wat versta jij onder recht en rechtrichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wat versta jij onder recht en rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:42

Wat versta jij onder recht en rechtrichten? Want hoewel dat een min of meer vaststaand principe is zijn de ideeen erover nog wel heel verschillend volgens mij.

Ik ga er van uit dat een jong paard allereerst moet leren om op eigen benen te lopen. Ik wil mijn paard met 2 teugels naar 2 handen toerijden, imo de enige manier om hem echt recht te krijgen (itt binnenbeen-buitenteugel)

Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat mijn paard echt op zichzelf loopt, dus zonder dat ik er steeds ''tegenaan moet duwen''. Als ik mijn jonge paard vlot naar voor laat draven, gaat hij vanzelf recht lopen. Mijn eerste zorg is nu dus om hem te leren daar te lopen, zonder enige vorm van inwerking van mijn kant. Zodra ik voel dat hij de ene of andere kant op gaat hangen, probeer ik hem kort te corrigeren om hem daarna weer aan zichzelf over te laten. In mijn ogen berijk je hier sneller en beter resultaat mee dan wanneer je een paard corrigeert door bijvoorbeeld de buitenteugel zwaarder aan te nemen bij een paard dat de neiging heeft zijn voorhand wat naar buiten te plaatsen.

Naast dat ''horizontale'' scheef gaan, heeft vrijwel ieder paard de neiging om verticaal gezien de ene of andere kant op te hangen. Ik probeer dat in feite op dezelfde manier op te lossen: door kort te corrigeren en het paard vervolgens te ''dwingen'' echt volledig op eigen benen te lopen.

Volgens mij klopt de redenering dus dat je paard scheef wordt, itt tot de redenering dat hij scheef is.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:12

Klinkt op zich prima, maar hoe stel je je dat voor wanneer een paard op de rechterhand de schouder naar buiten zet en de achterhand dus naar binnen, vaak met teveel stelling rechts....ik rij zo' n paard veel in schoudervoor, met zo min mogelijk stelling.

Zijn rechterachterbeen zal sterker moeten worden, zodat hij dat onder de massa kan plaatsen. Als ik hem even kort corrigeer (ik neem aan dat je dat ook met je buitenteugel doet) dan valt hij steeds weer terug en traint hij zijn achterbeen dan wel??
Het is niet zo dat ik continu die buitenteugel strak houdt hoor, maar zodra ik voel dat hij weer scheef dreigt te worden, zet ik hem weer naar binnen.

Verder rijd ik dan veel op de binnenhoefslag en rij ook contrastelling om hem van die zwaardere buitenteugel af te krijgen...

Hoe zou ik dat beter kunnen doen denk je?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:33

Wat je doet is zeker niet verkeerd. Maar dat een paard recht loopt van zichzelf is niet waar. Wanneer je een jong paard aanzet om voorwaarts te lopen en je probeert aanleuning te krijgen dan zal het paard zich altijd proberen scheef zetten, dat is soms zodaning minim dat sommige ruiters er zich niet bewust van zijn.
Een jong; beginnend paard heeft nog geen rugspieren. op het ogenblik dat jij verbinding (aanleuning) vraagt, hoe weining dat ook moge zijn moet het paard zijn rug beginnen te gebruiken, en daar probeert hij aan te ontsnappen. Op dat ogenblik zet het paard zich scheef en dan is het aan de ruiter om dit op te vangen, afhankelijk van de manier waarop het paard dit doet (achterhand weg op de recht lijn of weglopen over de schouder op de volte) zal je een andere taktiek toepassen om het paard te corrigeren. Naarmate het paard sterker wordt vragen we meer aanleuning en verzameling, dus de oefeningen worden moeilijker voor het paard, en weer zal hij proberen hieraan te ontsnappen. Het is dus eigenlijk een eeuwigdurende strijd tussen ruiter en paard, er komt geen eind aan het rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:31

kenomaxbe schreef:
Wat je doet is zeker niet verkeerd. Maar dat een paard recht loopt van zichzelf is niet waar. Wanneer je een jong paard aanzet om voorwaarts te lopen en je probeert aanleuning te krijgen dan zal het paard zich altijd proberen scheef zetten, dat is soms zodaning minim dat sommige ruiters er zich niet bewust van zijn.


Dat vraag ik me dus af. Als ik mijn jonge, zwabberige paard ga proberen te ondersteunen in die zwabberigheid, wordt hij daar imo niet veel rechter van. Hij gaat namelijk mijn ondersteunende hand- en beenhulpen gebruiken om zich in balans te houden, en ik wil dat hij dat zelf doet, zonder inmenging van mijn kant. Als mijn paard de neiging heeft om op de een of andere kant te plakken, en dus scheef te worden, kan ik dat vrij gemakkelijk corrigeren door ervoor te zorgen dat hij goed van achteruit aantreedt. Hij hervind zijn balans, en loopt recht. Hij ontwikkelt daarin hopelijk ook zijn bespiering op een zo recht mogelijke manier.

Anders gezegd, als ik hem nu toesta om op mij te steunen, dwing ik hem niet om recht te worden en zal hij steeds makkelijker scheef gaan lopen, omdat dat nu eenmaal eenvoudiger voor hem is.

Citaat:
Het is dus eigenlijk een eeuwigdurende strijd tussen ruiter en paard, er komt geen eind aan het rechtrichten.


Ik ben het met je eens dat je ''er'' vrijwel nooit bent, maar het is wel mogelijk om juist in de beginfase van die africhting een aantal dingen te ondernemen om dat makkelijker te maken. In die zin ga ik er dus vanuit dat een paard scheef, of misschien moet ik zeggen schever wordt, en niet al is. Uiteraard heeft ook mijn jonge paard een voorkeur voor een bepaalde kant, maar ik probeer die neiging dus zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Marieke: in principe doe ik volgens mij bijna hetzelfde als jij. Ik heb de laatste jaren moeten leren om heel bewust kort te corrigeren en dan vervolgens weer op informatie van het paard te wachten, daar kun je dan opnieuw weer op inspelen.

[quote=''marieketencate'']
Zijn rechterachterbeen zal sterker moeten worden, zodat hij dat onder de massa kan plaatsen. Als ik hem even kort corrigeer (ik neem aan dat je dat ook met je buitenteugel doet) dan valt hij steeds weer terug en traint hij zijn achterbeen dan wel??
[/quote]

Anders gezegd: als je hem niet kort corrigeert maar hem dus meer ondersteunt, traint hij dat achterbeen dan wel? Ben je niet bang dat hij juist jouw hulpen als ''vijfde been'' gaat gebruiken en dus nog steeds onttrekt?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:25

Ha, Zep, jij was even niet in het land toendertijd, maar ik ben wel benieuwd naar jouw opvattingen over de onderwerpen die besproken zijn in: [RT] Scheefgaan, hoe ontstaat het

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:51

Ik ben het grotendeels met je eens Zeb. Waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat een paard in principe niet scheef is maar scheef wordt door het “verkeerd” rijden. Paarden hebben net als mensen een voorkeurs kant, een kant waar alles makkelijker gaat dan de andere. In de drie jaar voordat jij er op stapt is die kant al lang bevestigd en is het een houding geworden. Wel geloof ik er in dat je als ruiter zo’n probleem kunt bevestigen en versterken.

Maar ook ik heb geleerd om een jong paard in het begin zo veel mogelijk met rust te laten. Niet gaan lopen emmeren met stellingen en corrigeren zus of zo , maar gewoon veel recht toe recht aan voorwaards rijden. Zo leert een paard zijn eigen balans hervinden onder een ruiter. Want een ruiter gooit een jong paard in het begin volledig uit balans.
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je hem die balans zelf weer laat vinden zonder hem in een bepaalde houding te manipuleren. Pas als een paard in balans op zijn eigen benen voorwaards is kun je gaan beginnen om hem voorzichtig te corrigeren. Ik denk dat als je dit eerder doet je in enorme problemen verzeilt raakt en meer stuk maakt dan goed. Want zolang je een paard onder je hebt wat niet in balans loopt zul je nooit kunnen voelen wat er nu niet helemaal goed is aan zijn houding. Daar “zwabberd” hij nog veel te veel voor. Ik denk ook dat je door al dat gecorrigeer en ondersteun veroorzaakt dat je paard er op gaat vertrouwen dat jij dat probleempje wel even voor hem oplost.
Het is beter om kort te helpen en dus aan te geven wat je bedoeld en dan het paard het zelf op te laten lossen. Ik ben er nl van overtuigt dat je paard alleen maar iets kan leren als hij fouten mag maken. Als je hem steeds corrigeerd leert hij niks.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:05

Zonder te verzanden in zinloze discussies omdat iedereen hetzelfde bedoeld maar het met andere termen probeert uit te leggen...

Ik geloof wel dat het paard van oorsprong al sterker was op 1 zijde en dus al scheef was voordat er een mens op stapte die de teugels ging vasthouden.
Onbeleerde paarden hebben een kant waarop zij makkelijker lopen, beleerde paarden vaak ook nog wel. laat ze maar los in de bak en jaag ze maar op. Het wil me niet aan dat het paard beide richtingen evenveel oploopt als het zelf mag kiezen.
Ik geloof zeker dat ze bij geboorte al een aanleg hebben tot scheefgaan.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:15

[quote="Zep"]
Anders gezegd, als ik hem nu toesta om op mij te steunen, dwing ik hem niet om recht te worden en zal hij steeds makkelijker scheef gaan lopen, omdat dat nu eenmaal eenvoudiger voor hem is.

De bedoeling is niet dat je hem laat 'steunen'. De bedoeling is dat je hem helpt om recht te lopen. Er zijn heeeeel weinig paarden die van nature rechtgericht lopen. Als jij er zo een hebt, mag je je gelukkig prijzen, is een hele hoop werk in de africhting gespaard ! Maar de meeste paarden zijn van nature scheef en die natuurlijke scheefheid moeten we eruit rijden. Als we daar als ruiter niet op inspelen zal het paard inderdaad steeds schever worden. De bedoeling van het helpen is niet het paard steun geven op de "korte of harde kant" maar hem steun doen pakken op de " lange of zachte kant". Die steun geven we voor 90% met zit en benen en voor 10% met teugelhulpen. Hij moet niet gaan steunen op onze handen, hij moet in balans leren lopen, op zijn eigen benen leren lopen.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:59

Om de basis van het balans te vormen werk ik veel met ophoudingen/halve ophoudingen. Daar begint het eigenlijk mee, goed uitgevoerde ophoudingen bevorderen mijn inziens in belangrijke mate de buiging van de achterhand en dat is een mooie start wat betreft het verkrijgen van het evenwicht. (ook voor de lenigheid en durchlassigkeit)
Dan het rechtrichten. Ikzelf vind het ook onzin dat een paard scheef is, heb wel eens de theorie gehoord dat het met de ligging van het veulen te maken heeft Verward . De voorhand van een paard is smaller dan de achterhand, ik zie vaak dat jonge paarden scheef gaan staan als hun schouder dicht bij het schot komt, ze zijn er toch altijd toe geneigd om even ver met de voor als met de achterhand van de wand te blijven, zelfs proberen om met de schouder tegen het schot te dringen en te gebruiken als steun. Ikzelf heb geleerd telkens maar weer de voorhand op de achterhand te richten, door middel van de voorhand ietwat van de wand weg naar binnen te plaatsen.
Maar de wijze van het rechtrichten is zeker niet conform. Ik heb veel verschillende ideeen gehoord, ik houd het bij mijn eigen opinie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:45

Het scheef gaan van nature zoals Kenomaxbe beschrijft en het tegen het schot hangen zijn twee verschillende dingen. Je ziet soms wel dat het tegen het schot hangen op een hand soms erger is dan op de andere en moeilijker te corrigeren bovendien.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:16

Zep schreef:
Ik wil mijn paard met 2 teugels naar 2 handen toerijden, imo de enige manier om hem echt recht te krijgen


Ehm, ik neem aan dat je bedoelt met twee benen naar twee handen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:32

Alle paarden zijn in principe wel iets scheef. Voor mij is het rechtrichten van achteren naar voren rijden, dus met je been naar je hand, zodat het paard tussen 2 benen en 2 teugels loopt met gelijke druk (en dus niet binnenbeen, buitenteugel, maar gewoon overal gelijke druk). De bedoeling is dan dat een paard op een rechte lijn gelijke druk blijft houden op je teugels en benen, ook op de tweede hoefslag, maar ook op een volte of in een wending, want ook in een wending moet een paard rechtgericht zijn (en dus gebogen met op beide teugels evenveel druk etc.). Een jong paard rij ik eigenlijk alleen maar voorwaarts en laat hem tegen de hand aan 'duwen', van achteruit dus. Ze moeten toch eerst op eigen benen leren lopen en dan kan je pas een keer een oefening meepakken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:51

Zep, wat jij beschrijft sluit ook aan bij de verdere aanpak die jij gebruikt (gebaseerd op je berichten), signaalhulpen itt ondersteunende hulpen.
Tja, en verder geberuik ik dit ook. Recht richten kun je alleen vanuit je been doen, je moet eerst de voorwaartse drang hebben voordat je een scheef paard recht kunt maken. En recht is even veel gewicht op beide teugels, en reactie op beide benen, met een sporend paard waarbij dus de achterbenen in het spoor van de voorbenen treden. Bij een paard dat scheef wil lopen gebruik ik vaak een beetje schoudervoor om het binnenachterbeen wat meer aan het werk te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:35

ik probeer bij recht richten het paard vanuit het been naar de hand toe te rijden en daar evenveel gewicht zien te krijgen.
Ik blijf daarin ook niet steeds drijven of ondersteunen.
Ik probeer met 1 x drijven het paard zo lang mogelijk recht te laten lopen, als ik voel dat het weer terug naar scheef nijgt te gaan drijf ik weer bij.
Bij sommige paarden dus regelmatig, bij andere dus veel minder.

Bij schoudervoor of schouderbinnenwaarts wil ik wel meer gewicht op de buitenteugel.
Niet veel, maar wel wat.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:13

rechtrichten volgens SP:
-consequent naar voren rijden tegen de teugel,
-dezelfde oefeningen op verschillende hand krijgen of het makkelijker gaat of niet,
-niet teveel plukken aan de teugels,
-bij scheefgaan corrigeren met je benen (en reactie daarop krijgen!) en teugels zodat de beide bakstukken feitelijk altijd te zien zijn.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:18

Ik vind het heel moeilijk om hier iets over te zeggen, ik vind het sowieso al moeilijk te voelen of het paard recht is.
Ik probeer altijd de schouder er weer recht voor te zetten, dat kan zijn door iets meer buitenteugel, een stukje schoudervoor...

Maar rechtrichten vind ik toch ook de 'tweezijdige ontwikkeling', dus zorgen dat je iets als de overgang naar galop aan beide kanten gelijk hebt, kunt zigzaggen in wijken en later in het appuyeren.
Veel hangt af van de soepelhied van het paard denk ik (corrigree maar als het fout is), dus zou je door loswerken (achter hand een keer naar binnen, voorhand een keer naar binnen etc.) al veel kunnen bereiken.

Misschien heb ik wat dit betreft wel te weinig systeem in m'n rijden! (kom er niet echt uit)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:23

kenomaxbe schreef:
Een jong; beginnend paard heeft nog geen rugspieren. op het ogenblik dat jij verbinding (aanleuning) vraagt, hoe weining dat ook moge zijn moet het paard zijn rug beginnen te gebruiken, en daar probeert hij aan te ontsnappen..


Dat de ruiter een jong paard in onbalans brengt mag duidelijk zijn, maar rijden op een paard waar niet eerst de rugspieren voldoende van zijn gesterkt d.m. longeren zou ik ten sterkste afraden. Hiermee kweek je alleen maar rugproblemen en zal het paard zich alleen maar negatiever op gaan stellen onder het zadel.
Het longeren moet heel geleidelijk over gaan in 'onder de man' juist om de in opbouw zijnde spieren te ontlasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:45

En van veel longeren belast je de pezen in de benen te veel.
Al die kleine rondjes zijn daar helemaal niet goed voor.

gewooon rustig gaan rijden en het dan langzaam uit bouwen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:47

Longeren op kleine rondjes is ook niet goed, daarbij komt dat je een paard 6 of 8-hoekjes moet laten lopen. Werk je meteen mooi aan het rechtrichten.
En als de longeerbodem niet te hard of te zacht is hebben de pezen ook geen problemen. Lachen

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:35

ALs ik Renske recht stel, dan ga ik steenvast op de 2de hoefslag rijden.
En dan idd zoals jij zei, 2 teugels en 2 benen.
Zwabberen ze dan naar buiten, dan moet daar mijn buitenteugen en buitenbeen zijn om dat te corrigeren. Zwabberen ze dan naar binnen het zelfde verhaal. En op het moment waar ik heb gecorrigeert, gewoon weer verder rijden 2 benen en 2 handen.