wat versta jij onder recht en rechtrichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

wat versta jij onder recht en rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:42

Wat versta jij onder recht en rechtrichten? Want hoewel dat een min of meer vaststaand principe is zijn de ideeen erover nog wel heel verschillend volgens mij.

Ik ga er van uit dat een jong paard allereerst moet leren om op eigen benen te lopen. Ik wil mijn paard met 2 teugels naar 2 handen toerijden, imo de enige manier om hem echt recht te krijgen (itt binnenbeen-buitenteugel)

Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat mijn paard echt op zichzelf loopt, dus zonder dat ik er steeds ''tegenaan moet duwen''. Als ik mijn jonge paard vlot naar voor laat draven, gaat hij vanzelf recht lopen. Mijn eerste zorg is nu dus om hem te leren daar te lopen, zonder enige vorm van inwerking van mijn kant. Zodra ik voel dat hij de ene of andere kant op gaat hangen, probeer ik hem kort te corrigeren om hem daarna weer aan zichzelf over te laten. In mijn ogen berijk je hier sneller en beter resultaat mee dan wanneer je een paard corrigeert door bijvoorbeeld de buitenteugel zwaarder aan te nemen bij een paard dat de neiging heeft zijn voorhand wat naar buiten te plaatsen.

Naast dat ''horizontale'' scheef gaan, heeft vrijwel ieder paard de neiging om verticaal gezien de ene of andere kant op te hangen. Ik probeer dat in feite op dezelfde manier op te lossen: door kort te corrigeren en het paard vervolgens te ''dwingen'' echt volledig op eigen benen te lopen.

Volgens mij klopt de redenering dus dat je paard scheef wordt, itt tot de redenering dat hij scheef is.

Wat zijn jullie ideeen hierover?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:31

kenomaxbe schreef:
Wat je doet is zeker niet verkeerd. Maar dat een paard recht loopt van zichzelf is niet waar. Wanneer je een jong paard aanzet om voorwaarts te lopen en je probeert aanleuning te krijgen dan zal het paard zich altijd proberen scheef zetten, dat is soms zodaning minim dat sommige ruiters er zich niet bewust van zijn.


Dat vraag ik me dus af. Als ik mijn jonge, zwabberige paard ga proberen te ondersteunen in die zwabberigheid, wordt hij daar imo niet veel rechter van. Hij gaat namelijk mijn ondersteunende hand- en beenhulpen gebruiken om zich in balans te houden, en ik wil dat hij dat zelf doet, zonder inmenging van mijn kant. Als mijn paard de neiging heeft om op de een of andere kant te plakken, en dus scheef te worden, kan ik dat vrij gemakkelijk corrigeren door ervoor te zorgen dat hij goed van achteruit aantreedt. Hij hervind zijn balans, en loopt recht. Hij ontwikkelt daarin hopelijk ook zijn bespiering op een zo recht mogelijke manier.

Anders gezegd, als ik hem nu toesta om op mij te steunen, dwing ik hem niet om recht te worden en zal hij steeds makkelijker scheef gaan lopen, omdat dat nu eenmaal eenvoudiger voor hem is.

Citaat:
Het is dus eigenlijk een eeuwigdurende strijd tussen ruiter en paard, er komt geen eind aan het rechtrichten.


Ik ben het met je eens dat je ''er'' vrijwel nooit bent, maar het is wel mogelijk om juist in de beginfase van die africhting een aantal dingen te ondernemen om dat makkelijker te maken. In die zin ga ik er dus vanuit dat een paard scheef, of misschien moet ik zeggen schever wordt, en niet al is. Uiteraard heeft ook mijn jonge paard een voorkeur voor een bepaalde kant, maar ik probeer die neiging dus zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Marieke: in principe doe ik volgens mij bijna hetzelfde als jij. Ik heb de laatste jaren moeten leren om heel bewust kort te corrigeren en dan vervolgens weer op informatie van het paard te wachten, daar kun je dan opnieuw weer op inspelen.

[quote=''marieketencate'']
Zijn rechterachterbeen zal sterker moeten worden, zodat hij dat onder de massa kan plaatsen. Als ik hem even kort corrigeer (ik neem aan dat je dat ook met je buitenteugel doet) dan valt hij steeds weer terug en traint hij zijn achterbeen dan wel??
[/quote]

Anders gezegd: als je hem niet kort corrigeert maar hem dus meer ondersteunt, traint hij dat achterbeen dan wel? Ben je niet bang dat hij juist jouw hulpen als ''vijfde been'' gaat gebruiken en dus nog steeds onttrekt?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers