vervormingen aan het katrolbeen veroorzaken pijn). Trouwens het zijn niet de dressuurpaarden die de meeste hoefkatrolgevallen voortbrengen maar wel de springpaarden ! HKT is een typische ziekte voor springpaarden. Wat het speciaal hoefbeslag betreft voor het ontlasten van de kartolstreek (egg bars bvb), dit werk perfect, kan ik persoonlijk van meespreken. Mijn eigen paard heeft HKT en loopt perfect met de egg-bars. Een paard van een kennis ook ! Trouwens wat ADB betreft, hij beweert dat HKT niet bestaat, is dus helemaal verschillend van wat in het artikel staat.

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:39

Wetenschappelijk gestaafd??? Nee, waarschijnlijk niet. Maar het 'standaard' hoefkatrol verhaal wat het gros van alle veeartsen kent en vertelt over hoefkatrol, is dat wel wetenschappelijk gestaafd?? Nee dus... Waarvoor loopt een paard met een straalbeen fase 1 of 2 hartstikke kreupel en met fase 4 niet? (kan natuurlijk ook andersom)Hierop weten de meeste veeartsen ook geen antwoord.
Wat is er verkeerd aan een andere mening/opvatting?

Er worden trouwens helemaal geen bloedvaten doorgesneden, maar er worden bloedvaten afgekneld. Zolang het hoefkatrolgebied niet goed van bloed kan worden voorzien, kan een onsteking ook niet overgaan. Door te zorgen dat het paard zijn ene been niet meer belast (overbelast dus) dan zijn andere been, zorg je dat die bloedvaten weer normaal kunnen functioneren. En hierdoor zal dus de ontsteking verdwijnen.
Op wiggen zetten is 'leuk' en als je paard het daardoor weer prima doet, mij best! (Hiermee neem je echter de oorzaak niet weg.) Maar ik vind het toch wel frappant dat ik nu op een paard rijd wat in de zomer nog zo kreupel als wat liep en nu zonder medicatie en zonder ijzers weer helemaal zuiver loopt. Daar heb je dus geen wiggen voor nodig! Alleen iemand die je vertelt (en laat voelen) hoe je je paard rechtricht waardoor de overbelasting (door scheef rijden) verdwijnt. En in mijn geval was dit ook Antoine de Bodt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:51

ik snap dit ff niet,bedoel je dus dat die man gewoon vanalles overal leest en daarmee les gaat geven?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:45

kenomaxbe schreef:
Mijn eigen paard heeft HKT en loopt perfect met de egg-bars. Een paard van een kennis ook ! Trouwens wat ADB betreft, hij beweert dat HKT niet bestaat, is dus helemaal verschillend van wat in het artikel staat.


Wat jij zegt klopt niet, hoefkatrol is een ("verkeerde") overbelasting.
Dat wil zeggen als je de oorzaak weghaalt, het gevolg, dat is de HKT verminderd en zelfs verdwijnt.
Het klopt dat egg-barr verbetering geven, maar als je de oorzaak niet weg haalt dan krijg je nooit verbetering of genezing.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:54

Ik snap nog steeds niet waarom iedereen hem benoemd heeft tot de man die de uitvinding van de eeuw heeft uitgevonden! Hoe hij zegt hoe je een paard moet rijden, hoort iedereen naar mijn idee te doen. Een paard hoort niet scheef, maar recht en moet zijn rug ontspannen en op zijn achterbenen lopen etc. Ik snap echt niet wat hij nu zo anders doet dan de gemiddelde intructeur. Misschien dat hij beter les kan geven... okee, maar zijn ideeen zijn echt niet nieuw hoor!!!!

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 17:28

Hij is inderdaad niet de man die de uitvinding van de eeuw heeft gedaan! Dat zeg ik ook niet. Maar hij is volgens mij wel de eerste die deze klassieke manier van rijden (en met name het rechtrichten) combineert met het hoefkatrolverhaal! En dat is waarom Antoine zo'n 'hot topic' is op dit moment. En zullen dus heus meer mensen zijn die op dezelfde manier lesgeven als hij. Maar dat zullen er naar mening niet veel zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 17:40

Misschien moeten juist die instructeurs eens met de Bodt gaan babbelen.
Wie weet staat er nog zo'n figuur op zie zegt : hey ik ga die mensen en paarden ook helpen.
En het mag gezegd worden vind: ik je verdient er ook nog wat aan.(we eten tenslotte allemaal brood Haha! )

whiteblanket
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:34

Een reactie van een western ruiter die veel van haar paarden houdt.

Ik ben zelf de blijde bezitter van een 19 jarige bonte meneer die helaas aan allebei zijn voorbenen HKT heeft en dan praten we over gradatie 2/3
alles gedaan en en ook gelezen, wil graag ff kwijt dat ik erg blij ben met de tips en adviezen die AdB geeft het heeft mij erg geholpen en mijn paard een stuk vrolijker gemaakt. En ook ik ben mijzelf er van bewust van dat er honderd wegen naar Rome zijn maar de grootste problemen zitten voor 85% toch in de ruiters en hun kennis wat het rijden betrefd.

Ik werk veel samen met solange en ook zij heeft mij weer technieken geleerd en tips gegeven.
Ik ben heel erg blij dat ik deze mensen heb leren kennen.

Maar wat ik wel gewoon even kwijt wil is dat er zoveel mensen rondlopen die zich niet willen inleven in hun paard en het te vaak zien als een gebruiks voorwerp.

Ik heb het voorrecht gekregen dat ik met de dingen die ik heb geleerd zowel dressuur als western ruiters weer met een glimlach op hun paard mag zien rijden

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 16:08

beautyfull_mickey schreef:
ik snap dit ff niet,bedoel je dus dat die man gewoon vanalles overal leest en daarmee les gaat geven?

Nee dat wil ik er helemaal niet mee zeggen. Maar uit eerdere topics hier op bokt kwam naar voren dat een aantal bokkers het niet met de redenatie van de Bodt eens konden zijn. Uit dit artikel blijkt dat AdB echter niet alleen is in zijn mening en dat er zelfs over geschreven wordt. AdB weet heel goed waar hij mee bezig is, daar heeft hij geen boek meer voor nodig.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:32

Whiteblanket, je hebt wel de ideale situatie gehad. Ook ik heb goede ervarigen met Solange, en heb een aantal keer begeleiding van haar gehad. Van haar duidelijk geleerd dat overgangen gereden moeten worden zonder het paard daarin te belemmeren, dus desnoods met de teugels los eerst. Datzelfde hoorde ik Antoine ook zeggen in zijn les. Door Solange heb ik veel geleerd te kijken naar mijn paard en daar het werk op aan te passen. Van Antoinde heb ik weer duidelijke handvaten meegekregen voor longeren en rijden. Waar Solange weer het liefst met touwtjes longeerd, doet Antoine het liever zonder. Pablo reageerd nu het beste op zonder, dus gaan we voorlopig daar mee verder. Wel heb ik nog dagelijks profijt van wat zowel Solange als Antoine hebben gezegd. Ik hoop ook nog van beide nog heel veel te leren.

Toch een pietsje reclame, voor diegenen die willen lessen bij AdB, PB me voor meer info.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:52

Toen ons paard rugproblemen had zijn we ook bij Solange terecht gekomen. Die heeft ons enorm geholpen totdat we op een gegeven moment vastliepen. Solange dacht aan hoefkatrol en toen zijn we via een artikel bij AdB terechtgekomen . We zijn daar een keer voor een les heen gegaan en hadden bijna direkt resultaat. Toen liepen we weer vast , door gebrek aan begeleiding, en hebben we Jolynn laten onderzoeken in Bodegraven. Uitslag HKO!! Nu gaan we af en toe naar een les van AdB en Solange blijft ons begeleiden. Nou die combinatie is Perfect!! Ik denk zelf dat dat het beste werkt een beetje van alles, je merkt zelf waar je paard het beste op reageerd.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:17

Jongens, de discussie over ADB is al gevoerd hoor (bladzijden lang zelfs). Maar ik kan het toch niet laten hier het een en ander recht te zetten. Ik ben toch niet verplicht om te slikken wat die man zegt omdat jullie heilig in hem geloven ? Dit is toch nog wel een democratische site hé. Ik heb ADB niet nodig om mij te zeggen dat mijn paard rechtgericht moet lopen, ik heb Karin Donckers. En mijn paard loopt inderdaad perfect sedert hij de egg-bars heeft. Daarvoor was hij niet echt constant kreupel maar wel af en toe onregelmatig. Er zijn foto's genomen en HKT vastgesteld. Ik doe voor het ogenblik weer alles met mijn paard (tot springwandelingen toe, al blijft dit wel in de mate) en hij verteert dit alles perfect. Zandra, jij zegt : wat is er verkeerd aan een andere mening ? Niets hoor, maar als ADB een andere mening mag hebben, mag ik dat toch ook wel zeker. Bij ontzenuwen worden de bloedvaten wel degelijk doogesneden (zou ik mijn paard trouwens nooit aandoen, maar da's weer mijn persoonlijk mening) en inderdaad, je neemt hiermee de oorzaak niet weg, maar met de zenuwsnede neem je (tijdelijk?) de pijn weg, met de egg-bars ontlast je de pijnlijke zone. Bij HKT kan je de oorzaak niet wegnemen. De onregelmatigheden in het katrolbeen zijn (buiten enkele expterimentele pogingen dan) nog niet te herstellen ! En Shasta, mijn paard heeft geen hoefkatrol gekregen van verkeerde belasting (hoor ik hier de echo van ADB ?) maar van 't springen !!!! Zoals trouwens het gros van de paarden met HKT. Dit is wel een bewezen feit, HKT komt voornamelijk voor bij springpaarden ! Ik heb met mijn paard gecrost en blijkbaar waren de afsprongen er teveel aan voor hem. Mijn paard heeft altijd heel goed gewerkt in dresuur, hij is als het ware geboren als dressuurpaard. Takt, swung en soeplesse zijn aangeboren bij hem. Mij moet je niet komen vertellen dat hij HKT heeft omdat hij verkeerd gereden is of niet rechtgericht loopt ! Ik zeg niet dat een aantal paarden naar de verdoemenis worden gereden door hun ruiters en hierdoor gaan manken maar dit heeft niets te maken met mijn geval.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 14:54

kenomaxbe"]
Jongens, de discussie over ADB is al gevoerd hoor (bladzijden lang zelfs). Maar ik kan het toch niet laten hier het een en ander recht te zetten. Ik ben toch niet verplicht om te slikken wat die man zegt omdat jullie heilig in hem geloven ? Dit is toch nog wel een democratische site hé. Ik heb ADB niet nodig om mij te zeggen dat mijn paard rechtgericht moet lopen, ik heb Karin Donckers.
[/quote]
Rustig, rustig, niet zo fel! Lachen Tjonge, natuurlijk hoef je niet verplicht te ´slikken´ wat AdB zegt, dat doet niemand hier. Maar ´keep an open mind´!

[quote="kenomaxbe"]
En mijn paard loopt inderdaad perfect sedert hij de egg-bars heeft. Daarvoor was hij niet echt constant kreupel maar wel af en toe onregelmatig. Er zijn foto's genomen en HKT vastgesteld. Ik doe voor het ogenblik weer alles met mijn paard (tot springwandelingen toe, al blijft dit wel in de mate) en hij verteert dit alles perfect.
[/quote]
Harstikke fijn voor je! Ben blij dat je paard er goed op reageerd zodat hij weer lekker verder kan. Mijn paard reageerd alleen maar slecht op beslag. Tot nu toe heeft geen enkel beslag goed resultaat gehad (zooltjes, eggbars...). Ik zou wel willen dat het zou werken!

[quote="kenomaxbe"]
Zandra, jij zegt : wat is er verkeerd aan een andere mening ? Niets hoor, maar als ADB een andere mening mag hebben, mag ik dat toch ook wel zeker. Bij ontzenuwen worden de bloedvaten wel degelijk doogesneden (zou ik mijn paard trouwens nooit aandoen, maar da's weer mijn persoonlijk mening) en inderdaad, je neemt hiermee de oorzaak niet weg, maar met de zenuwsnede neem je (tijdelijk?) de pijn weg, met de egg-bars ontlast je de pijnlijke zone.
[/quote]
Ik geloof niet dat er bloedvaten bij een zenuwsnede worden doorgesneden, maar dat laat ik even in het midden. Je neemt ook inderdaad niet de oorzaak weg van HKO, maar dat doe je met egg-bars ook niet. Verder vind ik een zenuwsnede alleen een goede optie als echt niets anders werkt en de slijtage is al een langere periode stabiel gebleven.

[quote="kenomaxbe schreef:
Bij HKT kan je de oorzaak niet wegnemen. De onregelmatigheden in het katrolbeen zijn (buiten enkele expterimentele pogingen dan) nog niet te herstellen ! En Shasta, mijn paard heeft geen hoefkatrol gekregen van verkeerde belasting (hoor ik hier de echo van ADB ?) maar van 't springen !!!! Zoals trouwens het gros van de paarden met HKT. Dit is wel een bewezen feit, HKT komt voornamelijk voor bij springpaarden ! Ik heb met mijn paard gecrost en blijkbaar waren de afsprongen er teveel aan voor hem.

Is springen niet een van de allerzwaarste dingen die een ruiter met een paard kan doen? Ik geloof dat dit enorm belastend is voor de voorbenen van een paard. Heb je al eens gekeken naar een springwedstrijd op tv, dan neem maar eens een paard op video op en draai het maar eens in slow-motion, en let dan maar eens op de voorbenen (met name rondom de kogel) bij het landen. Dit is een enorme belasting. En ik kan me dus voorstellen dat als men dit (te) veel doet, er slijtage/schade kan ontstaan. Maar dit kan ook bij dressuur/western gereden paarden voorkomen die te veel op de voorhand gereden worden. Bv bij paarden die veel met tiedemanteugels gereden worden op een foutieve manier worden letterlijk met de voorhand de grond in gereden. Of westernruiters die denken dat alles altijd aan een losse teugel moet en geen drive meer van achteren vragen.
Maar ik moet er ook bij zeggen dat niet alles door rijtechnische fouten veroorzaakt wordt. Dat geloof ik echt niet. Want ik heb AdB zelf horen praten over een 3 jarige die hij ergens tegenkwam met ernstige vorm van HKO. Een 3 jarige!! Die kan nooit veel gereden zijn, laat staan al verreden! Ik denk dat de bouw van het paard er ook bij betrokken moet worden. Dit is waarschijnlijk bij Raci ook de oorzaak. Die is zo scheef als maar kan. Ze ´helt´ als het ware naar links voor, de kant met de grootste problemen.
Dit topic was niet bedoeld om weer een wellis nietis verhaal te krijgen net als de vorige keer, en al helemaal niet om met zo´n vingertje naar mensen te wijzen (ik weet er alles van hoe het is een paard met hko te hebben).
Het was alleen maar ter aanvullende info bedoeld en ik was benieuwd naar jullie mening hierover.

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:05

Sorry Kenomaxbe, maar ik kon nou niet helemaal uit je verhaal opmaken dat je het over een zenuwsnede had... (Na nogmaals teruglezen nog steeds niet maar goed). Ik bedoelde in ieder geval dat als een paard overbelast wordt door scheefrijden ook bloedvaten afgekneld worden. Jij hebt het blijkbaar over een zenuwsnede, waarbij volgens mij zenuwen worden doorgesneden en geen bloedvaten..

En zoals Jolande ook al zei... je hoeft niet verplicht te slikken wat Antoine zegt! Als jij op jouw manier plezier aan je paard beleeft (en je paard ook aan jou) en dat het qua rijden lekker gaat...prima! Ik ben dan niet degene die zegt dat je wat "verkeerd" doet....