Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilaloe
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-24

Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 11:59

Hi!
Vroeger genoot ik altijd enorm van mijn paardrijles op de manege, maar inmiddels kijk ik op een andere manier naar de ‘traditionele’ ponyrijles. Mijn dochter is inmiddels 6 jaar en zou ook graag op les gaan. Echter zoek iets waar ze ijzerloos en op basis van horsemanship lesgeven. Met Google kom ik niet heel ver.
Hebben jullie tips waar je op deze manier kunt leren paardrijden? Graag omgeving Utrecht, Arnhem, Doetinchem, Gouda (een eind in de auto is geen probleem).
Alvast dankjewel!

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:06

Rare vraag misschien, maar waarom persé ijzerloos?

Lilaloe
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-24

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 12:13

Met ijzerloos bedoel ik bitloos, zonder sporen en het liefst ook zonder hoefijzers. Dit vind ik belangrijk op gebied van diervriendelijkheid (maar dat is een hele andere discussie die ik hier niet wil starten ☺️). En graag wil ik dat ze op deze manier het rijden aangeleerd krijgt.
Wanneer onze eigen paarden oud genoeg zijn zullen wij ook op deze manier rijden.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:18

Ah, bedankt voor de uitleg.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:45

Bedoel je horsemanship of is dit weer een andere stroming?

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:10


Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:20

RT-V -> ED

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:49

Ik geef grondwerkles met positieve bekrachtiging bij mij op stal in Bennekom. Pb gerust als je meer informatie wilt of eens zou willen kennismaken.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:54

Ik stuur je een pb :-)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:50

Spoorloos en bitloos snap ik wel, zo rijd ik zelf ook. Maar tegen hoefijzers ben ik niet, ook wel eens bedacht dat het medisch noodzakelijk kan zijn, zoals bij mijn paard? En dan zou je niet meer op zo'n paard willen rijden omdat het mishandeling is?

Lilaloe
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 10:10

Cinnepin schreef:
Spoorloos en bitloos snap ik wel, zo rijd ik zelf ook. Maar tegen hoefijzers ben ik niet, ook wel eens bedacht dat het medisch noodzakelijk kan zijn, zoals bij mijn paard? En dan zou je niet meer op zo'n paard willen rijden omdat het mishandeling is?


Begrijp je reactie niet. Het is een generaliserende vraag, als je alle uitzonderingen op moet noemen wordt het een lang epistel. Het is geen aanval op iedereen die hoefijzers bij paarden heeft.
Er zijn altijd uitzonderingen, jij valt daaronder. Maar waarschijnlijk heb je niet een manege met 80 paarden die allemaal gedachteloos op ijzers staan. Verder heb ik het niet over mishandeling, maar visie. Gelukkig mag iedereen die zelf vormen! Fijne dag!

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kinderlessen horse(wo)menship en ijzerloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:14

Maneges zetten paarden ook niet zomaar of gedachteloos op ijzers. Ijzers zijn duur, die investering doen ze alleen als het nodig is. Da's tenminste mijn ervaring.

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:22

De Paardenmaat in Arnhem?

Hier heb ik als kind een absoluut fantastische tijd gehad. Ook nadat ik (en mijn moeder) zich niet meer prettig voelde bij de gewone manege, waar er onpersoonlijk met het paard werd omgegaan. Op de Paardenmaat wordt er heel veel aandacht besteed aan gedrag leren begrijpen, je eigen positie en houding, alles rondom het paard. Je haalt zelf het paard op, de paarden staan 24/7 buiten in een enorme paddock paradise, poetsen, ook gangen vegen en mest scheppen hoort erbij. In het begin doe je vooral heel veel grondwerk, het rijden komt pas later. Er wordt bitloos gereden, en met barebackpad (in het begin), ook veel voltige om aan je zit te werken. Ik kan me nog een les herinneren dat we het meest van de tijd in het weiland zaten, om kuddegedrag te bestuderen. Ik heb het daar echt een geweldig tijd gehad, niet alleen in het contact met de paarden, maar ook met de lesgevers en andere kinderen.

Het enige kritiekpuntje dat ik heb, is dat ze met het grondwerk regelmatig een join-up achtig iets deden, dus het wegsturen/opjagen (wel mild hoor, we liepen heel rustig en gebruikte een touw die je als het ware uitrolde richting het paard) van het paard en het daarna weer naar je toe vragen vanuit je lichaamshouding. De gedachte achter de oorspronkelijke join-up is het temmen van het paard en kan ook als stressvol ervaren worden (komt van Montu Roberts, geen fan van, maar wel een vorm van horsemanship), dus achteraf heb ik dat nooit begrepen. Aan de andere kant was het niet veel anders als wat veel mensen verstaan onder 'even je paard losgooien in de bak' en kende deze paarden het riedeltje natuurlijk, er werd niet hoog met zwepen gezwiept of hard geluid gemaakt. Er was niet echt stress voor het paard. Maar goed, dit is 14-16 jaar geleden, dus kan zijn dat het sowieso veranderd is.

Lilaloe
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 10:38

Suliko schreef:
De Paardenmaat in Arnhem?

Hier heb ik als kind een absoluut fantastische tijd gehad. Ook nadat ik (en mijn moeder) zich niet meer prettig voelde bij de gewone manege, waar er onpersoonlijk met het paard werd omgegaan. Op de Paardenmaat wordt er heel veel aandacht besteed aan gedrag leren begrijpen, je eigen positie en houding, alles rondom het paard. Je haalt zelf het paard op, de paarden staan 24/7 buiten in een enorme paddock paradise, poetsen, ook gangen vegen en mest scheppen hoort erbij. In het begin doe je vooral heel veel grondwerk, het rijden komt pas later. Er wordt bitloos gereden, en met barebackpad (in het begin), ook veel voltige om aan je zit te werken. Ik kan me nog een les herinneren dat we het meest van de tijd in het weiland zaten, om kuddegedrag te bestuderen. Ik heb het daar echt een geweldig tijd gehad, niet alleen in het contact met de paarden, maar ook met de lesgevers en andere kinderen.

Het enige kritiekpuntje dat ik heb, is dat ze met het grondwerk regelmatig een join-up achtig iets deden, dus het wegsturen/opjagen (wel mild hoor, we liepen heel rustig en gebruikte een touw die je als het ware uitrolde richting het paard) van het paard en het daarna weer naar je toe vragen vanuit je lichaamshouding. De gedachte achter de oorspronkelijke join-up is het temmen van het paard en kan ook als stressvol ervaren worden (komt van Montu Roberts, geen fan van, maar wel een vorm van horsemanship), dus achteraf heb ik dat nooit begrepen. Aan de andere kant was het niet veel anders als wat veel mensen verstaan onder 'even je paard losgooien in de bak' en kende deze paarden het riedeltje natuurlijk, er werd niet hoog met zwepen gezwiept of hard geluid gemaakt. Er was niet echt stress voor het paard. Maar goed, dit is 14-16 jaar geleden, dus kan zijn dat het sowieso veranderd is.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Klinkt goed! Ga zo gelijk eens op de website kijken! Thanks!!