Hoe pakken jullie dit aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 22:57

Als je paard er constant vandoor klettert?
Jordy crosst namelijk telkens de hele bak door, en is niet rustig te krijgen. Gewoon stappen werkt ook niet, zelfs dan schiet hij er vandoor. Ik heb dus iedere keer een scheur-sessie Scheve mond Ook in draf loopt hij steeds te dribbelen, en moet ik hem de hele tijd tegenhouden, zodra ik ontspan schiet hij er vandoor. En zo'n scheur-sessie is dus echt plat door de bochten, zodat ik hem gewoon voel krabbelen om overeind te blijven. Hij is niet tegen te houden.
Ik heb nu op aanraden van de tandarts een ander bit, een stang. Hij heeft een hangend rooster, en de stang zit hem minder in de weg dan een gebroken bit. Hiermee is het al iets beter, maar nog schiet hij ervandoor.

Ik heb al zoveel tips gehad van mensen om me heen, zoals op de volte zetten (gaat hij net zo hard door, hij is wel te sturen maar niet te stoppen), op de 'handrem' trekken, tegen de omheining sturen, allerhande hulpteugels, scherper bit, uit laten razen en daarna weer voorwaarts rijden en weet ik wat veel meer.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit op zouden lossen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 23:13

Dat heb ik gister toevallig geprobeerd, alleen heb ik hem niet door laten gaan tot hij zelf stopte, het duurde echt lang namelijk, en de bak was nogal nat waardoor ik ook zeiknat was en onder het zand zat... Lips are sealed Meneer rent het liefst door de plassen heen. Maar als de bak droger is ga ik het proberen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 23:32

Hij is inderdaad flink aan het uitproberen...
En ik heb niet het idee dat hij voor de stang wegvlucht, met een gebroken bitje was het veel erger. Ik heb trouwens ook een hackamore geprobeerd, maar daar was hij totaal niet van onder de indruk.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 12:23

Ik heb overigens wel een goede instructeur, maar die is er maar 1 keer per week en ik zal er zelf toch ook aan moeten werken.

Het probleem met hem uit laten rennen is dat de bak nu momenteel erg nat is, en ook redelijk klein (15x30). En hij gaat echt zo hard dat ik bang ben dat hij onderuit gaat. Ik zal daarmee dus moeten wachten op droger weer.

Van een ruk in zijn mond gaat hij alleen maar harder, wat wel helpt is 'kneepjes' in de teugels geven, los, vast, los, vast. Maar voor hij dan vaart mindert zijn we al weer een rondje of wat verder.
Ik ben trouwens echt niet te aardig voor hem als hij er weer eens vandoor gaat, dat soort geintjes stel ik niet op prijs, en dat laat ik hem ook goed weten..

Ik heb het er ook al met Simone (Jordy, vorige eigenaresse) over gehad, hoe zij dat had opgelost. Hij deed het bij haar in het begin ook constant, ze heeft ook een tijdje met slof gereden, omdat zij hem helemaal niet meer kon stoppen, maar dat hielp weinig, hij loopt overal dwars doorheen.
Bij haar is het na een tijdje gewoon gestopt, maar ik ga echt niet wachten tot HIJ er genoeg van heeft.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 23:23

Wat Navy zegt dat geloof ik ook, dat hij heel leuk kan lopen, zodra hij eenmaal gekalmeerd is loopt hij fantastisch, hij heeft zeker voor een Tinker, hele mooie gangen en is op dat scheuren na heel prettig te rijden.
(Oh ja en longeren helpt bij Jordy ook niet Haha! )

Wat mijn instructeur ervan zegt is dat hij flink aan het uitproberen is, en wat een ander paard probeert te bereiken door te gaan bokken, hij dit doet door te gaan rennen. Mijn instructeur heeft niet het idee dat het aan zijn rug of nek ligt, en ik zelf ook niet. Hij drukt zijn rug namelijk niet weg of andere tekenen dat er iets mis is.

En ik heb zeker het idee dat die stang beter werkt, hij is veel rustiger op mijn handen, en loopt te kauwen, wat hij met een gebroken bitje dus niet deed.

Ik weet dat ik niet moet verwachten dat alles gelijk goed is, en dat doe ik ook niet. Ook wist ik van te voren wat voor vlees ik in de kuip had, Simone is heel eerlijk tegen me geweest, en ik heb er een aantal keer op gereden, waarbij hij er ook tussenuit naaide. Ik pruts ook echt niet zomaar wat aan... Ik ben er wel van overtuigd dat dit (rijtechnisch) op te lossen is.
Ik heb hem ook niet in de veronderstelling dat het gelijk goed zou gaan gekocht, maar ik ben er van overtuigd dat er best wat van te maken valt. En ik ben best bereid daar moeite voor te doen.

Waar ik gewoon benieuwd naar was, is of er hier mensen zijn die dit ook al eens hebben meegemaakt, en wat hun ervaringen zijn, hoe zij het opgelost hebben en wat bij hen werkte. Misschien kom ik iets tegen waar ik niet aan gedacht heb, wat ik ook eventueel aan mijn instructeur voor kan leggen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 18:27

lein, wanneer hij er tussenuit naait is eigenlijk gelijk, of tenminste, hij probeert het gelijk. Figuren rijden en sturen helpt niet, overgangen zijn bijna niet mogelijk, zeker niet in het begin. Ik krijg hem zelfs bijna niet meer in stap dmv 'normale' hulpen, en ik wil hem niet te veel in zijn mond zitten... En vanuit stap stuift hij trouwens ook gewoon weg.

Mikey, ik heb de tandarts er naar laten kijken, een wolfstand heeft hij niet. Het hangend rooster is niet in hele erge mate, en ik merk dat hij er met een ongebroken bit wel degelijk minder last van heeft. Bitloos heb ik geprobeerd (hackemore), maar daar is hij totaal niet van onder de indruk. En aan een hack gaan hangen vind ik geen optie.

Wat ik echter vreemd vind, is dat zijn vorige eigenaresse het er vandoor gaan er uit heeft gekregen, maar dat hij het bij mij nu wel weer zo erg doet. Zou een andere omgeving dan zo vreselijk veel invloed hebben? Ik heb hem voor ik hem kocht een aantal maal gereden, toen deed hij het niet. (Alleen bij buitenrijden probeerde hij het, maar kon ik hem vrij gemakkelijk stoppen).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 18:34

Eh, redelijk moeilijk, zij woont vlak bij Amersfoort, ik vlak bij Rotterdam... En zij heeft Jordy verkocht omdat het bij haar niet lukte alles zo te laten lopen zoals ze wilde. Ze had niet de controle over hem die ze zou willen hebben.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 13:45

Nee dat wist ze niet, dat bleek pas toen ik hem kocht.
Ik geloof ook dat er een achtergrond achter zit, maar het moet op te lossen zijn. In zijn verdere doen en laten is hij namelijk de rust zelve, en absoluut niet wantrouwend of zoiets. Alleen zodra je met hem aan het werk gaat, of dat nou longeren of rijden is.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 23:11

Gister heb ik Jordy weer gereden, en ik moet zeggen dat ik best tevreden was In het begin nog even drukdoen, dribbelen en wegcrossen, maar daarna..... Super!

Ik heb hem geen rondjes laten crossen, maar ben gewoon doorgegaan waar ik mee bezig was, voltes en gebroken lijntjes rijden, stelling vragen etc. Dan maar in z'n 5... En ondertussen proberen hem vooral op mijn zit terug te rijden en zachtjes en rustig met mijn hand te vragen. Al vrij snel kwam hij terug in tempo, en ontspande hij. De rest ging eigenlijk prima!
Hij blijft wel heel snel lopen, maar daar gaan we aan werken, ik kon gister al aardig schakelen.

Vandaag maar even gelongeerd, er werd hier iets te veel vuurwerk af gestoken naar mijn zin Scheve mond Hij bleef er aardig rustig onder, maar ik wil voorlopig zo weinig mogelijk onder het zadel doen waarvan hij over de zeik kan gaan, ik ga hem nu niet extra stressen...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 22:19

Waar ik nu alleen over zit te tobben, is dat ik bang ben dat hij dat wegcrossen zal blijven doen, ik maak hem namelijk wel duidelijk dat ik het er niet mee eens ben, maar ik kan het dus alleen rustig aanpakken. Hij galopeert het liefst gelijk weg als ik er op stap, maar hem dan gelijk met een duidelijke (strenge) hulpen terugkrijgen gaat dus niet, het enige dat werkt is het als het ware negeren en doorgaan waar ik mee bezig ben (bedankt trouwens myrthe (Tiko) voor de tip!).

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers