Het wordt gewoon gevaarlijk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Het wordt gewoon gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 21:33

Revanza is echt een schat van een beest, ze is hardstikke lief met rijden, knuffelen, poetsen maar als het gaat om stil staan, ho maar.

Ik kan Revanza in het verkeer gewoon niet stil zetten. Als ze maar 2 minuutjes stil moet staan gaat ze draaien, naar achter lopen etc etc.

Gisteren was het zelfs zo erg, dat ze zich met haar kont naar de weg toe draaide, en met haar achterwerk de weg opliep, en dus alle auto's moesten stoppen.

Met niks lukt het me. Wie weet raad? Want mijn vader heeft al aangeboden een anders paardje te gaan zoeken, omdat ik elke dag door het verkeer moet. En ik wil géén ander paard!

(met haar conditie wil het ook niet lukken, we krijgen haar niet dikker, ze blijft onwijs ingevallen en is toch net ontwormd. Ik weet echt niet meer wat ik kan doen)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:54

Misschien een tijdje ernaast lopen?
Of iemand mee laten lopen ernaast.
Zodat ze wat meer gaat wennen. Oefen dan juist op het stil staan, maar niet tot vervelends toe.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:55

waarom moet je iedere dag door het verkeer?
wil je alleen maar buiten rijden of moet je over de weg heen naar een bak toe waar je gaat rijden?

als dat zo is, dan kan je haar toch gewoon rijden, tot je bij een weg bent die je over moet steken en haar da door iemand vast laten houden, of haar rondjes laten stappen tot je over kan steken, of als niets werkt, even afstappen.

al is afstappen het laatste wat je moet doen.is een soort van 'opgeven' en je paard 'laten winnen'

als je niet de weg over moet steken om in een bak te rijden maar omdat je in de bossen wil rijden, maar ook een bak bij de stal hebt, moet je misschien eens vaker in de bak rijden ipv buiten, want ze is dus niet helemaal gehoorzaam, dat is iets waar je eerst in de bak aan moet werken!

issey
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:03

hoi, misschien kun je proberen om met iemand anders mee te laten rijden en stilstaan zodat jou paard wat rustig is misschien en het zo aanleerd.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 22:13

issey schreef:
hoi, misschien kun je proberen om met iemand anders mee te laten rijden en stilstaan zodat jou paard wat rustig is misschien en het zo aanleerd.


Dit werkt dus niet Haha! .

We zitten midden in de stad, er zit du niks anders op, helaas.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:14

Oefen bij jou thuis (of waar het paard staat) totdat het woordje "HO" heilig is. Bij het minste teken van jou moet ze stilstaan, zoniet ... opnieuw tot het lukt!!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:47

Zulk probleem is niet bij elk paardje op te lossen,... Het heeft waarschijnlijk iets te maken met iets waaraan ze herrinnerd word,...het zal 9/10 een "trauma" zijn dat ze op de een of andere manier heeft opgelopen, niet bepaald met jou,...misschien bij z'n vorige eigenaar, of misschien zelfs al iets toen ze veulen was,...zo'n probleem kan vaak heel ver liggen, vaak zo ver dat niemand het nog kan achterhalen,... Het hoeft daarvoor niets ergs geweest zijn,...gewoon een voorbij rijdende auto die ze hoorde op een moment dat ze niet verwachtte ofzo, zodat zij ervan schrok kan al genoeg zijn!!! Echt waar!!! En ik weet dus niet zeker of dit op te losen valt,...maar,...door veel vertrouwen (langs beide kanten,...) is er wel een grote kans dat het zal lukken,... probeer ze vooral NIET banger te maken dan ze al is,... (Trouwens, heeft ze ECHT schrik, of is het gewoon een beetje aanstellerigheid,... eerst daarnaar op zoek proberen te gaan!!! Want als ze zich aanstelt, zou je ze eigenlijk een beetje moeten straffen, zodat ze het afleert, maar als het echt van schrik is, zul je het meer met vertrouwen en zachtheid moeten oplossen,...dus dat is wel een belangrijk punt waarop je moet letten! Als het van schrik is, probeer er dan eens naast te lopen ofzo, en er de hele tijd tegen praten, ze gerutstellen, en haar belonen wanneer ze zich goed gedraagt.

Veel succes!!!

PS, weet je me te vertellen of je er iets mee bent???
Groetjes!!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:01

Blancatje ,
Elk paard kan zijn schrik overwinnen en voor elk probleem is er een oplossing. Ook voor dit dus ...
Alles valt op te lossen (nouja, buiten het onmogelijke dan , maar dit is niet onmogelijk) door veel geduld.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:11

Mijn verzorgijsje was ook lichtjes onmogelijk op straat. Weigerde gewoon te staan ... hij mocht dan van zijn baasje , maar ik was mijn leven nog niet moe .
Heb hem dan altijd maar evenwijdig met de weg gezet met neusje tegen "iets" een bord, een boom, een struik ... overal op de hoeken staat wel iets .
En na een tijdje was dat bord niet meer nodig en bleef hij dus staan.

Wij konden dus niet in een bak oefenen omdat die er niet was en omdat hij lichtjes panisch werd in een bak, gek beest. Dus was enkel het veld enzo een optie, maar dan moest je een stukje over straat.

Hij deed het gewoon omdat hij het altijd gemogen had, dus misschien dat jou paardje het ook altijd mocht ...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:47

anders ga je eens wandelen in het verkeerd?
misschien kan je haar dan wel makkelijk stil zetten.
bv. op "halt" of "ho". Passion wou eerst ook niet goed stilstaan, maar nu hoef ik maar "halt" te zeggen en hij staat stil!
misschien iets om te proberen, zou zonde zijn om daarvoor je paar te verkopen!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:18

Ils we gaan gewoon vanmiddag haar eens samen flink aanpakken..het gaat goed komen heus!!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:38

Hoi,
heb je op de plek waar je stilstaat wel de mogelijkheid om hele kleine rondjes te draaien?
Dan kun je oefenen dat je paard haar hoofd inbuigt tot je knie. (eerst in de bak oefenen dus)
Daarna kun je haar telkens als ze weer wil gaan lopen, haar hoofd naar je knie laten buigen. Op deze manier kan ze in in iedergeval niet de weg op lopen.
Leer haar dat als ze stilstaat, jij de teugels wat losser laat. Gaat ze weer lopen, dan buig je haar hoofd weer in en houd je vast tot ze weer stilstaat (=stopt met draaien)
Ze leert zo dat het comfortabeler is om gewoon stil te staan, en jij hebt een sterk middel om haar te kunnen stilzetten.

Veel succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:01

maar waarom moet je door het verkeer?
waar ga je heen dan?ga je naar het bos, of moet je ook door het verkeer naar de bak?

anders loop je er toch naast tot je bij de bak bent, of neemt iemand mee die haar vasthoud!

en als je een bak bij de stal hebt, zou ik dus niet het verkeer in gaan, maar lekker in de bak bij de stal blijven rijden!

want ze negeert dus gewoon wat je van haar vraagt, daar moet je eerst in de bak aan werken, en dan pas de straat op, en neem dan wel iemand met je mee!

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:00

Wederom een antwoord dat bij 100 van de 100 paarden het probleem oplost: HO heilig maken. Consequent zijn en doorzetten!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:41

blancatje schreef:
Want als ze zich aanstelt, zou je ze eigenlijk een beetje moeten straffen, zodat ze het afleert, maar als het echt van schrik is, zul je het meer met vertrouwen en zachtheid moeten


IMO is een 'beetje straffen' niet echt begrijpelijk voor een paard.
Bij mij is het namelijk zo, het mag WEL of het mag NIET. En niet iets tussenin. Scheve mond

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:51

Sonja schreef:
Wederom een antwoord dat bij 100 van de 100 paarden het probleem oplost: HO heilig maken. Consequent zijn en doorzetten!


Met alleen "HO" redt je het niet....stel je voor dat het net heel erg waait of lawaaiig is op het moment dat je paard moet stoppen en dat je paard door die herrie "HO" niet hoort....dan heb je dus een probleem....Je moet "HO" gebruiken ter ondersteuning van het halthouden, maar niet als enige oplossing/ hulp gebruiken.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 19:38

We hebben het laatst geoefend, maar ze werd gewoon helemaal knetter gek. Ze heeft zelfs op haar eigen voet gestaan, waardoor ze een wondje had, en een dikke voet. Ze loopt niet kreupel, en lijkt er geen last van te hebben, dus rijden we gewoon.

Vandaag heb ik het were geoefend, en ik heb een grote mond opgezet. En dat hielp!!
Maar.. nu nog kijken of het ook nog helpt in het verkeer zelf Scheve mond .

Heeft iemand nog andere tip's?

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:02

oefenen oefenen oefenen oefenen dat is mijn advies
en een beetje meer aanpak kan hij ook gebruiken, wees een keer streng

alleen hard roepen heeft niet echt veel zin
in het begin met Lisa ging het buiten ook niet goed en peerde ze hem ene keer op ene open veld eruit maar na een hele tijd oefenen en met aanpak is ze nu ook al heb ik er niet meer 100% verkeersmak en superbraaf!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:36

Doorpakken,.. veel oefenen, en niet bang zijn je mond open te doen of in ieder geval aan te pakken als ze niet wil luisteren.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:25

Met een paard wat niet stil kan staan hoor je je niet op de openbare weg te vertonen !! Levensgevaarlijk en onverantwoord.
Dus eerst maar eens in de bak gaan oefenen. Ho = ho en dan ook áltijd !
En verwacht niet dat dit er binnen 3 x oefenen in zit, dat kost tijd. Trek er maar eens een paar weken tot maanden voor uit.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:27

ik zal het nog 1x vragen...waarom moet je door het verkeer?
heb je geen bak bij de stal?
of wil je niet in de bak rijden?

maar dit is echt te gevaarlijk hoor!zorg dat er voortaan altijd iemand bij is, die haar in het verkeer aan een longeerlijn vastheeft!

groetjes renske

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:41

Franca"]
[quote="Sonja schreef:
Wederom een antwoord dat bij 100 van de 100 paarden het probleem oplost: HO heilig maken. Consequent zijn en doorzetten!


Met alleen "HO" redt je het niet....stel je voor dat het net heel erg waait of lawaaiig is op het moment dat je paard moet stoppen en dat je paard door die herrie "HO" niet hoort....dan heb je dus een probleem....Je moet "HO" gebruiken ter ondersteuning van het halthouden, maar niet als enige oplossing/ hulp gebruiken.
[/quote]

Ha Franca

Ik moet zeggen dat ik het hier toch met Sonja eens bennen...HO moet heilig zijn en HO moet bij mij werken voor ik er ook maar andere hulpen bij gebruik om mijn puk halt te laten houden...en hoe druk en rumoerig het ook zou kunnen zijn...het is mij werkelijk nog nooit overkomen dat ze mij niet hoort...in het ergste geval gewoon wat harder praten Haha! maar goed, ik vind dus net als Sonja dat HO heilig moet zijn...en dat mijn paard op mij moet letten als ik op haar rug zit...en als ze dat doet dan hoort ze ook echt dat woordje HO wel, ondanks de drukte. Sterker nog... Escala heeft ook stil te staan als ik HO zeg terwijl ik er meters naast sta...en als ik door iets geks uit balans zou raken dan heeft ze ook stil te staan op HO want dan zijn andere hulpen wellicht ver te zoeken. En lalalala...het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:02

Franca schreef:
Met alleen "HO" redt je het niet....

** Wat ben ik dan goed Haha! want bij mij werkt het op 100 van de 100 *LOL*

stel je voor dat het net heel erg waait of lawaaiig is op het moment dat je paard moet stoppen en dat je paard door die herrie "HO" niet hoort....

** dan moet het geluid ongeveer op orkaankracht zijn en dat gebeurt hier niet zo vaak. Ik rij onder de rook van Schiphol en zelfs met ee Boeing 747 net boven je hoofd verstaat je paard je prima hoor. Ik hoef echt nooit te roepen

dan heb je dus een probleem....Je moet "HO" gebruiken ter ondersteuning van het halthouden, maar niet als enige oplossing/ hulp gebruiken.

** Waar staat dat? Al wil ik 'm leren dat als ik BOE roep hij met vier poten omhoog op de grond wil gaan liggen....
Als zo'n simpel stemhulpje je nou uit gevaarlijke situaties kan houden, wat is daar dan op tegen?
Overigens, mijn paarden kennen HO (Whoa Knipoog ) door en door, daar hoef ik niet eens voor in de buurt te zijn. Als ze los in de bak lopen en ik roep vanaf de stal WHOA dan gaan er vier poten de grond in. En zo hoort dat. Kwestie van opvoeden.
Overigens is het bij ons westernruiters heel normaal om Whoa heilig te maken. Ondersteunend? Ja, op een minimaal gewichtshulpje, bit gebruiken we daar niet bij.... Fout dus?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 09:38

De meeste dravers leren in hun vorige training niet om stil te staan en ze weten dus gewoon simpelweg niet wat het is. Als er een zadel op hun rug ligt of een kar achter hun kont, willen ze gewoon gaan, want dit hebben ze geleerd. Blijf geduldig en rustig, anders wordt ze misschien nog bang ook van het stilstaan.

Over dat niet dik krijgen: Dravers hebben een beetje meer voer nodig over het algemeen. Ik kende een draver die werd bij zijn trainer alleen maar dik. Deze werd verkocht als rijpaard en ging naar een pensionstal waar ze fjorden en haflingers hadden. Hij kreeg toen drie per dag 1 schep eten en werd toch mager. Nou staat hij weer bij ons op stal en kan nou wel met 1 schep eten in goede conditie blijven. Ons voer zit waarschijnlijk een beetje meer in, wat haffies en fjorden niet nodig hebben, maar dravers wel. Als ik jou was zou ik er dus wat hoogwaardiger voer geven (niet waar ze meer energie van krijgt!) en onbeperkt hooi of kuil

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:55

ik vind het zobyzo niet verstandig, om erop te zitten als je door het verkeer moet!!
Onverandwoordelijk zobyzo als je paard dit soort dingen doet.
Er naast gaan lopen, en als ze dit soort dingen gaat doen straffen!
Het is linke soep als er een auto langs komt, en je paard keert opeens de kont ernaar toe!

Btw: Renske20 vroeg je wat Haha!, misschien even reageren *LOL* haha