bokt al ik met de zweep geef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

bokt al ik met de zweep geef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 20:41

hoi,

als ik op mijn verzorgpony, Daisy een haflinger, rij en als ie niet doorloopt en dan een keer met de zweep geeft wil ie al gelijk een bokje geven. het is maar een klein bokje maar soms wel heel irritant!(bijv. als je langs de weg loopt en er komt een auto aan en moet doorstappen maar soms blijft ze zo staan, dan kan een bokje soms erg irritant zijn,vind het niet zo prettig als dan een auto vlak naast je afrijdt!) het hoofd omhoog houden helpt niet, omdat ze maar net ff een beetje omhoog gaat. wie kan me vertellen hoe je een paard kan afleren om een sprongetje/bokje te geven als je met de zweep moet geven?

Linda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:45

Gewoon meteen weer een tik geven als ze een bok geeft. Ze heeft het gewoon te pikken hoor! Je moet niet wachten tot je in een situatie beland dat er een auto naast je rijdt, maar gewoon tijdens het werk in de binnenbak. Heeft ze correctie nodig met behulp van een tik, en ze bokt, dan tik je nog een keer. En nog een keer. En nog een keer, net zolang tot ze niet meer bokt.
Ik ga er hierbij vanuit dat je met de zweep weet om te gaan, en je paard of pony niet bij het minste of geringste een pets verkoopt. Probeer eerst met je benen je paard voorwaarts te krijgen, lukt dat niet, tikje erbij, gaat ze dan bokken, geef je er nog een flinke tik bij.

En vooral: wees consequent, en gebruik de zweep niet onnodig.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 21:01

hoi, ik zal het zeker proberen. jaha..ik wete zeker hoe ik met een zweep moet omgaan. ik gebruik em liever niet, heb liever gewoon de beenhulpen. b.v.d.
Linda

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:47

Ik heb laatst eens op een andere pony gezeten. Deze liep ecyt totaal niet door en luisterde niet goed naar mijn benen. Dus ik pakte een zweep en gaf hem een tikje. Hup kreeg ik een bokje voor terug! Boos! En dat heeft hij nog een paar keer gedaan. Toen was ik het zat en hem hem echt een harde tik verkocht. De kuren waren meteen over. Hierna heeft hij ontzettend goed geluister en netjes doorgelopen. Dus ik ga met Cassidy mee. Dat hoef je niet te pikken!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:03

Net zolang doorslaan tot ie ophoud...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:07

Steef schreef:
Net zolang doorslaan tot ie ophoud...


..ik had het wat tactischer geformuleerd....Haha!

Maar je hebt helemaal gelijk. Daar komt het op neer...

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:19

Inderdaad zeer tactisch geformuleerd, maar ik ben het wel helemaal met jullie eens! Hij heeft het zo door.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:21

Ik ga met de anderen mee , blijven tikken tot ie stopt met bokken. En probeer hem ook meteen voorwaarts te rijden zodat ie geen kans krijgt om een 2e keer te bokken.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:56

Tikken????? Als ie bokt na het eerste tikje niet tikken maar slaan... Als je alleen maar tikt blijft je pony de uitdaging aan gaan. Twee keer goed raak slaan werkt beter als 100 tikjes. Hij moet gewoon luisteren en jou en een ander niet in gevaarlijke situaties brengen. Raak hem de tweede keer maar eens goed, daar krijgt ie verstand van. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:58

tikken is in mijn verhaal bedoeld als slaan....beetje understatement.

Maar je hebt gelijk, het woord "slaan"of "meppen" had hier beter op zijn plaats geweest.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:24

ah ik begrijp het ; unnatural horsemenship!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:37

vinniefun schreef:
ah ik begrijp het ; unnatural horsemenship!!


Niet alles valt met NH op te lossen. Al helemaal niet als het niet je eigen paard is en je er verder geen zeggenschap over hebt.

Ik denk dat je door afwisselend gebruikt van NH en "Unnatural Horsemanship", de pony meer in verwarring kunt brengen dan dat je consequent de "Unnatural Horsemanship" (om jouw kreet maar even te herhalen) in praktijk brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:00

Als je paard bokt op de zweep is hem nog niet helder dat hij absoluut voorwaarts dient te gaan op dat signaal. Vandaar dat je net zo lang tikt totdat hij voorwaarts gaat, wel goed belonen!

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 10:17

Ik denk dat het dan meer in de beloning zit, als het goed in de authoriteit maar slaan op zich? Misschien dat een sufgereden manegepaard daar nog intrapt maar jonge paarden zal je met zo'n conflictueuze opstelling echt niet in verwarring brengen... T'is een kwestie van keuze, NH of UNH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:25

We kennen de pony niet en we weten niks van de combinatie, ik vind het een beetje riskant om dan maar direct te adviseren om het dier te slaan. Misschien kan linda eerst iets meer vertellen over de pony?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:59

Misschien een idee om het met longeren te oefenen. Of reageert hij dan wel normaal op de zweep?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:22

vinniefun schreef:
T'is een kwestie van keuze, NH of UNH


Het is een kwestie van weten of niet weten wat NH inhoudt. Laten we ervan uitgaan dat niet iedereen die berichten plaatst op bokt alle stroming die op dit moment erg "hip"zijn volgt, of van plan is te volgen. Voor de een is het Unnatural Horsemanship, voor een ander de klassieke omgang met paarden....

Ligt er helemaal aan welke naam je het beestje geeft?

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 21:45

hoi,
het is een haflinger van 8 jaar, en best wel pittig. ze kan flink bokken, laatst toen een keer in de bak toen deed ze in de galop steeds met de voorste been omhoog en dan bokken, ik werd aardig doorelkaar geshaked! ik weet eigenlijk niet wat ik er precies over moet zeggen om er meer over te weten te komen. ze is in ieder geval de 5 jaar ervoor(rijd haar pas sinds ca.3 maanden)wel ingereden enzo, maar ze kon nog niet de galop. er nmoet nog best veel met haar gedaan worden. uhm...als iemand nog iets over te pony wil weten, vraag het ff!
Linda

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:38

Steef schreef:
Net zolang doorslaan tot ie ophoud...


i.d.d. zou ik ook doen!! Pling
zoéén heb ik dus aan gespannen gehad en nou mept ie niet meer !

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:40

Lovely; wij kennen de pony idd niet, maar ik denk dat de mensen er van uitgaan dat er geen lichamelijke problemen zijn en dat het gewoon eigenwijsheid/niet willen luisteren is. Ik zou ook zeggen, jij tikt, hij bokt, jij tikt weer net zo lang tot hij niet meer bokt. Natuurlijk niet heel het paard in elkaar meppen, maar als hij er na 2× nog niet op reageert, kan er best een harde knal gegeven worden, alleen zal hij dan opeens versnellen ook, dat moet je dan natuurlijk niet meteen terugtrekken, is een logische reactie, zolang hij maar geen bok geeft.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:15

Bij sommige paarden help het niet om te blijven slaan, ze blijven gewoon terugslaan. Ik zou proberen met een tik op de schouder, iplv op zijn poep, daar zal hij niet op slaan, waarschijnlijk wel van schrikken en daardoor ook voorwaarts gaan, onmiddelijk uitvoerig belonen als je de juiste reactie krijgt. Eventueel de tik op de schouder combineren met een kreet (ju of vooruit of zoiets), altijd hetzelfde zeggen, zodat het paard de associatie kan leggen tussen tik, vooruit roepen en effectief vooruit gaan. Op den duur zal je niet meer moeten tikken, alleen nog vooruit roepen en hij zal het begrijpen. Wanneer hij bokt tijdens het rijden, zeker niet ongestraft laten, dat het geen vervelende gewoonte wordt, maar hier ook goed voorwaarts rijden, liefst met de benen en eventueel een tik op de schouder en de stem. Ik zou niet teveel op zijn poep slaan, volgens mij lok je zo alleen maar verzet op (hier onder de vorm van slaan naar de zweep)
Wat nh en onh betreft : Een ruiter die op de klassieke manier goed rijdt en een goede verstandhouding heeft met zijn paard, gebruikt onbewust veel nh methodes. nh is een manier van omgaan met een paard, waar ruiter en paard elkaar begrijpen, dit kan evengoed in de klassieke rijstijl als op alternatieve manieren. unnatuaral horsmanship daarintegen, is nooit goed, hier begrijpen ruiter en paard elkaar niet, dit kan eveneens zowel voorkomen bij klassieke ruiters als alternatieve ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:19

Linda, dank voor je uitleg.
Daffy, het is en het blijft moeilijk om hier adviezen over te geven via internet. We weten (bijvoorbeeld) nog niet eens waar haar zweep neerkomt als ze m aantikt. Stel dat ze m steeds in zijn lies raakt, dan kan dat heel vervelend zijn voor het paard en misschien is dat wel de reden dat ie zo dwars is. Het is maar een dwarsstraat, alleen maar bedoeld om aan te geven dat het moeilijk is om in te schatten wat er nou precies is en of het wel verstandig is om tegen Linda te zeggen dat ze 'm maar moet slaan, net zolang tot ie beter weet, volgens mij leert een paard daar weinig van namelijk.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:56

Bij Lady hoef ik er ook niet aan te komen, dat is een keer en hup, kont in de lucht. Mijn oplossing is gewoon heeeel voorzichtig inkomen met de zweep, en dan geeft ze een hele mooie reactie door meteen met een actief achterbeen onder te komen. Doe ik meer dan een aaitje, krijg ik een bok. Dus blijf ik daar af, wij hebben een compromis gesloten.

Om even meteen te generaliseren, bij een haf kan dit anders liggen, hangt af van met wat voor motief Lachen ze bokt....wil ze niet, kan ze niet of snapt ze niet?
Daar hangt het vanaf wat je doet.
Heb je zelf misschien enig idee, Linda?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:48

Als Rinkja dat doet geef ik haar meteen weer een tik,maar dan wel een hardere,want dat bokken is gewoon een reactie op die tik,en als het echt straf zou zijn,zou er wel van leren en het niet weer doet,omdat ze denkt:Auw,dat doet pijn.
Als je steeds zachte tikjes geeft,gaat ze een loopje met je nemen.
Als je even 1 keer een flinke tik geeft,leert ze er ook echt van,en doet ze het gelijk nooit weer,omdat ze niet weer zo'n tik wil hebben.
Het lijkt misschien zielig,maar beter in 1 x goed,dan steeds weer een tikje geven.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:56

Tja, daar blijft het ook altijd op steken. Ik heb het zelf meegmaakt dat een paard (merrie) het absoluut niet pikte om aangetikt te worden, dat liep in een machtspel uit wat zij in elk geval erg leuk vond om te proberen. Ik stond op het standpunt destijds dat een ruiter die geen macht over zijn paard heeft een andere bezigheid moet kiezen, kamikaze piloot oid, maar mijn wederhelft heeft mij in laten zien dat veel ruiters denken de macht te hebben maar eigenlijk op het sociale gedrag van het paard leunen. Nadien is het snel veel beter gegaan en ben er nadien altijd wars van geweest een zweep nodig te hebben. We hebben wel een pony waarbij je een zweep bij je schijnt te moeten hebben maar die vat een eventueel attentietikje ook zodanig op. Ik denk dat een paard een agressieve attitude zou herkennen en dat, net als bij mensen, er nadien eigenlijk geen goede verstandhouding meer mogelijk is.
Het is natuurlijk tergend als een paard met een rotgeintje gaat beginnen maar eerder kan je dat door andere dwang er eerst uit proberen te rijden of als het gestalte krijgt tijdelijk (elders) door een andere goede ruiter laten rijden.

Als een paard je eenmaal respect geeft (de join up van nhs) (inderdaad natuurlijk omdat iedereen het eigenlijk wel kent en toepast maar het nu een systeem, een patent geworden is) dan zal hij er van schrikken als je boos reageert en dat zal een sterke herinnering geven/ krachtige conditonering zijn, huilen zal-ie wel niet gaan doen, ook niet als je een keer wat onheus boos wordt.

Waarom had nog niemand je eigenlijk geadviseerd eerst eens met de eigenaar te gaan praten, het gaat toch over een V E R Z O R G P O N Y. Dan lijkt mij dat je hier wel advies kan aanhoren maar dat de aanpak besproken moet worden met de eigenaar....