Is dit een rugprobleem of gewoon totaal iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Is dit een rugprobleem of gewoon totaal iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:37

Ik krijg met mijn paard steeds grotere problemen met springen. Hij gaat steeds sneller weigeren en ik begrijp niet hoe dit komt. Met flinke druk gaat hij er wel over, maar dit is niet leuk springen. Het is de laatste tijd duidelijk erger geworden. Zelfs mijn instructeur weet het niet meer en denkt aan een medisch probleem, misschien zijn rug of voorbenen. Ook heeft hij haast geen aanleuning tijdens het rijden, hij wil niet veel druk op de teugel. Hij loopt wel vrij netjes rond, maar is erg bewegelijk met zijn hoofd en komt steeds toch weer omhoog. En ten derde komt hij nogal stram van stal, terwijl hij er 3 uur per dag uitkomt, en behoorlijk veel presteert. Ik ben endurance klasse 3 met hem, en cross af en toe. Hij heeft heel zijn leven nog nooit wat gehad, dus ik maak me wel een beetje zorgen. Ik zit te denken er misschien een fysiotherapeut eens naar te laten kijken. Maar het zou ook kunnen dat er niks met hem aan de hand is. Met springen zitten we denk ik ook in een cirkeltje; hij weigert af en toe - ik denk dat hij weigert - hij voelt dit weer en weigert dan ook weer. Ik weet zeker dat ik niet bang ben met springen, daar ligt het ook niet aan. Heeft iemand goede raad voor mij? Mijn paard is trouwens 12 jaar.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:53

Spierpijn misschien? (goed losrijden) en ja sommige paarden moeten de hele dag bewegen heb ik nu wel door (de mijne heeft stalbenen).
Heb je zelf al eens gekeken hoe hij springt? Ik bedoel met iemand anders erop of vrijspringen. Misschien vind ie het wel helemaal niet meer leuk? (vast nog wel) Als hij pijn voelt bij het springen dan lijkt het me niet vreemd als hij weigert, dierenarts/fysio is in ieder geval wel verstandig, kan je dat uitsluiten.
Als je vastbesloten en recht op een sprong afstuurt dan zou hij het wel voor je moeten doen. gewoon weer laag beginnen denk ik

Misschien heeft er verder nog iemand een idee?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:23

Laat hem idd een keertje vijspringen en kijk hoe hij zijn lichaam gebruikt en of hij nog wel wil springen. (Let op zijn oren) Een fysio er even naar laten kijken kan nooit kwaad en kost geen honderden euro's en je weet dan wel zeker of hij echt ergens last van heeft. Als hij nergens last van heeft, gewoon een stapje terug doen en lekker lage sprongen, veel afwisseling en heb je instructie?

Gradus06

Re: Is dit een rugprobleem of gewoon totaal iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:30

Mischien iets aan zijn gebit?
Als je pijn in je mond hebt kun je ook niet veel verdragen, ga je ook gauw verkrampen.

Als er nog geen tandarts bij is geweest kun je dat ook nog na laten kijken.

Heel veel succes gewenst met het zoeken van de oorzaak en veel beterschap met het paard.
Hopenlijk is het gauw weer over.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:58

Ja, laat hem gewoon even nakijken door een osteopaat of iemand waar jij baat bij denkt te hebben, kijk maar rond op internet, als je op google "rugproblemen" intikt krijg je een heleboel pagina's war verschillende symptomen worden genoemd, wellicht herken je wat.

Ga gewoon op je gevoel af, blijkt dat er niks aan de hand is dan kan je dat in ieder geval uitsluiten! Dit is niet prettig rijden natuurlijk.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:24

Als je hem laat nakijken kan je dingen uit gaan sluiten. Tot dan is het gissen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:28

ga gewoon even eerst langs de veearts, zo te horen is er iets mis. dat ie stram van stal komt kan meerdere oorzaken hebben,
kan een verkeerde training zijn ( denk aan warming up en cooling down)
of iets lichamelijks.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:02

Misschien dat hij door het weer wat stram is en dat het daarom allemaal wat pijnlijker en stijver is?
Zou er iig even een fysio bijhalen, kan nooit geen kwaad lijkt mij.

Wij hebben bij ons ook op stal een vrouw die haar paard in de wintermaanden wat stijver wordt, die had ook weleens de tip gehad de benen te bandageren met stalbandages zodat ze lekker warm blijven.

En buiten de fysio misschien idd een stukje terug gaan?
Lage sprongen, in uitjes, cavaletti, langere opwarmperiode of misschien gewoon een paar maanden lekker rijden en daarna weer oppakken.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:02

Als je een Fysio wil kan ik je wel helpen met zeggen wie.
Hoe is het nu met hem.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:37

als je twijfelt of er iets aan de hand is, zou je hem een aantal dagen op een flinke pijnstiller moeten zetten.

Als hij dan wel goed is, weet je in ieder geval dat het pijn is.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:44

Dat stramme en niet willen springen lijkt een beetje op arthrose, mijn pony heeft dat ook en omdat er iets pijn doet verkrampen ze een beetje. Door het verkrampen gaan ze spieren verkeerd gebruiken en worden ze bij het rijden opstandig. Ik zou de veearts vragen een kreupelheidstest te doen (als het aan beide benen even erg is zie je geen onregelmatigheid) en idd onder begeleiding pijnstillers proberen. Dan weet je of het lichamelijk is en kan je evt verder zoeken.
Als je naar Utrecht gaat om 'm op de foto te zetten zou ik je aanraden ook een fysio te laten kijken, in Utrecht kijken ze namelijk niet zo snel naar de rug.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:58

ben het wel met je eens hoor Batje, maar toch zou ik met de pijnstiller beginnen. Is vele male goedkoper. Je sluit dan direct iets in of uit.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:29

Citaat:
maar toch zou ik met de pijnstiller beginnen. Is vele male goedkoper. Je sluit dan direct iets in of uit.

niet helemaal waar. Als een paard al lang last heeft, springt hij niet direct de sterren van de hemel met een pijnstiller. Bovendien kun je misschien zeggen dat hij pijn heeft, maar nog niet zeggen waar het aan ligt.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:34

Citaat:
Bovendien kun je misschien zeggen dat hij pijn heeft, maar nog niet zeggen waar het aan ligt.

helemaal correct.

doel: niet uit pijn willen springen cq niet uit karakter willen springen/ rijtechnisch probleem

pas als het paard met pijnstiller wel springt zou ik hem grondig laten nakijken.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:29

als een paard lang pijn heeft gehad, kan het voorkomen dat hij niet meer graag springt. ook als het even geen pijn doet door een pijnstiller. M.i. sluit je dus niet definitief iets uit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:43

Om vooruit te komen moet je soms een stapje terug doen....laat hem eens een week of twee niet springen. Blijf gewoon lekker rijden, maar hou het simpel..niet al te zware oefeningen, laat dat lijf maar eens lekker los worden. Goed instappen en zeker ook goed uitstappen! Kijk of je andere dingen kunt vinden die hij moelijker is gaan vinden in het rijden, durft hij bijvoorbeeld nog steeds lekker onder te treden met zijn achterhand? Ga ook eens bij jezelf kijken, is jouw manier van rijden enigsinds verandert? Ben je misschien door bepaalde voorvallen angstiger geworden waardoor jouw paardje nu nog vaker gaat weigeren? (angst voelen ze maar al te goed aan)

Om er helemaal zeker van te zijn dat er medisch niets met hem aan de hand is er zeker een fysio bijhalen...als je het hierbovenstaande geprobeerd hebt en het gaat nog niet goed zou ik hoe dan ook een fysio er bij halen! Ga hoe dan ook niet bikkelhard verder, mogelijk maak je het dan nog alleen maar erger! Veel succes!!!!