Bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-01 20:48

Je moet altijd zacht met je hand zijn, dat wordt er bij iedere jonge ruiter die bij een goede instructeur/trice rijdt ingehamerd. Maar als ik naar het springen op Grand Prix niveau kijk dan kom je daar toch een hang en sluitwerk tegen! Ophaaltrensen, Pessoa bitten, Pelhalms, Hackamores, noem maar op en er wordt soms ook flink aan gehangen. Als zo`n paard net even teruggenomen moet worden voor zo`n reusachtige drie sprong op 1.60m. nou dan zie je die springruiters echt wel ff hangen hoor! Natuurlijk doen ze ook veel op zit en been (de goede dan) maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er al met al flink ingewerkt wordt op de mond. Mijn eerste pony was een vette oude New Forester, hartstikke lief hoor, maar ze kon me wel met een flinke ruk aan de teugels mij uit het zadel trekken om vervolgens met mij bungelend op haar hals te gaan grazen (ik was iets vn 30 kilo toen, maar toch....) Goed, ik zit weer te zwammen. Maar het viel me gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 02:34

tijdens vele jumping amsterdams etc. hebben wij ons regelmatig vergaapt aan het leergebeuren.
Er zijn paarden die op simpel trensje lopen. Gelukkig maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 13:12

Ik was afgelopen Jumping Amsterdam in de gelukkige gelegenheid dat ik een "all acces" bandje had. Ik heb de paarden gezien op het losrijtertein maar later ook in de stallen en gelukkig maken die paarden een hele levendige frisse indruk.
Het is inderdaad waar dat er heel wat ijzer- en leerwerk in de mondjes van die paarden hangt, maar de ruiters die er op rijden zijn an ook niet de eerste de beste ruiters. Bovendien moet je die paarden ook niet vergelijken met de paarden die wij als oprechte amateurs op stal hebben staan. Die paarden zijn veel feller en tempramentvoller als ze in de ring zijn. In een 1.60 parcours gaat het om tienden van seconden en centimeters een paard moet direct reageren maar doet daat door de opwinding vaak niet meer. Daardoor wordt er naar scherpere hulpen gezocht.
Op het losrijterrein heb ik hele mooie dingen gezien waar ik zeer van onder de indruk was. De springruiters hebben hun paarden vaak veel nageeflijker en losser in hun lijf als dat de dressuurruiters dat hebben. En de paarden waren fris en vrolijk!
Waar ik echt door geschokeerd was, dat was de aanfluiting tijdens het NK-western verleden jaar! Wat wordt daar gerukt en geplukt en wat kijken die paarden [gelukkig neit allemaal] leeg uit hun ogen. Al dat hang en sluitwerk werd daar [door sommige ruiters] heel subtiel gebruikt om de paarden hersendood te maken en daar was bij het springen absoluut geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 13:40

tja die westernpaarden zien er zo kalm uit omdat alles uit de ontspanninggebeurt en dat is bij de springruiters niet het geval zie maar naar al het geslof in de inrijdrijng .en ik denk nniet dat het klopt dat ide springpaarden losser zijn in hun, lief want anders hadden ze al lang in de dressursport doorgebroken niet,

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 19:18

Jippie-Dat springruiters hun paarden heel los door hun lijf hebben ben ik wel met je eens. Ik zag Jos Lansink een keer zijn paard losrijden en hij liet hem appuyeren met extreem veel buiging terwijl ie maar een pinkie aan de teugels had! De soepelheid straalde er gewoon vanaf. Ik denk inderdaad dat je wat extra ijzerwerk wel kunt gebruiken in zo`n zwaar parcours. Maar dan alleen op hoog niveau. Je paard is natuurlijk topfit en controle is superbelangrijk om in zo`n parcours veilig rond te komen. Bovendien een paard dat niet los door zijn lijf en op de juiste manier getraind is zal ook niet zomaar rondkomen, die ruiter valt vanzelf door de mand. Maar ja, de ruiterhand bepaald uiteindelijk hoe scherp het bit is. Op lager niveau vind ik het overigens onzin om met zo`n ijzerwinkel te rijden.


Pieterjan-De reden dat topspringpaarden niet ook in de dressuur lopen is denk ik niet omdat ze niet goed genoeg daarvoor getraind zijn maar omdat springen en dressuur op hoog niveau gewoon erg moeilijk te combineren is. Een uitzondering is de KWPN dekhengst Argus. Deze hengst liep (of loopt nog steeds?) Grand Prix dressuur EN Grand Prix springen! Hij heeft zelfs weleens op 1 concours en in de Grand Prix dressuur gestart en in een Grand Prix springproef! Volgens mij kunnen een heleboel springpaarden ook zo de dressuurring in. Maar waarom zou een eigenaar zijn paard ook in de dressuur uit laten brengen als ie perfect springt? Dressuur kost alleen maar geld, springen levert nog weleens iets op. Op lager niveau, dus tot Z zie je overigens wel veel paarden die en dressuur lopen en springen.
En over westerpaarden: als we het hebben over sloffende springpaarden en sloffende westernpaarden, dan winnen de westernpaarden. Met vlag en wimpel. Westernsport draait vooral om gemak. Gewoon lekker in je zadel zitten. De controle en het rustige van het paard zijn veel belangrijker dan een goed doorgesprongen galopswissel of gedragen draf. Als ie het maar doet. Dat is het belangrijkste. Een westernpaard dat mooi gedragen loopt maar wat kijkerig is en een keertje een overgang mist verliest het van een westernpaard dat heel rustig op de voorhand sloft en zonder expressie exact alles op de seconde uitvoert. Het omgekeerde met de dressuur dus. Alles is ook op 1 niveau. Western Pleasure is Western Pleasure. Reining is Reining. In de dressuur kun je promoveren, B/L/M/etc.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pril op 2001-03-03 18:23 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 20:59

Pieterjan: Als ik spring met mijn paard dan merk ik dat ie daardoor losser wordt. Door de spronbeweging komt de rug als het ware losser. Een springruiter bij ons op stal valt het ook op dat springpaarden vaak beter galoperen dan dressuurpaarden Volgens haar ligt dat aan het feit dat dressuurpaarden erg precies moeten lopen, erg op de hulpen van de ruiter zeg maar, en dat ze daardoor zo op druk komen te lopen dat het er soms te erg vastgereden wordt. Springpaarden daarentegen worden daar meer in losgelaten en door het springen zelf worden ze er ook losser in. Op jouw vraag 'waarom lopen (top)springpaarden dan geen dressuur?' is een simpele verklaring. Wil je goed kunnen springen dan is goede beheersing van de dressuur een vereiste. Bij dressuur echter hoef je niet te kunnen springen. Een paard dat niet los in z'n lijf is en dat geen goede wendingen kan draaien of niet te controleren qua tempo kan geen parcours springen. Ook denk ik dat in de dressuur veel meer van de paarden qua oefeningen gevraagd wordt. Doordat dit soms te vaak gedaan wordt worden ze vast in hun lijf. Bij springpaarden wordt dat niet gedaan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Oh ja Pril: Mijn Iwaldo vindt springen zo leuk dat ie gewoon als een gek op die hindernis trekt. Dan kan ik wel heel leuk met een zachte hand gaan rijden maar dat wordt mijn dood hoor! Lachen Dus soms is zulk 'trekwerk' echt even nodig. Ik probeer daarna dan wel direct los te laten. Ik rijd nog gewoon op een dubbel gebroken trensje maar bij een jacht rijdt z'n eigenaar nu met pelham bit. Eerst ook met trensje hoor, maar af en toe wordt ie zo sterk dat ik me dan afvraag, wat is beter: een trensje waaraan voortdurend getrokken wordt, of een scherper bit waarbij maar af en toe een ophouding nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 13:12

Pril, wat je nu zegt over onze wissels etc. moet ik helaas toch even corrigeren: het gaat er echt niet alleen om "dat 'ie het doet" er worden wel degelijk punten gegeven voor de manier waarop.... Wij trainen net zo hard en serieus op de juistheid van de onderdelen als een dressuurruiter hoor. Ook mijn paard moet netjes changeren, en niet in gedeeltes of met een bok etc..... Dus eh... misschien is western toch iets moeilijker dan jij het voorspiegelt.....
Sonja.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 13:31

ff klein opmerkingkje:

Krijg je paard maar eens zo ontspannen als een western paard!! Is (denkik, ik rij niet western) ook niet zo geheel makkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 14:20

Jantina, eventjes ter toelichting op jouw opmerking het volgende: Ik refereerde in dit stukje aan het NK western van afgelopen jaar en ik heb geen verstand van western maar daar wel omstanders, officials en deelnemers om tekst en uitleg gevraagd. Op basis van hun uitleg en mijn eigen waarnemingsvermogen heb ik geconcludeerd dat het in de Western Top sport bij sommige ruiters er alles behalve ontspannen en vriendelijk aan toe gaat. Helaas, helaas waren dat nu juist wel de ruiters die met de prijzen wegliepen.
Gelukkig vond ik onder de omstanders, officials en deelnemers veel medestanders. Niet voor niets zal er voortaan video toezicht aanwezig zijn op het losrijterrein van de NK-Western!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 14:39

Ik vind dat springruiters hun paarden meestal dressuurmatig heel goed voor elkaar hebben, soms beter dan dressuurruiters. Springpaarden zouden ook in de dressuur kunnen doorbreken (er zijn ook een paar bekende dressuurpaarden die uit de springsport komen). Ik denk dus dat de meeste springpaarden dressuur kunnen lopen, maar lang niet alle dressuurpaarden kunnen springen. Het is niet vreemd dat een paard dat talent heeft om te springen, ook in de springsport wordt ingezet. Inderdaad is het zo dat daar erg veel in te winnen is, misschien is dat wel de reden.

Ik denk trouwens niet dat het zo is dat je paard zo los wordt door het simpel springen over wat hindernissen, het los worden van een springpaard komt vooral door de dressuurmatige training. Springruiters rijden ook vaak met een wat losser contact dan dressuurruiters, die soms de neiging hebben om hun paard in elkaar of in een bepaalde houding te trekken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 16:37

Citaat:
Op 2001-03-04 13:20, schreef Jippie:
Jantina, eventjes ter toelichting op jouw opmerking het volgende: Ik refereerde in dit stukje aan het NK western van afgelopen jaar en ik heb geen verstand van western maar daar wel omstanders, officials en deelnemers om tekst en uitleg gevraagd. Op basis van hun uitleg en mijn eigen waarnemingsvermogen heb ik geconcludeerd dat het in de Western Top sport bij sommige ruiters er alles behalve ontspannen en vriendelijk aan toe gaat. Helaas, helaas waren dat nu juist wel de ruiters die met de prijzen wegliepen.
Gelukkig vond ik onder de omstanders, officials en deelnemers veel medestanders. Niet voor niets zal er voortaan video toezicht aanwezig zijn op het losrijterrein van de NK-Western!!


Jippie, ik heb daar verder helemaal geen kijk op. Ik weet verder helemaal niet hoe het op (grotere) wedstrijden eraan toe gaat, om de simpele reden, dat ik daar nooit kom.
Ik denk dat dit soort gruwel dingen in alle takken van de sport voorkomen en op elk niveau. Misschien is het dus bij de ene tak wat meer en de andere wat minder? Ik heb er verder ookgeen idee van, gelukkig maar.
(:? hoofd in het zand steek methode?? Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 19:20

dat gepluk en getrek zie je overal.
net als vandaag op wedstrijd liep er met het losrijden iemand met een amazone en een schimmel mee om hem met de zweep ff lekker te tikken om de achterhand aktief te krijgen en het ergste is dat zo iemand ook nog vooraan in de prijzen staat ,maar ja die dingen blijf je houden maar geef mij dan maar wat minder punten (wat dan ook het geval was) dan op deze onvriendelijke manier in de prijzen te rijden.Wat ik me dan wel afvraag is dat als ze dit op concours al durven met iedereen erbij wat ze dan thuis doen,denk er liever maar niet te lang over want dan word ik te kwaad.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-03-04 18:22 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 20:12

Jippie, die ellende zie je overal. Hoe vaak ik al niet dressuurruiters heb gezien die hun paard na een mislukte proef "es effe mores leerden" bij de trailer..... Of wat dacht je van springruiters die hun paard over de hindernis slaan ipv van ze met vertrouwen laten springen.... Die rottigheid heb je in elke discipline, niet alleen in de western. Helaas is de boel echter wel te bedotten, daarom gaan sommige van die schoften er inderdaad met de bekers vandoor. Maar wel eens objectief naar een Engelse dresuurwedstrijd gekeken? En....???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 00:58

ff resume:
waar al die attributen voor dienen is bij bekend, toch waardeer ik de enkeling die hetzelfde tuig gebruikt als ikzelf: gewoon bitje in een gewoon hoofdstel.
Daarbij vind ik iedereen die zijn paard mishandelt een schoft.
punt 3: mij paard loopt minstens zo ontspannen als een western paard, alleen wat actiever.
als laatste kun je wel grijpen naar allerlei tuig, maar eerst kijken naar je eigen rijden. (profs is ander verhaal)

Karennnn

Berichten: 1099
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:25

Ik rij mijn hengst ook vrij zwaar, met een gebroken pelhalm (bit is wel van rubber) en een kinriempje.
Hij is altijd absoluut ontspannen op dit bitje doet zijn dressuuroefeningen perfect en is enorm soepel in het lijf. Net als ik een trens insteek spant hij zich op en gaat hij helemaal op het bit hangen enz...
Ook in het parcours is hij super met dat bit, hij blijft ontspannen galopperen en ik heb 'niets in mijn hand', kan hem met 2 vingertjes rijden. Terwijl met een trens had ik er niets aan te zeggen, met zo'n nek trekt hij me gewoon elke keer naar voor en bepaalt hij het tempo, dat laat ik niet gebeuren, je moet het juist gebruiken. Maar een iets zwaarder bit steken is niet altijd iets slechts. Nu kan ik mijn paard perfect op de juiste afstand vd sprong brengen zodat hij veel vertrouwen opdoet, als ik hem met trens rijdt wil hij dit zelf bepalen en dan gaat hij wel eens te vroeg of te diep af.
Ik ben alleen tegen zware bitten als je niet weet hoe ze te gebruiken en er dan maar aan gaat hangen..