Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Ayasha schreef:Hier was het gewoon even aan de longe checken wat ze deden maar al snel los en verder. Heel vaak als de basis goed aan gebracht is pakken ze gewoon op waar ze gebleven zijn
Als je het zelf spannend vindt zou ik iemand vragen die hem zelfverzekerd terug kan op pakken en dat jij hem dan over neemt na 10 min bv. Als dat vertrouwd voelt kan je daarna zelf verder. Zo voorkom je dat er dingen gebeuren die jullie beide dwars zullen gaan zitten en jouw hoofd is een stuk leger.
Kwa tijd houd ik Max 20 minuten aan in het begin maar ook met mijn volwassen paarden rijd ik gemiddeld maar 40 minuten.
Citaat:Daarom ben ik ook een voorstander van goed voeren (ja ook krachtvoer/sprotbrok) bij een jong paard. Dat voer helpt ook om je paard in basis sterk te maken door voldoende brand en bouwstoffen te geven. Daar zie ik het ook vaak "fout" gaan. Paarden worden gekort op krachtvoer om te voorkomen dat ze te fris/energiek worden, terwijl ze dat krachtvoer nodig hebben voor het ontwikkelen van hun lijf, juist in die fase waar het fundament wordt gelegd.
Jaimy_Liam schreef:Hi allemaal!
3 dagen geleden zag ik dat Liam zijn 2e snijtand wisselt, wat hem volgens internet 3,5 jaar maakt. (vind dit overigens ook geen discussiepunt want om leeftijd gaat het niet helemaal)
Nu denk ik erover na om het rijden in maart 2024 op te pakken. Liam heeft afgelopen juni tot en met augustus onder het zadel gelopen. Daarna niet meer en hebben we het grondwerk en longeren weer opgepakt. Alhoewel we vaker in het bos te vinden waren over boomstammen stappen en draven en ondertussen het herhalen van stemcommando's, maar oké.
Ik merk dat ik het idee van het rijden oppakken erg spannend vind en mijn hoofd overloopt aan vragen, dus ik wil jullie even 'lastigvallen' met al mijn vragen:
Hoe hebben jullie de paarden weer opgepakt? (eerst weer laten wennen aan zadel, of opzadelen en gaan met die banaan?) eerst even longeren weer met zadel op, rustig wat op het zadel kloppen, hangen e,d
Waar ligt jullie focus in het begin op? de voorwaartse hulp, sturen, remmen
Hoe vaak en hoe lang hebben jullie gereden? 3 jaar = 2/3 x per week hooguit 20 min. korter is ook goed
En wat hebben jullie gedaan? eerst even aan de longe daarna er op, simpel rechtuit over de hoefslag, een keer een grote volte en van hand veranderen, opbouwen in de gangen
Volgden jullie met het oppakken les met meerdere paarden of alleen? alleen
En hebben jullie er meteen een zadelmaker bij gehad om een goed zadel aan te laten meten? niet beginnen met een zadel wat niet past, dus ja
Wat hebben jullie vóór het rijden gedaan met jullie paard? Hoe vaak? Hoe lang? grondwerk, wandelen, longeren/ dubbele longe, afhankelijk van de leeftijd en het paard zelf maar liever te kort dan te lang.
Wat mijn instructie van een tijd geleden heeft gezegd is dat 3x in de week 20 minuutjes rijden voor een jaar prima is. Is het paard 4, dan 4x in de week 20 minuutjes, is het paard 5......etc.
Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is dat Liam ontspannen kan lopen, en mij kan tillen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit als een giraf en zijn rug gaat hollen. Hoe krijg ik die buikspieren aangespannen op een relaxte manier?
Citaat:Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is dat Liam ontspannen kan lopen, en mij kan tillen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit als een giraf en zijn rug gaat hollen. Hoe krijg ik die buikspieren aangespannen op een relaxte manier?